کنترل خشم


🔹آب وقتی به جوش آمد
از خودش کم و کسر می شود.
تو هم وقتی جوشی و 
عصبانی میشوی،
خودت کم و سبک میشوی

🔹ظرف آب را اگر از روی اجاق
برداشته و جابجا کنی 
راحت از جوش می افتد

🔹تو هم وقت جوش آمدن و خشم،
اگر جایت را تغییر دهی 
خیلی زود آرام می شوی😊👌

🔺امام علی (ع) می‌فرمایند: خشم، آتشى فروزان است. هر كس خشم خود را فرو خورد، اين آتش را خاموش كرده است و هركس جلوی آن را رها كند، پيش از هر كس، خودش در آن آتش مى سوزد.




[ چهارشنبه 16 تیر 1400 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

زندگینامه حضرت رقیه



 رقیه که بود

اصل وجود دختری چهار ساله برای امام حسین (علیه السلام) در منابع شیعی آمده است، اما در بعضی منابع در این باره اختلاف وجود دارد. 
در کتاب کامل بهایی نوشته علاءالدین طبری (قرن ششم هجری) قصه دختری چهار ساله که در ماجرای اسارت در خرابه شام در کنار سر بریده پدر به شهادت رسیده، آمده است، اما در مورد نام او که آیا رقیه بوده یا فاطمه صغری و … اختلاف است. 
همچنین سید بن طاووس در کتاب «لهوف» خود می‌نویسد: «شب عاشورا که حضرت سیدالشهداء (علیه ‏السلام) اشعاری در بی‌وفایی دنیا می‏خواند، حضرت زینب (س) سخنان ایشان را شنید و گریست. امام (علیه‏ السلام) او را به صبر دعوت کرد و فرمود: «خواهرم ام کلثوم و تو ای زینب! تو ای رقیه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر دارید [و به یاد داشته باشید] هنگامی که من کشته شدم، برای من گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و سخنی ناروا مگویید و خویشتن‌دار باشید.»

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 04 آبان 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

پنج برکت طلایی منجی آخر الزمان برای بشریت !

نیمه شعبان، سالروز میلاد امامی است که وجود با برکتش نوید آرامش، و صلح جهانی را برای جهانیان به ارمغان خواهد آورد، سالروز تولد امام همامی که ریشه ظلم و ستم و بی دادگری ظالمان را در هم خواهد کوبید، امامی که نوید الهی را در سرتاسر جهان طنین انداز خواهد کرد و زمین را میراث بندگان صالح خدا خواهد کرد: «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ؛[انبیاء، آیه 105] در «زبور» بعد از ذكر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‏ام وارث (حكومت) زمین خواهند شد!.»

علی بیرانوند- کارشناس حوزه/ بخش مهدویت تبیان
 
منجی آخر الزمان




ادامه مطلب ...

[ جمعه 22 اردیبهشت 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

زبان سرخ، سر سبز می‌دهد بر باد

Image result for ‫زبان سرخ، سر سبز می‌دهد بر باد‬‎

 


نویسنده: الهه رشمه

 

مورد استفاده:

این ضرب المثل در مورد افرادی به كار می‌رود كه مواظب كلام خود نیستند و باعث دردسر برای خودشان می‌شوند.




ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 15 فروردین 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

تلنگر ویژه ایام ولادت پیامبر اکرم(ص)

🍂

یک من

مدیر یک اداره‌ام؛ اداره‌ای که کارمندان بسیار دارد و پرستیژ اجتماعی مدیریتش عجیب حال خوبی به آدم میدهد!
دلم میخواهد هرکس مرا می‌بیند، از حرکات و پوشش و ابهتم، مدیر بودنم را تشخیص بدهد و از صلابتم لکنت بگیرد و دست و پایش را گم کند...
مدیر باید عظمتش را به رخ کارمند و ارباب رجوع بکشد؛ اگر غیر از این باشد که دیگر فرقی با یک کارمند ساده نخواهد داشت...


🍃یک او
دردانه‌ی آفرینش بود؛ تمام هستی به خاطر او خلق شده بود؛ عزیزترین مخلوق خدا از ازل تا ابد بود...اما
کنار منبرش در مسجد می‌نشست، سفره می‌انداخت و بی‌خانمان‌های شهر را که در مسجد بیتوته می‌کردند، دعوت می‌کرد تا کنارش بنشینند و با او غذا بخورند!

رفته بودند سفر؛ فرموده بود که گوسفندی ذبح کنند، هرکس داوطلب کاری شد؛ یکی گفت: «ذبح گوسفند به عهده ی من» دیگری گفت: «پوست كندنش با من» سومی هم گفت: «پختن آن با من» رسول مهر فرمود: «جمع كردن هیزم هم با من»!
همه جا خوردند: «یارسول الله! ما هستیم و هیزم جمع می‌كنیم؛ نیازی به زحمت شما نیست، ما این جا باشیم و شما هیزم جمع کنید؟! هیهات!»
فرمود: «خوش ندارم خود را بر شما امتیازی دهم، خداوند كراهت دارد كه ببیند بنده‌ای خود را بر دوستانش برتری داده است»





ادامه مطلب ...

[ شنبه 27 آذر 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

ایمان حضرت خدیجه به حضرت علی

نتیجه تصویری برای حضرت خدیجه

ایمان حضرت خدیجه به آقا امیرالمؤمنین:


در ماجرای اسلام آوردن حضرت خدیجه - علیها السلام - واقعه‌ای درخور توجه وجود دارد. از امام کاظم - علیه السلام – چنین نقل شده است که پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم – شروطی از اسلام را برای امیرالمومنین - علیه السلام – و حضرت خدیجه - علیها السلام - بیان فرمودند و ایشان بر این شروط بعیت کردند. سپس پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم – فرمودند:

يَا خَدِيجَةُ هَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاكِ وَ مَوْلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ إِمَامُهُمْ بَعْدِي قَالَتْ صَدَقْتَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ بَايَعْتُهُ عَلَى مَا قُلْتَ أُشْهِدُ اللَّهَ وَ أُشْهِدُكَ‏ وَ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً عَلِيماً
سپس پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم – فرمود: «اى خديجه - علیها السلام - اين على - علیه السلام - مولاى تو و همه‌ی مؤمنان و امام پس از من است.» خديجه - علیها السلام - عرض كرد: «راست مي‌فرمایى اى رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم –. من هم بر آن چه فرمودى با او بيعت كردم. خدا و شما را بر اين عقيده گواه مي‌گيرم. تنها گواهى خدا بس است چرا که او گواهى داناست.»
(بحارالانوار، ج 18، ص 232)

 




[ یکشنبه 21 آذر 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

شبهه ازدواج حضرت محمد و حضرت خدیجه

نتیجه تصویری برای ازدواج پیامبر با خدیجه

به مناسبت سالروز ازدواج  پیامبر گرامی اسلام و ام المومنین حضرت خدیجه به شبهه ای که گفته میشود ایشان در سنین میانسالی با نبی گرانقدر (صلی الله علیه و آله) ازدواج کرده اند پاسخ میدهیم :

اثبات ازدواج حضرت ام‌المومنین خدیجه (علیها السلام) در سن ۲۵ سالگی.


◆ نقل شده که بَلَغَتْ خَدِيجَةُ عَلَیْهَا السَّلَامُ خَمْسِينَ سِنَةَ وَ هُوَ اَصَّحُ. یعنی سن مبارک ایشان هنگام وفات، ۵۰ سال بوده است و قول صحیح همین است.

◆ از طرفی دیگر روایت شده؛ اَنَّ النَّبِي صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ تَزَوَّجَ بِهَا وَ هُوَ خَمْسَ وَ عِشْرِينَ سِنَة قَبْلَ اَنْ يَبْعَثَهُ اللهُ نَبِياً بِخَمْسِ عِشْرَةَ سِنَةٌ. یعنی پیامبر (صلی الله علیه و آله) در سن ۲۵ سالگی و ۱۵ سال قبل از بعثت با حضرت خدیحه (علیها السلام) ازدواج فرمودند.

 

ء-------------------------------------------------------


☜ نتیجه‌گیری؛
❶ مشخص شد که سن حضرت خدیجه (علیها السلام) در سال ۱۰ بعثت و هنگام وفات، ۵۰ سال بوده است. پس سن ایشان در سال بعثت پیامبر (۱۰-۵۰) یعنی ٤٠ سال بوده است و چون ۱۵ سال، قبل از بعثت هم ازدواج فرموده‌اند، لذا سن مبارک ایشان (۱۵-٤٠) یعنی ۲۵ سال بوده است.

❷ از روایات و متون تاریخیّه اثبات شد؛ سن مبارک آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله) هنگام ازدواج با ام‌المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، ۲۵ سال بوده و هردو هم سن بودند.


√ منابع تحقیق از فریقین؛
اعلام الوری، ص ۹.
بحار الانوار، ج ١٦، ص ١٠.
کشف الغمة، ج ۱، ص ۵۱۰.
عقاید کاشف الغطاء، ص ۲۵.
الصحیح من سیرة النبی ص، ج ۲، ص ۲۰۰.
السيرة الحلبية، ج ١، ص ١٤٠.
دلائل النبوة للبيهقی، ج ٢، ص ٧١.
البداية و النهاية، ج ٢، ص ٢٩۴ و ٢٩۵.
محمد رسول اللّه ص سيرته، ص ٤۵.
السيرة النبوية لابن كثير، ج ١، ص ٢۶۵.


√ اثبات اینکه به رغم نظر مخالفان، آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله) اولین و آخرین همسر حضرت خدیجه (علیها السلام) بودند.

◆ وَ رَوَى أَحْمَدُ اَلْبَلاذِرِيُّ وَ أَبُو اَلْقَاسِمِ اَلْكُوفِيُّ فِي كِتَابَيْهِمَا وَ اَلْمُرْتَضَى فِي اَلشَّافِي وَ أَبُو جَعْفَرٍ فِي اَلتَّلْخِيصِ أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ تَزَوَّجَ بِهَا وَ كَانَتْ عَذْرَاءَ. وَ اِنَّ خَدِيجَةُ عَلَیْهَا السَّلَام لَمْ تَتَزَوَّجَ بِغَيْرِ رَسُولِ اللّٰه صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ الِه.

شرح روایت؛
◆ به اسناد متعدد روایت شده؛ هنگامی که رسول الله (صلی الله علیه و آله) با حضرت خديجه (سلام الله عليها) ازدواج فرمودند، این بانوی بزرگوار، دوشیزه و عزراء (باکره) بوده و قبل از ازدواج با رسول الله (صلی الله علیه و آله)، همسر احدی نبودند.


√ منابع روایت از فریقین؛
الاستغاثه، ص ۱۱۵.
الدر النظیم، ص ۱۸۵.
صفوة الصحیح، ص ٦٤.
ادب الطف، ج ۸، ص ۱۰۸.
ابهی المداد، ج ۲، ص ۲۱۲.
بحار الانوار، ج ۲۱، ص ۱۹۱.
مرآة العقول، ج ۵، ص ۱۷۹.
قاموس الرجال، ج ۹، ص ٤۵۰.
الفصول المهمة، ج ۱، ص ٦٧۵.
اعلام النساء المومنات، ص ٤١٣.
مناقب ابن آشوب، ج ۱، ص ۱۵۹.
الاتحاف بحب الاشراف، ص ۲۵۰.
الصحیح من سیرة النبی ص، ج ۲، ص ۲۰۸.

 




[ یکشنبه 21 آذر 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

پاسخ چند سوال درباره #زیارت_اربعین : چرا زیارت؟ چرا زیارت اربعین؟ چرا پیاده روی اربعین؟ و سابقه تاری

14717463_608400176028271_8544388405151137792_n.jpg




[ پنجشنبه 20 آبان 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

یک تلنگر

یـــــــــــک تلنــــــــــگر


شباهت دوران حضرت نوح با زمان حاضر

در دوران حضرت نوح وقتی نوح خواست کشتی خود شو بسازه وسط بیابون بود یعنی ازنظرعقلی مسخره بود ولی ازمیان اون همه مردم فقط هشت نفربه نوح ایمان آوردن که همشون مسخره میشدن ساخت کشتی طول کشید اینقدرکه خدا ازمیان اون همه آدم خوبا رو
الک کرد خوبا رو کشیدبیرون.

الانم اینجوریه بعضیا هستن مسخره میکنن میگن امام زمان کجا بود الان دوره الک کردنه خوب ازبده حواسمون جم باشه درسته خوباکم ترن ولی نوح هم یاراش کم بودن آخرشم کی سود کرد همون هشت نفر هم دنیا واسشون موند هم آخرت.
پس اگه دیدی مسخرت میکنن دیدی دارن گولت میزنن فریب نخوری چون خدا داره حجت تموم میکنه تا خوبا رو  واسه مهدی فاطمه جمع کنه

سخنرانی استاد رائفی پور




[ پنجشنبه 06 آبان 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

بهشت مزد زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها)

امام صادق (ع) پیش از تولد امام موسی بن جعفر (ع) پدر حضرت معصومه (س) و زمانی که قم روستایی بیش نبود:

إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فیهَا امْرَأةٌ مِن أولادِی تُسَمّی فاطِمَةَ ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ

ما را حرمی است و آن "قم" است ، و به زودی بانویی از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد . هر کس او را زیارت کند ، بهشت بر او واجب شود.

 بحار الانوار، ج 57، ص 216.






[ جمعه 02 بهمن 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

منشور اخلاقی امام حسین(ع)

امام حسین (ع) گنجی از گنجهای عرش خدا بود که همه ارزشهای گرانب‌ها را در خود جا داده بود و به زیبا‌ترین هنرهای آفرینش آراسته بود. گویی امام حسین (ع) خلاصة زیباییهای عالم بود. چنین وجود گرانقدری که خداوند گوهر وجودش را به قله‌های کمال رسانید و به فرموده قرآن از هر بدی پاک و پاکیزه گرداند، الگویی متعالی برای بشریت و بویژه عالم اسلام است. چه اینکه خودشان فرمودند: «فَلَکُم فی اُسوَةُ» وقتی شخصیتی الگو قرار گرفت، شناخت او یک ضرورت جدی خواهد بود. در اینجا به بررسی ابعاد وجودی آن حضرت می‌پردازیم تا نتیجه آن به عنوان منشور عملی شیعه فرا راه پیروان او قرار گیرد. 
۱ـ عبادت: امام حسین (ع) چهره برگزیده عبادت کنندگان عصر خود بود. او در اوج عشق و معرفت خدا را می‌پرستید و لحظه لحظه‌های عمرش را صرف عبادت می‌کرد. و عبادت ایشان نه از سوی طمع و ترس، بلکه عبادت آزادگان بود که آن را بهترین نوع پرستش می‌دانستند. 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 27 آذر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

امام حسن مجتبی علیه السلام چگونه به شهادت رسید

 

امام حسن مجتبی علیه السلام چگونه به شهادت رسید

امام حسن مجتبی علیه السلام چگونه به شهادت رسید

 

به گزارش ایران ناز امام حسن مجتبی علیه السلام در 28 صفر سال پنجاه هجری در سن 47 سالگی به دستور معاویه بن ابی سفیان و به دست جعده دختر اَشْعَثِ بنِ قِیس مسموم شد و بر اثر همان زهر به شهادت رسید و در قبرستان بقیع (واقع در مدینه) به خاک سپرده شد.

 

 





ادامه مطلب ...

[ شنبه 21 آذر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

شهادت امام رضا علیه السلام از زبان اباصلت هروی

شهادت امام رضا علیه السلام,نحوه شهات امام رضا (ع),چگونگی شهادت هشتم

 شهادت امام رضا علیه السلام از زبان اباصلت هروی
خبر از شهادت خویش به اباصلت
اباصلت هروی می گوید:
من در خدمت حضرت رضا علیه السلام بودم. به من فرمود:« ای اباصلت! داخل این قبّه ای که قبر هارون است، برو و از چهار طرف آن کمی خاک بردار و بیاور.»
من رفتم و خاک ها را آوردم.
امام خاک‌ها را بویید و فرمود:« می‌خواهند مرا پشت سر هارون دفن کنند، ولی در آنجا سنگی ظاهر می شود که اگر همه کلنگ‌های خراسان را بیاورند، نمی توانند آن را بکَنند.» و این سخن را در مورد بالای سر و پایین پای هارون فرمود.







ادامه مطلب ...

[ چهارشنبه 27 آبان 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

بخشی از زندگی امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن مجتبی علیه السلام,زندگینامه امام حسن(ع),شهادت امام حسن (ع)

بخشی از زندگی امام حسن مجتبی علیه السلام
ولادت
در نيمه ماه رمضان سوم هجري، اولين فرزند علي عليه‌السلام و فاطمه سلام الله عليها به دنيا آمد. پس از ولادت، نامگذاري از جانب مادر به پدر، و از او به رسول خدا محوّل شد و آن حضرت هم منتظر نامگذاري پروردگار ماند. تا اينکه جبرئيل ،امين وحي، فرود آمد و گفت: « خدايت سلام مي‌رساند و مي‌گويد چون علي براي تو همانند هارون براي موسي است، نام فرزندش را نام فرزند حضرت هارون عليه السلام يعني شبّر قرار ده!»
رسول خدا فرمود: « زبان من عربي است و شبّر، عبري است.»
جبرئيل گفت: « شبّر در زبان عرب به معناي« حسن» است.»
به اين ترتيب، کودک، حسن نام گرفت. تنها کنيه‌ي آن حضرت « ابو محمد» و مشهورترين القابش« سيد» و «سبط» و «تقي» است.

 

 





ادامه مطلب ...

[ چهارشنبه 27 آبان 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

چرا پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در خانه خود به خاك سپرده شد؟

وفات پیامبر اکرم(ص),محل دفن پیامبر(ص),قبر پیامبر(ص)

چرا پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در خانه خود به خاك سپرده شد؟
وهابیان چون سفر براى زیارت قبور صالحان و نیز ساختن بقعه و بنا بر فراز آنها و دست مالیدن و تبرك به آنها را حرام مى‏ دانند، با استناد به حدیثى كه از طریق عائشه از پیامبر اسلام نقل مى‏ كنند علت دفن حضرت در خانه مسكونى ‏اش را از دلایل این حكم مى ‏دانند و ادعا مى‏ كنند براى آنكه قبر پیامبر مسجد قرار نگیرد و در دسترس مردم نباشد، آن حضرت وصیت كرد كه در حجره مسكونى‏ اش دفن گردد. حدیث ‏یاد شده بدین صورت است:


«عن عائشة رضى الله عنها قالت: قال النبى فى مرضه الذى لم یقم منه: لعن الله الیهود اتخذوا قبور انبیائهم مساجد. قالت عائشة: لو لا ذلك لابرز قبره، خشى ان یتخذ مسجدا؛ عائشه مى‏ گوید: پیامبر در آن بیمارى كه به دنبال آن از دنیا رفت، فرمود: لعنت ‏خدا بر یهود باد! قبور پیامبرانشان را مسجد قرار دادند. عائشه افزود: اگر این ملاحظه نبود، قبر پیامبر [توسط مسلمانان] آشكار مى‏ گردید، او ترسید قبرش را مسجد قرار دهند. »

 

 





ادامه مطلب ...

[ چهارشنبه 27 آبان 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

نحوه شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام

شهادت حضرت رقیه,نحوه شهادت حضرت رقیه(س),زندگي نامه حضرت رقیه (س)

 شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام
عمه، بابایم کجاست؟
اسارت دشوار و یتیمی دردی عمیق است. یک سه ساله، چگونه می تواند تمام رنجِ تشنگی و زخم تازیانه اسارت و از آن بدتر، درد یتیمی را به جان بخرد، آن هم قلب کوچکِ سه ساله ای که تپیدن را از ضربانِ قلب پدر آموخته و شبی را بی نوازش او به صبح نرسانده است. امّا... امّا او رقیه حسین است و بزرگی را هم از او به ارث برده است. رقیه پس از عاشورا، پدر را از عمه سراغ می گیرد و لحظه ای آرام ندارد، با نگاه های کنجکاوش از هر سو ـ تمام عشقش ـ پدرش را می جوید و سکوتِ عمه، سؤال او را بی جواب می گذارد و او باز هم می پرسد: «عمه، بابایم کجاست؟...»

 

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 26 آبان 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سالروز ازدواج امیر المومنین علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیه و آله

 

Image result for ‫ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا‬‎

نخستین روز از آخرین ماه سال قمری، سالروز پیوندی آسمانی است که دیگر هیچ گاه مانند آن در تاریخ تکرار نشد. علی علیه السلام، با فاطمه سلام الله علیها، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، آخرین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت.اول ذیحجه، روزی مبارک برای همه ما شعیان است.

 بهترین بانو

 به نه سالگی رسیده بود. رشد جسمانی مناسب آن حضرت و رشد و کمال عقلی بانوی فضیلت ها، سبب شده بود که با وجود کمی سن، گوی سبقت را  از همه برباید و یکه تاز میدان فضیلت ها گردد و میان همه دختران ممتاز شود. توجه و مهرورزی بی پایان رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز بر امتیازات او افزوده بود. کمالات بی شمار فاطمه، باعث شد تا سرشناسان شهر، به رسم دیرین عرب او را از پیامبر خواستگاری کنند.

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 24 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

فاطمه سلام الله علیها از منظر قرآن

فاطمه سلام الله علیها از منظر قرآن

fatemeh

علامه محمد حسین امینی
حضرت صدّیقه زهرا(س) نیز ولیّه انبیا بوده است، چنان‌که پیامبر اعظم و علی و ‏یازده امام دیگر ولیّ آنان بوده‌اند. یعنی همه انبیا به خضوع و فروتنی در مقابل این چهارده وجود مقدّس ‏ایمان و اعتقاد داشته‌اند.
بعد از آن‌که خدای تعالی آدم را آفرید و فرشتگان بر حضرت آدم سجده کردند، عُجب و ‏خودپسندی به او راه یافت و در حالی‌که به خود می‌بالید، عرض کرد: پروردگارا! آیا مخلوقی که نزد تو محبوب‌‏تر از من باشد، آفریده‌ای؟ از جانب پروردگار خطاب آمد: بلی، و به امر پروردگار حجاب‌ها برداشته شد و پنج ‏شبه ظاهر شدند که در پیشگاه عرش ایستاده بودند. آدم عرض کرد: اینان کیانند؟





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 08 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

راه و روش معاشرت با مردم از دیدگاه پیامبر (ص)

راه و روش معاشرت با مردم از دیدگاه پیامبر (ص)

 
راه و روش معاشرت با مردم از دیدگاه پیامبر (ص)

  اخلاق نیک اجتماعی، مظهر انسان خوب و مؤمن است. از این رو هرگاه بخواهیم درباره اسلام و ایمان کسی قضاوت کنیم باید به رفتار و اخلاق اجتماعی او نگاه کنیم. چنین شخصی هر چه در معاشرت با مردم اهل احسان و اکرام بیشتر و بهتر باشد، می‌توان درجه اسلام و ایمانش را برتر دانست. نویسنده بر همین اساس با مراجعه به آموزه‌های اخلاقی پیامبر(ص) به تبیین نمونه‌هائی از برترین اصول و قواعد اخلاقی پرداخته است.

 

اتمام مکارم اخلاقی، فلسفه بعثت پیامبر(ص)

پیامبر(ص) در عبارتی کوتاه و زیبا درباره فلسفه و هدف بعثت خویش می‌فرماید: انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ جز برای اتمام مکارم اخلاق برانگیخته نشده‌ام. (بحارالانوار، ج، 16 ص 210؛ کنزالعمال، ج 13، ص 151، ح 36472) بر پایه این حدیث، پیامبر(ص) نه تنها برای محاسن اخلاق، بلکه مکارم اخلاق مأموریت دارد و در مکارم اخلاق نیز مأموریت دارد تا آن را به اتمام برساند. این به معنای اوج‌گیری بشر تا منتهای سیر اخلاقی است که پیامبر(ص) با دو قسم هدایت انجام می‌دهد که گاه از باب ارائه طریق و نشانی دادن است و گاه با ایصال الی‌المطلوب و دستگیری و بردن شخص به سمت مطلوب است؛ یعنی نه تنها نشانی می‌دهد بلکه همراه می‌شود تا به عنوان راه بلد و راهنما باشد و شخص احیاناً در مسیر گم و گمراه نشود.

 

خداوند درباره مأموریت عملی پیامبر(ص) در حوزه «هدایت ایصالی» فراتر از «هدایت ارائه» و نشان دادن می‌فرماید: هوالذی بعث فی‌الامیین رسولا منهم یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمهًْ و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین؛ اوست آن کس که در میان بی‌سوادان فرستاده‌ای از خودشان برانگیخت، تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنها بیاموزد و آنان قطعاً پیش از آن در گمراهی آشکار بودند (جمعه، آیه 2؛ و نیز نگاه کنید: بقره، آیه 129؛ آل عمران، آیه 164)

 

پس پیامبر (ص) مأموریت یافته که مردمان را تزکیه کرده و پاک گرداند و افزون بر نشان دادن راه، دستگیر آنان باشد و ناپاکی‌ها و پلیدی‌ها و نواقص و عیوب را از آنان بزداید و کمالات را در وجودشان جاری و ساری گرداند. لذا ایشان باید مکارم اخلاقی را که اوج رفتار نیک اخلاقی است در وجود پیروان جاری سازد و آنان را به تمامیت برساند.

 

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 18 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

فرازهايي از زندگي حضرت امام رضا (ع)

فرازهايي از زندگي حضرت امام رضا (ع)

 
فرازهايي از زندگي حضرت امام رضا (ع)

امامان معصوم عليهم السلام قرآن ناطق و امامت تبلور هدايت و نور قرآن در پهنه زمين و زمان و سيره ائمه اطهار(ع) تفسير آيات زندگي بخش آن است. اگر قرآن کريم مردم را به حيات طيبه رهنمون می کند، منش و روش زندگي و اصول حاکم بر رفتار و عمل امامان معصوم(ع) تجسم حيات طيبه اي است که پيامبر اعظم(ص) و قرآن کريم بشر را به آن فراخوانده اند.

در اين مطلب فرازهايي از زندگي حضرت امام رضا(ع) را مرور مي کنيم که تصويري از سبک زندگي در سيره رضوي را براي ما ترسيم مي کند.

 

دستگيري از نيازمندان

انفاق و تأمين نيازهاي مادي و دستگيري از نيازمندان جزو اصول مسلم قرآني و از آيات محکم الهي است.

به اين معنا که از منظر قرآن کريم، انسان نبايد سر در لاک خود فرو برد و فارغ از دغدغه همنوع و همشهري و هم وطن خود باشد.

در سيره ائمه اطهار(ع) نيز انفاق و کمک به نيازمندان روشي بسيار معمول و متعارف بود، از اين رو همواره فقرا بر سر راه آنان مي نشستند يا در خانه آنان را مي زدند. پيشوايان ما حتي پيش از آن که نيازمندان عرض نياز کنند، به آنان انفاق مي کردند.

 

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 18 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

حضرت زینب سلام اللله علیها اسوه حیا و پاکدامنی برای زنان مسلمان
حجاب گل عفاف

سخن به نام و یاد زینب، ناخدای عفت و پاکدامنی است اما اول باید دانست که عفت چیست و عفیف که؟

امیر مومنان على علیه‌السلام فرمود: «من کساه الحیاء ثوبه؛ لم یر النّاس عیبه؛ آن کس که با لباس حیاء خود را بپوشاند کسى عیب او را نبیند.»(1)

و آن حضرت فرمود: «مَن لاحَیاءَ لَهُ لاخَیر فِیهِ کسى که حیا ندارد، خیرى در او نخواهد بود.»(2)

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: «الحَیاءَ عَشرَةُ اَجزاءٍ فَتِسعَة فِى النِّساءِ وَ واحِدٌ فى الرِّجالِ؛ حیاء ده جزء دارد، نه سهم آن در زن‏ها است، و یک سهم آن در مردان.»(3)

و بانوى حیا، زینب کبرى علیهاالسلام تمامى آن را در کنار پرورش پدر و مادر دارا مى‏باشد.

 

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

فرازهايي از زندگي حضرت امام رضا (ع)

فرازهايي از زندگي حضرت امام رضا (ع)


امامان معصوم عليهم السلام قرآن ناطق و امامت تبلور هدايت و نور قرآن در پهنه زمين و زمان و سيره ائمه اطهار(ع) تفسير آيات زندگي بخش آن است. اگر قرآن کريم مردم را به حيات طيبه رهنمون می کند، منش و روش زندگي و اصول حاکم بر رفتار و عمل امامان معصوم(ع) تجسم حيات طيبه اي است که پيامبر اعظم(ص) و قرآن کريم بشر را به آن فراخوانده اند.فرازهايي از زندگي حضرت امام رضا (ع)

در اين مطلب فرازهايي از زندگي حضرت امام رضا(ع) را مرور مي کنيم که تصويري از سبک زندگي در سيره رضوي را براي ما ترسيم مي کند.

 

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 14 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

فرازهايي از زندگي حضرت امام رضا (ع)

فرازهايي از زندگي حضرت امام رضا (ع)

 
فرازهايي از زندگي حضرت امام رضا (ع)

امامان معصوم عليهم السلام قرآن ناطق و امامت تبلور هدايت و نور قرآن در پهنه زمين و زمان و سيره ائمه اطهار(ع) تفسير آيات زندگي بخش آن است. اگر قرآن کريم مردم را به حيات طيبه رهنمون می کند، منش و روش زندگي و اصول حاکم بر رفتار و عمل امامان معصوم(ع) تجسم حيات طيبه اي است که پيامبر اعظم(ص) و قرآن کريم بشر را به آن فراخوانده اند.

در اين مطلب فرازهايي از زندگي حضرت امام رضا(ع) را مرور مي کنيم که تصويري از سبک زندگي در سيره رضوي را براي ما ترسيم مي کند.

 

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 08 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه