با کاوش در فلسفه قیام امام حسین علیه السلام می بینیم که هدف و غایت این قیام الهی، کسب منافع شخصی و دستیابی به زر و زور نبوده است، بلکه قیام و نهضت خونین اباعبدالله الحسین، در راستای نجات و رهایی انسانها از تاریکی های جهل و گمراهی به نور و هدایت و حقیت بوده، همان هدفی که در قرآن کریم برای انبیاء الهی علیهم السلام ترسیم شده است: « کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزیزِ الْحَمیدِ»(ابراهیم/۱)
ادامه مطلب ...
[ دوشنبه 11 شهریور 1398 ] [ ] [ داستانی ]
ظلمهايي كه در روز عاشورا به امام حسين(ع)، يارانش و اهل بيت(ع) ميشود و به اسارت گرفته شدن زنان و كودكان اين كاروان، اين سوال را تداعي ميكند كه « چرا امام حسين(ع) با اين كه مي دانست شهيد ميشود، با خانواده خود به سمت کوفه رفت
ادامه مطلب ...
[ دوشنبه 11 شهریور 1398 ] [ ] [ داستانی ]
امام حسين (ع) با اين كه مي دانست شهيد مي شود ، چرا اقدام به قيام كرد؟
بسم الله الرحمان الرحيم
با عرض سلام و خسته نباشيد ! عده اي از افرادي كه دنبال پيدا كردن نقص و اشكال از عملكرد امامان مي باشند ، در شبكه ها... طرح ميكنند كه اگر امام حسين (عليه السلام) عالم بر شهادتش بود ، چرا به طرف كربلا رفت ؟ چنانچه صدمه رساندن خود از محرمات است !!!!
اين تفكري كه بي سوادان و بهانه جويان دارند .
آيا اين سخن صحيح است ؟ چرا؟
ادامه مطلب ...
[ دوشنبه 11 شهریور 1398 ] [ ] [ داستانی ]
حج سال 1394 ه.ش، به واقع "حج خونین" برای زائران بیت الله الحرام بود، از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام گرفته تا کشته شدن زائرین در مراسم رمی جمرات که بیش از ٤٧٠٠٠ نفر کشته در این حادثه خون بار وجود دارد. آنچه در وهله اول به ذهن هر انسانی تداعی می شود، بی کفایتی مسئولان آل سعود در برگزاری حج است، خاندانی که مدعی خادم الحرمین است، به جای تمرکز بر مدیریت حج، به دنبال پرورش و حمایت مالی از جریان های تکفیری همچون داعش است و در اوج مراسم حج و در ماه حرام، به فکر بمباران مردم مظلوم یمن، ظلم به مردم بحرین و کمک تسلیحاتی به جریانهای تکفیری در سوریه است.
ادامه مطلب ...
[ پنجشنبه 04 خرداد 1396 ] [ ] [ داستانی ]
‼️بسم تعالی‼️
ﺍﻣﺎﻡ ﺧﺎﻣﻨﻪ ﺍﯼ:
ﺑﻪ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ ﺑﺪﺑﯿﻨﻢ .
ﺣﺴﻦ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ:
ﺑﻪ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ ﺧﻮﺷﺒﯿﻨﻢ.
ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻗﺎ:
ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ:
ﮐﺠﺎﯼ ﻋﻠﻮﻡ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺷﻮﺩ؟
ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻗﺎ:
ﺑﺎﯾﺪ ﻧﻬﯽ ﺍﺯ ﻣﻨﮑﺮ ﮐﺮﺩ
ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ:
ﻣﺮﺩﻡ ﻧﯿﺎﺯﺑﻪ ﺍﺭﺷﺎﺩﻧﺪﺍﺭﻧﺪ.
ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻗﺎ:
ﻧﮕﺬﺍﺭﯾﺪ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻧﺎﺻﺤﯿﺢ ﺩﯾﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻟﺠﻦ ﻣﺎﻝ ﮐﻨﻨﺪ
ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ:
ﺑﺎﯾﺪ ﺳﺎﻧﺴﻮﺭ ﻭ ﻣﻤﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺭﯾﻢ،ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻣﯿﻔﻬﻤﻨﺪ
ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻗﺎ:
ﮔﺎﻫﻰ ﺷﻨﯿﺪﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﮐﺴﺎﻧﻰ ﺩﺭﮔﻮﺷﻪﻭﮐﻨﺎﺭ ﻣﯿﮕﻮﯾﻨﺪ، ﺁﻗﺎ،ﻣﮕﺮ ﻣﺎ ﻣﻮﻇّﻔﯿﻢ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮﺳﺎﻧﯿﻢ؟
ﺧﺐ ﺑﻠﻪ؛
ﻓﺮﻕ ﺣﺎﮐﻢﺍﺳﻼﻣﻰ ﺑﺎ ﺣﮑّﺎﻡ ﺩﯾﮕﺮ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﻭﻇﯿﻔﻪﻯ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ.
ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ:
ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﻢ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﻨﻨﺪ،ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺯﻭﺭ ﻭ ﺷﻼﻕ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮﺩ
ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻗﺎ:
ﺍﻳﻦ ﻣﻨﺒﺮﻫﺎ ﻳﻚ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭﻣﻀﻤﻮﻥ ﻣﻨﺒﺮﻫﺎﻱ ﻣﺎ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ،ﻫﻴﭻ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﻧﻤﻴﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﻭ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﻜﻨﺪ.
ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ:
ﺩﻭﺭﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﻬﺎﻱ ﻳﻜﻄﺮﻓﻪ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺁﻣﺪﻩ، ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﭘﻴﺎﻡ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺑﻠﻨﺪﮔﻮﻫﺎﻱ ﻳﻜﻄﺮﻓﻪ، ﻣﻨﺒﺮﻫﺎﻱ ﻳﻜﻄﺮﻓﻪ ﻭ ﺳﻨﺘﻲ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺁﻣﺪﻩ.
ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻗﺎ:
ﮐﺴﺎﻧﯿﮑﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺌﻮﺭﯾﺰﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﺳﺎﺯﺵ، ﺗﺴﻠﯿﻢ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺯﻭﺭﮔﻮﯾﺎﻥ،ﻧﻈﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﻃﻠﺒﯽ ﻣﺘﻬﻢ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﺧﯿﺎﻧﺖ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﯿﮕﻮﯾﻨﺪ /
ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺳﻼﻣﯽ،ﻧﻈﺎﻡ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ،ﻧﻈﺎﻡ ﺷﺮﻑ ﻭ ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺗﮑﺮﯾﻢ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ.
ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ:
ﻣﺎ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺩﻧﯿﺎ ﭘﻨﺠﻪ ﺑﮑﺸﯿﻢ ﻭ ﺩﺍﯾﻤﺎ ﺳﺮ ﺟﻨﮓ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ / ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺣﯿﺎﺕ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺭﮔﯿﺮﯾﻬﺎ ﻭ ﺁﺷﻮﺑﻬﺎﺳﺖ
ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻗﺎ:
ﻣﺎ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﻟﻔﻆ " ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻨﺪ ﺩﻭﻟﺖ ﻣﺴﺘﮑﺒﺮ ﻭ ﺯﻭﺭﮔﻮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﻢ /
ﺑﻨﺪﻩ ﻣﺨﺎﻟﻔﻢ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ
ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ:
ﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ( 5+1 ) ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻭ ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﮐﻨﯿﻢ
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
ادامه مطلب ...
[ دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 ] [ ] [ داستانی ]
"اگرمقام معظم رهبری مشکلات را می دانند پس چرا آنها را حل نمی کنند و اگر هم از مشکلات خبر ندارند این هم خیلی بد است که رهبر مملکت مشکلات را ندانند" شاید در این روزها یکی از سوالهایی که در بین مردم مطرح میشود، همین سوال فوق است.
؛ حجت الاسلام پناهیان با بیان خاطره ای که در ملاقات با مادر یکی از قربانیان کهریزک داشته است تلاش می کند با آوردن مثالهایی تاریخی از صدر اسلام به این سوال پاسخ دهد که بازخوانی آن در این روزها شاید خالی از لطف نباشد.
متن سخنان علیرضا پناهیان به شرح زیر است: در ادامه مطلب
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 ] [ ] [ داستانی ]
بسیاری از اطرافیان من بر این باورند که رهبری به عنوان شخص اول مملکت، در این شرایط که هرکسی به سهم خود اختلاس و دزدی از بیت المال مسلمین میکند؛ و بعضاً نام اشخاص معدودی از آنها فاش میشود، آن هم بر اساس اغراض سیاسی احزاب و گروهها، باید وارد عمل شود و حداقل سکوت پیشه نکند. در پاسخ به این مسئله چه باید گفت؟
|
|
بیش از آن که بسیاری بر این باور باشند، به این جوّ دامن زده میشود؛ یعنی در ضد تبلیغ سعی دارند که فلش همه مشکلات و معضلات جامعه را به سوی "ولایت فقیه" نشانه روند و بعد نتیجه بگیرند که لابد ایشان ضعف دارند (که در خاتمه اشاره میشود) و یا جوّسازیهای مخرب دیگر! اما ما باید دقت کنیم و ابتدا با خودمان صادقانه بررسی کنیم که وقتی میگوییم: «دخالت رهبری»، حتی اگر پیامبر اکرم یا معصومین علیهمالسلام باشند، یعنی چه؟! *- آیا مانند سایتها، یا برخی از نامزدهای انتخاباتی، یک فهرستی دست بگیرد و بگوید: آی مردم، فلانی و فلانی که اسمشان فاش نشده است را من به شما معرفی میکنم؟! *- آیا به جای مجلس قانون تصویب کند – به جای دولت کار قوه مجریه نماید – به جای دستگاههای اطلاعاتی، تحقیق کند – به جای قوه قضاییه و دستگاه دادگستری، خودش متهمین را دستگیر کند و سپس محاکمه و محکوم و مجازات نماید – به جای بازرسی کل کشور، همه جا بازرسی کند و پرونده تخلفات را تشکیل دهد – به جای رییس صدا و سیما، کارگردان و هنرپیشه بیاورد و فیلم و سریال بسازد – به جای موسیقیدانها آهنگ و ترانه درست و هنرمندانه و جهتدار بسازد – به جای مدیریت نظام بانکی و بانک مرکزی وارد عملیات اقتصادی و جلوگیری از وامهای کلان یا جابجایی دلارها بشود، به جای شهرداریها وارد صحنه شود جلوی ارتشاء، قطع درختان، برجسازیهای غیر اصولی و ... را بگیرد – به جای دستگاههای اقتصادی و بازرگانی و گمرکات، واردات و صادرات و ... را کنترل کند و کنار هر پزشک جراح یک بازرس بگذارد که زیر میزی نگیرد – هیئت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد را در هر رشتهای انتخاب کند که شاهد این وضعیت نابسامان نگردیم و ... . *- آیا اصلاً این کارها ممکن است؟ آیا نخواهند گفت که پس قانون اساسی، تعریف جایگاهها و شرح وظایف و تشکیلات حکومتی یعنی چه؟! پس کی در این مملکت چه کاره است؟! آیا شالوده نظام از هم نمیپاشد و عرصه برای حمله گرگان خارجی و کفتارهای داخلی مساعد نمیگردد؟ *- آیا رهبری میتواند از آسمان یک تعداد نیروی صالح، متقی، متخصص و کارآمد بیاورد؟ آیا میتواند (یا عاقلانه است که) به جای مردم رییس جمهور و نمایندگان مجلس را که بازوهای مردمی رهبری هستند انتخاب کند؟ بعد از کجا انتخاب کند، از فرشتگان عرش، یا از همین مردم؟! |
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 ] [ ] [ داستانی ]
❤️ به نام خدا ❤️
خالدون
سلام علیکم و عرض ادب!
دوستان میخواستم بدون معنی و یا ترجمه اصلی **خالدون**در قرآن چیه؟اگه معنی لغویش به معنای تا ابد بودن در جای هست!خب ما در دنیایی زندگی میکنیم که محدوده!در نتیجه اعمالمون(خوب و بد)محدود هستن.خب این از عدالت خدا دور نیست که بخاطر عمل محدود ما رو تا ابد*خالدون*در جایی قرار بده؟؟؟؟؟؟؟اگه تا خالدون در بهشت باشیم خب میگیم این از رحمت و مهربونیه خداوند هست!اما در مورد جهنم!!؟؟؟؟
با تشکر فراوان
با سلام خدمت شما دوست گرامی
خالد به معنای جاوادن است و خالدون حالت جمع کلمه خالد است.
در مورد عمل محدود انسان ها و جزای نامحدود باید به مطالب زیر توجه کرد:
جرم و جزا در سه حالت قابل تصور هستند:
جرم و جزای اعتباری، مانند اینکه کسی که از چراغ قرمز عبور کند، 20 هزار تومان جریمه خواهد شد. این جزا، قابل تغییر است و می توان آن را عوض کرد مثلا به 30 هزار تومان.
- جزائی که نتیجه عمل است. این نوع جزاء ، اعتباری نیست بلکه نتیجه خود عمل است، به طور مثال اگر فردی دست خود را قطع کند، دیگر دست نخواهد داشت و نمی تواند مدعی شود که من 1 دقیقه دستم را قطع کردم، چرا برای تمام عمر بدون دست باشم؟ بدون دست بودن برای تمام عمر، نتیجه این عمل است و نمی توان آن را تغییر داد.
- در مورد اعمال دنیوی و نتایج اخروی آنها رابطه ی دیگری می توان تصور کرد و آن بازگشت خود عمل است. در این حالت این نتیجه عمل نیست که به ما باز می گردد بلکه خود عمل است. به طور مثال قرآن کریم می فرماید: إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا(1) در حقيقت، كسانى كه اموال يتيمان را به ستم مى خورند، جز اين نيست كه آتشى در شكم خود فرو مى برند، و به زودى در آتشى فروزان درآيند.
در این آیه خداوند خوردن مال حرام را همان خوردن آتش دانسته است نه اینکه نتیجه خوردن مال حرام، خوردن آتش باشد بلکه باطن این عمل (خوردن مال حرام) ، واقعا خوردن آتش است. و در این حالت، این چنین نیست که نتیجه عمل بر ما بازگردد بلکه این خود عمل است که باز می گردد.
در مورد مجرمان در روز قیامت باید به این مطلب نیز توجه کرد که بسیاری از مجرمین، یا مورد شفاعت قرار میگیرند و یا اینکه با عذاب هایی که در جهان برزخ متحمل می شوند، از گناه پاک می شوند و جاودان بودن در جهنم مخصوص کسانی است که با حقیقت علی رغم اینکه می دانند حق است، مخالفت می کنند و ذات آنها آنقدر پلید گشته است که دیگر هیچ امیدی به اصلاح آنها نیست.
موفق باشید.
1. نساء . 10
سایت اسکدین
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
یاعلی
[ شنبه 16 بهمن 1395 ] [ ] [ داستانی ]
به مناسبت سالروز ازدواج پیامبر گرامی اسلام و ام المومنین حضرت خدیجه به شبهه ای که گفته میشود ایشان در سنین میانسالی با نبی گرانقدر (صلی الله علیه و آله) ازدواج کرده اند پاسخ میدهیم :
اثبات ازدواج حضرت امالمومنین خدیجه (علیها السلام) در سن ۲۵ سالگی.
◆ نقل شده که بَلَغَتْ خَدِيجَةُ عَلَیْهَا السَّلَامُ خَمْسِينَ سِنَةَ وَ هُوَ اَصَّحُ. یعنی سن مبارک ایشان هنگام وفات، ۵۰ سال بوده است و قول صحیح همین است.
◆ از طرفی دیگر روایت شده؛ اَنَّ النَّبِي صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ تَزَوَّجَ بِهَا وَ هُوَ خَمْسَ وَ عِشْرِينَ سِنَة قَبْلَ اَنْ يَبْعَثَهُ اللهُ نَبِياً بِخَمْسِ عِشْرَةَ سِنَةٌ. یعنی پیامبر (صلی الله علیه و آله) در سن ۲۵ سالگی و ۱۵ سال قبل از بعثت با حضرت خدیحه (علیها السلام) ازدواج فرمودند.
ء-------------------------------------------------------
☜ نتیجهگیری؛
❶ مشخص شد که سن حضرت خدیجه (علیها السلام) در سال ۱۰ بعثت و هنگام وفات، ۵۰ سال بوده است. پس سن ایشان در سال بعثت پیامبر (۱۰-۵۰) یعنی ٤٠ سال بوده است و چون ۱۵ سال، قبل از بعثت هم ازدواج فرمودهاند، لذا سن مبارک ایشان (۱۵-٤٠) یعنی ۲۵ سال بوده است.
❷ از روایات و متون تاریخیّه اثبات شد؛ سن مبارک آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله) هنگام ازدواج با امالمومنین خدیجه (سلام الله علیها)، ۲۵ سال بوده و هردو هم سن بودند.
√ منابع تحقیق از فریقین؛
اعلام الوری، ص ۹.
بحار الانوار، ج ١٦، ص ١٠.
کشف الغمة، ج ۱، ص ۵۱۰.
عقاید کاشف الغطاء، ص ۲۵.
الصحیح من سیرة النبی ص، ج ۲، ص ۲۰۰.
السيرة الحلبية، ج ١، ص ١٤٠.
دلائل النبوة للبيهقی، ج ٢، ص ٧١.
البداية و النهاية، ج ٢، ص ٢٩۴ و ٢٩۵.
محمد رسول اللّه ص سيرته، ص ٤۵.
السيرة النبوية لابن كثير، ج ١، ص ٢۶۵.
√ اثبات اینکه به رغم نظر مخالفان، آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله) اولین و آخرین همسر حضرت خدیجه (علیها السلام) بودند.
◆ وَ رَوَى أَحْمَدُ اَلْبَلاذِرِيُّ وَ أَبُو اَلْقَاسِمِ اَلْكُوفِيُّ فِي كِتَابَيْهِمَا وَ اَلْمُرْتَضَى فِي اَلشَّافِي وَ أَبُو جَعْفَرٍ فِي اَلتَّلْخِيصِ أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ تَزَوَّجَ بِهَا وَ كَانَتْ عَذْرَاءَ. وَ اِنَّ خَدِيجَةُ عَلَیْهَا السَّلَام لَمْ تَتَزَوَّجَ بِغَيْرِ رَسُولِ اللّٰه صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ الِه.
شرح روایت؛
◆ به اسناد متعدد روایت شده؛ هنگامی که رسول الله (صلی الله علیه و آله) با حضرت خديجه (سلام الله عليها) ازدواج فرمودند، این بانوی بزرگوار، دوشیزه و عزراء (باکره) بوده و قبل از ازدواج با رسول الله (صلی الله علیه و آله)، همسر احدی نبودند.
√ منابع روایت از فریقین؛
الاستغاثه، ص ۱۱۵.
الدر النظیم، ص ۱۸۵.
صفوة الصحیح، ص ٦٤.
ادب الطف، ج ۸، ص ۱۰۸.
ابهی المداد، ج ۲، ص ۲۱۲.
بحار الانوار، ج ۲۱، ص ۱۹۱.
مرآة العقول، ج ۵، ص ۱۷۹.
قاموس الرجال، ج ۹، ص ٤۵۰.
الفصول المهمة، ج ۱، ص ٦٧۵.
اعلام النساء المومنات، ص ٤١٣.
مناقب ابن آشوب، ج ۱، ص ۱۵۹.
الاتحاف بحب الاشراف، ص ۲۵۰.
الصحیح من سیرة النبی ص، ج ۲، ص ۲۰۸.
[ یکشنبه 21 آذر 1395 ] [ ] [ داستانی ]
آیا ازدواج اجباری دختران باکره برای اعدام صحت دارد؟
چندی می شود که من یک سوالی برایم پیش آمده که نمی دانم راست است یا دروغ خواهشا حتی اگر اینکار نمی شود طبق دین اسلام و مذهب شیعه جوابم را بدهید چون همگان از جواب دادن تفره می روند.
اگر دختری باکره به هر جرمی به زندان برود و حکمش اعدام باشد آن را اعدام می کنند.
لازم به ذکر است در چندین جای مختلف خواندم که نوشته شده بود دختران باکره به بهشت می روند و خداوند آنها را می بخشد.
حال بعضی از علما می گویند اگر دختر باکره ای جرمی مرتکب شود که محاربه یا مفسد شناخته شده حکمش بر طبق دین اعدام است من نیز با توجه به باکره بودنشان که به بهشت می روند گفتم پس اعدام چه فایده دارد که جوابی شنیده ام که نمی دانم راست است یا دروغ گفتند: دختران باکره را در شب قبل از اعدام به نکاح در می آوریم ومهریه برای آنها تعیین می کنیم که بعد از اعدام به خانواده آنها تقدیم می کنیم.
حال این سوال مطرح است دختری که فردای ازدواجش اعدام می شود مطمئناً دوست ندارد به نکاح کسی که نمی شناسد درآید و پدر یا جد پدری آن نیز این اجازه را نمی دهد که دخترش را به نکاح در بیاورند.حال حکم در اینجا چیست؟
جواب:
اين مسئله كه در مجازات دختر باكره پيش از قصاص و كشته شدن، بكارت او گرفته مي شود، يك تهمت آشكاري است كه از سوي دشمنان اسلام وارد شده است (به خصوص شبکه های ماهواره ای). و اين فريب كاران هيچ دليلي بر اين اتهام ندارند. در صورتي كه دختر باكره عمدا مرتكب قتل نفس شود و اولياي مقتول درخواست قصاص نمايند. حكم قصاص با همان حالت باكره بودن جاري مي شود. هر كسي كه محكوم به قصاص گردد، با همان حالتي كه محكوم به قصاص و اعدام شده باشد، اعدام مي شود. فرق نمي كند دختر باكره باشد يا غير باكره.
به علاوه بهشت رفتن، نتيجه ايمان و عمل صالح است. بدون ايمان و عمل صالح، كسي به بهشت نمي رود. اين كه اگر دختر باكره در زمان دوشيزگي بميرد، مستقيما به بهشت مي رود، با مبناي فوق نمي سازد و در منابع ديني هم چنين چيزي وجود ندارد.
تحرير الوسيله
کتاب القصاص، م 49.
منبع: pasokhgoo.ir
[ پنجشنبه 18 آذر 1395 ] [ ] [ داستانی ]
جواب این سوال در تعریف بدبختی و بیچارگی است. واقعا بدبختی چیست؟
کسی که معاد را باور کرده و زندگی خود را منحصر به این دنیا نکرده و حیات اصلی را در عالمی دیگر می داند، چه چیزی را بدبختی می داند؟
وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ كانُوا یَعْلَمُونَ؛(عنکبوت/۶۴) زندگانى این دنیا چیزى جز لهو و لعب نیست. اگر بدانند، سراى آخرت سراى زندگانى است.
کسی که دنیا را مزرعه آخرت می داند، به نیکی دریافته که این دنیا، محل آسایش و استراحت نیست. بلکه میدانی برای عمل و تلاش است.
فرض کنید که مسابقه ای برگزار شده، و شرکت کنندگان باید مسیری بیست کیلومتری را بدوند، یک نفر با رنج و زحمت زیاد با سرعت به سمت انتهای مسیر می شتابد. در راه می بیند که یک عده نشسته اند و مشغول خوردن غذا هستند، عده دیگری نشسته اند و با یکدیگر گفتگو می کنند و ... آیا این دونده، هرگز خود را بدبخت و بیچاره می خواند؟ یا مسرور است که متوجه بهترین عمل شده و مشغول انجام آن است؟
با این نگاه آنچه در ابتدا اسم بدبختی به آن داده ایم، بستری برای رشد و تعالی می شود، تا آنجا که بدترین محیط ها، عالی ترین ثمرات را به بار می نشاند:
وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ؛(تحریم/۱۱) و نیز خداى تعالى براى كسانى كه ایمان آوردند مثلى مىزند و آن داستان همسر فرعون است كه گفت: پروردگارا نزد خودت برایم خانهاى در بهشت بنا كن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده و از مردم ستمكار برهان.
و خدای تعالی نیز بندگان را متفاوت آفریده و هر کدام از آنها را به شکلی مورد آزمایش و امتحان قرار می دهد:
در حدیثی قدسی از قول خدای تعالی آمده است: بعضى را كور و بعضى را بینا، بعضى را كوتاه قد و برخى را بلند قد، بعضى را زیبا و بعضى را زشت، بعضى را عالم و برخى را جاهل، بعضى را فقیر و بعضى را غنى كردم، بعضى را مطیع و برخى را عاصى، برخى را بیمار و عدهاى را سالم، بعضى را زمین گیر و برخى بدون عیب هستند.
همه این كارها لازمه خلقت بود. براى این كه آن شخص سالم و بى عیب به آن شخص معیوب نگاه كند و به خاطر سلامتىاش به من شكر و حمد بگوید. و یا آن كه عیبدار است به شخص سالم نگاه كند به من متوسل شود تا به او هم سلامتى بدهم. و همچنین به بلاى من صبر كند تا به او پاداش خوب بدهم. یا این كه شخص غنى به فقیر نگاه كند به خاطر ثروتى كه به وى دادهام به من حمد نماید، و یا شخص فقیر با دیدن شخص غنى از من ثروت بخواهد و یا این كه مؤمن به كافر نگاه كند به خاطر هدایتى كه دادهام به من حمد و سپاس گوید... (الجواهر السنیة-كلیات حدیث قدسى ص ۱۸.)
[ سه شنبه 25 آبان 1395 ] [ ] [ داستانی ]
یـــــــــــک تلنــــــــــگر
شباهت دوران حضرت نوح با زمان حاضر
در دوران حضرت نوح وقتی نوح خواست کشتی خود شو بسازه وسط بیابون بود یعنی ازنظرعقلی مسخره بود ولی ازمیان اون همه مردم فقط هشت نفربه نوح ایمان آوردن که همشون مسخره میشدن ساخت کشتی طول کشید اینقدرکه خدا ازمیان اون همه آدم خوبا رو
الک کرد خوبا رو کشیدبیرون.
الانم اینجوریه بعضیا هستن مسخره میکنن میگن امام زمان کجا بود الان دوره الک کردنه خوب ازبده حواسمون جم باشه درسته خوباکم ترن ولی نوح هم یاراش کم بودن آخرشم کی سود کرد همون هشت نفر هم دنیا واسشون موند هم آخرت.
پس اگه دیدی مسخرت میکنن دیدی دارن گولت میزنن فریب نخوری چون خدا داره حجت تموم میکنه تا خوبا رو واسه مهدی فاطمه جمع کنه
سخنرانی استاد رائفی پور
[ پنجشنبه 06 آبان 1395 ] [ ] [ داستانی ]
چرا در عربستان كه مهداسلام هست ،، حتي يك امامزاده هم وجود ندارد ؟؟؟؟!!!!
ولی در کشور ما که به زور شمشیر مسلمان شده ایم این همه امام زاده هست!!!؟؟؟!!!
.امامزاده ها از کجا آمدند؟؟
امامزاده به کسانی اطلاق میشود که از نسل امامان شیعه باشند...
در زمان یورش اعراب به ایران آنها به مناطق زیادی حمله کردند و نواحی گسترده ای از ایران را ویران کردند و به خاک و خون کشیدند...
بخصوص در نواحی گیلان و مازندران ایرانیان مقاومت جانانه ای کردند...
جنگ تا مدت زیادی ادامه داشت تا قسمت های ماورا النهر و خراسان و در این بین از هر دو طرف کشته میشدند...
جالب اینجاست هر گاه از لشگر اعراب فرمانده یا فرماندهانی کشته میشدن اعراب برای آنها مقبره ای میساختند و طبق رسوم اعراب جاهلیت آن مکان را مقدس میشمردند و بعد از فتح منطقه به ایرانیان تحمیل میکردند و چون به اسم اسلام وارد خاک ایران شده بودند این قبور را قبور صحابه رسول الله تفهیم میکردن و ایرانیان را مجبور میکردند که این قبور را مورد عزت و احترام قرار دهند!
دقیقا از این زمان بنیان امامزاده و امامزاده سازی در ایران شروع شد...
برای مثال:
در کجور، حوالی مازندران قبر "مسلم باحلی" هست که این شخص یکی از فرماندهان لشگر اعراب بود که در سراسر مازندران کشتار بیرحمانه ای از ایرانیان رو به اسم خودش در تاریخ ثبت کرده و در طی حمله به گیلان کشته شد و در منطقه کجور مازندران دفن شد و امروزه تعداد زیادی از ایرانیان به زیارت قبر این شخص رفته و از او طلب حاجت و نیاز میکنند!!!
آری...
«نفهمی بد دردیست »
منبع:
-تاریخ اجتماعی ایران
-تاریخ پس از اسلام نوشته استاد مشکور
-تاریخ طبری
-بهرام چوبینه:پژوهشگر تاریخ اجتماعی ایران
مختار ثقفی کیست ؟
زمانی که عمر بن خطاب خلیفه اسلام پیشنهاد حمله به ایران را مطرح نمود سکوت بر حاضرین حاکم شد ، سکوتی ناشی از عظمت و شکوه ایران زمین ، ناشی از ترس و تردید ،
در این میان ابوعبید ثقفی ( پدر مختار) برخاست و گفت نخستین کسی که در این راه قدم خواهد گذاشت منم ! با من همراه شوید که در این نبرد جز رضایت الله و رسول او و غنائم فراوان برای سپاه اسلام چیزی نیست
در این زمان مختار 20 ساله به همراه پدر, عمو و سپاه متجاوزان عرب راهی ایران زمین شد و در نبرد یوم الجسر شرکت نمود
حال ما را چه شده است ؟
فرزند اولین متجاوز به خاک و ناموس ایران زمین را اسطوره کودکان خویش ساخته ، سرمایه ملی خود را صرف تولید سریال زندگینامه و بیان دلاوری های او نموده و در مقابل پیکر صد پاره رستم فرخزاد ، سربازان و مدافعان ایران را در زیر پای اشتران عرب به فراموشی می سپاریم ؟
بر ما چه گذشت ؟
فریاد و شیون دختران و زنان ایران را به هنگام قتل و غارت و تجاوز مختار نامان عرب از یاد برده و غرق تماشای دیالوگ های عاشقانه مختار و زنانش می شویم ؟
بر حالمان باید گریست . . .
جواب شایعه در ادامه مطلب😔😔
ادامه مطلب ...
[ سه شنبه 20 مهر 1395 ] [ ] [ داستانی ]
محل شهادت شمال سوریه "
[ سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 ] [ ] [ داستانی ]
فرد حاضر در کلیپ، امام جمعه یا رئیس ستاد اقامه نماز تویسرکان نیست و سمتی در هیچ نهاد و سازمانی نداشته است
ادامه مطلب ...
[ پنجشنبه 09 اردیبهشت 1395 ] [ ] [ داستانی ]
[ پنجشنبه 09 اردیبهشت 1395 ] [ ] [ داستانی ]
ادامه مطلب ...
[ شنبه 28 فروردین 1395 ] [ ] [ داستانی ]
با عرض سلام و خسته نباشید. همانطور که می دانید طبق خطبه حضرت زهرا(س) در احتجاج با ابوبکر، استدلال ابوبکر این است که از پیامبر شنیدم که من ارث باقی نمی گذارم، حضرت زهرا(س) می فرمایند منظور از ارث، ارث در نبوّت و رسالت است، وگرنه قرآن به ارث بردن سلیمان داوود اشاره می کند.
پرسشی که من دارم بر سر همین است، آیا ارث انبیاء امری مادّی است؟ همین ارث سلیمان از داوود، آیا مادّی بوده است یا در معنویات بوده است؟
ادامه مطلب ...
[ یکشنبه 02 اسفند 1394 ] [ ] [ داستانی ]
برخي از اهل سنت اصرار دارند كه عمر را شوهر ام كلثوم بدانند! و اين موضوع بيش از هزار سال دست مايه طرح در متون تاريخي و كلامي بوده است ؛ تفصيل اين ماجرا در صحاح سته موجود نيست و اين موضوع تنها در كتاب طبقات ابن سعد مندرج است كه اعتبار آن مشكوك است . در متون شيعي نيز اين مساله اختلافي است و دستخوش روايات متعارض غيرصريح است .
ادامه مطلب ...
[ یکشنبه 02 اسفند 1394 ] [ ] [ داستانی ]
حضرت زهرا(س) نه امروز، بلکه از زمان خود و بنا بر فضائل بسیار و فرمایش صریح پیامبر(ص) اسوه همه زنان تاریخ هستند
ادامه مطلب ...
[ یکشنبه 02 اسفند 1394 ] [ ] [ داستانی ]
تحلیلگران غربی دلایل مختلفی را برای پوشاندن لباس نارنجیِ بر تن قربانیان داعش مطرح میکنند.
ادامه مطلب ...
[ پنجشنبه 26 آذر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
✔️علامه طباطبايي مي گويد: انشعاب در همه مذاهب و خاصه در چهار دين آسماني كليمي، مسيحي، زرتشتي و اسلام و حتي در شعب آنها نيز وجود دارد. مذهب شيعه در زمان حضرت علي(ع)، امام حسن مجتبي(ع) و امام حسين(ع) هيچگونه انشعابي نداشت ولي پس از شهادت امام حسين(ع) اكثريت شيعه به امامت حضرت امام سجاد(ع) قائل شدند و اقليتي محمد بن حنفيه را امام خود دانستند. اين اقليت به نام «كيسانيه» معروف شدند و اين فرقه در اندك زماني منقرض شد. پس از امام سجاد(ع) اكثريت شيعه به امامت امام محمد باقر(ع) معتقد شدند واقليتي پسر ديگر امام سجاد زيد را امام خود دانستند. اين گروه به نام «زيديه» معروف شدند و تا عصر حاضر پايدار مانده اند. پس از امام باقر(ع)، شيعيان به حضرت امام صادق(ع) ايمان آوردند. پس از امام صادق(ع) اكثريت شيعه فرزند آن حضرت امام موسي بن جعفر(ع) را امام خود دانستند و جمعي از شيعيان پسر ديگر امام صادق(ع) اسماعيل بن جعفر را امام خود دانستند با اين كه اسماعيل در زمان پدر وفات يافته بود. اينها به نام «شيعه اسماعيليه» ناميده شدند و تا عصر حاضر پايدار مانده اند. برخي از شيعيان پسر ديگر امام صادق عبدالله افطح را امام خود دانستند، برخي فرزند ديگر امام صادق محمد را و برخي هم امام صادق را آخرين امام دانستند. اين چند اقليت، در اندك زماني منقرض شدند. پس از امام موسي بن جعفر(ع) اكثريت شيعه فرزند آن حضرت امام رضا(ع) را امام خود دانستند و برخي در خود امام موسي بن جعفر ماندند. اين اقليت را واقفيه مي گفتند و در اندك زماني منقرض شدند. پس از حضرت امام رضا(ع) در شيعه انشعابي حاصل نشد و همه شيعيان به امامت حضرت امام جواد، حضرت امام هادي، حضرت امام حسن عسكري و حضرت ولي عصر(ع) معتقد شدند و اگر وقايعي به شكل انشعاب پيش آمد، بيش از چند روز نماند و منحل شد و اختلافات علمي، كلامي و فقهي علماي شيعه به حساب انشعاب گذاشته نمي شود. از ميان فرقه هايي كه پيدا شدند فقط زيديه و اسماعيليه مانده اند و بقيه همه منقرض شده اند
✔️ بنابراين در جهان كنوني، شيعه سه فرقه دارد: اقليت زيديه، اقليت اسماعيليه و شيعه اثني عشريه كه به امامت دوازده امام معصوم از حضرت علي(ع) تا امام عصر(ع) معتقد هستند
منبع:
شيعه در اسلام، ص 32، چاپ اول، 1348 شمسي
[ پنجشنبه 26 آذر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
در میان اعراب رسم بر این بوده کسی که خونش به ناحق و مظلومانه بر زمین ریخته میشد و انتقام آن به نحو شایستهای گرفته نمیشد پرچم سرخی بر مزار او میگذاشتند. پرچم سرخ افراشته شده بر گنبد امام حسین علیه السلام نیز از همین باب میباشد.
در زیارتی که امام صادق علیه السلام به «عَطِیه» آموخت آمده است: «شدت همبستگی و پیوند سیدالشهدا با خدا به نحوی است که شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیله خدا میماند که جز با انتقامگیری و خونخواهی اولیا خدا، تقاص نخواهد شد».[۱] از همین روی است که امام حسین علیه السلام را ثارالله یعنی خون خدا مینامند و خونخواهانش را لثارات مینامند.
ادامه مطلب ...
[ پنجشنبه 26 آذر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
کسانی که معتقدند کاروان اسرا (اهل بیت امام حسین) به کربلا بازگشت، در تاریخ و زمان این بازگشت اختلاف دارند، بعضی از دانشمندان با توجه به مسافت و زمان رفتن اسرا به کوفه و شام، و توقف آنها در شام، اربعین اول را بعید می دانند، اما عده ای دیگر این امر را با توجه به ادله ای که می آورند امکان پذیر می دانند. البته، اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد، تنها یک باره بوده است.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 11 آذر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
در پي القاي شبهات بي اساس از سوي برخي افراد ناآگاه درباره وجود مقدس حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام، مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ عصر ما تاكيد كردند تشكيك در اصل وجود مقدس حضرت رقيه عليهاالسلام، نه تنها ظلم به آن مظلومه و پدر بزرگوار ايشان، بلكه ظلم به اهل بيت عليهم السلام است.
از اين رو بر آن شديم تا در اين نوشتار نظرات بزرگان و مراجع عظام تقليد را درباره اين وجود نوراني از نظر بگذرانيم.
استاد شهيد مرتضي مطهري (ره)
در فصل پنجم از بخش دوم کتاب حماسه حسيني، در مبحث تحريفات لفظي، چنين آمده است:
« داستان طفلي از ابي عبدالله که در شام از دنيا رفت و بهانه پدر مي گرفت و سر پدر را آوردند و آنجا وفات کرد (رجوع شود به نفس المهموم). » (1)
در اينجا نکته اي حائز اهميت است و آن اينکه اين بخش از کتاب حماسي حسيني مربوط به يادداشتهاي استاد شهيد مي باشد که در واقع فيشهاي تحقيقاتي ايشان بوده که قصد داشته اند بعدها راجع به آنها تحقيق نمايند تا به نتيجه نهايي و قطعي برسند. چنانکه در ميان اهل پژوهش و تحقيق مرسوم است. ولي متأسفانه ناشر محترم آثار ايشان – همانطورکه در مقدمه کتاب نيز تذکر داده است – اين يادداشتهاي خام را که هنوز در آنها تحقيق صورت نگرفته است، در کنار سخنرانيهاي استاد که ديدگاههاي نهايي ايشان بوده، به چاپ رسانده است و اين دستاويزي براي برخي اشخاص کم اطلاع و بعضاً معاند قرار گرفته است. بنابراين از اين يادداشت هاي استاد فرزانه نميتوان ادعا کرد که ايشان وجود چنين دختري از سالار شهيدان را نفي نموده اند.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 11 آذر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
واقعه کربلا در سال 61 ه.ق اتقاق افتاد
چرا امام حسین(ع) در کربلا اقدام به ذخیره آب نکرد تا دچار بیآبی نشود؟
شیعه میگوید: سـپـاه امـویـان آبـشـخـور فـرات را بـر اهـل بـیـت بـسـتـنـد تـا آنـان بـر اثـر تـشـنـگـى بـمـیـرنـد یـا تـسـلیـم گـردنـد. حضرت ابوالفضل (ع) که لبهاى خشکیده و چهرههاى رنگ پریده فرزندان برادرش و دیگر کودکان را از شـدت تـشنگى دید، قلبش فشرده گشت و از عطوفت و مهربانى دلش آتش گرفت سـپـس بـه مـهـاجـمـان حـمله کرد، راهى براى خود گشود و براى کودکان آب آورد و آنان را سـیـراب کـرد.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 27 آبان 1394 ] [ ] [ داستانی ]
به گزارش ایران ناز: اخیرا تصویری حدیثی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن پیامبر (صلی الله علیه و آله ) به حادثه برای حجاج در منا اشاره کرده است.
آیا حادثه منا از علائم ظهور است؟
اخیرا تصویری از کتاب الفبای مهدویت در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن در حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله ) به حادثه برای حجاج در منا اشاره کرده است اما آیا این حادثه همان ادثه مورد نظر است؟
ادامه مطلب ...
[ سه شنبه 14 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
یکی از فروع دین مسلمانان حج است. حج مانند بقیه فروع دین ارکان و واجباتی دارد، صحت حج مشروط به اعمالی است که باید انجام گیرد و اصطلاحاً به آن رکن یا ارکان حج میگویند و طواف نساء جزء ارکان حج نیست بلکه از واجبات حج است لذا ترک و زیاد آن مخل به صحت حج نیست.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
براى بررسى و تبیین مسئله طول عمر امام زمان (عج)، بایستى پیرامون دو مسئله بحث شود: یکى اینکه، آیا ممکن است انسانى سالها و قرنهاى طولانى که از حد معمول عمر همه انسانها متجاوز است، عمر کرده وزنده بماند؟ و دوم اینکه، به فرض امکان، آیا این مسئله در طول تاریخ به وقوع پیوسته و مصداق خارجى دارد یا نه؟ اگر این دو مسئله ثابت گردد، مسلم مى شود که هیچ گونه استبعادى ندارد که امام غایب حضرت حجه بن الحسن(علیه السلام) نیز از چنین عمر طولانى برخوردار باشد.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
پيشگفتار
بدون شك مصرف مسكرات (نوشابههاي الكلي) تأثيرات بسيار منفي و ويرانگري بر حوزههاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي دارد. گرچه همواره و در همه زمانها و مكانها و توسط پيامبران محكوم به حرمت بوده، با اين وجود تقريباً در همه اعصار و ازمنه مورد استفاده قرار گرفته و اعراب معاصر پيامبر اكرم9نيز از آن بينصيب نبودند و حتي بدان اعتياد داشتند. خداوند متعال نيز جهت رفع اين بلاي عظيم و دامنگير، به ترتيب در سورههاي مباركه نحل/67، بقره/219، نساء/43، مائده/90 و 91 و نيز با معاضدت آيات ديگر و بيان وحياني رسول گرامي اسلام9اقدام به تحريم تدريجي آن نمود. حال در بررسي آيات مذكور، به واژه «منافع للناس» در آيه 219 سوره بقره بر ميخوريم كه به ظاهر به جنبه سودآوري خمر (نوشابههاي الكلي) نظر دارد. از اين رو دانستن مراد خداوند از طرح این قبیل واژگان نيازمند انديشه و غور در آيات حکیمانه اوست. اجمالاً «نفع» يعني آميختهاي از سود و خير. واژه «منافع» نيز كه مفردش «منفعت» است، هشت بار در قرآن آمده که درباره چهارپايان، ايام حج، آهن و مسكرات استعمال شده است. «نفع» در سه مورد اول ظهور، ولي در مورد اخير قدری ابهام دارد. با اين توضيح و براي روشن شدن بحث، مواردي از آنچه كه ميتوان آن را مصداق «منافع للناس» دانست ذكر ميكنيم.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
سلام من خيلى دعا ميکنم ولى خدا دعاهاما مستجاب نميکنه يه زمينه گناه هم برام فراهم شده ولى من فقط به خدا پناه بردم ولى چرا خدا صداما نميشنوه هيچ زمينه ازدواج برام پيش نيومده راهنمايى کنيد؟
پرسشگر محترم؛ گرايشات معنوي شما را مي ستاييم و به همين خاطر بايد به خود بباليد و خداوند منان را شاكر باشيد. ما نيز خوشحاليم كه به چنين افرادي مشورت مي دهيم و مورد اعتماد بندگان پاك خداوند هستيم. اهميت دادن شما به دعا و مناجات با خداوند با وجود اين مشكل نشانه صبر و استقامت شما است. توفيق دعا نعمتي است كه به هر كس داده نمي شود.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
درباره تاريخ شهادت حضرت زهرا سلاماللهعليها روايات مختلف است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پيامبر صلياللهعليهوآله. ميان علماي شيعه، دو تاريخ مشهور و مقبول است: يكي هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پيامبر صلاللهعليهوآله و ديگري نود و پنج روز.
با توجه به رحلت پيامبر اسلام صلاللهعليهوآله در بيست و هشتم صفر، بنا به روايت ۷۵ روز، در مورخة سيزدهم تا پانزدهم جمادي الاوّل ، شهادت حضرت زهراسلاماللهعليها است و اين ايام را فاطمية اوّل مي خوانند اما بنا به روايت ۹۵ روز، شهادت حضرتسلاماللهعليها در سوم تا پنجم جمادي الثاني است و اين ايام را فاطمية دوم مي خوانند.
بنابراين؛ ايام فاطميه جمعا ۶ روز مي باشد، ۳ روز در ماه جمادي الاول و ۳ روز در ماه جمادي الثاني. فاطميه اول از ۱۳ تا ۱۵جمادي الاول است و فاطميه دوم از سوم تا پنجم جمادي الثاني است.
ظاهراً علت اينکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرتسلاماللهعليها معرفي شده است به اين دليل است که اين احتمال وجود دارد که ماههاي قمري از رحلت پيامبر صلياللهعليهوآله تا شهادت حضرت زهراسلاماللهعليها،۲۹روز بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماههاي قبل، روز شهادت ۱۳ جمادي الاول و يا سوم جمادي الثاني خواهد بود.
چرا که طبق تقويم، حداکثر سه ماه قمري ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمري ۳۰ روزه مي توانند پشت سر هم قرار گيرند.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
سؤال:
ممکن است توضيح دهيد؛ چگونه با جمعيت روز افزون بشر که اکنون طبق آمارگيري هاي دقيق از سه ميليارد بيشتر است، حضرت صاحب الزمان عليه السلام با سيصد و سيزده نفر دنيا را مسخر مي فرمايد؟
و چگونه ممکن است مثلاً سه ميليارد نفر تسليم يک جمعيت اندک معدود شوند و از عادات و اخلاق و برنامه ها و سنن خود دست بردارند؟
آيا غلبه آن حضرت بطور اعجاز و خرق عادت است يا آنکه با ملاحظه اسباب و علل و عوامل ظاهري نيز غلبه و پيروزي آن جناب ممکن است؟
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
حجتالاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن در بخشهایی از کتاب «بررسی اختصاصات پیامبر خاتم(ص) از نگاه قرآن» به بیان ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی پیامبر اعظم(ص) پرداخته است که گزیدهای از آن در ذیل میآید:
یکی از دیگر اختصاصاتی که برای پیامبر اکرم(ص) نقل شده است آن است که ایشان پیامبر جن و انس است و دیگر انبیا از چنین فضیلتی برخوردار نبودهاند.
آنها برای ادعای خود به آیاتی از قرآن استدلال کردهاند که ما به سه آیه آن اشاره میشود:
آیه یکم:
تَبَارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیرًا/فرقان 1
زوال ناپذیر و پربرکت است کسی که قرآن را بر بندهاش نازل کرد تا بیم دهنده جهانیان باشد.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
امروزه آزادی یا دموکراسی بیش از آن که یک معنا و مفهوم برای یک ارزش انسانی باشد، یک ابزار تبلیغاتی برای فریب و سلطه سیاسی است. مثلاً در نگاه غرب هر گونه مخالفتی با نظام حاکم بر کشور مخالف آنها «آزادی بیان» نامیده میشود، اما اگر همین رفتار علیه حکومت خودشان شود، نامش را «آنارشیسم، فاشیم و تروریسم» میگذارند.
البته خصوصاً دانشجویان خارج از کشور توجه کنند که امروزه فلاسفه و جامعهشناسان غربی، دموکراسی در تمامی شئونش و به ویژه آزادی بیان را مزاحم و مانع رسیدن به حکومت ایدهآل علمی میدانند. اما به ما القا میکنند!
الف – در اسلام نه تنها آزادی مطلق در هیچ امری وجود ندارد (چنان چه هیچ کجا وجود ندارد) و اساساً اسلام، یعنی تسلیم امر خدا شدن، بلکه برای هر شأنی از شئون فردی یا اجتماعی بشر تعاریف روشنی وجود دارد و دقت کنید که اساساً «تعریف» یعنی بیان محدودیتها و تبیین مرزها. آیا میشود که از آزادی هیچ تعریفی ارائه نداد؟ و آیا هر تعریفی خودش یک نوع بیان محدودیتها نیست؟
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
19 فروردین روزی است که به روز «شرف الشمس» معروف شده است. نوشتن دعا و حکاکی روی انگشترهای عقیق زردرنگ به نیت گشایش کارها و افزایش روزی، از جمله کارهای پرطرفدار این روز است. «این فرصت را از دست ندهید. همه آن چه فکرش را نمی کنید، تنها با یک انگشتر شرف الشمس.»شاید این جمله های تبلیغاتی روی کاغذهای آگهی، این روزها برای شما هم ارسال شده باشد. آگهی هایی که برای فروش و حکاکی یک انگشتر خاص در روز 19 فروردین تبلیغ می کنند. انگشترهایی از عقیقی زردرنگ که به «شرف الشمس» معروف شده اند.
چرا 19 فروردین؟ چرا شرف الشمس؟
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
در پاسخ به اینکه چرا نام ائمه در قرآن نیامده است باید گفت که روش آموزشی قرآن بیان کلیات واصول عمومی است،تشریح مصادیق وجزئیات غالباً بر عهده ی پیامبر گرامی(ص) می باشد. رسول خدا(ص) نه تنها مأمور به تلاوت قرآن بودند،بلکه در تبیین آن نیز مأموریت داشتند؛چنان که می فرماید:
“…وَ اَنزَلنا اِلیکَ الذِّکر لِتُبَیِّنِ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ اِلیهِم وَ لَعَلِّهم یَتَفَکَّرون(نحل/44)… قرآن را بر تو فرستادیم تا آنچه برای مردم نازل شده است ،برای آنها بیان کنی و آشکارسازی؛شاید آنان بیندیشند.”
در آیه ی یاد شده می فرماید:”لِتُبَیِّنَ” ونمی گوید”لتقرأ” یا “لیتلو” واین نشانه ی آن است که پیامبر(ص) علاوه بر تلاوت ،باید حقایق قرآنی را روشن سازد.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
ايشان که در یکی از جلسات درس خود به آيه ۶ سوره مبارکه مريم (يرِثُني و يرِثُ من آل يعقوب) رسيده بودند اين آيه را يکي از پاسخهاي حضرت زهرا ـ عليها السلام ـ به غاصبان فدک برشمردند و در ضمن آن، به شبه هاي قديمي که بتازگي دوباره از سوي برخي مسلمان نماهای وهابی مطرح شده است پاسخ گفتند.
اخيراً «عثمان الخميس» مبلغ وهابي، در برنامه خود در “شبکه ماهوارهاي الصفا” به حديث جعلي «نحن معاشر الانبياء لانورّث ، ما ترکناه صدقة» استناد کرده و فدک را حق حضرت فاطمه زهرا ـ عليها السلام ـ ندانست.
وي در اين برنامهها به زعم خود تلاش کرد تا با دلايل متعدد ثابت کند که منظور آيات قرآن از ارثي که انبياء باقي گذاشتند تنها “علم و نبوت” است.
در پاسخ به اين اظهارات بيپايه، مفسّر و متأله بزرگ معاصر، آيت الله عبدالله جوادي آملي با توضيح خطبه فدکيه حضرت زهرا و نيز وداع اميرالمؤمنين علي ـ عليهما السلام ـ با ايشان، به ايراد پاسخ پرداختند که در ضمن آن بر مظلوميت آن حضرت اشک ريختند.
آنچه در پي ميآيد متن بيانات ايشان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جوادی آملی است.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
«کاوشی در اصول عقاید» که از عربی به فارسی برگردان شده است، بحث و بررسی اصول عقاید بر اساس دیدگاهی است که از سوی آیتالله محمدسعید حکیم از مراجع تقلید کشور عراق به رشته تحریر درآمده و مؤلف آن کوشیده است با قلمی ساده و روان اما متین و با دلایلی محکم و مستدل به بحث و بررسی عقاید امامیه پرداخته و شبهات مخالفان را با حکمت و برهان پاسخ گوید. کتاب «کاوشی در اصول عقاید» در پنج بخش توحید، نبوت و رسالت، امامت و عدل، حسن و قبح عقلی، قضا و قدر و معاد تنظیم شده که هر بخش به جز بخش پنجم دارای چند فصل و چند گفتار است که بخش اول در دو فصل به اثبات آفریدگار عالم و نفی شریک از خدا میپردازد.
در بخش دوم مطالبی همچون نیاز بشر به رسولان، مدت رسالت، قرآن مجید، بشارت پیامبران گذشته، معجزات و کرامت، اسلام، برنامهای فراگیر، دانشها و اندیشههای الهی، اصولگرایی و ارزشمحوری در اسلام و عصمت پیامبر(ص) تبیین و در بخش سوم امامت دینی و امامت سیاسی مطرح میشود.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
گروهی از خرافات مثبت، منفی و خنثی هستند و تنها یک دسته ی به خرافات سیاه در زبان قدیم شهرت دارند، که یکی از آن ها نفرین است. نفرین اگر چه در فکر عصرهای جدید رنگ و بویی کاملا خرافی دارد ولی بعضی اوقات این حرف از قالب خود بیرون آمده و عملی مي گردد.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
شیخ صدوق گفته است: این که حضرت امیر(ع) در کعبه به دنیا آمده است، بزرگداشتی بود از جانب خدای متعال و اکرامی بود که نسبت به مقام شامخ و با عظمتش عنایت فرمود.
یکی از سؤالاتی که درباره ولادت امام علی علیهالسلام این است که «علت به دنیا آمدن امام علی (ع) در کعبه چه بوده است؟» مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، در یادداشتی این مساله را بررسی کرده است. توضیح درباره پاسخ این پرسش را در سه محور مورد اشاره قرار میدهیم.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
آيا ما اختيار جان پدر و مادر خود را نيز داريم تا بتوانيم چنين ادعايي بكنيم؟
گفتن این جمله نوعی اظهار ایمان ومحبت که فرد گوینده نسبت به امام این گونه اظهار میکند که من در راه محبت شما از عزیزترین افراد نزد خودم که جان خودم وپدر ومارم باشد حاضرم بگزرم وفدای شما کنم واینکه آیا ما اختیار جان پدر ومادر خویش را داریم یا نه واین که ایا آنان حاضر به چنين فدایی هستند یا نه بحث دیگری است فعلا گوینده در مقام حالت روانی خودش است وگفتن این جمله نوعی اظهار ارادت است واخبار از حالت نفسانی خویش نسبت به انان در این غالب که من از همه محبوبهایم در محبت شما دست کشیده ام وآنان را فدای شما می کنم هر چند پدر ومادرم باشد .
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
در ابتدا باید گفت اگر پیامبر(ص) در هر جای دیگری از جهان خاکی نیز ظهور میکرد، همین پرسش مطرح بود! اما شاید بتوان دلایلی را برای این امر محتمل دانست.
از آنجا که هدف اصلی پیامبر اسلام تثبیت و گسترش دین اسلام و در نهایت تشکیل یک حکومت اسلامی بود، چنین به نظر میرسید که این امر در منطقهای که دور از سیطره قدرتهای مطرح جهان آن روز باشد، امری میسرتر است.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
امام على علیهالسلام به طور مطلق، مشورت با زنان را تحریم نكرده بلكه مشورت با زنانى را كه افكارى خام و ناپخته دارند، رد كردهاست؛ همانگونه كه از مشورت با انسانهاى ترسو، دروغگو، بخیل، سبكمغز و نادان نهى فرمودهاست
در جامعه امروزی یکی از مسائلی که بسیار در اذهان نقش بسته و زنان به عنوان ایرادی بر سخن امام علی علیه السلام در نهج البلاغه وارد می کنند این است که می گویند امام مردان را از مشورت با زنان باز داشته و به آنها توصیه کرده که از این کار خودداری کنند، لذا در این مجال بر آن آمدیم که این شبهه را از اذهان پاک کنیم ولی قبل از اینكه به این بحث بپردازیم، لازماست نكاتى چند دراینباره ذكركنیم تا فردى كه امروز نهجالبلاغه را مىخواند، در حال و هواى آن روزگار قرار گیرد و نسبت به فضاى آن زمان بیگانه نباشد زیرا عدمِ آگاهى به عصرى كه آن سخنان، در آن بیان شده، انسان را به كجفهمى و عدم درك صحیح مىرساند و گمان و بدفهمى خود را به گردن اسلام و مربّیان معصوم علیهمالسلام آن مىاندازد.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
در روایات برای زیارت کردن قبر، آدابی ذکر شده است که در پاسخ تفصیلی تعدادی از آنها بیان می شود. اما علاوه بر موارد مذکور در روایات، در میان عرف نیز سنت هایی وجود دارد. یکی از این سنت ها زدن سنگ به قبر است که گاه با این دلیل همراه است که مرده صدایمان را بشنود. در کتاب های حدیثی، روایتی در تأیید این کار وجود ندارند. البته، در میان مردم به غیر از این سنت، سنت های دیگری نیز وجود دارد که بر آنها دلیل شرعی وجود ندارد، اما نبود دلیل شرعی به این معنا نیست که آنها را به صورت کلی رها کنیم؛ زیرا گاه، سنت هایی وجود دارد با این که منبعی شرعی ندارند، اما سنت حسنه ای هستند و عقل نیز آنها را تأیید می کند. علاوه بر این، انجام آنها احترامی برای مرده بوده که نه تنها بد نیست، بلکه باید در ترویج آن تلاش کرد و به یقین مورد پسند خداوند است.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
در منابع شیعی و سنی نام مادر حضرت ابراهیم(ع) متفاوت نقل شده است که برخی از نظرات بیان میشود:
الف. منابع شیعی: امام صادق(ع) فرمود: «ابراهیم(ع) ولادتش در شهر کوثی رُبا (جایى بوده در عراق) اتفاق افتاد، و پدرش نیز از اهل آنجا بود، و نام مادر ابراهیم ساره بود و با مادر حضرت لوط(ع)، وَرَقَة [و در نسخهاى رقیه است] خواهر بود و هر دوى آنها دختران لاحج بودند که پیغمبرى بود منذر (بیم دهنده)، اما مقام رسالت نداشت،..».[1] البته نام یکی از همسران حضرت ابراهیم(ع) نیز ساره بوده است.
ادامه مطلب ...
[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]
چرا خداوند شهوت را در انسان قرار داد و چرا حالا كه آن را قرار داده است نمي توانيم آن را اعمال كنيم؟
در پاسخ به مطالب ذيل توجه كنيد :
1-همه نيروها و نيازهايي كه از طرف خداوند به طور طبيعي در وجود انسان قرار داده به جا و مثبت و مطلوب است و فقدان هر كدام زندگي انسان را دچار اختلال و مشكلات فراواني مي سازد .
2- شهوت جنسي براي تداوم نسل انسان و قوام بخشيدن و استمرارحيات انسان لازم و ضروري است و بدون آن حيات بشري و اجتماع انساني بقا و دوامي ندارد . اين نيرو اگر در جا و محل مناسب خود و در حوزه دستورات دين و شرع به كار گرفته شود مفيد و آرامبخش و لذت افرين است و اگر از كنترل خارج گردد و از به طور نامشروع و غلط استفاده شود موجب ناهنجاري هاي رواني و روحي فراوان فردي و اجتماعي و فرهنگي و عامل كيفر و عذاب اخروي است .
ادامه مطلب ...
[ یکشنبه 29 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]
یکی از اختلافاتی که شیعیان و اهل تسنن دارند، نحوه پایان دادن به قرائت قرآن است. در همین ابتدا بایستی یادآور شویم که خیلی از اختلافات موجود، آن چنان مهم نیستند که کسی بخواهد با بزرگنمایی آنها بخواهد بگوید بین شیعه و سنی اختلاف عظیم است. این که قرائت قرآن را با “صدق الله العلی العظیم” پایان دهیم یا با “صدق الله العظیم”؛ امر زیاد مهمی نیست.
ادامه مطلب ...
[ یکشنبه 29 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]
بدعت در لغت به معنای کار نو و بی سابقه است و در اصطلاح به معنای “ادخال ما لیس من الدین فی الدین” است؛ یعنی نسبت دادن چیزی به دین در حالی که در واقع جزو دین و شریعت نیست.
ادامه مطلب ...
[ یکشنبه 29 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]