نظر مراجع عظام درباره روزه گرفتن زنان باردار و شيرده
 
نظر مراجع عظام درباره روزه گرفتن زنان باردار و شيرده
 
مقام معظم رهبري(مدظله العالی)
 

• آيا روزه گرفتن بر زن باردارى كه نمى‌داند روزه براي جنين او ضرر دارد يا خير، واجب است؟

اگر بر اثر روزه، خوف ضرر بر جنين وجود داشته باشد و خوف وى هم داراى منشا عقلايى باشد، افطار بر او واجب است، در غير اين صورت، واجب است روزه بگيرد.

• تكليف زنى كه شير مى‌دهد، در مورد روزه چيست؟

اگر روزه گرفتن باعث كمى ‌شير او و ناراحتى بچه شود يا براى خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نيست و در صورت اول بايد براى هر روز، يك مد طعام (تقريبا 750 گرم گندم يا نان يا برنج يا مانند آن) به فقير بدهد و در فرض دوم، اين امر احتياط واجب است و در هر حال، روزه‌ها را بايد قضا كند.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 12 خرداد 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

احکام آمیزش جنسی با همسر

آنچه در این پست می خوانید:

مستحبات آمیزش

بهترین زمان آمیزش

مکروهات آمیزش

محرمات آمیزش

تکرار آمیزش

نزدیکى از پشت

نزدیکى در ایام عادت

آمیزش و سلامتى زن

ملاعبه هنگام روزه

آمیزش در حال روزه

نزدیکى در دوران آبستنى

استمنا و آزمایشگاه

استمناى بانوان

استمناى شوهر

استمنا با همسر

اشباع همسر با شى ء خارجى

 

مستحبات آمیزش

پرسش 1 . آداب و مستحبات آمیزش را بیان کنید؟

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

حکم دقیق دست دادن با نامحرم!

حکم دقیق دست دادن با نامحرم!

تمام مراجع تقلید عظام، هرگونه تماس جسمی بین دختر و پسر نامحرم را حرام می دانند، حتی دست دادن با افراد نامحرم از دینهایی غیر از اسلام است و افرادی که در خارج از کشور زندگی میکنند نیز از این کار منع شده اند. و فقط در صورتی دست دادن با نامحرم جایز است که از روی دستکش باشد، به شرط آنکه دست یکدیگر را فشار ندهند و قصد  لذت بردن نداشته باشند.






ادامه مطلب ...

[ جمعه 26 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

سوالات شرعی غسل

سوالات شرعی غسل

سوال: لطفاً غسل‌های واجب را بیان كنید؟
غسل‌های واجب هفت تا می‌باشد: 1) غسل جنابت 2) غسل حیض 3) غسل نفاس 4) غسل استحاضه 5) غسل مس میت 6) غسل میت 7) غسلی كه به واسطه‌ی نذر و قسم و مانند اینها بر انسان واجب می‌شود.(ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، ص221)

 
سوال: آیا غسل همانند وضو، ترتیبی و ارتماسی دارد؟ اگر جواب مثبت است شیوه‌ی آنها را بیان فرمائید؟
بلی ـ در غسل هم همانند وضو، می‌شود به دو شیوه‌ی ترتیبی و ارتماسی، طهارت را حاصل كرد. اما در غسل ترتیبی باید به نیت غسل، اول سر و گردن را، بعد طرف راست، بعد طرف چپ بدن را باید شست. در غسل ارتماسی باز هم به نیت غسل، باید تمام بدن را به تدریج یا دفعتاً در آب فرو برد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م 360 و361 و367)






ادامه مطلب ...

[ جمعه 26 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

آیا در صورت نخواندن نماز، روزه باطل است؟

آیا در صورت نخواندن نماز، روزه باطل است؟ به چه دلیل؟

 آیا در صورت نخواندن نماز، روزه باطل است؟ به چه دلیل؟

 همه احکام و دستورات اسلام در جهت رشد و تعالی انسان تشریع شده و در صورت عمل به آنها نفع و فایده اش نصیب خود انسان خواهد شد. گرچه همه این احکام یک مجموعه است و در صورتی به نتیجه کامل می رسد که به تمام دستورات عمل شود.

در نتیجه نماز بدون روزه، یا روزه بدون نماز هیچ کدام به تنهایی نتیجه مطلوب خود را نخواهند داشت. اما از آن جا که هر کدام از این اعمال عبادت مسقل هستند که به تنهایی نیز آثار و نتایجی دارند (البته نه در حد کمال). بنابراین نخواندن نماز موجب بطلان روزه نخواهد شد، بلکه از ارزش واقعی آن می کاهد.

لازم به یاد آوری است که مبطلات روزه عبارت ند از: 1. خوردن و آشامیدن، 2. جماع، 3. استمناء، (انسان با خود کارى کند که منى از او بیرون آید)، 4. دروغ بستن به خدا و پیغمبر (ص) و جانشینان پیغمبر (ع)، 5. رساندن غبار غلیظ به حلق، 6. فرو بردن تمام سر در آب، 7. باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، 8. اماله کردن با چیزهاى روان، 9. قى کردن.[1]


[1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏1، ص 891 ، م 1572
منبع:islamquest.net




[ جمعه 26 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

حکم وضو گرفتن قبل از وقت نماز

حکم وضو گرفتن قبل از وقت نماز

حکم وضو گرفتن قبل از وقت نماز,وضو گرفتن,احکام وضو

  آنچه با استحمام حاصل می شود طهارت ظاهری است، اما علاوه بر طهارت ظاهری، یکی دیگر از شرایط نماز، تحصیل طهارت معنوی است که تنها از راه وضو و غسل بدست می آید و اگر استفاده از آب امکان پذیر نباشد، این طهارت معنوی و باطنی بوسیله تیممی که به جای وضو و یا غسل انجام می گیرد بدست می آید. (البته باید توجه داشت که نکته بیان شده به معنای آن نیست که صد در صد تیمم اثری در پاکیزگی ظاهری ندارد.)





ادامه مطلب ...

[ جمعه 26 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

آیا غیبت موجب بطلان روزه نمی‌گردد؟

آیا غیبت موجب بطلان روزه نمی‌گردد؟

 

چرا با توجه به وجود احادیثی از رسول خدا(ص) مبنی بر باطل کردن روزه با گناه غیبت، این گناه از مبطلات روزه در کتاب‌های احکام آورده نمی‌شود؟

1. همان طور که کارهای نیک و اعمال صالح انسان دارای درجات متفاوتی از ارزش و ثواب هستند، گناهان انسان نیز از نظر فساد و عقوبت در یک سطح نیستند. این‌گونه احادیث، بیانگر بزرگی گناه غیبت و شدت فساد آن است؛ زیرا غیبت با بزرگ‌ترین سرمایه مردم یعنی با آبروی آنان سرو کار دارد. از این‌رو، اسلام عزیز آن را مذموم شمرده و با تعبیرات بسیار شدید از آن یاد کرده تا همگان را متوجه مضرات و آثار سوء آن کرده و از ارتکاب چنین گناهی باز دارد.[1]






ادامه مطلب ...

[ جمعه 26 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

نماز و روزه مسافری که برای چند روزی به زادگاهش می رود چگونه است؟

نماز و روزه مسافری که برای چند روزی به زادگاهش می رود چگونه است؟

 سوال : نماز و روزه مسافری که برای چند روزی به زادگاهش می رود چگونه است؟


پاسخ : در صورتی که شخص از زادگاهش اعراض نکرده باشد؛ یعنی قصد او این باشد که اگر شرایط فراهم شد برای زندگی به زادگاهش باز گردد، نماز وی هنگام سفر به زدادگاه کامل است و روزه نیز صحیح است.

اگر از زادگاهتان اعراض نموده باشید؛ یعنی قصد ندارید دیگر برای زندگی به آنجا بازگردید،‌ هنگام سفر به آنجا مانند دیگر مسافران هستید. 

منبع:tebyan.net




[ جمعه 26 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

دختر بچه‌ای که تازه به سن تکلیف رسیده است و قدرت بر روزه گرفتن ندارد چه کند؟

دختر بچه‌ای که تازه به سن تکلیف رسیده است و قدرت بر روزه گرفتن ندارد چه کند؟

 

دختر من تازه به سن تکلیف رسیده است، اگر قدرت بر روزه نداشته باشد چه کند؟

انسان نمى‌تواند به سبب ضعف بدن، روزه را بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى است که معمولاً نمى‌شود آن را تحمل کرد، خوردن روزه اشکال ندارد.[1]

لذا درباره چنین بچه‌ای که به سن تکلیف رسیده باید گفت؛ اگر روزه، موجب ضعفی شده که نمی توان تحمل کرد و برای او مشقت و حرج داشته باشد، روزه نگیرد. ولى بعداً در صورت توانایی، باید قضا کند و اگر تا ماه رمضان سال بعد قضا نکند براى هر روز یک مُد طعام، کفاره تأخیر (تقریباً 750 گرم گندم یا مانند آن) به فقیر بدهد، مگر این‌که در تأخیر نیز معذور باشد.[2]

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 26 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

احکام وطن زن و شوهر

احکام وطن زن و شوهر

احکام وطن زن و شوهر

 

 

سؤال: آیا وطن قبلی زن برای شوهر، یا وطن قبلی شوهر که در حال حاضر در آن ساکن نمی باشد برای زن وطن محسوب می شود؟

 

 

آیت الله فاضل لنکرانی: خیر.


آیت الله بهجت: خیر، مگر با شرایط اتخاذ وطن شود.


آیت الله مکارم شیرازی: وطن محسوب نمی شود.


آیت الله سیستانی: وطن شوهر یا زن وطن برای دیگری حساب نمی شود.


آیت الله صافی گلپایگانی: وطن قبلی زن برای مرد و همچنین وطن قبلی مرد برای زن وطن محسوب نمی شود.


آیت الله تبریزی: زن و شوهر در وطن هر یک مستقل هستن، وطن یکی به دیگری ارتباط ندارد و وطن اصلی تا از آن اعراض نشده به وطن بودن باقی است و محل سکونت اتخاذی مادام العمر وطن محسوب می شود و جایی که قصد دارد مدت طولانی مثل ده سال در آن بماند در آنجامسافر است.




[ جمعه 26 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

آیا سجده بر دو مهر صحیح است؟

آیا سجده بر دو مهر صحیح است؟

سجده,سجده کردن

 

در روایات آمده است که سجده برترین اعمال بدن است و از سایر عبادات در نورانی کردن شخص، مۆثرتر. و نزدیک‌ترین حالات بنده به خداوند، حال سجده است؛ بخصوص اگر گرسنه باشد و سجده را با گریه همراه کند.
an.net





ادامه مطلب ...

[ جمعه 26 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

وسواس در غسل

وسواس در غسل

وسواس در غسل, احکام غسل, طریقه صحیح غسل کردن

 

وسواس در غسل


حکمت اصلی غسل کردن به طور کلی با این کیفیت خاص، اطاعت امر الهی است که باعث تقویت روحیه عبودیت و بندگی در فرد مسلمان شده و او از این طریق به خدای خویش نزدیک می گردد. حکمت غسل کردن فقط یک نظافت بدنی نیست: بلکه غسل، یک عمل عبادی است که با ویژگی‌های عبادی آن (مانند نیت و انجام عمل برای رضای خدا) باعث می شود که دل، متوجه خداشود. ازاین‌رو نباید آن را با یک نظافت ظاهری صرف، یکسان دانست.






ادامه مطلب ...

[ جمعه 26 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

احکام مراجع درمورد رقص خانم ها در مجالس

احکام مراجع درمورد رقص خانم ها در مجالس

 
احکام مراجع درمورد رقص خانم ها در مجالس

♦  امام خمینی (ره)

در بین منابع فتوایی مکتوب و منتشر شده امام خمینی (ره)، فتوایی درباره جواز و عدم جواز رقصیدن در مجلس عروسی نیامده است. (لااقل بنده موفق به مشاهده آن تاکنون نشده‌ام). لیکن هم بنده و هم دیگر دوستان همکار که در دفتر حضرت امام (ره) توفیق پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی مردم شریف هستیم در زمان حیات آیت الله توسلی ره مکررا از ایشان می‌شنیدیم که بدین مضمون اظهار می‌داشت که: درباره رقص در عروسی از امام (ره) پرسیدم فرمودند: اشکال ندارد. واضح است که مراد از جواز رقص در عروسی، رقصیدن مختلط نمی‌باشد. به هر حال؛ این مسأله از جمله فتاوایی است که یک شخص عادل از امام خمینی (ره) نقل نموده است. و همان‌گونه که در ابتدا آمد یکی از راه‌های به دست آوردن فتوای مرجع تقلید نقل قول فرد عادل از او است.

 

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 18 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

حکم دست دادن با پیرزن که هیچ تحریک جنسی به دنبال ندارد چیست؟
حکم دست دادن با پیرزن که هیچ تحریک جنسی به دنبال ندارد چیست؟
پرسش
حکم دست دادن با پیرزن که دست دادن با او باعث تحریک نمی‌‌شود، چیست؟
پاسخ اجمالی
دست دادن با نامحرم جایز نیست و تنها ملاک در این موضوع، تحریک جنسی نیست.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در هر صورت دست دادن با نامحرم جایز نیست و ملاک در این موضوع، تحریک نیست.



[ جمعه 22 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

اگر دستمال یاچسبی که روی زخم گذاشته‌ایم خون‌آلود شود، آیا می‌توان با آن نماز خواند؟
اگر دستمال یاچسبی که روی زخم گذاشته‌ایم خون‌آلود شود، آیا می‌توان با آن نماز خواند؟
پرسش
اگر دستمال یا چسبی که روی زخم گذاشته‌ایم بیش از یک درهم(اندازه‌ای که در بدن یا لباس نمازگزار وجودش بلا مانع است) توسط زخم خونی شود می‌شود با آن نماز خواند؟
پاسخ اجمالی
اگر عوض‌کردن آن ممکن باشد، باید تعویض شود و اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا براى زخم ضرر داشته باشد، این دستمال یا چسب مانند جبیره خواهد بود.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر عوض‌کردن آن ممکن باشد، باید تعویض شود و اگر برداشتنش ممکن نباشد یا براى زخم ضرر دارد، مانند جبیره است به نحوى که پارچه پاکی را بطوری که جزء جبیره حساب شود روی آن بگذارید و دست تر روی آن بکشید.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر آب برای زخم ضرر داشته باشد می‌توانید روی خود چسب زخم با دست نم‌دار دست بکشید.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر متمکّن از تعویض باشد باید برای نماز دستمال و یا چسب پاک جایگزین شود و اما نسبت به وضوء اگر آب برای زخم مضر نباشد باید بعد از گرفتن آن وضوء به نحو متعارف گرفت و اگر وظیفه اش وضوی جبیره باشد لازم است حتی الامکان دستمال پاک جایگزین شود.



[ جمعه 22 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

حکم شرعی سوراخ‌کردن بینی
پاسخ اجمالی
این‌کار، به خودی خود اشکال ندارد، ولی بانوان باید زینت‌آلات متصل به آن‌را از نامحرم بپوشانند. همچنین نسبت به مردان، اگر مصداق «تشبّه مرد به زن» باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل ‏غرب شمرده شود، انجام آن جایز نیست.‏
البته برخی[1] از فقها به طور کلی می‌گویند، انجام این عمل در مناطقی که متعارف نباشد، اشکال دارد.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
نسبت به زن‌ها فی نفسه اشکال ندارد ولی باید هرگونه زینت از نامحرم پوشانده شود و نسبت به مردان، اگر تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسده‌انگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل ‏غرب به حساب آید جایز نیست.‏
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
فی نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه موجب ضرر معتدبه نباشد فی نفسه مانعی ندارد و اما برای مردان اگر تشبه به زنان باشد جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در مناطقی که متعارف نیست اشکال دارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
اگر ضرر قابل توجه داشته باشد جائز نیست.



[ جمعه 22 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

احکام مراجع درمورد رقص خانم ها در مجالس

احکام مراجع درمورد رقص خانم ها در مجالس

 
احکام مراجع درمورد رقص خانم ها در مجالس

♦  امام خمینی (ره)

در بین منابع فتوایی مکتوب و منتشر شده امام خمینی (ره)، فتوایی درباره جواز و عدم جواز رقصیدن در مجلس عروسی نیامده است. (لااقل بنده موفق به مشاهده آن تاکنون نشده‌ام). لیکن هم بنده و هم دیگر دوستان همکار که در دفتر حضرت امام (ره) توفیق پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی مردم شریف هستیم در زمان حیات آیت الله توسلی ره مکررا از ایشان می‌شنیدیم که بدین مضمون اظهار می‌داشت که: درباره رقص در عروسی از امام (ره) پرسیدم فرمودند: اشکال ندارد. واضح است که مراد از جواز رقص در عروسی، رقصیدن مختلط نمی‌باشد. به هر حال؛ این مسأله از جمله فتاوایی است که یک شخص عادل از امام خمینی (ره) نقل نموده است. و همان‌گونه که در ابتدا آمد یکی از راه‌های به دست آوردن فتوای مرجع تقلید نقل قول فرد عادل از او است.

 

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 08 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه