فیلم های پورن و دردسرهایش

اغلب افراد می دانند که فیلمهای پورنو تأثیر خوبی بر رابطه جنسی همسران ندارند. اما با پوست خربزه ای که دنیای گسترده و پر زرق و برق شبکه های اینترنتی و اجتماعی زیر پای بعضی ها می گذارند، برخی خواسته یا ناخواسته به سمت این  دنیای تاریک سُر می خورند. در این یادداشت درباره این موضوع صحبت می کنیم که چرا نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد؟

راحله فلاح -کارشناسی ارشد روانشناسی
تماشای فیلم پورن




ادامه مطلب ...

[ شنبه 23 اردیبهشت 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

علت غر زدن زنان چیست بعلاوه راه های جلوگیری و پیشگیری

علت غر زدن زنان چیست بعلاوه راه های جلوگیری و پیشگیری

علت غر زدن زنان

زناشویی :  غر زدن اغلب نشانه واضح آن است که یک شکل ارتباطی میان دو شخص وجود دارد. اما به جای پرداختن به  این مسئله، اغلب به مراتب ساده تر است

زن و شوهری در پیتزافروشی با هم بلند بلند صحبت می کردند. وقتی صدایشان بلندتر شد، همه حاضران در رستوران سکوت کردند. اختلاف این زن و شوهر بر سر انتخاب نوع پیتزایی بود که میخواستند به اتفاق بخورند. مرد پیتزای پپرونی میخواست و  زن خواهان پیتزای هاواییایی بود. زن شوهرش را متهم می کرد که هرگز به صحبتها و خواسته های او گوش نمی دهد

پپرونی متنفر است. می گفت وقتی روی پیتزا آناناس میریزند همه مزه آن را تغییر می دهد. از آن گذشته زن معتقد بود که اگر شوهرش حوصله کند و بیشتر به خرید برود، مجبور نیستند که تا این اندازه بیرون از منزل شام بخورند. به هر صورت زن دوست نداشت که مرتب پیتزا بخورد. او ترجیح میداد که غذاهای سالمتری بخورد. خوردن پیتزا بر وزن بدن او می افزود. آیا  اشکالی داشت که یک بار هم او نوع پیتزای مورد علاقه اش را انتخاب کند؟





ادامه مطلب ...

[ شنبه 02 اردیبهشت 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مدیریت بلوغ زودرس کودکان در سنین پایین

گسترش روزافزون استفاده کودکان از اینترنت پیش از شناخت خاستگاه استفاده از آن و خطرات و آسیب های پیش رو و نحوه ی پیشگیری از خطرات احتمالی، عواقبی از جمله اعتیاد به اینترنت، افزایش تعارض بین والدین و کودکان، افزایش تعداد کودکانی که به بلوغ زودرس دچار می شوند و …… را در پی داشته است.

 

مدیریت بلوغ زودرس کودکان در سنین پایین

گرچه استفاده از اینترنت همه گیر شده و به گروه سنی خاصی تعلق ندارد، اما استفاده از آن توسط کودکان به دلیل اینکه در سنین رشد هستند و بر آینده ی آن ها تاثیر گذار است از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد؛ و نیاز است این موضوع به طور جدی مورد مطالعه قرار گیرد. یکی از پیامدهای استفاده از اینترنت توسط کودکان ابتلا به بلوغ زودرس در آن ها می باشد. در گذشته شاید به ندرت می شنیدیم که کودکی دچار بلوغ زودرس شده که آن هم مربوط به وراثت می شد.

با گذشت زمان و فراگیری استفاده از اینترنت خانواده های بسیاری را مشاهده می کنیم که کودکانشان با بلوغ زودرس مواجه شده اند. اما چگونه استفاده از اینترنت می تواند به بلوغ زودرس منجر شود؟





ادامه مطلب ...

[ شنبه 26 فروردین 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

چرا كودكان حسادت مي كنند؟
1. تبعيض ميان فرزندان 

 

گاهي ديده شده والدين به سبب ويژگي هاي خاص در يكي از فرزندانشان توجه زيادي به او دارند، شايد آنها از صميم قلب تمام فرزندانشان را به يك اندازه دوست داشته باشند ولي كودكي كه بيشتر مورد عنايت والدين خصوصاً مادر است حس حسادت را در فرزندان ديگر به وجود مي آورد 
والدين بايستي سعي كنند تا عدالت و مساوات را در ميان فرزندانشان به خوبي رعايت كنند و اگر هم لازم باشد به يكي از آنها بيشتر كمك كنند، علت را براي فرزندان ديگر توضيح داده تا موجب خشم آنان نشوند. 

2. تفاوت سني ميان فرزندان 
 

كودك كوچكتر نسبت به مزايايي كه برادر و يا خواهر خودش كه بزرگتر از او هستند دارد و بهره مي برد حسادت مي ورزد و يا برعكس محبت و مراقبت خاصي كه كودك كوچكتر از آن برخوردار است موجب ناخرسندي و حسادت برادر و خواهر بزرگتر مي شود به همين جهت اولياء بايد با برنامه و طراحي خاصي ميان فرزندان الفت برقرار كنند تا آنها ميان خودشان جدايي و فرقي احساس نكنند. 




ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 15 فروردین 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

رهایی از منیت

تا از تُنگ تَنگ منیت در نیایی به دریای اَحدیت راه نیابی.... آنچه انسان را قرار ، می بَرَد منیت هایی است که پیکر بندگی را می دَرَد..... ازدواج ، نقطه ی پایان "من" است و آغاز "مـــآ " ..... از همین رو است که آن را مایه ی آرامش خوانده اند .... پس ازدواج وقتی به آرامشَت برساند که تو را از مَنَت برهاند ♥♥♥

 

ازدواج عبادت است....عبادت اول وقت طلاســت

زندگی پس از ازدواج همه اش عبادت می شود....... بی راه نیست که پیامبر رحمت فرمودند جوانی که در سن کم ازدواج کند دو سوم دینش را حفظ کرده و یک سوم باقی اش را باید تقوا پیشه کند.....

 

 




[ سه شنبه 24 اسفند 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

خوشبختی با جهیزیه و دکوراسیون بِرَند!!!

جهیزیه‌ی زیاد، هیچ دختری را خوشبخت نمی‌کند و هیچ خانواده‌ای را به آن آرامش و سکون و اعتماد لازم نمی‌رساند. اینها جز دردسر و اسباب زحمت و اسباب مشکل فایده‌ای ندارد.

فرآوری: زهرا اجلال
 
خوشبختی




ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 10 اسفند 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

زیبایی چقدر در انتخاب همسر نقش دارد؟

خواستگاری دختری رفته ام که از همه لحاظ مورد قبول من و خانواده است. چند جلسه صحبت با هم داشته ایم و در تمام زمینه ها تناسب بالایی داریم.

مریم عطاریان
ازدواج

 

راستش را بخواهید تقریبا سه سال است که در صدد یافتن همسر مناسب هستم ولی تا به حال موفق نشده ام.
به انحا مختلف و به دلایل گوناگون طرف مقابل مناسب نبوده است.
اینجا اولین جایی است که از همه لحاظ باب میل من و خانواده است.
اما با این حال هنوز با ظاهر این خانم کنار نیامده ام. اما عفت و پاکدامنی خاصی که وی دارد مانع از جواب رد من می شود.
هراس دارم جواب رد بدهم و دیگر موردی به این خوبی نیابم. 
با خود می گویم شاید ازدواج کنیم  صفات خوب وی بر ظاهرش سایه افکنده و دیگر برایم مهم نباشد و با چهره اش کنار بیایم.
نظر شما چیست؟





ادامه مطلب ...

[ جمعه 22 بهمن 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

اینفوگرافیک چگونه فرزندان آگاهانه از فضای مجازی استفاده کنند؟

 

بنابر توصیه های کارشناسان و پژوهش های انجام شده لازم است در این فضا نکات خاصی را رعایت کنیم که آن ها را در اینفوگرافیک «استفاده آگاهانه از فضای مجازی» ویژه فرزندان باهم مرور خواهیم کرد.

اینفونگاره |‌ فضای مجازی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رسانه های عصر حاضر شناخه می شود. با فرهنگ سازی و مدیریت در این حوزه می توان ضمن کاهش تاثیرات مخرب آن، از کارکردهای مفیدی که دارد، بهره برد. بنابر توصیه های کارشناسان و پژوهش های انجام شده لازم است در این فضا نکات خاصی را رعایت کنیم که آن ها را در اینفوگرافیک  «استفاده آگاهانه از فضای مجازی» ویژه فرزندان باهم مرور خواهیم کرد. گفتنی ست مجری این طرح، مرکز تخصصی اینفونگاره می باشد.

... برای مشاهده و دریافت اینفوگرافیک در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید ...




[ چهارشنبه 20 بهمن 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

اصول کمک گرفتن از شوهر در کارهای خانه

با نزدیک شدن به سال نو و عید نوروز، همه ی خانم ها دست به کار می شوند تا خانه را تمیز کنند و رنگ و بوی دیگری به خانه شان بدهند. ولی امان از دست تنهایی، امان از تنها خانه تکانی کردن..  

رومینا سادات تجاره، کارشناس ارشد مشاوره- 

اصول کمک گرفتن  از شوهر در کارهای خانه

مسلما همه ی خانم ها دوست دارند همسرشان در انجام دادن کارهای خانه، کمک شان کنند اما  نمی دانند چگونه این مشارکت را ایجاد کنند





ادامه مطلب ...

[ جمعه 15 بهمن 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

همسرداری آیت الله حق شناس، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

به دلیل عوارض عمل جراحی حضرت آیت الله حقّ شناس قادر رفتن به « مسجد امین الدّولة » نبودند و آن اوایل که هنوز به میدان هروی نقل مکان نکرده بودند در منزل محقرشان در میدان قیام تهران حضور داشتند ولی ایشان که تا لحظه ی آخر عمر و تا هنگامی که نفس می آمد خود را وقف ارشاد جوانان کرده بودند همان منزل را محفل انس خود قرار دادند. 

منزلی که دو اتاق تو در تو بیرونی آن و یک اتاق هم اندرونی آن بود که با یک در از بیرونی جدا شده بود، یک ساعت قبل از اذان مغرب درش گشوده می‌شد تا عطر عبودیت و رایحه ی مهرورزی را به مشام تشنگان معرفت برساند.

Image result for ‫آیه الله حق شناس‬‎ 





ادامه مطلب ...

[ شنبه 02 بهمن 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

پدر و مادر

 

پدر و مادر 

 

نتیجه تصویری برای پدر و مادر

قد کشیدن فرزندان را میبینند و
فرزندان، آب شدن پدر و مادر را
این عادلانه نیست!

آنها به حرف آمدنت ، تاتی تاتی کردنت ، مدرسه و دانشگاه رفتنت ، عروسیت را میبینند
و در مقابل تو ثانیه به ثانیه موهای سپید جدید آنها را میشماری ،
خم شدن شانه های آنها را میبینی و نهایتا رفتنشان را؛

اما آنجا عادلانه میشود
که این فرزندان نیز روزی پدر و مادر خواهند شد.
این پیوندها شگفت انگیزاند...

 




[ چهارشنبه 08 دی 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

دانلود کتاب همسرداری

دانلود کتاب همسرداری

این کتاب داری عناوینی :سیاست های همسرداری، سیاست های زنانه، سیاست های مردانه،ازدواج، احادیث و  سخنان و .. میباشد که قابلیت اشتراک گذاری هم دارد.بهتر است خودتون از لینک زیر دانلود کنید و استفاده و راهکارهای آن راعملی کنید

http://s8.picofile.com/file/8275712126/hamsardari.apk.html

طریقه دانلود:

دریافت لینک دانلود را میزنیدو سپس دانلود فایل را بزنید.اگر با گوشی دانلود میکنید اگر پیام آسیب زدن به گوشی براتون آمد بی اعتنا باشید و دانلود رو بزنید کتاب هیچ مشکلی ندارد.

 




[ یکشنبه 07 آذر 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

اصول رفتار عروس خانم ها با مادرشوهر

اگر تصمیم به ازدواج دارید یا به تازگی وارد زندگی مشترک شده اید، بهتر است نکات کلیدی درباره ادبیات رفتار با مادرشوهر را بدانید.

فرآوری:ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
عروس و مادر شوهر

 

اگر هم سال ها از ازدواج شما گذشته باز هم بدانید که برای شروع استفاده از این توصیه ها می تواند به تقویت روابط بین شما و مادرشوهرتان کمک کند. وقتی با مادر همسرتان رابطه خوبی داشته باشید، این موضوع در خوشحالی همسرتان و بهبود روابط شما تاثیر دارد و از بحث و جدل های بیهوده می کاهد. اگر می خواهید عروس خوب مادرشوهر باشید، و در آینده عروس تان هم با شما خوب باشد، بی زحمت این کار ها را نکنید:

با خصوصیات اخلاقی او آشنا شوید

در همان روزهای اول زندگی مشترک تان با کمک همسرتان از خصوصیات اخلاقی مادرش، حساسیت های او، نیازهایش و هر آنچه فکر می کنید در ارتباط میان شما می تواند کمک کننده باشد، باخبر شوید. اگر دل و جرأتش را دارید، رو در رو با نهایت احترام در یک گفت و گوی دوستانه با او حرف بزنید. او را مادر خودتان بدانید. از او کمک بخواهید تا اگر اشتباهاتی دارید آنها را اصلاح کنید.





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 20 آبان 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

از دید اسلام مهمترین وظایف زن کدامند؟

لطفا سیره ی زن موفق و مورد نظر اسلام و اهل بیت را برایم تبیین نمایید.

مشاور: روحانی - مرکز مشاوره تبیان
زن در اسلام

مهمترین وظیفه زن، شوهردارى و تربیت فرزندانى صالح و سالم و كارآمد است و هیچ كارى نباید این مسئله مهم را تحت الشعاع قرار دهد و انجام چنین مسئولیت بزرگى نیازمند به كسب اطلاعات لازم مى باشد چه اینكه بدون شناخت نسبت به مسائل تربیتى، اخلاقى و كسب مهارتهاى ارتباطى براى ایجاد روابط گرم و صمیمى با شوهر امكان پذیر نیست لذا هر كدام از زوجین با توجه با پیچیده شدن مسائل زندگى باید اطلاعات لازم را در این زمینه از طریق مطالعه كتاب هاى مفید، مجلات و دیدن فیلم هاى تربیتى به دست آورند و اگر زنان درس می خوانند باید رشته ی تحصیلی شان مرتبط با و ظایفشان باشد، و الا در امر تربیت فرزند و داشتن یک زندگى سالم و بانشاط با مشكلات جدى مواجه خواهند شد.





ادامه مطلب ...

[ جمعه 14 آبان 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

دوست داشتن

05868776753332448450.gif




[ یکشنبه 09 آبان 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

نکات همسرداری


.

🎀به یکدیگر توجه و علاقه‌ نشان دهید🎀


کاملاً به یکدیگر توجه نشان دهید. موارد دیگر را فراموش کنید. اگر با همسرتان به پارک می‌روید تلفن همراه‌تان را با خود نبرید. به این موضوع فکر کنید که در پارک دسته گلی به همسرتان هدیه کنید. منتظر موقعیت و یا روز خاصی نباشید





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 06 آبان 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

رابطه‌ى زن و شوهر

Image result for ‫زن و مرد‬‎

 «هنّ لباس لكم و أنتم لباس لهنّ» «۱۸۷بقره»

اين آيه‌ى شريفه زن و شوهر را به منزله‌ى لباس براى يكديگر دانسته است و روشن است كه لباس داراى ويژگى‌هايى است كه بايد در زندگى و رابطه‌ى زن و شوهر متبلور باشد كه به قسمتى از آن اشاره مى‌شود:

♥️ الف - همان طورى كه لباس آبروى انسان را حفظ مى‌كند، زن و شوهر كه به منزله‌ى لباس هستند بايد آبروى يكديگر را حفظ كنند.

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 17 آبان 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

سفارشات امام حسین علیه السلام برای زندگی زناشویی

ماه محرم و حماسه کربلا، پر از رمز و راز است. اگر می خواهیم زندگی پر رونقی داشته باشیم باید در احوالات حماسه حسینی قدم بزنیم و آنچه در این ایام اتفاق افتاده است کمی در زندگی مان سرمشق کنیم.

 
مسیر درست زندگی

 

داشتن الگوی مناسب می تواند باعث بهره مندی کامل انسان از زندگی شود ؛ و مسیر درست زیستن و از زندگی لذت بردن را برای فرد هموار سازد. در دین اسلام الگوهایی مناسب  برای ابعاد مختلف زندگی به انسان معرفی شده اند که مانند چراغ هایی نورانی مسیر زندگی را روشن می سازند.
از دلایلی که این روزها زندگی ها را با چالش جدی رو به رو ساخته است حجابی است که میان قلب خود، سیره و سخنان ائمه و بزرگان دین حائل کرده ایم  و برای رسیدن به افق هایی روشن تر باید این حجاب ها از میان برداشته شود. این روزها عطر حسین همه را سرمست خویش ساخته و چه سعادتی از این بالاتر که مسیر زندگی خود را معطر سازیم به کلام و سیره این مرد آسمانی .

 





ادامه مطلب ...

[ شنبه 25 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

آثار حضور زنان در مساجد
حضور زنان در مساجد
 

مسجد خانه خدا در زمین، (۱) مرکز وحی، (۲) منبع فیوضات معنوی و برکات گوناگون برای نمازگزاران و جامعه اسلامی است . بی گمان مکانی که چنین جایگاهی نزد خداوند دارد، حضور در آن، آثار فراوانی را خواهد داشت و بدون تردید شامل حال مکلفان و حاضران در مسجد اعم از زن و مرد نیز خواهد بود .

آثار حضور در مسجد چنان متنوع است که به سختی می توان پیرامون تمامی آنها سخن گفت; چنانکه در یکی از احادیث امام علی علیه السلام، برای حضور در مسجد هشت اثر برشمرده شده است:

«من اختلف الی المسجد اصاب احدی الثمان; اخا مستفادا فی الله، او علما مستطرفا او آیه محکمه او یسمع کلمه تدل علی هدی، او رحمه منتظره، او کلمه ترده عن ردی، او یترک ذنبا خشیه او حیاء; (۳) کسی که به مسجد رفت و آمد می کند، یکی از منافع هشتگانه نصیب او می شود: برادری مفید و با ارزش در راه خدا، یا علم و دانش نو، یا دلیل و برهان محکم [برای تثبیت عقاید]، یا کلماتی که موجب هدایت شود [می شنود]، یا رحمت مورد انتظاری [شامل حال او می شود]، یا مواعظی که او را از فساد و گناه باز دارد، [می شنود،] یا به خاطر ترس یا حیا و آبروی خود گناهی راترک می کند .»

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 20 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سرپرستى و ریاست خانواده (۱)
سرپرستى و رياست خانواده (1)
 

مقدمه

در مباحث حقوق خانواده اولین موضوع، که مبنا و پایه بسیارى از موضوعات دیگر است، مسإله (سرپرستى و ریاست خانواده) است.

خانواده یک نهاد کوچک، اما اساسى در جامعه انسانى است، این اجتماع کوچک بسان اجتماع بزرگ، با مسایل مختلفى از قبیل: اقتصاد، فرهنگ، تربیت، نزاع و خصومت و .. . روبه رو است.

اینکه این نهاد چگونه باید اداره شود؟ مدیر آن چه کسى است؟ اعمال نظر در آن حق کیست؟ زن یا مرد؟ یا هر دو.

سرپرستى و ریاست در نهاد خانواده چه مفهومى دارد؟ رییس و مدیر، با چه معیارى گزینش مى شود؟ حیطه و قلمرو سرپرستى در این جمع کوچک تا کجا است؟ دیدگاههاى مختلف در این زمینه بر چه مبنا استوار است؟

اسلام چه نظرى دارد؟ و چگونه مى توان رإى اسلام را تبیین نمود؟

این همه و دو چندان دیگر، پرسشهایى است که در این زمینه مطرح است.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 20 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سیمای خانواده و احکام آن در اسلام
سيماي خانواده و احکام آن
 

تشکیل زندگی زناشوئی و تمایل بهم زیستی زن و مرد غریزه و کششی است که خداوند در تمام افراد بشر قرار داده است به این معنی که غریزه و علاقه به جنس مخالف چنانکه در جنس ذکور است، در جنس اناث نیز وجود دارد، بلکه طبق روایات و کارشناسی ائمه اطهارعلیهم السلام در جنس اناث شدیدتر است.

اصبغ بن نباته می گوید:

حضرت علی علیه السلام می فرمود: خداوند شهوت را ده جزء آفرید و نه جزء آن را در زنها و یک جزء آن را در مردان قرار داده و اگر نه این بود که خداوند به اندازه اجزاء شهوت آنها در آنان حیاء قرار داده است، برای هر مردی نه زن; خود را به او مرتبط می ساخت (۱).

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 20 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سرپرستى و ریاست خانواده (۳)
سرپرستى و رياست خانواده (3)
 

در قسمت پیش آوردیم که روایات سرپرستى مرد به دو دسته کلى تقسیم مى شود; دسته اى که ارتباط مستقیم با موضوع دارد و دسته اى که آثار ریاست مرد را به مرد داده است و غیر مستقیم موید ریاست مرد مى باشد. آنگاه به اجمال، اجماع را پس از قرآن و سنت، به عنوان سومین دلیل توضیح دادیم. اینک در سومین بخش بحث به ارزیابى ادله یاد شده مى پردازیم.

ارزیابى ادله

در ضمن بررسى این سه نوع دلیل، به برخى از نکات اشاره شد، اینک در پایان به بررسى و دقت در مجموع آنها مى پردازیم.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 20 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مدیریت اقتصاد خانواده
مديريت اقتصاد خانواده
 

همانطور که در خانواده، والدین باید مدیریت عاطفی، روانی و اجتماعی را برای ایجاد روابط دوستانه و رسیدن به تکامل خانواده به عهده گیرند و عمل کنند، باید بر دخل و خرج خانواده نیز مدیریت کنند. اهمیت مدیریت صحیح اقتصادی در خانواده می تواند موجب استحکام بنیان خانواده و کاهش تنش ها و مشکلات خانوادگی شود. پدر و مادر در خانواده نقش اساسی را در امور مالی و کاهش مشکلات اقتصادی دارند. بسیاری از جامعه شناسان اعتقاد دارند، زنان به دلیل دقت نظر در اداره کردن امور مالی خانواده از موفقیت بیشتری برخوردارند.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 13 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سرپرستى و ریاست خانواده (۶)
سرپرستى و رياست خانواده (۶)
 

اشاره:

در بررسى موضوع ریاست و سرپرستى خانواده، نویسنده محترم پرسشهایى را مطرح کردند. دومین پرسش این بود که حدود ریاست مرد تا کجاست؟ براى پاسخ به این پرسش تاکنون به شش مسإله پرداخته شده است. آخرین مسإله اى که در این خصوص به اجمال بررسى مى گردد مسإله تمکین است. موضوعات ولایت و حضانت، نفقه و طلاق نیز هرچند در این ردیف قرار دارد ولى نویسنده محترم آنها را به مباحثى مستقل موکول کرده اند. موضوع تمکین که در این قسمت پایانى ملاحظه مى کنید با تفصیل و مستندات بیشترى نوشته شده بود اما مجله به خاطر ملاحظاتى که عمومى بودن مجله آن را مى طلبد چاره اى جز حذف بخشى از آن نداشت. در پایان به چهار سوال دیگر از سوالاتى که در آغاز طرح شده بود پاسخ گفته شده است. ضمنا همان گونه که بارها یادآور شده ایم طرح مباحثى از این دست تنها به هدف ارائه دیدگاههاى صاحب نظران مختلف مى باشد و پرونده آن همواره گشوده است. به ویژه آن دسته از مسایلى که تازه مطرح مى شود و یا چندان با دیدگاه مشهور همخوانى ندارد. امیدواریم این گونه مباحث بتواند کمکى به پربارتر شدن مسایل و موضوعات فقهى بانوان کند.(پیام زن)

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 13 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سرپرستى و ریاست خانواده (۵)
سرپرستى و رياست خانواده (۵)
 

در بررسى موضوع سرپرستى و ریاست مرد در خانواده، دومین پرسش این بود که حدود ریاست شوهر تا کجاست؟ پنجمین مساله مورد بحث در این پرسش، اعمال مستحبى زن مى باشد که باید بررسى شود آیا مشروط به اجازه شوهر مى باشد؟ مساله بعد بررسى انتساب فرزند از نقطه نظر حقوقى به پدر و مادر است. در این قسمت به این دو مساله پرداخته مى شود.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 13 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سرپرستى و ریاست خانواده (۲)
سرپرستى و رياست خانواده (2)
 

در نخستین بخش، پس از ذکر مقدمه اى کوتاه و تعریف سرپرستى و ریاست در خانواده با سیرى اجمالى در قوانین مدنى و آراى اندیشمندان اسلامى، تلاش شد تصویرى روشن از موضوع و آراى مختلف در باره آن، ارائه گردید. آنگاه با طرح پرسشهایى چند در موضوع اصلى، شروع به تبیین آنها کردیم. بر این اساس و در بررسى ادله فقهى موضوع ریاست مرد بر خانواده اشاره کردیم که آنها را در سه دسته مى توان تقسیم کرد: الف. قرآن، ب. سنت، ج. اجماع. بررسى آیات مربوطه را در بخش پیش به پایان بردیم. در این قسممت، به بررسى روایات و اجماع مى پردازیم.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 13 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مشاغل زنان در عصر رسالت (۱)
مشاغل زنان در عصر رسالت 1
 

بازگویى و انتقال تاریخ و فرهنگ پربار اسلام، بخصوص فرازهاى متروک آن، که به علت دورى صالحان از حکومت، غبار غربت گرفته است، براى نسل انقلاب به ویژه زنان، مفید و رهگشاست. اکنون که زن مسلمان ایرانى، مصمم و جدى، در راه اعتلاى ایران اسلامى قدم نهاده است، طرح چنین مباحثى او را به گذشته پرافتخار دوران بازسازى اقتصاد حکومت اسلامى در عصر پیامبر(ص) پیوند مى دهد و از طرف دیگر، نشان مى دهد که اسلام دین ساده و دین زندگى است و على رغم آنکه در امور معنوى، سختگیر و غیرقابل انعطاف بوده، همواره مومن را میان خوف و رجا نگه مى دارد، در امور دنیا سهولت و آسایش را برگزیده است.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 13 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مشاغل زنان در عصر رسالت (۲)
مشاغل زنان در عصر رسالت 2
 

آنچه گذشت:

بازنگارى و ترجمه سنتها و واقعیتهاى اجتماعى مسلمانان در زمان حضور پیامبر(ص) و یکى، دو سده پس از آن مى تواند منبع بسیار مفیدى درمباحث فقهى، حقوقى و اجتماعى ما باشد. از آن جمله است مشاغل زنان در آن عصر. آنچه دومین قسمت آن را پى مى گیریم فهرستى از این مشاغل است که زنان به صورت محدود یا گسترده عهده دار آن مى شده اند.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 13 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

نقش زن و شوهر در آرامش خانواده (۲)
نقش زن و شوهر در آرامش خانواده (۲)
 

در اولین قسمت، ضمن اشاره به روابط متقابل زن و شوهر و نحوه رفتارى که هر یک از آن دو باید داشته باشند به مواردى از تمایز موجود بین آن دو پرداختیم. اینک در ادامه، پاره اى از عوامل آرامش محیط خانواده مورد اشاره قرار مى دهیم.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 13 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

نقش زن و شوهر در آرامش خانواده (۱)
نقش زن و شوهر در آرامش خانواه 1
 

آرامش و امنیت روحى همانند غذا، پوشاک و مسکن از نیازهاى اساسى انسانهاست. از این رو، موفقترین مکتبها، مکتبى است که برنامه هایش بر اساس فطرت و تمایلات کنترل شده انسان بوده، نیازهاى درونى و برونى او را برآورده نماید.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 13 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان
نقش-خانواده-در-تربیت-دینی-فرزندان
 

دراین مقاله سعی شده تأثیرات نهاد خانواده بر تعلیم و تربیت مذهبی کودکان نشان داده شود و بدین منظوردستورات پیامبراکرم (ص) در زمینه توجه به پرورش کودکان را بسیار برجسته و مهم جلوه داده شده است از رفتار آن حضرت با کودکان به خصوص نوه ‏های ایشان امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در اثبات این مهم کمک گرفته شده است سرانجام، رفتارمحبت‏ آمیز والدین در محیط خانواده نسبت به تربیت فرزندان و پرورش روحی وعاطفی آنان مهم تلقی کرده و در اثبات آن، در سیره نبوی مدد جسته و بر علم تبعیض بین فرزندان تأکید شده است.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 13 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

فلسفه خاص اسلام درباره حقوق خانوادگی
فلسفه-خاص-اسلام-درباره-حقوق-خانواده
 

اسلام در مورد حقوق خانوادگی زن و مرد فلسفه خاصی دارد که با آنچه در چهارده قرن پیش می گذشته و با آنچه در جهان امروز می گذرد مغایرت دارد.اسلام برای زن و مرد در همه موارد یک نوع حقوق و یک نوع وظیفه و یک نوع مجازات قائل نشده است;پاره ای از حقوق و تکالیف و مجازاتها را برای مرد مناسبتر دانسته و پاره ای از آنها را برای زن،و در نتیجه در مواردی برای زن و مرد وضع مشابه و در موارد دیگر وضع نامشابهی در نظر گرفته است.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 13 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

صداقت در خانواده
صداقت در خانواده
 

«صداقت» یکی از صفاتی است که باید در تمامی مراحل زندگی یک فرد رعایت شود. در یک تعریف ساده، صداقت نمایان کردن بی کم و کاست آن چیزهائی است که در ما وجود دارد. صداقت، فقط گفتن یک جمله ی راست نیست؛ بلکه تطابق فعل و گفتار فرد با آن چیزی است که در گذشته بوده است، در حال هست و در آینده خواهد بود. مراقب باشیم که ذرّه ای از صداقت کم نگذاریم. یکی از عناصر محبوبیّت، صداقت است. غالباً مردم با شخصی که صادق است و دوز و کلکی در کارش نیست، به راحتی همراه و همدل می شوند و انتظارشان را از او، به حداقل می رسانند. برخی زرنگی را در عدم صداقت می دانند؛ درحالی که همان طور که خواهیم گفت اوج موفّقیِت در صداقت است. حضرت امام خمینی (قدس سره) با صداقتی که داشتند، سیاستی به کار می بردند که تمام معادلات سیاسی بیگانگان را برهم می ریخت. برای دشمنان باور کردنی نبود که ایشان منظور و هدفشان همان است که با سادگی و صراحت بر زبان می آورند. از نظر آنان سیاستمدار کسی است که چیزی ادعا کند و چیز دیگری مورد نظرش باشد و همین پیش فرض، آنها را در مقابل سیاست امام، مستأصل و گمراه می کرد. سیاستی که حضرت امام (قدس سره) به جهان آموختند، سیاستی برخاسته از صداقت بود. این نوع از سیاست، بسیار بُرنده تر و کارآمدتر از سیاستی است که بر دروغ و فریب بنا شده باشد. با آشکار شدن اولین دروغ یک مسئول، تمام سخنانی که گفته است و حتی در آینده خواهد گفت، در فضای سلب اعتماد اذهان، بی رنگ می شود. اما وقتی صداقت امام را می دیدیم، با دلگرمی بر این صداقت و با خیالی آسوده، بر راستی و درستی او تکیه می زدیم. طبعاً خداوند نیز به دلیل صداقت بنده ی صالح خود، موانع را برطرف و حرف هایش را محقق می سازد. 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 13 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

معیارهای یک خانواده ی موفق
معیارهای یک خانواده ی موفق
 

۱- ویژگی های خانواده موفق اگر از شما سؤال شود که خانواده ی موفّق چه ویژگی هایی دارد، یا اگر از شما بخواهند که از میان بستگان، دوستان و یا همسایگان، خانواده ی موفّقی را معرفی کنید، پاسخ شما چه خواهد بود؟ برای پاسخ به این سؤال باید به این نکته توجه کرد که خصوصیات خانواده ی موفّق، متفاوت از خصوصیات فرد موفّق است. مثلاً بارها شاهد بوده ایم که در رسانه زوجی را موفّق معرفی کرده اند که آقا، استاد دانشگاه و خانم، پزشک است. درحالی که ممکن است هر یک از این دو در جامعه فرد موفّقی هستند اما با هم خانواده ی موفّقی را تشکیل نمی دهند. هر یک از ما به قصد تشکیل یک خانواده ی موفّق اقدام به ازدواج کرده ایم. اساساً خیلی از تردیدها و تأخیرهای جوانان در امر ازدواج، به دلیل نداشتن حس موفّقیّت درباره ی خانواده و والدینشان است. به همین دلیل جوان، پیوسته در تردید و تأمل می ماند که با چگونه ازدواجی به موفّقیّت دست پیدا می کند!؟ به ویژه این که اقتضای فرهنگی جامعه ی ما نسبت به ازدواج، به گونه ای است که غالباً سعی و خطایی هم در آن پذیرفته نمی شود. در واقع فرهنگ و سنّت ما با تأکید بر یک انتخاب، حساسیت و لزوم یک انتخاب شایسته را برای جوان دو چندان می کند.

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 12 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

جایگاه خانواده در جامعه ی اسلامی
جایگاه-خانواده-در-جامعه-ی-اسلامی
 

واحد بنیادین جامعه ی اسلامی خانواده است که به موجب وحی قرآنی جانشین قبیله شده و موجودیت اجتماعی بلافصل هر شخص است. یکی از مهم ترین اصلاحات اجتماعی اسلام، محکم کردن بنای خانواده و پیوند ازدواج بود. در جامعه ی اسلامی نیز همانند بسیاری از دیگر جوامع سنتی، خانواده تنها به خانواده ی هسته ای، یعنی پدر و مادر و فرزندان محدود نمی شود، بلکه خانواده ی گسترده ای شامل پدربزرگ، مادربزرگ، عموها، دایی ها، خاله ها و عمه ها، فرزندان آن ها و اقوام همسر می شود. خانواده ی گسترده نقش عمده ای در تربیت فرزندان و حمایت از نسل جوان تر در برابر فشار های اجتماعی و اقتصادی و انتقال مذهب، آداب و رسوم، سنت ها و رموز حرفه ی خانوادگی دارد. بیش از این نمی توان بر نقش خانواده ی گسترده در جامعه ی اسلامی امروز تأکید کرد. در اثر مدرنیته بسیاری از نهاد های اسلامی از بین رفته، اما خانواده هنوز پا بر جاست. در غرب خانواده ی گسترده به خانواده ی هسته ای تقلیل یافته و اخیراً نیز طی پاره ای تغییرات اجتماعی، خانواده ی هسته ای به خانواده ی تک فرزندی تبدیل شده و نهاد خانواده به شدت تضعیف شده است. اغلب مسلمانان این تحولات جامعه ی غرب را همراه با آداب جدید جنسی و نقش های جدید زنان و مردان، به شکل تجارب ناقص اجتماعی نگاه می کنند که نتایج آن هنوز مشخص نیست و هیچ الگوی ریشه دار و مشخصی نیز برای دنبال کردن به وجود نیاورده است. به همین دلیل گروه های فوق مدرن غرب و جهان اسلام این مطلب را در مورد تعمق قرار داده اند. در عین حال، بسیاری از رفتارهای متجددانه در خود غرب مورد مخالفت شدید یهودیان و مسیحیان محافظه کار قرار دارد. نگرش مسلمانان معمولی نسبت به این تجربیات اجتماعی اخیر در مورد ازدواج و خانواده چندان تفاوتی با دیدگاه یهودیان و مسیحیان محافظ کار در غرب ندارد. من خانواده های یهودی، پروتستان و کاتولیک بسیاری را در آمریکا دیده ام که درکشان نسبت به مفهوم و اهمیت خانواده، به برداشت همنوعان مسلمانشان نزدیک تر از دوستان دوران کودکی شان بوده است. جایگاه مسئله ی ازدواج را قبل از فهمیدن اهمیت مسائل جنسی نزد مسلمانان نمی توان درک کرد. در تعالیم مرسوم مسیحیت غربی تمایلات جنسی خود گناه محسوب می شود و تنها به عنوان وسیله ای برای تولید مثل پذیرفته شده است؛ به همین دلیل این عمل در قاموس مذهب نیاز به تطهیر دارد و آیین مقدس ازدواج آن را تطهیر می کند. اما در اسلام همانند دین یهود، جنسیت خود مقدس است و برکت محسوب می شود؛ به همین دلیل به هیچ آیین مقدسی در مفهوم مسیحیت برای تطهیر آن احتیاج نیست. به علاوه، ازدواج در اسلام قراردادی است که بر اساس شریعت منعقد می شود تا روابط جنسی را قانونی سازد و حقوق هر دو طرف را حفظ کند.

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 12 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

توزیع عادلانه قدرت در خانواده
توزیع-عادلانه-قدرت-در-خانواده
 

در خانواده

مدیریت در خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا اگر این مدیریت و توزیع قدرت، عادلانه و منصفانه تقسیم شود، علاوه بر موفقیت و کامیابی در همه زمینه ها، شادابی و نشاط هم به همراه خواهد داشت. بدیهی است فرزندانی که در خانواده گرم و صمیمی به سر می برند، علاوه بر موفقیت در تحصیل دارای تفکر و تعقل خاصی می شوند که از هر گونه کج روی ها به دور خواهند ماند. اساس خانواده همچون هر مجموعه دیگری نیاز به مدیریت صحیح دارد. وجود مدیریت قابل قبول نه تنها به اعضای خانواده احساس امنیت می دهد بلکه افراد خانواده با انگیزه تر و فعال تر می شوند. علاوه بر این ها مدیریت صحیح قادر است هنگام بحران به اداره اوضاع پرداخته و همه چیز را هماهنگ کند. با شرح مدیریت های متفاوت در خانواده ها به اثرات متفاوت این گونه مدیریت ها می پردازیم.

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 12 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مسئولیت پذیرى در خانواده
مسئولیت-پذیری-در-خانواده
 

اهمیت خانواده در اسلام

خانواده، اجتماع کوچکى است که اجتماعات بزرگ تر در آن نهفته است. از این رو، هر گونه کردار نیک یا بد خانوادگى در سوق دادن اجتماع به نیکى یا بدى مؤثر است. جامعه اى که براى تربیت اجتماعى افراد اهتمام مى ورزد، اولین اقدام پرورشى خود را از خانواده آغاز مى کند. با نگاهى گذرا به آموزه هاى اسلام، درمى یابیم که این دین فطرى تا چه حد خانواده را با اهمیت دانسته و با تعیین حقوقى همه جانبه، در رشد و حفاظت از آن کوشیده و حس مسئولیت را در آن برانگیخته است. در این نهاد مقدس، به طور کلى سه نوع مسئولیت وجود دارد: مسئولیت همسران در قبال یکدیگر؛ مسئولیت والدین در برابر فرزندان و مسئولیت فرزندان در برابر والدین. (مجله پاسدار اسلام، حسین مظاهرى، »مسئولیت خانوادگى«، ش ۱۷۷، صص ۱۵ – ۱۷)

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 12 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

جلوه های عشق ورزی در خانواده
جلوه-های-عشق-ورزی-در-خانواده
 

عشق ورزی

(از نشانه های او آن است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آن آرامش یابید و میان شما مودّت و رحمت قرار داد). ۱

پرسود ترین گنج ها، به دست آوردن محبت قلب هاست. ۲

مودّت، موهبتی الهی به خانواده است که در کنار رحمت، تضمین کننده تداوم زندگی است. مودّت، محبت عمیق و ریشه داری است که تمام وجود را در برمی گیرد و نشانه های آن در رفتار و گفتار نمایان می گردد. مودّت، محبت لبریز شده، ریشه دار و نشان دار است. خانواده، آشیانه کوچک عشق و بانک مهرورزی است. همه اعضای یک خانه باید در این بانک سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشند تا بتوانند از حساب جاری خود، وام های گوناگون عشق و محبت را دریافت و پرداخت کنند!

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 12 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه