بهترین نعمت خدا که قدرش را نمی دانیم

نتیجه تصویری برای سلامت بدن

یکی از برترین نعمتی که خداوند متعال در اختیار انسان نهاده است نعمت «سلامتی و صحت جسم و جان» است؛ چنانچه مولای متقیان علی (علیه السلام) نیز در این باره چنین فرموده اند:

«اَلصِّحَّةُ اَفضَلُ النِّعَمِ؛ سلامتی بهترین نعمت است».

شاید بسیاری از بیماری ها و ناراحتی های روحی و جسمی ما به علت مراعات نکردن دستورات اسلامی باشد خواه واجب و حرام یا مستحب و مکروه؛ که اگر به تعالیم ائمه معصومین علیهم السلام توجه می شد

ما گرفتار چنان بیماری هایی نمی شدیم و نیز فرزندان ناسالم به دنیا نمی آمدند؛ زیرا اسلام برای هر کاری آداب مخصوص دارد که انجام صحیح آنها جلوی بسیاری از بیماری ها را گرفته و از پیدا شدن آنها پیشگیری می نماید. 

بنابراین باید یاد آور شد که تمامی سفارشهای اسلام برای قدردانی از نعمت سلامتی، و به تأخیر انداختن بیماری است.

سیستم منظم و دقیق موجود در بدن انسان، به گونه ای طراحی شده است که در صورت رعایت تمامی اصول و ضوابط بهداشت فردی و اجتماعی درصد ابتلای انسان به بیماری و امراض گوناگون را تا حد امکان منتفی می نماید؛

لکن گاه شخص خواه ناخواه در معرض بیماری قرار می گیرد.

بهترین نعمت خدا که قدرش را نمی دانیم

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 25 آبان 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

اثرات آلومینیوم بر سلامتی بدن

 

آلومینیوم از جمله فراوان ترین فلزات زمین محسوب می شود. تقریبا انسان امروزی نمی تواند بدون آلومینیوم به زندگی خود ادامه دهد، زیرا محصولات زیادی از آلومینیوم ساخته می شود.

 

 


 

ظروف آلومینیومی آشپزخانه

 

آلومینیوم فلزی است که در حالت طبیعی مضر نیست، ولی با تغییراتی که بشر بر روی آن ایجاد می کند وبه دلیل استفاده زیاد از آن، می تواند وارد بافت های ما شود و منجر به بیماری مسمومیت ناشی از آلومینیوم شود.

 

مسمومیت ناشی از آلومینیوم می تواند منجر به بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر، بیماری کبدی، مشکلات پوستی ، مشکلات گوارشی ، سوزش ناحیه شکم ، اختلالات یادگیری و خستگی شود.

 

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 26 آذر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

بیماری های جنسی شایع در ایران و راه حل درمان

 

بیماری جنسی

 آشنایی با دو بیماری جنسی که در ایران شایع است

دکتر مردانی، فوق تخصص بیماری های عفونی درباره بیماری های جنسی گفت : بیماری های مقاربتی یا جنسی همیشه و در تمام مراحل با علائمی همچون ترشحات، درد و سوزش همراه نیستند و گاهی تا بروز عوارض جدی لگنی و تناسلی بدون علامت باقی می مانند و از آنجا که فرد ناقل از ابتلای خود بی خبر است و دنبال درمان نمی رود، این بیماری های جنسی میان افراد جامعه شیوع پیدا می کند.
نمونه بسیار شایع از این عفونت ها «کلامیدیا» و «سوزاک» هستند. شیوع بیماری های جنسی به خصوص کلامیدیا و سوزاک در هر کجای جهان زنگ خطری برای بالارفتن آمار ابتلا به اچ آی وی/ ایدز در یک دهه آینده است چرا که ثابت شده حدود 20 تا 30 درصد از افراد مبتلا به اچ آی وی/ ایدز قبل از ابتلا به این بیماری چند بار دچار عفونت هایی مانند کلامیدیا و سوزاک شده اند.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 08 آبان 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

60 هزار ایرانی از ابتلا به ایدز بی خبرند
60 هزار ایرانی از ابتلا به ایدز بی خبرند

حدود 46 درصد مبتلایان به این بیماری در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با اشاره به تخمین وجود ۸۰ تا ۹۰ هزار مبتلا به HIV/AIDS در کشور، گفت: ۶۰ هزار نفر از متبلایان به ایدز در ایران از بیماری خود خبر ندارند. دکتر عباس صداقت گفت: تقریبا نیمی از جمعیت کشور به عنوان نوجوان و جوان تلقی می‌شوند. جمعیتی که در هر جامعه‌ای کنجکاو هستند و خواستار تجربه رفتارهای مخاطره‌آمیزند. این جمعیت قشری هستند که بسیار آسیب‌پذیرند. بنابراین توانمندسازی جوانان و نوجوانان برای محفاظت در مقابل رفتارهای مخاطره‌آمیز بسیار مهم است. وی با اشاره به نقش رفتارهای مخاطره‌آمیز در بروز HIV/AIDS گفت: در صورت ابتلای قشر جوان و نوجوان به این بیماری ماموریت و مسئولیت ما به سمت تامین دارو، درمان و پیشگیری از نوع سوم و همچنین توانبخشی هدایت می‌شود. براین اساس اقدام وزارت بهداشت در جهت کاهش رفتارهای پرخطر در جوانان و نوجوانان و همچنین تامین دارو و درمان این بیماری است.

    ثبت 29هزار مبتلا به HIV/AIDS در کشور

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به بیماری ایدز در کشور گفت: براساس آخرین آمارهای دریافتی از سراسر کشور تا پایان پاییز سال 93 حدود 29 هزار مبتلا در کشور شناسایی و ثبت شده‌اند. اینها مواردی بوده‌اند که به مراکز ارائه خدمت پیشگیری و تشخیص HIV مراجعه کرده و تحت پوشش برنامه‌های مراقبتی قرار گرفته‌اند.

    60 هزار ایرانی مبتلا به ایدز از بیماری‌شان اطلاع ندارند

صداقت افزود: طبیعی است در هیچ جامعه‌ای امکان بیماریابی فعال در جمعیت عمومی وجود ندارد،‌ اما براساس مدل‌های ریاضی می‌توان جمعیت مبتلایان را در کشور تخمین زد. آخرین مدل‌سازی‌ها حاکی از آن است که حدود 80 تا 90 هزار مبتلا HIV/AIDS در کشور وجود دارد. بنابراین بزرگ‌ترین مشکل ما آن است که ممکن است حدود 60 هزار مبتلا در کشور وجود داشته باشند که از وضعیت بیماری خود آگاه نیستند.

    46 درصد مبتلایان به ایدز 25 تا 34 ساله هستند

وی بیشترین گروه سنی مبتلا به این بیماری را 25 تا 34 سال عنوان کرد و گفت: بنابراین حدود 46 درصد مبتلایان به این بیماری در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند. با فرض اینکه 4 تا 5 سال زمان ببرد که فرد مبادرت کرده به رفتار پرخطر، از بیماری خود آگاه شده و برای مراجعه به مراکز مربوطه تصمیم بگیرد، می‌توان گفت که تقریبا سن ابتلا به این بیماری در 46 درصد موارد ثبت شده کشور در گروه سنی 20 تا 30 سال است. این امر زنگ خطر و نگرانی برای قشر جوان است. رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در این راستا گفت: وزارت بهداشت توانسته نظام مراقبت جامعی را در کشور برای این بیماری پیاده کند که به آن نظام مراقبت نسل دوم گفته می‌شود. این نظام مراقبت حداقل در منطقه مدیترانه شرقی منحصربه فرد است. به گفته صداقت، طبق آمار تجمعی و از ابتدای برنامه تا اول زمستان سال گذشته 67 درصد موارد شناسایی شده از بیماری HIV/AIDS از طریق مصرف مشترک موادمخدر و 14 درصد مربوط به برقراری روابط جنسی محفاظت نشده بوده است. اما آمار یک ساله 92 و در جمعیتی بالغ بر 1500 نفر حاکی از آن است که از کل موارد ثبت شده حدود 45 درصد بیماری از طریق تزریق مشترک در مصرف موادمخدر و حدود 36 درصد از طریق روابط جنسی محافظت نشده بوده است. این امر حاکی از آن است که در سال 92 بیش از یک سوم موارد ابتلا یعنی حدود 40 درصد از طریق روابط جنسی مراقبت نشده بوده است.

    آگاهی جوانان از ایدز قابل قبول نیست

وی ادامه داد: آخرین مطالعه که براساس استانداردهای جهانی در مورد سنجش آگاهی جوانان و نوجوانان در زمینه شناسایی راه‌های انتقالHIV/AIDS و باورهای غلط در رابطه با این بیماری در سال 89 حاکی از آن است که تنها حدود 18 درصد جوانان از راه‌های انتقال و پیشگیری از این بیماری آگاهی داشتند. نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه در سال 93 نیز در حال نهایی شدن است، اما آنالیزهای انجام شده تا این مرحله از کار، حاکی از آن است که حدود 40 درصد جوانان در این باره آگاهی دارند. بنابراین بیش از نیمی از جوانان کشور نمی‌دانند که چگونه از خود در برابر این بیماری محافظت کنند. می‌توان گفت که آگاهی جوانان در این رابطه قابل قبول نیست. رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت افزود: ماموریت اصلی وزارت بهداشت تامین خدمات پیشگیری، مراقبت و تشخیص HIV/AIDS است و بنا به اذعان سازمان جهانی بهداشت در رسیدن به این ماموریت بسیار خوب عمل شده است. به طوری که در سراسر کشور حداقل یک مرکز در استان‌ها ارائه خدمات پیشگیری و تشخیصی ‌HIV را انجام می‌دهند و ارائه این خدمات کاملا محرمانه و رایگان است. صداقت افزود: از طرف دیگر با معرفی کیت‌های تشخیص سریع HIV با هدف افزایش دسترسی به آزمایش HIV امکان ارائه خدمات تشخیصی در بخش‌های غیردولتی و خصوصی نیز فراهم شده است. وی با تاکید بر آنکه هیچ سازمان و وزارتخانه‌ای به تنهایی قادر به کنترل HIV نخواهد بود،‌ افزود: سازمان‌های دخیل در امر پرورش نوجوانان و حمایت از نوجوانان باید نقش خود را در آگاه‌سازی جوانان ایفا کنند. رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت درباره برنامه چهارم استراتژیک کشوری کنترل HIV گفت: امسال نخستین سال اجرای برنامه چهارم کشوری ایدز با حضور شرکای این برنامه نظیر ستاد مبارزه با موادمخدر، سازمان بهزیستی، جمعیت هلال‌احمر، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم و سازمان زندان‌ها و همچنین سازمان صداوسیما به عنوان رسانه ملی است. این برنامه پس از تصویب در دولت جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

    جزییات برنامه چهارم کشوری ایدز

صداقت در پاسخ به این سوال درباره هدف‌گیری برنامه چهارم ایدز، گفت: برنامه چهارم کنترل ایدز پنج ساله بوده و از سال 94 تا پایان سال 98 اجرا خواهد شد. این برنامه جهت تصویب در دستور کار شورای عالی سلامت و امنیت غذایی قرار دارد. این برنامه بیشتر در افزایش پوشش مراقبت و درمان HIV تاکید دارد چراکه اکنون پوشش‌ها کافی نیست. همچنین در این برنامه بر تقویت کمی و کیفی نظام تشخیص HIV تاکید شده است. پیشگیری از انتقال HIV از مادر باردار به نوزاد نیز در این برنامه مورد توجه جدی قرار گرفته است. وی در این باره ادامه داد: برنامه‌هایی با محوریت آموزش عمومی جامعه و افزایش مشارکت بخش‌های غیردولتی و خصوصی در زمینه پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان HIV از دیگر اولویت‌های برنامه چهارم ایدز است.

    همه چیز درباره انتقال ایدز از مادر مبتلا به نوزاد

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت درباره انتقال HIV/AIDS از مادر باردار مبتلا به نوزاد گفت: انتقال این بیماری از مادر باردار از طریق جفت، کانال زایمانی و شیر مادر وجود دارد؛ به طوری که حدود 40 تا 50 درصد احتمال انتقال این بیماری از مادر به نوزاد وجود دارد، اما با برنامه‌های پیشگیری و مراقبت در طول بارداری و پایان شیردهی، این امکان انتقال به زیر 2 درصد کاهش می‌یابد.

    تیم‌های سیار اطلاع رسانی ایدز در راهند

صداقت در پایان به تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر و وزارت علوم جهت اجرا در دانشجویان غیرپزشکی اشاره کرد و گفت: همچنین پیش‌بینی برگزاری حداقل پنج کمپین در جهت فعالیت‌های مربوط به اطلاع‌رسانی در جمعیت عمومی را انجام داده‌ایم. امسال راه‌اندازی تیم‌های سیار و موبایل برای اطلاع‌رسانی و دسترسی به نظام تشخیص HIV را نیز خواهیم داشت.

 


منبع : ایسنا




[ جمعه 22 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

علایم دهانی ایدز را بشناسید
 علایم دهانی ایدز را بشناسید

شاید مشکلات دهانی در بیماران ایدزی جزو مهم ترین مشکلات آن ها نباشد اما حقیقت این است که این مشکلات می توانند چنان آزادهنده باشند که حتی مانع خورد و خوراک فرد شوند.

سال 1981 سال پرماجرایی بود؛ سالی که پرنس چارلز و پرنسس دایانا ازدواج کردند، سفینه فضایی کلمبیا اولین سفر موفق فضایی را انجام داد و جان لئون- خواننده معروف گروه بیتل ها- به دست یکی از هوادارانش کشته شد و مدتی بعد، جهان از بیماری جدیدی در میان مردان همجنس گرا در آمریکا باخبر شد: بیماری ایدز. و اما بقیه ماجرا؟

این بیماری جدید که در آن سیستم ایمنی فرد به تدریج از بین می رفت، در ابتدا اسامی دیگری داشت اما در نهایت نام ایدز (نشانگان نقض سیستم ایمنی اکتسابی) را به خود گرفت. به مرور مشخص شد که این بیماری فقط مختص مردان هم جنس گرا نیست و همه افراد با هر گروه سنی ممکن است به آن مبتلا شوند، چنان که بعد از مدت کوتاهی با شدت در سراسر جهان گسترش یافت. از آن زمان حدود دو سال طول کشید تا علت اصلی این بیماری مشخص شود. در سال 1983 دانشمندان انستیتو پاستور پاریس توانستند ویروسی را که عامل این بیماری بود، پیدا کنند و این ویروس اچ آی وی نام گرفت. با همه این ها مردم از این بیماری جدید اطلاع چندانی نداشتند تا در سال 1985، راک هادسن- هنرپیشه معروف آمریکایی- به علت این بیماری از دنیا رفت و بعد از آن، ایدز در جهان شناخته شد.

 

پنجره سلامت

از قدیم گفته شده که چشم، دریچه روح و دهان، دریچه سلامت است. به همین ترتیب است که در بسیاری موارد اولین علامت های یک بیماری در دهان دیده می شود. در شرایط عادی، باکتری های زیادی در محیط دهان وجود دارند اما فرد می تواند با بهداشت این باکتری ها را تحت کنترل در آورد اما در موارد بیماری، سیستم دفاعی فرد ضعیف شده و انواع باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها می توانند فرصت ابراز وجود پیدا کنند. در بیماری ایدز نیز همین شرایط ایجاد می شود. در این بیماری، ویروس اچ آی وی وارد بدن می شود و در ابتدا به گلبول های سفید حمله می کند. این سلول ها سد اول مبارزه با بیماری ها هستند و هنگامی که آسیب می بینند، فرد نمی تواند در مقابل عفونت های مختلف از خود دفاع کند.

برخورد اول

آلوده شدن فرد به وسیله ویروس اچ آی وی اغلب به وسیله سوزن های آلوده، دریافت خون آلوده، انتقال از طریق مادر به جنین، تماس های جنسی و تماس مستقیم با خون یا مخاط ایجاد می شود. در روزهای اولی که فرد به ویروس آلوده شده است، اغلب علامت مشخصی وجود ندارد اما در حدود سه تا شش هفته بعد در بعضی موارد علامت های شبیه آنفلوآنزا به تدریج ظاهر می شوند مانند تب، سردرد، خستگی، اسهال و سرفه های خشک. پس از آن، به تدریج سایر علایم در بیمار نمایان می شود همانند عرق شبانه، کاهش حافظه، افسردگی، کاهش سریع وزن، لکه های قرمز داخل دهان، بینی یا پلک چشم، برفک دهانی، تورم غدد لنفاوی گردن و زیربغل. این علایم چندان واضح نیستند و پس از مدتی از بین می روند و فرد ممکن است تا چند سال علامت دیگری را نشان ندهد. همین امر هم خطرناک است چون فرد نمی داند که مبتلا شده است و احتمال دارد که سایر افراد را بیمار کند. پس از طی این مدت، سیستم ایمنی فرد به تدریج ضعیف شده و انواع عفونت های فرصت طلب موجب بروز مشکلات متعدد در فرد بیمار می شوند.

علایم دهانی

شاید مشکلات دهانی در بیماران ایدزی جزو مهم ترین مشکلات آن ها نباشد اما حقیقت این است که این مشکلات می توانند چنان آزادهنده باشند که حتی مانع خورد و خوراک فرد شوند. خوشبختانه بسیاری از این مشکلات قابل درمان هستند. از طرفی می توان گفت که دهان اولین منطقه ای است که علایم بیماری را نشان می دهد. به همین دلیل اطلاع از این علایم اهمیت زیادی دارد.

برفک

همه ما صبح که بیدار می شویم، طعم بد دهان و لایه سفیدرنگی را روی دندان هایمان می بینیم که ناخوشایند است، اما با مسواک زدن این علایم برطرف می شوند. در بیمار اچ آی وی مثبت، این مشکلات با مسواک زدن برطرف نمی شوند. آن ها دچار شایع ترین عفونت فرصت طلب یعنی برفک شده اند. علت این بیماری،  قارچی است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد اما سیستم ایمنی در حالت طبیعی مانع رشد آن می شود. در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، این قارچ رشد سریعی یافته و لکه های سفیدرنگی را روی زبان، داخل گونه، ته گلو و زیر زبان به وجود می آورند. برفک دهان شرایط چندان خطرناکی نیست اما برفک هایی که در گلو به وجود می آیند، خطرناک اند و همچنین سبب درد شده و غذاخوردن را دشوار می کنند. این مشکل را با مصرف داروهای ضدقارچ می توان تا حد زیادی برطرف کرد. بهداشت خوب دهان همراه با نکشیدن سیگار و ننوشیدن الکل هم می تواند تا حدی احتمال بروز آن را در بیماران کم کند.

زخم های دهانی

یکی از این زخم ها، زخم های آفتی هستند که اشکال گرد یا بیضی داشته و به رنگ سفید یا زرد با هاله ای قرمزرنگ در اطراف آن دیده می شوند. آفت های بزرگ بسیار دردناک بوده و به طور تکرارشونده ای در دهان فرد، به خصوص داخل گونه و روی زبان و لب بروز می کنند. زخم های دیگری که در دهان ایجاد می شوند، زخم های تبخال (هرپس) هستند که بر اثر فعالیت یک نوع ویروس به وجود می آیند. تبخال ها اغلب در اطراف لب ظاهر می شوند و می توانند دردناک باشند. این زخم ها هم می توانند مشکلاتی را برای غذاخوردن فرد به وجود بیاورند.

لکوپلاکیای مویی

این حالت به صورت مناطق سفیدرنگ لکه مانندی در سطح خارجی زبان، طرفین زبان، داخل گونه یا لب پایین بروز می کند و برخلاف برفک قابل پاک شدن نیست. عامل به وجود آورنده آن ویروس است و با داروهای ضدویروس می توان آن را تا حدی درمان کرد.

دهان خشک

این شرایط اغلب بر اثر مصرف داروهای ضدایدز به وجود می آید و سبب افزایش پوسیدگی های دندانی شده و مشکلاتی را برای جویدن، خوردن، قورت دادن و حتی صحبت کردن فرد به وجود می آورد.

بیماری های لثه

طبیعی است که هر شرایطی که دفاع و ایمنی بدن را پایین بیاورد، روی لثه هم اثر خواهدگذاشت. در بیماران اچ.آی.وی مثبت در اغلب مورد مشکلات لثه به چشم می خورد. این مشکلات گاهی به شکل التهاب خفیف لثه و گاهی به صورت شدیدتر بروز می کند که سبب خون ریزی هایی از لثه می شود. بیماری لثه گاهی به حدی است که موجب تخریب استخوان اطراف دندان شده و به لق شدن دندان منجر می شود اما در کل باید بگوییم که این علامت ها مختص بیماری ایدز نیستند و دیدن این علایم نشان دهنده این نیست که فرد مبتلا به ایدز شده است! در بسیاری از بیماری ها چنین علامت هایی دیده می شوند. در نهایت، تنها با انجام آزمایش خون می توان درباره این بیماری اطمینان پیدا کرد.

 

دکتر آیدا روشن ضمیر، دندانپزشک

 


منبع : مجله دنیای سلامت




[ جمعه 22 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

ویروس HPV را چقدر می شناسید؟
ویروس HPV را چقدر می شناسید؟

احتمال ایجاد سرطان توسط برخی از انواع HPV تناسلی بیش‌تر است، و این انواع را HPV های «پرخطر» می‌نامند.

بیش از 100 نوع یا سوش مختلف از HPV وجود دارد. اکثر مردان و زنانی که دچار این عفونت هستند از این موضوع بی‌اطلاع می‌باشند، زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود. اما در برخی از موارد، انواع خاصی از HPV می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیرسرطانی بر روی پوست) بشوند. در موارد دیگر، انواع خاصی از HPV می‌توانند ضایعات پیش سرطانی (یعنی نواحی دارای بافت‌های غیرطبیعی) یا سرطان ایجاد نمایند.

نحوه گسترش HPV

تقریباً 60 نوع HPV این قابلیت را دارند که باعث ایجاد زگیل‌های معمولی بشوند، که این زگیل‌ها در برخی از نواحی بدن مانند دست و پا به‌وجود می‌آیند. تقریباً 40 نوع از این ویروس‌ها را HPV های «نوع تناسلی» می‌نامند. این ویروس‌ها به هنگام تماس اندام‌های تناسلی، معمولاً در طول آمیزش جنسی از راه مهبل یا مقعد، از شخصی به شخص دیگر پخش می‌شوند. این ویروس می‌تواند از راه آمیزش جنسی از راه دهان هم منتقل شود. HPV رایج‌ترین بیماری است که از طریق آمیزش جنسی انتقال می‌یابد. انواع تناسلی HPV می‌توانند ناحیه تناسلی زنان، از جمله فرج (بخش بیرونی مهبل)، آستر مهبل، و گردن رحم (قسمت پایینی و باریک رحم زن)، و همچنین ناحیه تناسلی مردان، از جمله آلت تناسلی مردانه، را آلوده کنند. هم در زنان و هم در مردان، HPV های تناسلی می‌توانند مقعد و برخی از نواحی سر و گردن را آلوده سازند. گاهی اوقات نژادهای «کم‌خطر» HPV های تناسلی، از همه بیش‌تر HPV – 6 و HPV – 11، می‌توانند باعث شوند زگیل‌ها یا ضایعات تناسلی بر روی یا در اطراف این مکان‌ها به وجود آید. اندازه، شکل، و تعداد این توده‌ها ممکن است متغیر باشد، و این توده‌ها به‌ندرت به سرطان منتهی می‌شوند.

سرطان‌های مرتبط با HPV

احتمال ایجاد سرطان توسط برخی از انواع HPV تناسلی بیش‌تر است، و این انواع را HPV های «پرخطر» می‌نامند. معمولاً دستگاه ایمنی زن یا مرد آلوده به HPV کم‌خطر یا پرخطر از شر این عفونت خلاص می‌شود و ویروس صدمه‌ای وارد نمی‌کند. اما در برخی از افراد عفونتی دائمی (ماندگار) به‌وجود می‌آید که به‌کندی، اغلب در طول چندین سال، باعث ایجاد تغییراتی در سلول‌های طبیعی می‌شود که امکان دارد این تغییرات به ایجاد ضایعات پیش سرطانی یا سرطان منتهی شود.

سرطان‌های مرتبط با HPV شامل موارد زیر است:

سرطان گردن رحم: اصولاً، تمام سرطان‌های گردن رحم در اثر عفونت HPV ایجاد می‌شود. اینکه آیا زنی که به HPV آلوده است دچار سرطان گردن رحم خواهد شد به تعدادی از عوامل، از جمله نوع HPV، بستگی دارد. از بین سرطان‌های گردن رحم مرتبط با HPV، تقریباً 70% توسط دو نژاد HPV – 16 و HPV – 18 ایجاد می‌شوند. در زنانی که به HPV آلوده هستند، امکان دارد کشیدن سیگار خطر سرطان گردن رحم را افزایش دهد. گرچه تقریباً تمام سرطان‌های گردن رحم توسط HPV ایجاد می‌شود، به یاد داشتن این نکته اهمیت دارد که اکثر عفونت‌های HPV تناسلی باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند.

سرطان دهان: ویروس HPV می‌تواند در زنان و در مردان باعث ایجاد سرطان دهان (سرطان دهان و زبان) و سرطان حلق دهانی (حلق دهان یا قسمت میانی گلو که از لوزه‌ها تا نوک حنجره ادامه دارد) بشود. این سرطان‌های مرتبط با HPV پیوسته در مردان افزایش می‌یابد. در واقع، بر طبق یافته‌های مطالعه‌ای که اخیراً صورت گرفته است، اینک ویروس HPV به اندازه استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی باعث ایجاد سرطان‌های قسمت بالایی گلو می‌شود. شاید تغییر در رفتار جنسی، از جمله افزایش در آمیزش جنسی از راه دهان، یکی از دلایل این افزایش باشد.

سرطان‌های دیگر: ویروس HPV با سرطان‌هایی که شیوع کم‌تری دارند هم مرتبط می‌باشد. تقریباً نیمی از موارد سرطان فرج با HPV ارتباط دارد. انواعی از HPV که باعث ایجاد سرطان گردن رحم می‌شوند با سرطان مقعد هم مرتبط می‌باشند. انواع پرخطر HPV با سرطان مهبل و سرطان آلت تناسلی مردانه هم ارتباط دارند.

 

درمان

درمانی برای HPV وجود ندارد. اما اکثر عفونت‌های HPV در واقع به مرور زمان برطرف می‌شوند یا به اندازه‌ای ضعیف می‌شوند که بر بدن تأثیری نمی‌گذارند. عفونتی که فعال نمی‌باشد ممکن است، به هنگامی‌که دستگاه ایمنی شخص به دلیل درمان بیماری‌های دیگر مانند سرطان ضعیف می‌شود، به صورت فعال درآید. مشکلات بهداشتی که توسط HPV ایجاد می‌شود را می‌توان درمان نمود. زگیل و ضایعات پیش سرطانی را می‌توان از طریق درمان انجمادی (منجمد کردن یا Cryotherapy)؛ از راه برداشتن با حلقه الکتریکی (LEEP یا Loop Electrosurgical Excision Procedure)، که در آن از جریان برق برای برداشتن بافت‌های غیرطبیعی استفاده می‌کنند؛ یا با عمل جراحی برداشت. داروهای موضعی (مانند کرم‌هایی که مستقیماً روی پوست مالیده می‌شوند) را هم می‌توان برای درمان زگیل‌های تناسلی تجویز نمود. اما برطرف کردن زگیل‌های تناسلی به این معنی نمی‌باشد که شخص دیگر بهHPV آلوده نیست. امکان دارد زگیل‌ها بعداً برگشت کنند، زیرا ممکن است ویروس هنوز در سلول‌ها زنده مانده باشد. شخص آلوده به HPV که هیچ زگیل آشکاری نداشته باشد هم می‌تواند شریک جنسی خود را به این ویروس آلوده سازد.

راهبردهای پیشگیری

راه‌هایی برای کم کردن خطر آلوده شدن به HPV وجود دارد، از جمله واکسینه شدن با واکسن HPV. محدود نمودن تعداد کسانی که شخص با آنها رابطه جنسی دارد راه دیگری برای کاهش دادن خطر است، زیرا داشتن رابطه جنسی با تعداد زیادی از افراد خطر آلوده شدن به عفونت HPV را افزایش می‌دهد. استفاده از کاپوت نمی‌تواند در طول آمیزش جنسی به‌طور کامل از شخص در برابر HPV محافظت نماید. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دو واکسن به نام‌های گارداسیل و سرواریکس را تأیید نموده است که در پیشگیری از آلوده شدن به HPV مفید هستند. گارداسیل به جلوگیری از آلوده شدن به دوHPV کمک می‌کند که می‌دانیم باعث ایجاد اکثر موارد سرطان گردن رحم و ضایعات پیش سرطانی در گردن رحم می‌شوند. این واکسن از آلوده شدن به دو HPV کم‌خطر هم جلوگیری می‌کند، که می‌دانیم این دو HPV عامل ایجاد 90% از موارد زگیل‌های جنسی می‌باشند. گارداسیل برای پیشگیری سرطان‌های گردن رحم، مهبل، و فرج در دختران و زنان 9 تا 26 ساله؛ و همچنین برای پیشگیری از سرطان مقعد در زنان و مردان و زگیل‌های تناسلی در پسران و مردانی که در همان دامنه سنی قرار دارند تأیید شده است. ضمناً، سرواریکس برای پیشگیری از سرطان گردن رحم در دختران و زنان 10 تا 25 ساله تأیید شده است. چون واکسن تنها می‌تواند از عفونت پیشگیری کند، و قادر نیست عفونت موجود را درمان نماید، واکسیناسیون افراد باید پیش از آغاز فعالیت جنسی آنها صورت گیرد. افرادی که قبلاً از نظر جنسی فعال شده و شاید به HPV آلوده شده باشند، باید با پزشک خود مشورت نمایند. امکان دارد این واکسن از آنها در برابر سویه‌هایی از HPV محافظت کند که به آنها آلوده نیستند.

زنان باید، علاوه بر استفاده از این واکسن، با انجام پاپ اسمیر از خود محافظت نمایند، که پاپ اسمیر رایج‌ترین تست برای کمک به ردیابی سرطان گردن رحم است. با انجام پاپ اسمیر می‌توان سلول‌های پیش سرطانی را پیدا نمود و آنها را پیش از تبدیل شدن به سلول‌های سرطانی از بدن خارج کرد. محققان دریافته‌اند که با ادغام نمودن پاپ اسمیر و تستی که برای ردیابی HPV در زنان طراحی شده است می‌توان دقیق‌ترین نتایج را به‌دست آورد. لازم است زنان درباره انجام پاپ اسمیر، و احتمالاً انجام تست HPV، با پزشکان خود مشورت نمایند.

آنچه که زنان باید از پزشکان خود بپرسند

    خطر آلوده شدن من به HPV چه اندازه است؟
    چگونه می‌توانم خطر آلوده شدن خود به HPV را کاهش دهم؟
    آیا امکان دارد بدون آمیزش جنسی به HPV تناسلی آلوده شوم؟
    HPV چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟
    چه مدت پس از آمیزش جنسی علائم HPV ظاهر می‌شود؟
    آیا برای تشخیص آلودگی به HPV باید مرا تست کنند؟
    آیا باید از واکسن HPV استفاده کنم؟ در چه صورت واکسینه شدن من لازم خواهد بود، و در چه صورت به این واکسن احتیاج نخواهم داشت؟
    آیا واکسن HPV بی‌خطر است؟ عوارض جانبی آن چیست؟
    واکسیناسیون چگونه انجام می‌شود؟ آیا بیش از یک تزریق لازم است؟
    تأثیر واکسن HPV تا چه مدت باقی می‌ماند؟
    آیا بیمه درمانی من هزینه واکسیناسیون HPV را می‌پردازد؟
    من باردارم و به HPV آلوده می‌باشم. آیا این واکسن به جنین صدمه می‌‌زند؟

 


منبع : سلامت نیوز




[ جمعه 22 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

10 علامت شایع ایدز را بشناسید
10 علامت شایع ایدز را بشناسید

حدود نیمی از مبتلایان به ایدز در مراحل اولیه آلوده شدن به HIV ، تعریق شبانه را تجربه کرده اند.

ایدز که یکی از بیماری های ویرانگر دنیای امروزی است توسط ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV (اچ آی وی) ایجاد می گردد. ویروس اچ آی وی با ورود به بدن می تواند به بیماری AIDS و یا سندروم نقص ایمنی منجر شود. علائم HIV متفاوت اند و بسیاری از مردم تا سال ها بعد از ابتلا، هنوز نمی دانند به این بیماری مبتلا شده اند. در حالی که دانستن علائم این بیماری می تواند در تشخیص هرچه سریع تر بیماری مفید باشد. ویروس HIV در تمام مایعات بدن پخش می گردد. پس این ویروس می تواند از طریق خون، مایع منی و مایع واژینال منتقل شود. HIV در شیر مادر مبتلا هم وجود دارد، پس می تواند از طریق شیردهی نیز به نوزاد منتقل شود. اگرچه نوزاد در دوران جنینی هم به سبب انتقال خونی با مادر می تواند به این بیماری مبتلا شود. نداشتن اطلاعات کافی دربارهٔ این بیماری سبب نگرانی روزافزون مردم برای ابتلا یه این بیماری می گردد، مخصوصا اشخاصی که اطلاعات نصفه نیمه ای دربارهٔ این بیماری دارند. اگر شما هم از این دسته اشخاص میباشید و نگران ابتلا به این بیماری، پیشنهاد می کنیم تست های آزمایشگاهی را انجام دهید. از طرفی حدود یک تا دو ماه بعد از ورود ویروس HIV به بدن، ۴۰ تا ۹۰ درصد اشخاص علائم شبیه سرماخوردگی را گزارش می کنند. به این علائم در کنار هم سندرم حاد ویروسی یا همان ARS گفته می گردد.

ما در اینجا ۱۰ علامت شایع بیماری ایدز را بررسی خواهیم کرد. در صورتی که شما فردی در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشید و این علائم را نیز تجربه کرده اید، مراجعه هرچه سریع تر به پزشک و انجام تست های آزمایشگاهی را به شما پیشنهاد می کنیم.


۱- تب

تب یکی از اولین علائم سندرم حاد ویروسی است که می تواند به صورت تب خفیف تا شدید تظاهر کند. این تب به سبب ورود ویروس ایدزبه عروق خونی و تجمع آن در تعداد بالا و در نتیجه تحریک سیستم ایمنی ایجاد خواهد شد.

۲- درد عضلات، درد مفاصل و ورم غدد لنفاوی

سندرم حاد ویروسی معمولا با سرماخوردگی و یا هر عفونت ویروسی دیگر، حتی سیفلیس و هپاتیت اشتباه گرفته می گردد. کاملا طبیعی است. خب بسیار از علائم این بیماری با بیماری های دگیر مشابه است، مثل درد عضلات و مفاصل. ورم گره های لنفاوی هم که به سبب ورود عفونت به بدن ایجاد می گردد، در این سندرم به سبب ورود ویروس HIV ایجاد خواهد شد.

۳- خستگی

پاسخ التهابی سیستم ایمنی تحریک شده می تواند سبب احساس خستگی و بی حالی شود. بنابراین خستگی می تواند هم علامت اولیه بیماری ایدز و هم نتیجه ی این بیماری باشد. این را هم فراموش نکنید که خستگی می تواند علامت بسیاری از بیماری ها باشد و هر خستگی هم نشانه بیماری HIV نیست. این علامت زمانی  ارزش پیدا می کند که همراه سایر علائم و مخصوصا در اشخاص در معرض خطر ابتلا باشد.

۴- گلودرد و سردرد

مثل سایر علائم نام برده، گلودرد و سردرد نیز مختص بیماری ایدز نیست. اما اگر شما اخیرا رفتار خطرناکی در خصوص ابتلا به HIV داشته اید و خود را مستعد ابتلا به آن می بینید، دیدن این علائم می تواند اخطاری به شما باشد که هر چه سریع تر تست های تشخیصی را انجام دهید.

۵- راش های پوستی

راش های پوستی نیز از علائمی می باشند که می توان آنها را هم به عنوان علائم آغاز بیماری و هم عارضه ی ابتلا به HIV در نظر گرفت.

۶- تهوع ، استفراغ و اسهال

حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد مبتلایان به ایدز در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری، تهوع، استفراغ و اسهال را داشته اند. اما از آنجایی که این علائم می توانند نشانه ی بسیار از بیماری های دیگر هم باشد، معمولا نادیده گرفته می گردد.اما توجه داشته باشید اسهال و استفراغ مقاوم به درمان می تواند علامت محکم تری برای ابتلا به HIV باشد. در این صورت عامل اصلی یا ویروس HIV است و یا هر ویروسی که سیستم ایمنی را شدیدا هدف گرفته باشد.

۷- کاهش وزن

می توان گفت قریب به اتفاق مبتلایان به ایدز اشخاصی لاغر اندام می باشند، بدون اینکه رژیم لاغری گرفته باشند و یا از سبب آن مطلع باشند. این اشخاص وزن کم می کنند، در حالی که همه تلاش خود را برای بیشتر غذا خوردن و چاق شدن به کار می گیرند. کاهش وزن اولیه معمولا حدود ۱۰ درصد وزن فرد است و بسیار وقت ها از اسهال مقاوم به درمان ناشی می گردد.

۸- پنومونی یا ذات الریه

همراهی کاهش وزن و سرفه های خشک می توانند سبب قطعی تری برای ورود یک عفونت و تحریک شدید سیستم ایمنی باشد. البته باز هم نمی توان تشخیص قطعی داد. عفونت با توکسوپلاسموز و عفونت هایی که مغز را مورد هدف قرار می دهند مثل سیتومگالوویروس نیز می توانند سبب این علائم شوند. اگرچه شیوع این بیماری ها هم بسیار نیست، پس این علامت ما را به تشخیص نزدیک تر خواهد کرد.

۹- تعریق شبانه

حدود نیمی از مبتلایان به ایدز در مراحل اولیه آلوده شدن به HIV ، تعریق شبانه را تجربه کرده اند. این عارضه می تواند ارتباط بیشتری با ویروس داشته باشد و با تعریق ناشی از گرما یا ورزش کردن به کلی فرق می کند. تعریقی ناگهانی و شدید که فرد را مجبور می کند برای عوض کردن لباس هایش از خواب بیدار شود.

۱۰- تغییر شکل ناخن ها

ضخیم و خم شدن ناخن ها، ورم ناخن ها و تغییر رنگ آنها با ایجاد خطوط قهوه ای و حتی سیاه می تواند از تغییر شکل ناخن ها در مراحل اولیه ابتلا به بیماری ایدز باشد. بیماری های بسیاری وجود ندارند که مشابه این علامت را ایجاد کنند. هر چند یک عفونت قارچی به نام قارچ کاندیدا هم می تواند منجر به ایجاد این عارضه شود.

ابتلا به عفونت های قارچی مخصوصا قارچ کاندیدا، احساس گیجی و اختلال در تمرکز، زخم، تبخال و زگیل تناسلی، احساس مورمور شدن پاها و دست ها و اختلالات سیکل قاعدگی از دیگر تغییراتی می باشند که در مراحل اولیه ابتلا به HIV توسط اشخاص گزارش شده است. در کنار هم قرار دادن این علائم و داشتن سابقه رفتارهای مخاطره آمیز برای ابتلا به ایدز، اخطاری برای شماست تا هرچه سریع تر به فکر پیگیری آن باشید. این را هم بدانید که بدن در روزهای اول ورود ویروس HIV آغاز به ساخت آنتی بادی بر علیه آن نمی کند. بنابراین ممکن است تست آزمایشگاهی اول نتیجه را به اشتباه منفی گزارش کند. ممکن است افزایش سطح آنتی بادی ها چند هفته تا چند ماه هم طول بکشد. پس یک تست منفی هرگز نشانه منفی بودن قطعی نخواهد بود و لازم است در صورت داشتن عوامل خطر این تست تکرار شود. نوع دیگری از تست های تشخیصی، تست تشخیص RNA ویروسی است. این تست به طور محکمی ابتلا به بیماری را در طی ۹ روز اول نشان می دهد. اگرچه این تست هزینه گران تری از سایر تست های ساده آزمایشگاهی را دارد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : تبیان




[ جمعه 22 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

چطور سکته مغزی را زود تشخیص دهیم؟
چطور سکته مغزی را زود تشخیص دهیم؟

درمان فوری می‌تواند، به طور قابل‌توجهی از آسیب ناشی از سکته مغزی کم کند.

گرچه سکته مغزی یکی از علل رایج مرگ و میر و ناتوانی جسمی در سنین بالا است، ممکن است در هر فردی و در هر سنی رخ دهد.  برخی از عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، چاقی و نیز برخی از بیمار‌های قلبی و حملات گذرای اختلال خونرسانی به مغز (یا سکته مغزی ناقص) می‌توانند خطر سکته مغزی را افزایش دهند.

هنگامی که سکته مغزی رخ می‌دهد، سلول‌های مغزی شروع به مردن می‌کنند. بنابراین شناسایی نشانه‌های سکته مغزی و تماس فوری با اورژانس ضروری است.

زمان نقش مهمی در نجات بافت مغزی دارد. درمان فوری می‌تواند، به طور قابل‌توجهی از آسیب ناشی از سکته مغزی کم کند. برای اینکه بتوانید علائم سکته مغزی را تشخیص دهید، این چهار علامت را در نظر داشته باشید:

صورت: از شخص بخواهید که لبخند بزند. آیا یک طرف صورتش کج می‌شود؟

بازوها: از شخص بخواهید هر دو بازویش را بالا ببرد. آیا یکی از بازوها پایین می‌افتد؟

گفتار: از شخص بخواهید که عبارت ساده‌ای را تکرار کند. آیا صدای صحبت کردن فرد عجیب و غریب شده است و لکنت دارد؟

زمان: اگر بروز این نشانه‌ها را شاهد بودید، زمان زنگ زدن فوری به اورژانس فرا رسیده است.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ




[ جمعه 22 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه