زنبور آلوده را به کندو راه نمی دهند!

بهشت به کندو می ماند. در کندو آنهایی را راه می دهند که بر روی گلهای بدبو ننشسته و از هیچ چیز جز شهد گل، تغذیه نکرده باشند. پس انسان باید مراقب و مواظب باشد و باور کند که هر کجا نمی تواند بنشیند و از هر لقمه ای نمی تواند تغذیه کند، چون اگر چنین کند پیش از اینکه وارد کندو شود او را دو نیم خواهند کرد.

با این وجود ورود به بهشت، منوط به دوری از آلودگی ها و کسب نیکی هاست، مانند زنبوری که اگر روی گل بدبو نشسته باشد، نمی تواند وارد کندو شود.[1]

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ[2]

و بشتابید به آمرزشى از پروردگارتان و بهشتى که پهنه آن آسمان‏ها و زمین است که براى پرهیزکاران (کسانی که از آلودگی ها و گناهان پرهیز داشته اند) آماده شده است.



[1] . مثل ها و پند ها _ حائری شیرازی _ جلد: 3 _ صفحه: 99

[2] . آل عمران/133







[ سه شنبه 08 دی 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

اسوه کم گویی و گزیده گویی

ماهی ها میلیون ها تخم می ریزند ، اما فقط چند ماهی از دل آنان بیرون می آید، خیلی از ما آدم ها هم همان حالت تخم ریزی ماهی ها را داریم ، خیلی حرف می زنیم ، اما حرفی که مفید باشد و ضرورت داشته باشد ونیاز به آن باشد و مفید باشد ، خیلی کم است.

 یکی از ویژگیهای پیامبر اکرم (ص) همین بود ، «لا یَتَکَلَّمُ فِی غَیْرِ حَاجَةٍ »[1] در وقتی که ضرورتی نداشت ، سخنی نمی گفت ، سخن هایی می گفت که ، ضروری باشد ، نیاز باشد و یا نیازی را رفع بکند.

 سخن گفتن مثل پاشیدن بذر است ، یک کشاورز در هر جایی ، هر بذری را نمی کارد ، انسان هم در هر جایی نباید ، هر حرفی را بزند.

 


[1] سنن النبی ص13.







[ سه شنبه 08 دی 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

تاریخچه‌ شیعه
31010
 

شیعه در لغت و اصطلاح

شیعه در لغت بر دو معنا اطلاق می شود، یکى توافق و هماهنگى دو یا چند نفر بر مطلبى، و دیگرى، پیروى کردن فردى یا گروهى، از فرد یا گروهى دیگر.

[۱] و در اصطلاح به آن عده از مسلمانان گفته می شود که به خلافت و امامت بلافصل على ـ علیه السلام ـ معتقدند، و بر این عقیده اند که امام و جانشین پیامبر ـ صلى الله علیه و آله و سلم ـ از طریق نصّ شرعى تعیین می شود، و امامت حضرت على ـ علیه السلام ـ و دیگر امامان شیعه نیز از طریق نص شرعى ثابت شده است.[۲]

 اطلاق شیعه بر دوستان و پیروان على ـ علیه السلام ـ، نخست، از طرف پیامبر اکرم ـ صلى الله علیه و آله و سلم ـ صورت گرفته است.

این مطلب، در احادیث متعددى که از آن حضرت روایت شده، مطرح شده است.

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 27 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

شیعه از زمان پیامبر تا عصر غیبت
thumbnial
 

گروهی از صحابه در زمان پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ با شنیدن آیات و روایات در امر امامت و ولایت و خلافت امام علی ـ علیه السّلام ـ بعد از پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ به او اعتقاد پیدا کرده زعامت و امامت او را پپذیرفتند و از ارادتمندان آن حضرت قرار گرفتند.

این گروه از همان زمان به « شیعه علی ـ علیه السّلام ـ » معروف شدند: ۱. ابوحاتم رازی می گوید: « اولین لقب و کلمه ای که در عهد رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ ظهور کرد کلمه « شیعه » بود.

این کلمه, لقب چهار نفر از صحابه بوده است که عبارت اند از: ابوذر, سلمان, مقداد و عمّار.»[۱]

۲. ابن خلدون می نویسد: « جماعتی از صحابه, شیعه علی بودند و او را سزاوارتر از دیگران به خلافت می دانستند.»[۲]

۳. استاد محمد کرد علی می گوید: « گروهی از بزرگانِ صحابه, معروف به موالیان علی ـ علیه السّلام ـ در عصر رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ بودند از آن جمله سلمان فارسی است که می گفت: ما با رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ بیعت کردیم بر خیر خواهی مسلمانان و اقتدا به علی بن ابی طالب ـ علیه السّلام ـ و موالیان او.

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 27 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

پیدایش تشیع
ta1
 

مقدمه

هدف این فصل مروری اجمالی بر وقایع پس از رحلت رسول خدا (ص) و دستیابی به خاستگاه تاریخی پیدایش تشیع است.

تاریخ اجتماعی اسلام نشان می دهد که مسلمانان پس از رحلت رسول خدا (ص)اندک اندک با سنت و سیره آن حضرت فاصله گرفتند و پس از ۲۵ سال به زندگانی پیش از بعثت بازگشتند، امام علی (ع)، در سال ۳۵ هجری به خلافت رسید و بار دیگر سیره و سنت آن حضرت را حیات مجدد بخشید.

عده ای از مسلمانان که با توجه به تأکیدات رسول خدا (ص) در پیروی از آن حضرت کوشیدند، شیعه نام گرفتند.

امام علی (ع) نزدیک ترین یار رسول خدا (ص) و داماد آن حضرت، در میان اهل بیت (ع) از جایگاه ویژه ای برخوردار بود.

به استناد نصوص روایی و تاریخی او در تمام دوران حیات خویش کانون توجه رسول خدا (ص) بود، بنابراین خاستگاه، شیعه، خانه وحی و رهبران آن نیز حاملان علوم رسول خدا (ص) و فرزندان او هستند که در این فصل به بسترهای تاریخی ظهور شیعه اشاراتی می شود.

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 27 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مهاجرت سادات به ایران و گسترش تشیع
139111060000705
 

یکى از دلائل عمده نفوذ تشیع در ایران، ورود«سادات علوى» به این منطقه است. این افراد، عمدتا «شیعه»بوده‏اند. گر چه گاهى در میان آنها، افراى که حتى «ناصبى» بوده‏اند، پیدا مى‏شده است (۱) . البته شیعیان آنها نیز، همگى اثنى عشرى نبوده، بلکه بسیارى از آنها، «شیعه زیدى» بوده‏اند . معمولا کسانى از آنها که محور قیامهاى ضد عباسى بوده‏اند، شیعه زیدى شمرده میشوند. این به دلیل این بود که آنها به تقیه اعتقادى نداشته و «قیام با سیف» (۲) را دلیل تشخص امامت زید مى‏دانستند.

دلیل ورود آنها به ایران، چند نکته بوده است. امنیتى که در مناطق ایران بوده، یکى از عمده‏ترین دلایل این مهاجرت‏هاست. ایران، دور از دسترس حکومتهایى بود که مرکز آنها در شام و یا عراق قرار داشت. فشارهاى عباسیان و قبل از آنها امویان، باعث شد تا آنها، بدین مناطق مهاجرت کنند. از میان علویین، کسانى که در قیامهائى چون قیام «زید»، «محمد بن عبد الله»، «ابراهیم بن عبد الله» و «حسین بن على» (شهید فخ) شرکت کرده بودند، احساس خطر بیشترى مى‏کردند. آنها، یا همچون «ادریس بن عبد الله» به شمال آفریقا و یا مانند« یحیى بن زید» و«یحیى بن عبد الله»، به مناطق شرقى یعنى ایران، متوارى مى‏شدند.

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 27 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

کیفیت پیدایش و نشو و نماى شیعه
253
 

آغاز پیدایش شیعه و کیفیت آن

آغاز پیدایش«شیعه»را که براى اولین بار به شیعه على علیه السلام (اولین پیشوا از پیشوایان اهل بیت علیهم السلام) معروف شدند،همان زمان حیات پیغمبر اکرم باید دانست و جریان ظهور و پیشرفت دعوت اسلامى در ۲۳ سال زمان بعثت،موجبات زیادى در بر داشت که طبعا پیدایش چنین جمعیتى را در میان یاران پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم ایجاب مى کرد (۱) .

الف:پیغمبر اکرم در اولین روزهاى بعثت که به نص قرآن مأموریت یافت که خویشان نزدیکتر خود را به دین خود دعوت کند (۲)
صریحا به ایشان فرمود که هر یک از شما به اجابت دعوت من سبقت گیرد،و زیر و جانشین و وصى من است.على علیه السلام پیش از همه مبادرت نموده اسلام را پذیرفت و پیغمبر اکرم ایمان او را پذیرفت ووعده هاى خود را (۳)
تقبل نمود و عادتا محال است که رهبر نهضتى در اولین روز نهضت و قیام خود یکى از یاران نهضت را به سمت وزیرى و جانشینى به بیگانگان معرفى کند،ولى به یاران و دوستان سر تا پا فداکار خود نشناساند یا تنها او را با امتیاز وزیرى و جانشینى بشناسد و بشناساند ولى در تمام دوره زندگى و دعوت خود،او را از وظایف وزیرى معزول و احترام مقام جانشینى او را نادیده گرفته و هیچ گونه فرقى میان او و دیگران نگذارد.

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 27 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

علت گرایش ایرانیان به مکتب تشیع
mokhtar
 

گرایش ایرانیان به تشیع و روی گردانی از دیگر مذهب ها، مسئله ای است که تاریخ نگاران و دانشمندان درباره آن به بحث پرداخته و نظریه هایی داده اند که برخی از این دیدگاه ها نادرست بوده و از کمیِ دانش آنان و توجه نکردن به همه جنبه های مسئله ناشی شده است. خاستگاه دسته دیگری از نظریه ها نیز کینه ورزی و دشمنی با مکتب تشیع است که با زیر سؤال بردن آیین تشیع، دیدگاه های نادرستی ارائه کرده اند. دیدگاه منصفانه در این زمینه آن است که بگوییم:

ایرانیان به محض آشنایی با آرمان های بلند اسلام و پی بردن به حقیقت این دین آسمانی، آن را با جان و دل پذیرفتند. در حدیثی از امام صادق علیه السلامآمده است که: “موالی (ایرانیان) اسلام را با رغبت پذیرفتند.”۱ اگر هم در برهه ای از زمان، ایرانیان بر اثر تبلیغات سوء حکمرانان ساسانی، از اسلام گمراه شدند و دور ماندند، ولی به محض آشنایی آنان با اسلام، آن را به نیکی پذیرفتند.





ادامه مطلب ...

[ دوشنبه 26 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

تشیع در دوره ‏ى امام کاظم(ع)
n00054170-t
 

۱.زندگانی نامه ‏ى مختصر امام کاظم(ع)

 هفتمین پیشوای شیعه‏ ى امامیه، حضرت موسی بن جعفر(ع) در سال ۱۲۸ ق، در محلی به نام «ابواء» بین مکه و مدینه(۱) به دنیا آمد و درسال ۱۸۳ ق،(۲) در زمان هارون الرشید، حاکم ستمگر عباسی در زندان سندی بن شاهک در بغداد مسموم شد و به شهادت رسید.(۳) نام مادر آن حضرت را «حُمیده البربریه»(۴) یا «حُمیده الاندلسیه» و کنیه اش را «لؤلؤه» گفته اند.(۵) کنیه ‏ى آن حضرت را «ابوالحسن» ، «ابوابراهیم» و «ابوعلی»(۶) و القاب ایشان را صابر، امین، عبدصالح، کاظم و … ذکر کرده اند که به خاطر شکیبایی و فرونشاندن خشم خویش در برابر دشمنان، به «کاظم» شهرت بیشتری یافته است.(۷)

 امام کاظم(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارش ، امام صادق(ع) در سال ۱۴۸ ق، به امامت رسید.(۸) و راه پدر را که گسترش علوم و معارف دینی استوار بود؛ ادامه داد، ایشان به این دلیل که هر قیام و اقدامی بر ضد حکومت عباسی ، به مصلحت شیعیان و اقتضای آن زمان نبود، بهترین راه مبارزه را نشر و تحکیم پایه های اعتقادی و علمی جامعه‏ ى اسلامی تشخیص داد و به گونه ای شایسته در این مسیر گام برداشت و تشیع امامیه را محافظت و رهبری نمود.

 





ادامه مطلب ...

[ دوشنبه 26 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

علل پیدایش نخستین فرقه‌های شیعه
فرق الشیعه
 

چکیده

مذهب حقه شیعه در طول تاریخ انشعابات فراوانی به خود دیده است. این انشعابات هر کدام به دلیلی خاص بوده است. آنچه که در این نوشتار می ‏آید گذری بر برخی عوامل مهم پیدایش نخستین فرقه ‏های شیعی بوده است. بر اساس مهم ‏ترین یافته ‏های این تحقیق عوامل متعددی را می ‏ ‏توان به عنوان علل پیدایش نخستین فرقه ‏های شیعی به شمار آورد که مهم ‏ترین آنها وجود اختناق فراوان در عصر برخی ائمه علیهم السلام، جهالت و نادانی مردم، حب مال و جاه و … بوده است.

 





ادامه مطلب ...

[ دوشنبه 26 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

تحولات سیاسى و اجتماعى در تاریخ تشیع
100889208685
 

مظلومین

در ایران مذهب تشیع به عنوان دین رسمى شناخته شد و جدال و نزاع مذهبى رخ نداد، ولى در سایر ممالک اسلامى که دولت هاى غیر شیعى حکومت مى کند و به ویژه در مناطقى که وهابیون نفوذ کلمه دارند، شیعیان از شرایط سیاسى مطلوبى برخوردار نبوده اند

مذهب شیعه در طول تاریخ حیات خود تحولات سیاسى و اجتماعى بسیارى را پشت سر گذاشته که در سرنوشت آن از نظر فعالیتهاى مذهبى و کلامى مؤثر بوده است. در این مقاله گوشه هایى از این تحولات را به طور گذرا یادآور مى شویم.

 





ادامه مطلب ...

[ دوشنبه 26 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

بررسی آغاز و منشأ پیدایش شیعه از دیدگاه مستشرقان
0019498
 

پیدایش شیعه

شیعه در لغت به معنای پیرو است و در اصطلاحی عام به معنای کسانی است که به خلافت بلافصل امام علی علیه‌السلام پس از وفات پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اعتقاد دارند. موضوع زمان پیدایش تشیع از جمله موضوعاتی است که از دیرباز میان اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان به موضوعی پردامنه معروف بوده است.

چکیده

شیعه در لغت به معنای پیرو است و در اصطلاحی عام به معنای کسانی است که به خلافت بلافصل امام علی علیه‌السلام پس از وفات پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اعتقاد دارند. موضوع زمان پیدایش تشیع از جمله موضوعاتی است که از دیرباز میان اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان به موضوعی پردامنه معروف بوده است. آنچه در این نوشتار به دنبال آن هستیم، بررسی آغاز پیدایش تشیع از دیدگاه تنی چند از اندیشمندان غربی است. بر اساس یافته‌های این تحقیق، اغلب مستشرقان پیدایش تشیع پس از وفات پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌دانند.

 





ادامه مطلب ...

[ دوشنبه 26 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

شیعه از زمان پیامبر تا عصر غیبت (۳)
شيعه از زمان پيامبر تا عصر غيبت (3)
 

مروان بن حکم را مشاور خویش قرار داد و یک پنجم زکات شمال آفریقا را که مبلغ دو میلیون و پانصد و بیست هزار دینار بود به وى بخشید و او را به دامادى خویش برگیزد.

وى از بیت المال بصره مبلغ ششصد هزار دهم به داماد دیگر خویش، عبدالله بن خالد بن اسید، حواله کرد. عبد الله بن عامر، پسر دائى خویش را که نوجوانى بود به حکومت بصره انتخاب کرد. عبدالله بن سعد بن ابى سرح، برادر رضاعى خود ـ که پیامبر ـ صل الله علیه و آله ـ در فتح مکه به سبب ارتداد وى دستور قتلش را صادر کرده بود، به حکومت مصر و خراج آن سرزمین برگزید . ولید بن عقبه بن ابى معیط برادر مادرى خود را به کوفه فرستاد و پس از فساد و تباهى و شراب خوارى او سعید بن عاص، فامیل دیگر خود، را به آن شهر گماشت . سعید با اعمال سیاست اشرافیِ اموى و بیان این که سواد عراق از براى قریش است، موجب اعتراض و شورش مردم کوفه گردید.[۱]

در این دوران على ـ علیه السّلام ـ و شیعیان در مقابل بدعت هاى عثمان و والیانش ساکت نمى نشستند.

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 22 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

علت پراکندگى سادات در ممالک اسلامى
علت پراكندگى سادات در ممالك اسلامى
 

مقدمه

وضعیت آل علی(علیه السلام) در دوران خلفاى بنى امیه و بنى عباس و علت مهاجرتشان به کشور ایران

با مطالعه کتب تاریخى معتبر بخوبى مى توان از مفاسد و فجایع و مظالم خلفاى بنى امیه و بنى عباس نسبت به اولاد علی(علیه السلام) و سادات عظام امامزادگان پى برد، و ما در سطور آینده از شدت و عصر و فشاریکه بر این شجره طیبه و سادات بزرگوارمتحمل شده، و علت مهاجرت این مشعلهاى فروزان و انوار پراکنده را به کشور اسلامى ایران که محل امن این اختران هدایت بوده را با وقایع تاریخى تطبیق داده و براى خوانندگان عزیز روشن مى نمائیم تا عمیقا به رذالت و خباثت خاندان منحوس بنى امیه و بنى عباس این شجره ملعونه تحقیق و تعمق گردد و ذره اى از هزاران مشکلات و فشارهاى وارده بر آل علی(علیه السلام) را در دوران خلافت خلفاى غاصب دو دولت مذکور ترسیم و تقدیم به محبین خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) شود.

هنگامیکه نور اسلام از افق جزیره العرب توسط آخرین پیامبر حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) درخشید، اثری از تعدد مذهب و فرقه بچشم نمى خورد؛ زیرا ریشه پیدایش اسلام شخص رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) بود و رسول خدا یکتا مرجع شناسائى مسائل دین و قرآن کریم بود.

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 22 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

شیعه از زمان پیامبر تا عصر غیبت (۴)
شيعه از زمان پيامبر تا عصر غيبت (4)
 

اینان در اشعار خود عمدتاً بر مسأله وصایت و جانشینى امام على (علیه السّلام) از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ تأکید داشتند.

برخى دیگر نیز پس از آن که امام على (علیه السّلام) از صفین به کوفه بازگشت و خوارج از او جدا شدند، در کنار امام على (علیه السّلام )ثابت قدم ماندند و بار دیگر با آن حضرت تجدید بیعت و عهد نمودند. از جمله عهد آنان این بود که به حضرت خطاب کرده عرض کردند:

« ما دوست هر کسى هستیم که تو دوست آنى، و دشمن هر کسى هستیم که تو با آنان دشمنى دارى .»[۱]

عده اى دیگر با نوشتن نامه به معاویه او را مورد عتاب و سرزنش قرار داده مقام ولایت و خلافت به حق امیر المؤمنین (علیه السّلام )را به او گوشزد مى کردند.

محمد بن ابى بکر در نامه اى که به معویه مى نویسد، مى گوید: « … و اى برتو! چگونه خودت را در کنار على (علیه السّلام )قرار مى دهى، کسى که وارث رسول خدا ـ صل الله علیه و آله ـ و وصیّ او و پدر فرزندان اوست. کسى که قبل از دیگران به او گروید و آخرین کسى بود که عهد پیامبر ـ صل الله علیه و آله ـ را شیند. او را از اسرارش آگاه و در امرش شریک ساخت. »[۲]

دارمیه حجونیه از زنان شیعه امام على (علیه السّلام )در برابر معاویه در بیان علل دوستى على (علیه السّلام )گفت: « من او را دوست دارم زیرا مساکین را دوست مى داشت و به واماندگان کمک مى کرد. او فقیه در دین بود و از بیان حق کوتاهى نمى نمود. او از جانب رسول خدا ـ صل الله علیه و آله ـ ولایت داشت …».[۳]

جنایات معویه بر شیعه در اواخر حکومت امام على ـ علیه السّلام ـ

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 20 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

کیفیت پیدایش شیعه
کیفیت پیدایش شیعه
 

تشیع، یک مسلک کلامى همچون اعتزال نیست، تا از آغاز و علل پیدایش آن بحث کنیم، از یکى از حوادث هم پدید نیامده است، مثل خوارج، بلکه تشیع، عبارت است از اعتقاد به استمرار رهبرى اسلامى در قالب «وصایت» براى امام على(علیه السلام) و خاندان او. این، اساس و روح تشیع است. اعتقادات دیگر شیعه در اصول و فروع، نقشى در صدق تشیع به صورت اثبات و نفى ندارد. بناى تشیع بر همان عقیده به تداوم رهبرى اسلامى در قالب وصایت براى على(علیه السلام) است.

این تفکّر، به دست مبارک پیامبر(صلى الله علیه وآله) در حال حیاتش پى نهاده شد، گروهى از مهاجران و انصار نیز در زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) آن را پذیرفتند و پس از رحلت آن حضرت نیز بر همان عقیده باقى ماندند. گروهى دیگر از تابعین هم به آنان اقتدا کردند و اعتقاد به این اصل، از همان زمان هاى گذشته تا کنون تداوم یافته است.

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 20 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

چرا مذهب جعفرى ؟!
چرا مذهب جعفرى ؟!
 

چرا ما شیعیان راپیروان مذهب جعفرى مى خوانند؟ در میان امامان دوازدگانه شیعه چرا مذهب ما به ایشان انتساب یافته است؟ با توجه به این که امام جعفر صادق(علیه السلام) ششمین امام شیعه هستند مگر پیش از ایشان وضعیت شیعه چگونه بوده و به عبارت دیگر چرا مذهب شیعه علوى یاحسنى یا حسینى یا سجادى و یا باقرى نامیده نشده است؟ آنچه درپى مى آید توضیحى است بر راز این نام گذارى.

عرصه تئورى ها و دیدگاههاى علمى و فرهنگى در میان دانشمندان وفرهیختگان همواره عرصه ابقاى بهترین اندیشه ها بوده است. هرنظریه اى آن هنگام توانسته جایگزین نظریه پیشین شود که محتوایى بهتر از آن را به بشریت هدیه کرده باشد و الا مورد استقبال قرارنخواهد گرفت. مکتب هاى فکرى بزرگ نیز همواره باید داراى چنین ویژگى باشند تا بتوانند در دل بشر جایى باز کنند. نگاهى به دستاورد مکتب اسلام در مقایسه با آنچه جامعه جاهلى عرب بدان دلبسته بود و مبناى رفتار فردى و اجتماعى خود قرار داده بودمى تواند راز موفقیت اسلام را در برابر اندیشه هاى جاهلانه نشان دهد. پیامبر(صلی الله علیه واله) در دعوت خود ضمن پذیرش سنت هاى پسندیده انسانى در میان اعراب آنگاه که به نفى ضد ارزشها مى پرداخت طرح هاى جایگزین نیز ارائه مى کرد تا مخاطبان او احساس خلاء نکنند.

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 20 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

حدیث فرقه ناجیه
حديث فرقه ناجيه
 

درآمد

یکى از احادیثى که به فروانى در کتابهاى حدیث و نیز آثار مربوط به علم کلام اسلامى و منابع ملل و نحل بارها آمده و یا بارها بدان اشاره یا استناد شده حدیث افتراق امت به هفتاد و سه ملت است. این حدیث خود دو بند را در بر مى گیرد. در بند نخست از اصل افتراق به افزون بر هفتاد فرقه سخن به میان آمده و در این باره تفسیرهاى مختلفى نیز به دست داده شده، و بند دوم این حدیث نیز از میان این فرقه هاى چندگانه، فرقه اى به نام «فرقه ناجیه» معرفى شده است.

مؤلف در مقاله اى دیگر به بررسى بند نخست پرداخته و آنچه اینک فراروى دارید، بند دوم از آن حدیث مشهور است(۱).
اهمیت معرفى فرقه ناجیه

نگاهى به حدیث افتراق امت به این حقیقت اشعار دارد که در این حدیث اگر نگوییم سخن به میان آوردن از اصل افتراق مقدمه اى بر معرفى فرقه ناجیه بوده، دست کم این دو بند از حدیث یاد شده در یک پایه از اهمیت قرار خواهند داشت. گواه آنکه در کمتر منبعى مى توان حدیث افتراق را یافت که بر دنباله آن یعنى معرفى فرقه ناجیه نیز تأکید نشده و یا بر خلاف آنچه در برخورد با برخى از احادیث معمول است این بخش از حدیث حذف شده و نوعى گزینش در متن حدیث انجام یافته باشد.

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 20 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

اثر گذاری الگویی مقاومت حسینی بر مبارزات شیعیان در دوره بنی امیه (۲)
اثر گذاري الگويي مقاومت حسيني بر مبارزات شيعيان در دوره بني اميه (۲)
 

۲. مواضع مقاومت آفرین اسیران

سخنان و مواضع اسیران بسیار زیاد است، اما به جهت رعایت اختصار به چند نمونه اکتفا می کنیم:

مسلم که نماینده ی امام حسین بود، در بند نیز زبان حسین را در کام داشت و کوبنده سخن گفت و ماهیت رسوای بنی امیه و حاکمانشان را برملا کرد؛ آن گاه که در زنجیر اسارت گفت:«… ان أباک قتل خیارهم و معک دماؤهم و عمل فیهم أعمال کسری و قیصر، فأتیناهم لنأمر بالعدل و ندعو الی حکم

الکتاب…»(۱):

پدرت [زیاد] مردم خوب کوفه را کشت و خون آنان را ریخت و به شیوه کسری و قیصر در بین آنان رفتار کرد؛ پس ما آمدیم تا به عدل واداریم و به حکم قرآن دعوت کنیم.

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 20 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

کیفیت پیدایش و نشو و نماى شیعه (۱)
آغاز پيدايش شيعه و کيفيت آن 1
 

آغاز پیدایش شیعه و کیفیت آن

آغاز پیدایش«شیعه»را که براى اولین بار به شیعه علی علیه السلام (اولین پیشوا از پیشوایان اهل بیت علیهم السلام) معروف شدند،همان زمان حیات پیغمبر اکرم باید دانست و جریان ظهور و پیشرفت دعوت اسلامی در ۲۳ سال زمان بعثت،موجبات زیادی در بر داشت که طبعا پیدایش چنین جمعیتی را در میان یاران پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ایجاب می‏کرد (۱) .

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 20 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

کیفیت پیدایش و نشو و نمای شیعه (۲)
آغاز پيدايش شيعه و کيفيت آن 2
 

 انتقال خلافت به معاویه و تبدیل آن به سلطنت موروثی

پس از شهادت امیر المؤمنین علی علیه السلام به موجب وصیت آن حضرت و بیعت مردم،حضرت حسن بن علی علیهما السلام که پیش شیعه دوازده امامی،امام دوم می‏باشد متصدی خلافت شد ولی معاویه آرام ننشسته به سوی عراقـکه مقر خلافت بودـلشکر کشیده با حسن بن علی به جنگ پرداخت . وی با دسیسه‏های مختلف و دادن پولهای گزاف،تدریجا یاران و سرداران حسن بن علی را فاسد کرده بالأخره حسن بن علی را مجبور نمود که به عنوان صلح،خلافت را به وی واگذار کند و حسن بن علی نیز خلافت را به این شرط که پس از در گذشت معاویه،به وی‏برگردد و به شیعیان تعرض نشود،به معاویه واگذار نمود (۱) .

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 20 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

بررسی علل وقوع سقیفه بنی ساعده
بررسي علل وقوع سقيفه بني ساعده
 

نهضت پیامبر(ص) که اولین پیام آن مساوات و برابری انسان ها است، سه روز بعد از رحلت پیامبر(ص) در سقیفه با احتجاجات هواداران ابوبکر که مبتنی بر سنت های قبیله ای در جاهلیت بود، به انحراف کشیده شد. این اولین و بزرگ ترین انحراف و شکافی بود که بین مسلمانان به وجود آمد. این شکاف رفته رفته، به حدی گسترش پیدا کرد که در سال ۶۱ هجری، امام حسین (ع)برای احیا و اصلاح دین جدش( پیامبر(ص)) شهادت را برگزید. واقع کربلا، بیانگر عمق فاجعه ای بود که ریشه های آن را باید در سقیفه جستجو کرد؛ زیرا بدعت ها و اجتهاد به رأی خلفای ثلاث، زمینه به قدرت رسیدن افرادی چون: معاویه و یزید را فراهم کرد.

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 20 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

برخورد امام رضا علیه السلام با مدعیان تشیع
برخورد امام رضا عليه السلام با مدعيان تشيع
 

امام حسن عسکری علیه السلام فرمود:

بعد از آن که مأمون عباسی ولایت عهدی را به حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام تحمیل و واگذار کرد، روزی دربان حضرت وارد شد و گفت: عده ای جلوی درب منزل آمده و اجازه ی ورود می خواهند؛ و می گویند که ما از شیعیان امام علی علیه السلام هستیم.

حضرت فرمود: من مشغول کاری می باشم، ایشان را از ورود به منزل منصرف گردان، خادم طبق دستور حضرت آن افراد را منصرف کرد؛ و چون روز دیگر فرارسید، دوباره آمدند و همانند روز قبل گفتند: ما از شیعیان شما می باشیم؛ و دوباره حضرت آنها را نپذیرفت و بازگردانید.

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 18 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

وضعیت شیعه از نظر امام باقر (ع)
وضعيت شيعه از نظر امام باقر(ع)
 

روایت مفصلى از امام باقر (ع) درباره تحلیل اوضاع سیاسى شیعه و فشار خلفا از آغاز تا زمان آن حضرت نقل شده که به منظور روشن شدن دیدگاههاى امام در این زمینه به نقل آن می‌ پردازیم:

ما اهل بیت، از ستم قریش و صف‌بندى آنان در مقابلمان چه‌ها کشیدیم و شیعیان و دوستان ما از مردم چه‌ها کشیدند. زمانى که رسول خدا (ص) رحلت کرد، اعلان فرمود که ما به مردم از خودشان اولى تریم. اما قریش با کمک یکدیگر این امر را از محور آن خارج کردند. آنان براى رسیدن به حکومت با حق و اولویت ما به حکومت استدلال کردند، ولى حق ما را تصاحب نمودند. آنگاه حکومت در میان قریش دست به دست گردید تا این که دوباره به ما اهل بیت بازگردید. ولى مردم بیعت ما را شکستند و علیه ما جنگ بپا کردند، بطورى که امیرالمؤمنین (ع) تا هنگامى که به درجه رفیع شهادت نائل آمد، در فراز و نشیب (تند باد حوادث) قرار گرفته بود و سپس با فرزندش امام حسن (ع) بیعت کرده و وعده وفادارى به او دادند، اما به او نیز خیانت ورزیدند و پس از آن، ما بطور مداوم مورد تحقیر و قهر و ستم قرار گرفتیم و از شهر و خانه‌مان رانده و از حقوقمان محروم شدیم و مورد قتل و تهدید قرار گرفتیم، 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 18 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

بررسی تاریخی ورود اسلام و تشیع به یزد(۱)
بررسي تاريخي ورود اسلام و تشيع به يزد(1)
در شیعه در تاریخ

چکیده

یزد شهری است دارای میراثی درخشان از فرهنگ و تمدن اسلامی. نفوذ اسلام به عنوان آخرین دین آسمانی دراین منطقه به قرن اول هجری باز می گردد.

بررسی تاریخ ورود اسلام به این سرزمین به صورت نظری، به محققان و دانش پژوهان کمک می کند تا بتوانند مطالعات خود را در این زمینه بسط دهند. نیز درآمدی بر تطبیق مسئله یاد شده نسبت به سایر شهرهاست. از رهگذر این مطلب می توان پی برد که آنچه در اسلام آوردن مردم ایران نقش مؤثری داشته، همان سادگی تعالیم اسلام و مساواتی است که برای همه مقرر نموده است؛ مسئله ای که موجب گردید مردم این سرزمین با آغوشی باز از اسلام و تعالیم آن استقبال نمایند و با رغبت به آن بگروند. مردم ایران از همان آغاز دوستدار اهل بیت(ع) بودند و آن را، چه به صورت تقیه و چه بعدها رسماً، اثبات نموده اند.

این مقاله می کوشد به صورت مستدل و با تحلیل منطقی به موضوع مزبور بپردازد.

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 18 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

امام صادق(علیه السلام) و چیستى تشیع
امام صادق(عليه السلام) و چيستى تشيع
 

در شیعه در تاریخ

لقب رئیس مذهب شیعه بدین جهت براى امام ششم شیعیان شهرت یافت که معارف شیعى در دوران ایشان و در سایه تعالیم حضرتش، فرصت انتشار یافت. براى آشکار شدن اهمیت این مجال تاریخى، اشاره اى کوتاه به فشارهاى اجتماعى و سیاسى وارد بر امامان پیش از حضرت صادق(علیه السلام) لازم است.

این فشارها گرچه در ابتدا، به عنوان سیاستى راهبردى، از سوى دستگاه هاى حاکمه تعقیب مى شد، اما جو اثرپذیر مسلمانان که به راحتى تحت تاثیر تبلیغات قرار مى گرفت بر تنگناها مى افزود و البته مصلحت جویى ها و عافیت طلبى ها نیز مزید بر علت مى شد.

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 18 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

آرمان شناسی قیام های شیعی با رویکرد به شعارها و نمادها (۳)
آرمان شناسي قيام هاي شيعي
 

۳. برقراری عدالت و تقسیم بالسویه بیت المال

یکی ازاهداف بلند و آرمان های الهی شیعیان، برقراری عدالت در جامعه بود. آنها که خود قربانی بی عدالتی حاکمان جور بودند و برخورد ناعادلانه حاکمان با مردم را مشاهده می کردند، نمی توانستند سکوت کنند. وقتی می دیدند حاکمان اموی وعباسی، بیت المال را هرطور که می خواهند مصرف می کنند و حتی در بزم های رقص و آواز و شرابخواری حیف و میل می کنند، چطور می توانستند سکوت کنند؟ به خصوص که آنها رفتار عادلانه امیرالمؤمنین علی(ع) را دیده و شنیده بودند وآن را یکی از ویژگی های مشهور حضرت می دانستند: «قسم بالسویه و عدل فی الرعیه»؛(۱) بیت المال را به طور مساوی تقسیم می کرد و در میان مردم به عدل و داد رفتار می کرد.

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 18 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

کرخ در دوره آل بویه
كرخ در دوره  آل بويه
 
کرخ پایگاه مهم تشیع در سراسر قلمرو خلافت عباسى بود. در ابتداى قرن چهارم، آل بویه ى شیعى مذهب، از ضعف قدرت عباسیان استفاده کرده و بر بغداد مسلط شدند. ورود آنها به بغداد موجب شعف و امیدوارى شیعیان کرخ شد مخصوصاً این که آل بویه براى اولین بار مراسم عاشورا و غدیر خم را برگزار کردند. ولى این روند دوامى نداشت و آل بویه نتوانستند از شیعیان حمایت کنند. اهل سنت که از برگزارى این مراسم ناراضى بودند بارها به کمک دیوان سالاران سنّى آل بویه و سپاهیان ترک و عیّاران به محلّه ى کرخ حمله برده و لطمات زیادى به آن جا وارد کردند. این عامل موجب نا امیدى شیعیان از آل بویه و استقبال آنان از سلجوقیان شد.

بغداد شهر هزار و یک شب عباسیان را منصور عباسى در دو سوى شرق و غرب دجله بنا نهاد. از همان ابتدا قسمت غرب دجله را کرخ و قسمت شرق دجله را رصافه یا عسکر المهدى مى گفتند.(۱) قسمت شرق دجله ۱۷ محله داشت(۲) و محله هاى قسمت غرب نیز همین تعداد بودند.(۳) هر محله اى به منزله شهرى بود و براى خود مسجد جامع داشت و از لحاظ امور داخلى نیمه مستقل بود.(۴) مهم ترین محله ى غرب دجله کرخ بود که گاه نام خود را به تمام غرب دجله تعمیم مى داد و محله ى باب البصره رقیب همیشگى کرخ به حساب مى آمد.(۵)

از همان ابتدا شیعیان در محله ى کرخ (۶) و اهل سنت در محله هاى غرب دجله و همین طور در محله هاى باب البصره، باب الشعیر و باب القلائین در غرب دجله ساکن شدند.(۷)

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 18 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

آل بویه، عباسیان و تشیع
آل بويه، عباسيان و تشيع
 

سالها قبل از ورود آل بویه به بغداد، خلفای عباسی، عملا قدرت دنیوی خود را به امیرالامراها منتقل کرده بودند. برادران بویه که گرایش­های شیعی داشتند، پس از فتوح خویش در ایران، متوجه بغداد شدند. معزالدوله پس از ورود به بغداد، در صدد برآمد تا خلافت را از عباسیان به خاندان علی(ع) منتقل نماید، ولی با صلاحدید وزیرش، از این کار منصرف شد و به تغییر خلیفه عباسی اکتفا کرد. انتخاب فردی مطیع به مقام خلافت و خلع آنان در موقع لازم، امتیازی بود که آل بویه در این خصوص به دست آوردند؛ بدین ترتیب، نه تنها اقتدار دنیوی، بلکه اقتدار معنوی خلفای عباسی به تدریج رو به کاستی گذاشت.

اما در دراز مدت، غیبت امیران بویی از بغداد و اختلاف میان آنها در شاخه­های عراق و فارس، زمینه بازیابی قدرت خلفا را فراهم آورد. آنان به تدریج قدرت معنوی خود را افزایش دادند و سپس برای دست‌یابی به قدرت دنیوی، از قدرت نظامی نو پای طغرل سلجوقی، برای شکستن دیلمیان سود جستند. لیکن خلفای عباسی دیگر هیچگاه به جایگاه قدرتمند اوّلیه خود بازنگشتند.

 

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 18 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

تقدم‌ شیعه‌ در علم‌ کلام‌
thumbnial
 

سردمدار کلام

احمد بن‌ ابی‌ طاهر در کتاب‌ تاریخ‌ بغداد کتاب‌ او را ذکر کرده‌ است‌، و توصیف‌ آن‌ را نموده‌ است‌. و همان‌طور که‌ در فهرست‌ کتاب‌ نجاشی‌ مذکور است‌، او خودش‌ کتاب‌ را دیده‌ است‌. از شدت‌ صوْلت‌ و علو منزلت‌ او، مردم‌ بر او رشگ‌ بردند و او را به‌ عقاید و مقالات‌ فاسده‌ رمْی‌ کردند، در صورتی‌ که‌ او بری‌ می‌باشد از آن‌ عقاید و مقالات‌ و از هر فاسدی‌.

أوَّلین‌ کسی‌ که‌ علم‌ کلام‌ را تصنیف‌ و تدوین‌ کرد، عیسی‌ بن‌ رَوْضَه‌إمَامی‌ تابعی‌ بوده‌ است‌. وی‌ در باب‌ امامت‌ تصنیف‌ نمود، و عمرش‌ باقی‌ بود تاعصر أبوجعفر منصور دوانیقی‌، و از خواصّ او گردید. چون‌ او مَوْلَی‌ بنی‌هاشم‌ می‌باشد.(۱)

اوست‌ که‌ باب‌ بحث‌ را گشود و نقاب‌ از چهره‌اش‌ برگرفت‌. احمد بن‌ أبی‌ طاهر درکتاب‌ «تاریخ‌ بغداد» کتاب‌ او را ذکر کرده‌ است‌، و توصیف‌ آن‌ را نموده‌ است‌. وهمان‌ طور که‌ در فهرست‌ کتاب‌ نجاشی‌ مذکور است‌، او خودش‌ کتاب‌ را دیده‌ است‌.پس‌ از او ابوهاشم‌ ابن‌ محمد بن‌ علی‌ بن‌ أبی‌ طالب‌ علیه‌السّلامکتابهائی‌ را در علم‌ کلام‌ تصنیف‌ کرد، و از أعیان‌ شیعه‌ او اوَّلین‌ موسّس‌ علم‌کلام‌ است‌. چون‌ وفاتش‌ دررسید آن‌ کتب‌ را به‌ محمد بن‌ علی‌ بن‌ عبدالله‌ بن‌عبّاس‌ هاشمی‌ تابعی‌ تسلیم‌ کرد، و شیعه‌ را به‌ او گرایش‌ داد همان‌ طور که‌ درکتاب‌ «معارف‌» ابن‌ قُتَیْبَه‌ مذکور می‌باشد.

ب





ادامه مطلب ...

[ شنبه 17 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

معنا و مراتب امامت
20024
 

هادی کیست

 

یشوا یعنى کسى که پیشرواست، عده ‏اى تابع و پیرو او هستند اعم از آنکه آن پیشوا عادل و راه یافته و درست رو باشد یا باطل و گمراه باشد.قرآن‏هم کلمه امام را در هر دو مورد اطلاق کرده است

معنى امام

کلمه «امام‏» یعنى پیشوا، کلمه «پیشوا» در فارسى، درست ترجمه تحت‏ اللفظى کلمه «امام‏» است در عربى.خود کلمه «امام‏» یا «پیشوا» مفهوم مقدسى ندارد. پیشوا یعنى کسى که پیشرواست، عده ‏اى تابع و پیرو او هستند اعم از آنکه آن پیشوا عادل و راه یافته و درست رو باشد یا باطل و گمراه باشد.قرآن‏هم کلمه امام را در هر دو مورد اطلاق کرده است.در یک جا مى‏ فرماید: «و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا» (۱) ما آنها را پیشوایان هادى ‏به امر خودمان قرار دادیم.در جاى دیگر مى‏گوید: «ائمه یدعون الى النار» (۲) پیشوایانى که مردم را به سوى آتش مى‏خوانند.یامثلا درباره فرعون کلمه‏اى نظیر کلمه امام را اطلاق کرده است: «یقدم‏ قومه یوم القیامه‏» (۳) که روز قیامت هم پیشاپیش ‏قومش حرکت مى‏کند.پس کلمه امام یعنى پیشوا.ما به پیشواى باطل فعلا کارى نداریم، مفهوم پیشوا را عرض مى‏کنیم.





ادامه مطلب ...

[ شنبه 17 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

بحث کوتاهى درباره ثامن الائمه، على بن موسى الرضا(ع)
بحث كوتاهى درباره ثامن الائمة، على بن موسى الرضا(ع)
 

در تاریخ اهل بیت

اسم آن بزرگوار على و کنیه او ابو الحسن الثانی و لقب مشهور او رضا است.

عمر مبارک آن حضرت پنجاه و پنج سال بود.[۱] در یازده ذى القعده سال ۱۴۸ هجرى به دنیا آمد[۲] و در سال ۲۰۳ هجرى[۳]در آخر ماه صفر به دست مأمون عباسى مسموم و شهید شد.

مدت امامت آن بزرگوار بیست سال بود،[۴] که تقریبا هفده سال آن را در مدینه، ملجأ عوام و منجى انام و معلم علما و مروج دین بود. سه سال آخر، او را از مدینه جبرا به طوس بردند و در طوس تا توانست از حریم دین حراست کرد تا سر انجام به دست مأمون شهید شد.

 





ادامه مطلب ...

[ شنبه 17 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

خطبه غدیر به دو زبان اثبات گر ولایت
علی
 

در رویدادهای ماه رمضان

حمد وثنای الهی

ستایش خداوندی را که در یگانگی، والا و در بی‌همتایی، نزدیک و در اقتدار شکوهمند، و در ارکان خود بسی بزرگ است. دانشش بر همه چیز احاطه دارد و حال آن که او در مقام خوش است و آفریدگان، همگی مقهور قدرت اویند. بزرگی که پیوسته بوده و ستوده‌ای که همیشه خواهد بود. پدید آورنده آسمان‌های بلند و گستراننده گستره شده‌ها و فرمانروای مطلق زمین‌ها و آسمان‌هاست و بی‌اندازه پاک و بی‌نهایت پاکیزه است. پروردگار فرشتگان و روح‌القدس و نسبت به هر آنچه آفریده، فزون‌بخش است و چه ساخته و پرداخته، غرقه عطا و فضل اویند. هر دیده‌ای را می‌بیند، و هیچ دیده‌ای را توان دیدار او نیست.

 





ادامه مطلب ...

[ شنبه 17 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

عاقبت کتمان ولایت
کتمان ولایت
 

در رویدادهای ماه رمضان

جابر بن زید جعفى از جابر بن عبد اللَّه انصارى نقل مى‏کند که :

على بن ابى طالب علیه السلام برای ما خطبه خواند و حمد و ثناى الهى را به جا آورد، سپس فرمودند:
اى مردم در برابر منبر شما، چهار نفر از اصحاب محمد صلی الله علیه و آله و سلم نشسته‏اند، از جمله انس بن مالک و براء بن عازب و اشعث بن قیس کندى و خالد بن یزید بجلى. سپس رو به انس کرد و فرمودند : اى انس، اگر از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیده‏اى که می فرمود : «هر کس که من مولاى او هستم این على مولاى اوست» آنگاه به ولایت من امروز شهادت ندهى، خدا تو را نمیراند تا اینکه تو را به مرضى مبتلا کند به طورى که عمامه آن را نپوشاند، و اما تو اى اشعث، اگر از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیده اى که می فرمود: «هر کس من مولاى او هستم این على مولاى اوست» آنگاه به ولایت من امروز شهادت ندهى خدا تو را نمیراند تا اینکه دو چشمت را از تو بگیرد…

 





ادامه مطلب ...

[ شنبه 17 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

خطبه غدیریه امام على (علیه السلام)
خطبه غديريه امام على (عليه السلام)
 

در اهل بیت در روایات

اشارت

ممکن است افراد بسیارى در طول تاریخ از حادثه غدیر و اهمیت آن سخن گفته و از آن تعاریفى ارائه داده باشند، اما هیچ یک از این سخنان نمى توانند بیانگر عظمت و شکوه غدیر باشد، زیرا تنها کسانى مى توانندتعریف جامع از وقایع و حوادث عرضه نمایند که خود پدید آورنده آن باشند.

تنها زیبنده خدا، پیامبر (صلی الله علیه و آله) و على(علیه السلام) است که غدیر را به بهترین شکل معرفى نمایند.

پیامبر به دستور خداوند سبحان حادثه غدیر را در میان دو نزول قرآنى قرارداد: ابتدا فرمود: یاایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک، و افزود:

وان لم تفعل فما بلغت رسالته[۱] و پس از معرفى على(علیه السلام) به وسیله پیامبر(صلی الله علیه و آله) با جمله من کنت مولاه فهذا على مولاه، خدا نیز فرمود: الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتى ورضیت لکم الاسلام دیناً؛[۲] یعنى واقعه غدیر، اکمال دین، اتمام نعمت و موجب رضایت و خوشنودى خداست و روز غدیر ظرف زمانى این ارزشها معرفى کرد.

 





ادامه مطلب ...

[ شنبه 17 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

امام شناسی در نگاه عالم آل محمد (ص)
emam-reza-55
شناخت امامان (ع)

«حسن بن جهم» گوید: روزی به مجلس مأمون حاضر شدم؛ در این مجلس علی بن موسی الرضا (ع) نیز حاضر بود، در حالی که فقها و دانشمندان علم کلام دیگر فرقه ها نیز جمع شده بودند. یکی از حاضران پرسید: ای فرزند رسول خدا (ص) کسی که مدعی امامت است به چه دلیل ادعایش ثابت می شود؟ حضرت پاسخ داد: «به نص و دلیل… »(۱)
با تأمل در این پاسخ معجزه آسای حضرت که در نهایت فصاحت و بلاغت راه شناخت امام را از غیر امام بیان می دارد، این موضوع به دست می آید که امام شناسی به لحاظ اهمیت جایگاهش بدون استدلال و دلیل و برهان قابل اثبات نیست و ضروری است بر هر خواهان این مکتب که قبل از هر واکنشی، فارغ از احساسات و عواطف و تنها به محوریت براهین صادقه، به شناخت امامت نایل گردد. این ضرورت از آن جهت ارزشمند است که چنانچه پایه های باورپذیری از همان مراحل اولیه، اصولی پی ریزی شده باشد، سالک در مسیرش با هرگونه شبهه ای دچار تزلزل نمی شود و می تواند به برکت همان علم و باور مستحکمش، به راه خود ادامه دهد.
بر این اساس، شایسته است این پرسش را هر مؤمن مسلمان از خود بپرسد که آیا امامت را این گونه باور کرده است؟

 





ادامه مطلب ...

[ شنبه 17 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

چلچراغ

شیعه

در میان پیروان ادیان بزرگ، مسلمانان، خاصه شیعیان، همواره این امتیاز ویژه را داشته و دارند که افزون بر کتاب آسمانی قرآن، از آبشخور دریای بی کرانه ی دیگری برخوردارند و این زلال همیشه جاری، هماره در کوران و تاریکنای زندگی، چراغ راه رشد و بالندگیشان بوده است، سخنانی گرانسنگ و انسان ساز از موسس مکتب جاوید اسلام، حضرت ختمی مرتبت (ص) و خاندان گرانمایه اش (ع).

راویان و حدیث پژوهان مسلمان از همان سده های نخستین طلوع اسلام در حفظ و پاسداری از این میراث پر ارج سعی وافر داشته اند. از همین روی یکی از سنت های حسنه ای که از دیرباز تا کنون در میان محدثان و دانشمندان اسلامی جریان داشته سنت نیکوی چهل حدیث نگاری است.

امام صادق (ع): صله رحم، اعمال را پاكیزه، اموال را بسیار، بلا را برطرف و حساب (قیامت) را آسان مى‏كند و مرگ را به تأخیر مى‏اندازد.

چنین می نماید که دانشمندان اسلامی در پاسداشت این سنت دیرینه ملهم از روایت درربار نبوی بوده اند که فرمود: من حفظ من امتی اربعین حدیثا مما یحتاجون الیه من امر دینهم، بعثه الله یوم القیامه فقیها عالما. (خصال، الصدوق،319-302)

هر کس از امت من چهل حدیث از احادیث دینی مورد نیاز جامعه را حفظ کند خداوند متعال او را در روز قیامت به عنوان فقیه و دانشمند محشور خواهد کرد.»

امروز که دستاوردهای زندگی پیچیده ماشینی، مولود نافرخنده اضطراب را برای بشر جدید به بار آورده است، برای رسیدن به ساحل آرامش و ماندن در مسیر، به این سرمایه جاری و جاودان، محتاجیم بیش از همیشه.

 

 


 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 16 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مسئولیتهای شیعه امام علی علیه السلام

شیعه

 

و اما مسئولیت شیعه یا مسئولیت ما: مسئولیت ما كه شیعه علی علیه السلام هستیم و به آن افتخار می كنیم، مسئولیت ما كه شیعه علی هستیم و دنیا ما را به جهت امیرالمۆمنین شناخته است كه:

(و معروفین بتصدیقنا إیاكم)

مسئولیت ما كه شیعه امام علی هستیم و خدای را بر تمسك به ولایت امیرالمۆمنین حمد می كنیم:

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسكین بولایه أمیرالمۆمنین

آیا همین افتخار و اعتقاد و تمسك ما را بس است و دیگر مسئولیتی بر دوش ما نیست؟

پس علی وار بودن، علی وار زیستن و علی وار مردن چه می شود؟

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 16 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

صدای شیعه ....

Image result for ‫اسلام در تورات‬‎

بشارت آمدن حضرت محمد (ص) در انجیل موجود 

الف- «کسانی که به ایشان کتاب داده‌ایم، همان گونه که فرزندان خود را می‌شناسند، او (حضرت محمد) را می‌شناسند.» 

 بقره ، 146«الَّذِینَ ءَاتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِیقًا مِّنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ یَعْلَمُون‏».

 

قاطعا در مورد خبر دادن تورات و انجيل از ظهور پيامبر اسلام وجود دارد و آنكه ما مي‏بينيم قرآن مجيد در يك آيه پيامبر اسلام را اينگونه توصيف مي‏كند: «الذين يتبعون الرسول النبي الامي الذي يجدونه مكتوباً عند هم في التوراه و الانجيل...؛ آنان كه از فرستاده و نبيي كه امّي است پيروي مي‏كنند پيامبري كه آن را نزد خود در تورات و انجيل مكتوب مي‏بينند.»

 

در اين آيه با صراحت آمده كه پيامبر اسلام در تورات و انجيل مكتوب است ما مي‏دانيم اين آيه قرآن چندين قرن است از آغاز نزول كه در برابر يهود و نصاري بوده است و با توجّه به اينكه قرآن مجيد از يهود و نصاري و غير آنان دشمنان بسياري داشته كه با تمام وجود به دشمني و ستيز با قرآن برمي‏خاستند اگر جمله‏اي كه قرآن ادعا كرده درست نمي‏بود و در تورات و انجيل نامي و يادي از پيامبر اسلام نشده بود يهود و نصاري بلكه ديگر دشمنان در برابر قرآن مي‏ايستادند و با صراحت اين را به عنوان يكي از نقاط ضعف و دروغهاي قرآن به حساب مي‏آوردند و اين آسان‏ترين راه براي مبارزه با قرآن و از بين بردن اعتبار و ارزش آن در سطح جهاني بود در حالي كه جنين چيزي در تاريخ نقل نشده كه كسي تا به حال به اين جلمه اعتراضي كرده باشد و ما مي‏بينيم بودجه‏هاي هنگفت براي كوبيدن قرآن و مبارزه با آن خرج شده و برنامه‏هاي سنگين كه مستلزم مخارج بسياري است طرح شده ولي از آنچه گفته استفاده نشده است اين دليلي است قاطع و محكم كه اين جمله حق است و يهود و نصاري چون نام پيامبر را در كتب خويش مي‏يافتند به مقابله برنخاستند.

 

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 15 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

فاطمه بنت اسد

فاطمه بنت اسد مادر علی بن ابی طالب امام اول شیعیان است. هنگامی که به علی حامله بود به طواف خانه خدا اّمد و در آن حال دچار درد زایمان شد. او پروردگار کعبه را به یاری طلبید. ناگهان دیوار کعبه شکافت. وی به درون خانه خدا داخل شد و در اّن جا « علی بن ابی طالب » را به دنیا آورد.[۱]

او زنی هوشمند، باکمال، عفیف، نیکوسیرت و دانا بود.

این عکس محل تولد امیر ...

 





ادامه مطلب ...

[ دوشنبه 12 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

شیعه

شیعه دومین مذهب بزرگ پیروان دین اسلام است. واژه شیعه شکل مختصر «شیعه علی» یعنی پیرو یا حزب علی بن ابیطالب، نخستین امام، می‌باشد. شیعیان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل جمعیت مسلمانان جهان و ۳۸ درصد جمعیت مسلمانان خاورمیانه را تشکیل می‌دهند.[۱] هر چند در طول تاریخ شیعه به شاخه‌های متعدد تقسیم شد، اما امروزه تنها سه دسته اصلی شیعه دوازده‌امامی، شیعه اسماعیلی و شیعه زیدی وجود دارد.[۲][۳][۴][۵] امامیه یا شیعه دوازده‌امامی بزرگترین شاخه شیعه می‌باشد و اغلب اصطلاح شیعه به طور پیش فرض برای آن به کار می‌رود.

مذهب شیعه مبتنی بر تفسیری از قرآن و سنت محمد می‌باشد که از طریق امامانشیعه بیان و تعلیم شده است. وجه مشترک اعتقادات تمام شیعیان، باور به انتصابعلی بن ابیطالب برای جانشینی محمد، پیامبر اسلام، و امامت پس از وی از سویخداوند است. شیعیان معقتدند فقط خداست که می‌تواند شخصی را برای حفظ اسلام، تعلیم شریعت و رهبری امت به عنوان امام نصب نماید. اما دسته‌های مختلف شیعیان در خصوص شرایط امامت، اشخاصی که به عنوان امام منصوب شده‌اند و مأموریت امام اختلاف نظر دارند و بر اساس تفاوت دیدگاهشان در موضوع امامت شاخه‌های شیعه از هم متمایز می‌شوند. برای مثال زیدیه قیام به شمشیر را از ویژگی‌های امام می‌دانند در حالی که اسماعیلیه و امامیه بر علم و عصمت امام تأکید دارند. اکثر قریب به اتفاق شیعه، جز معدودی از فرقه‌ها نظیر ناووسیه، امام را مردی از فرزندان فاطمه زهرامی‌دانند.

 





ادامه مطلب ...

[ دوشنبه 12 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

ویژگی‌های هفتگانه شیعه

 ویژگی‌های هفتگانه شیعه

7891674549955956353

محبت، پرهیز از ستم و ظلم  و توجه به همسایگان از اموری  است  که حضرت  امام باقر علیه السلام آن را از ویژگی های شیعه برشمرده است، آن حضرت در روایتی هفت ویژ گی برای پیروان خود برشمرده اند:
قَالَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ (علیه السلام): إِنَّمَا كَانَتْ شِيعَةَ عَلِيٍّ الْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلَايَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْيَاءِ أَمْرِنَا إِنْ غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا بَرَكَةٌ لِمَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا.

امام باقر (علیه السلام) فرمود: همانا شيعه على(علیه السلام) :

1-در ولایت  ما به يكديگر بذل و بخشش دارند
2-در محبت ما همديگر را دوست دارند
3-براى زنده ساختن امر ولايت به ديدن هم مي روند
4-اگر خشمناك شوند ستم نمی کنند
5-اگر  از امری راضى شوند زياده روى نمی كنند
6-با هر كس همسايه باشند اسباب بركت او هستند
7-همزيستى مسالمت آميز دارند.

منبع : خصال شیخ صدوق ،  خبرگزاری حوزه




[ دوشنبه 12 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

Nelson Mandela

[ سه شنبه 06 مرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه