نسخه علامه طباطبایی(ره) برای تداوم معنویت رمضانی

بزرگانی چون علامه طباطبایی(ره) بر لزوم حفظ تقوا و محاسبه و مراقبه از نفس به عنوان نسخه ای که می تواند تداوم بخش معنویت حاصل از ماه مبارک رمضان باشد، تاکید کرده اند.

نسخه علامه طباطبایی(ره) برای تداوم معنویت رمضانی




ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 08 تیر 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سيره عملي امام خميني در ماه رمضان
عالمان رباني، چلچراغ هاي پر فروغي هستند كه در هر عصري، در آسمان علم و عمل مي درخشند، و با كسب نور و گرما از خورشيد رسالت و امامت. بر زمينان تجلي مي كنند و آنان را به سوي منابع نور و بركت دودمان وحي، رهنمون مي سازند، و بر بال عرفان ناب محمدي صلي الله عليه و آله نشانده، بر مشكات ملكوت، عروج مي دهند.
منشور حضرت امام در باب هنر 
در ميان دين باوران كفر ستيز، چهره ي محبوب قرن، فقيه تيزبين سياست مدار ايزدخواه فيلسوف عارف ژرف نگر، عالم متخلق و رهبر و بنيان گذار جمهوري اسلامي، حضرت امام خميني، رضوان الله عليه، از موقعيتي والا و ويژه برخودار است؛ زيرا، روزها و ساعت ها و لحظه هاي عمر او، بامراقبه و محاسبه سپري شد و صدها آيه ي قرآن را مجسم ساخت و عينيت بخشيد.
 
مناسب است سيره ي عملي ايشان را در ماه مبارك رمضان مورد بررسي قرار دهيم تا جان را با شهد محبت و شناخت حاصل از رفتار ايشان، صفايي ديگر دهيم.
 
حضرت امام، رضوان الله عليه، توجه ويژه اي نسبت به ماه رمضان داشته و بدين جهت، ملاقات هاي خودشان را در ماه رمضان تعطيل مي كردند و به  دعا و تلاوت قرآن و...مي پرداختند.
و خودشان مي گفتند: «خود ماه مبارك رمضان، كاري است ».[1]




ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 16 خرداد 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

رمضان را جشن بگیریم

Image result for ‫رمضان‬‎

 

 نسل جوان و کسانی که برای اولین بار مکلف به فریضه روزه داری می‌شوند با برگزاری با شکوه و شاد این ماه عزیز تشویق می شوند و احساس افتخار می‌کنند که به شرف حضور در میهمانی خدا نایل آمده اند.

به گزارش تسنیم متن یادداشت محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مدیریت رسانه با عنوان “رمضان را جشن بگیریم” به شرح ذیل می باشد:

نگاهی به رمضان در دیگر کشور های اسلامی نشان میدهد که ما در برگزاری جشن رمضان کوتاهی کرده ایم.

در دیگر کشورهای اسلامی فرارسیدن ماه مبارک رمضان توام با چراغانی و برگزاری یکی از باشکوه ترین مناسبت های اسلامی است به طوری که شادی و شیدایی از در و دیوار این کشور ها نمایان است ولی متاسفانه  در کشور ما به دلیل سوء  برداشت ها  و غفلت دستگاه های فرهنگی آنطور که باید و شاید خبری از شادی و شعف دیده نمی‌شود .

 

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 20 خرداد 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

حکم مسافرت برای فرار از روزه گرفتن

حکم مسافرت برای فرار از روزه گرفتن

 
حکم مسافرت برای فرار از روزه گرفتن

حکم مسافرت برای فرار از روزه گرفتن چیست؟

 

کسى که در ماه رمضان مسافرت مى‌‌کند در هر موردى که نماز را بايد شکسته بخواند نبايد روزه بگيرد. و در هر مورد که بايد نماز را چهار رکعتى (تمام) بخواند، مانند مسافرى که ده روز در يک محل قصد ماندن مى‌‌کند يا اينکه مسافرت شغل اوست، واجب است روزه را نيز به جا بياورد.

 

مسافرت در ماه رمضان هر چند براى فرار از روزه باشد جايز است. البته بهتر است به سفر نرود مگر اين‌که سفر براى کار نيکو يا لازمى‌ باشد.

 

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 26 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

همه چیز در مورد مبطلات روزه...!!!

همه چیز در مورد مبطلات روزه...!!!

    چه چيزهايى روزه را باطل مى كند

 روزه دار بايد از <اذان صبح > تا <مغرب > از برخى كارها بپرهيزد و اگر پرهيز نكند, روزه اش باطل مى شود, به مجموعهء اين كارها <مُبطلاتِ روزه > گفته مى شود, كه عبارتند از:


 -- خوردن و آشاميدن .
 -- دروغ بستن به خدا و پيغمبر (ص ) و جانشينان آن حضرت (ع ).
 -- رساندن غبار غليظ به حلق .
 -- فرو بردن تمام سر در آب .
 -- قى كردن .
 -- آميزش .
 -- استمناء.
 -- باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح .
 -- اماله كردن با چيزهاى روان .(1)







ادامه مطلب ...

[ جمعه 26 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

رمضان ماه تبدیل گناه به حسنه!!

رمضان ماه آمرزش توبه و بازگشت به سوی خداوند است. آنهایی که در زندگی خویش آلودگیهایی داشته اند میتوانند با روزه جان خود را شتسشو دهند. و به پاکی درون خود بپردازند و از خدای خویش طلب آمرزش کنند. پیشوایان معصوم (ع) فرموده اند: گناهان در این ماه بخشوده میشود و این مژدهای بزرگ است برای کسانی که لغزشهایی داشتند و تسلیم خواهشهای نفسانی بودند. میتوانند از برکات این ماه استفاده کنند و به سوی خدا بازگردند. بدون تردید گناهکار پشیمانی که در این ماه مبارک رمضان برای خداوند روزه بدارد و از گذشته خویش توبه کندن و طلب آمرزش بخواهد مورد بخشش و عفو خداوند قرار خواهد گرفت.

 جالب اینجاست که به واسطه توبه ، انسان نه تنها تاریکى گناه را برطرف مى کند، بلکه بجایش نور طاعت جایگزینش مى شود و گناه مبدل به ثواب مى گردد چنانچه حضرت حق جلّ جلاله در قرآن سوره فرقان آیه 70 فرموده :

الا مَنْ تابَ وَامَنَ وَعَمِلَ عَمَلا صالِحا فَاُولئِکَ یُبَدِّلُ اللّهُ سَیَّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللّهُ غَفُورا رحیما

مگر آن کسانیکه (از گناه ) توبه کنند و ایمان (بخدا) آورند و عمل صالح بجا آورند پس خدا گناهان آنها (گنه کارانى را که توبه کرده اند) را مبدل به حسنات گرداند زیرا خداوند در حق بندگانش بسیار آمرزنده و مهربان است .

در اینجا چند تفسیر است که همه مى‏تواند قابل قبول باشد:

1- هنگامى که انسان توبه مى‏کند و ایمان به خدا مى‏آورد دگرگونى عمیقى در سراسر وجودش پیدا مى‏شود، و به خاطر همین تحول و انقلاب درونى سیئات اعمالش در آینده تبدیل به حسنات مى‏شود، اگر در گذشته مرتکب قتل نفس مى‏شد در آینده دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان را جاى آن مى‏گذارد، و اگر زناکار بود بعدا عفیف و پاکدامن مى‏شود و این توفیق الهى را در سایه ایمان و توبه پیدا مى‏کند.

2- دیگر اینکه خداوند به لطف و کرمش و فضل و انعامش بعد از توبه کردن سیئات اعمال او را محو مى‏کند، و به جاى آن حسنات مى‏نشاند، چنان که در روایتى از ابو ذر از پیامبر اسلام ص مى‏خوانیم: روز قیامت که مى‏شود بعضى از افراد را حاضر مى‏کنند خداوند دستور مى‏دهد گناهان صغیره او را به او عرضه کنید و کبیره‏ها را بپوشانید، به او گفته مى‏شود تو در فلان روز فلان گناه صغیره را انجام دادى، و او به آن اعتراف مى‏کند، ولى قلبش از کبائر ترسان و لرزان است.

در اینجا هر گاه خدا بخواهد به او لطفى کند دستور مى‏دهد بجاى هر سیئه حسنه‏اى به او بدهید، عرض مى‏کند پروردگارا! من گناهان مهمى داشتم که آنها را در اینجا نمى‏بینم.

ابو ذر مى‏گوید: در این هنگام پیامبر ص تبسم کرد که دندانهایش آشکار گشت سپس این آیه را تلاوت فرمود" فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ‏"[1].

3- سومین تفسیر اینکه منظور از سیئات نفس اعمالى که انسان انجام مى‏دهد نیست، بلکه آثار سویى است که از آن بر روح و جان انسان نشسته، هنگامى که توبه کند و ایمان آورد آن آثار سوء از روح و جانش برچیده مى‏شود، و تبدیل به آثار خیر مى‏گردد، و این است معنى تبدیل سیئات به حسنات.

البته این سه تفسیر- منافاتى با هم ندارند و ممکن است هر سه در مفهوم آیه جمع باشند.[2]

نکته ها:

  1. سیئه به فعلى گفته مى‏شود که مخالف امر خدا و حسنه به فعلى گفته مى‏شود که موافق امر خداست. مثلا آمیزش با یک زن، اگر طبق موازین شرعى است، حسنه و اگر مخالف است سیئه و زناست. اشخاص مشرک، پیش از توبه بخاطر خباثت باطنى که داشتند کارهاى ایشان سیئه بود. پس از آنکه توبه کردند، بواسطه طهارت باطنى اعمالشان حسنه است. پس فعل تابع ذات و صبغه باطنى افراد است. هنگامى که باطن پاک شد و ذات بوسیله توبه و ایمان و عمل صالح، خباثت خود را از دست داد، چه مانعى دارد که آثار هم به تبع ذات، پاک و شسته شود؟ زیرا توبه که این قدرت را دارد که نهاد شخص را از خباثت به طهارت تبدیل کند و ذات را که منشأ آثار و افعال است. دیگرگون سازد، این قدرت را دارد که آثار را نیز عوض کند و سیئه‏ها را تبدیل به حسنات نماید. روایتى هم که در متن آمده، مؤید همین معنى است. [3]
  2. همان گونه که خداوند در آفرینش هستى از خاک وکود، گُل مى‏سازد، سیّئات انسان‏ها را به حسنات تبدیل مى‏کند. «یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ»[4]

 

اى آنکه هرچه بنده بخواهد عطا کنى

هر درد بى دواى ضعیفان دواکنى

از لطف وجود و بخشش و از فضل و از کرم

مخلوق خویش را همه از خود رضا کنى

با راءفت و زحمت بى منتهاى خویش

بیگانه را به درگه خود آشنا کنى

در حیرتم که من خجلم از گناه خویش

مولا توئى ، زبنده عاصى حیا کنى

عبد گریزپاى تواءم نادم آمدم

نبود روا که آمده را خود رها کنى [5]



[1] . ترجمه مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج‏17، ص: 226

[2] . تفسیر نمونه، ج‏15، ص: 161و 162

[3] . ترجمه مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج‏17، ص: 226

[4] . تفسیر نور، ج‏6، ص: 286

[5] . قصص التوابین یا داستانهای توبه کنندگان(علی میرخلف زاده)







[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

حبس و شلاق مجازات روزه خواری در ملأعام

به گزارش گناه شناسی به نقل از فارس: روزه خواری علاوه بر همه معایبی که دارد و عملی حرام در دین مبین اسلام محسوب می شود، در بعد اجتماعی نوعی بی احترامی به حقوق دیگران است.

زیرا کسی که به صورت آشکار روزه می‌خورد، هنوز به حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران در سطح جامعه واقف نیست و این حقوق را زیر پا می‌گذارد.

چنین فردی علاوه بر بی حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و‌ آشکار بیان می‌کند که رعایت حقوق دیگران چندان برایش اهمیتی ندارد.

 

روزه‌خواری عملی حرام است

طبق نظر مراجع تقلید، مسلمانان مکلف باید در ماه رمضان روزه بگیرند اما برخی افراد به دلایل مختلفی مانند مسافرت و بیماری از این حکم مستثنی می‌شوند و در این صورت آنان عمل حرامی انجام نداده‌اند. پس چرا روزه‌خواری عملی حرام است؟

دلیل حرمت این عمل یک قاعده‌ فقهی است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «کسی که حسن و کار خیری انجام دهد و آن را از غیر خدا پنهان دارد، عملش۷۰ برابر می‌شود نسبت به کسی که عمل حسنه‌ای را آشکار می‌سازد و کسی که مرتکب گناهی می‌شود، اگر آن را فاش و آشکار نماید، مورد غضب خدا واقع می‌شود اما اگر آن را پنهان داشت، آمرزیده خواهد شد.»

بنابراین دلیل حرمت روزه‌خواری و تظاهر به آن، حرمت‌شکنی احکام الهی است.

 

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

روزه مسافر چگونه است؟

__۲۰۱۲۰۸۲۸_۱۱۴۴۵۷۴۴۳۶

اساتید و دانشجویان در صورتی که بیش از ۱۰ روز با قصد اقامت در محل درس و تدریس می مانند، حکم نماز و روزه شان چگونه است؟

برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند.

سؤال: اساتید و دانشجویان در صورتی که بیش از ۱۰ روز با قصد اقامت در محل درس و تدریس می مانند، حکم نماز و روزه شان چگونه است؟

پاسخ: همه مراجع:

براى این گونه افراد، نماز تمام و روزه صحیح است.(۱)

لازم به ذکر است که کسانی  که مطابق نظر مرجع تقلیدشان کثیر السفر هستند یا محل درس و تدریس در حکم وطن شان  است بدون قصد ده روز هم نماز و روزه شان تمام است.

پی نوشت:

۱. توضیح المسائل مراجع، ج۱ مسئله ۱۲۹۲.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

پاسخ امام رضا علیه السلام به سه سؤال در مورد ماه رمضان

 

پاسخ امام رضا علیه السلام به سه سؤال در مورد ماه رمضان

حرم امام رضا (ع)

 

اگر سؤال شود: چرا روزه در ماه رمضان واجب شده نه ماههاى دیگر؟ در جواب گفته مى‌‏شود: به‌خاطر اینکه ماه رمضان ماهی است که خداوند متعال در این ماه قرآن را نازل فرموده و بین حقّ و باطل تفرقه انداخته است.
محدث عالیقدر شیخ صدوق به‌روایت از فضل‌بن شاذان (از یاران خاص امام رضا) پاسخ امام رضا علیه السلام را به سه سؤال درباره ماه رمضان بدین شرح مطرح می‌کند:

اگر سؤال شود چرا مردم به روزه گرفتن امر شده‌اند؟ در جواب گفته مى‌شود: تا درد گرسنگى و تشنگى را بیابند و درک نمایند و با درک این درد، بر فقر و نیاز خود در آخرت استدلال کنند، و بدین وسیله روزه‌دار خاشع و ذلیل و خاکسار و در ضمن به‌خاطر آنچه از ناحیه گرسنگى و تشنگى به وى متوجّه مى‏‌گردد، صاحب اجر و عارف و صابر گردد، و در نتیجه مستحقّ ثواب مى‌شود. مضافاً به این که روزه، شخص را از شهوات و امیال نفسانى حفظ و نگهدارى مى‏‌کند. و روزه در دنیا براى روزه‏ داران واعظى بوده و راضى‏ کننده ایشان است بر ادای تکالیف و در آخرت دلیل و راهنما (بر بهشت) مى‏‌باشد. و بدین وسیله روزه‌دار سختى گرسنگى و تشنگى بر اهل فقر و مسکنت را نیز در دنیا لمس مى‌کند و این باعث مى‌گردد که آنچه را حقوق مالى و طلب فقرا از او هست، بپردازد.
اگر سؤال شود: چرا روزه در ماه رمضان واجب شده نه ماههاى دیگر؟ در جواب گفته مى‌‏شود: به‌خاطر اینکه ماه رمضان ماهی است که خداوند متعال در این ماه قرآن را نازل فرموده و بین حقّ و باطل تفرقه انداخته، چنان که خود در قرآن فرموده: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ، هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ‏»، (ماه رمضان [همان ماه‏] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [کتابى‏] که مردم را راهبر، و [متضمّن‏] دلایل آشکار هدایت، و [میزان‏] تشخیص حق از باطل است.) و در این ماه حضرت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله به نبوّت برانگیخته شد. و در این ماه لیله القدر مى‌باشد که از هزار ماه بهتر بوده و در آن هر فرمان حکیم، تفریق و توزیع مى‏‌گردد و آن ابتدای سال بوده و آنچه از خیر و شرّ، ضرر و منفعت، روزى و مرگ است در آن براى انسان مقرّر مى‏‌شود، و از این جهت به آن لیله القدر مى‏‌گویند.
اگر سؤال شود: چرا مردم فقط به روزه ماه رمضان امر شده‌اند نه به کمتر و نه به بیشتر از آن؟ در جواب گفته مى‌شود: این متناسب با نیرو و توان بندگان بوده اعمّ از قوى و ضعیف، و همگان تا این اندازه با هم مشترک هستند و حقّ ــ عزّ و جلّ ــ واجبات را بر اساس اغلب اشیا و توان عمومی منظور مى‌دارد، سپس به اهل ضعف تخفیف داده و آنها را مرخّص مى‌نماید، چنانچه اهل قوّه و آنان را که توان دارند ترغیب در اضافه بر آن مى‏‌نماید و اگر بر کمتر از آن صلاحیّت داشته باشند، البته تکلیف را در حقشان کاهش داده، همان طورى که اگر محتاج به بیش از آن باشند، تکلیف را نسبت به آنها افزایش‏ مى‌دهد.
منبع: علل الشرایع ج۱ ص۲۵۶ و عیون الاخبار ج۲ ص۱۱۶




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

توصیه امام کاظم(ع) برای اولین روز ماه خدا

۱۳۹۴۰۳۲۷۱۷۱۱۳۹۴۸۱۵۵۱۵۷۶۳

توصیه امام کاظم(ع) برای اولین روز ماه خدا

علامه مجلسى در «زاد المعاد» نقل کرده امام کاظم(ع) فرمودند: در روز اول ماه رمضان این دعا را بخوان، هر که این دعا را براى رضاى‏ خدا بخواند، در آن سال فتنه و گمراهى و آفتى که به دین یا بدنش ضرر برساند، به‏ او نرسد.
بار دیگر شمیم ماه مبارک رمضان در سراسر کره خاکی در کمتر از یک روز می‌پیچد و بندگان خداوند بعد از دو ماه خودسازی و تهذیب نفس مشتاقانه به انتظار ورود ماه رمضان نشسته‌اند تا بتوانند راه قرب الی‌ الله را با سرعت بیشتری طی کنند،برای اولین روز ماه خدا اعمالی ذکر شده است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

*اعمال روز اول ماه مبارک رمضان

-معطر کردن خود به گلاب: کفى از گلاب بر رو بزند تا از خوارى و پریشانى نجات یابد و قدرى هم بر سر خود بزند تا در آن سال از سرسام ایمن شود.

– نماز مخصوص این روز: دو رکعت نماز بخواند، در رکعت اول سوره «حمد» و سوره «فتح» و در رکعت دوم سوره «حمد» و هر سوره که خواهد بخواند تا حق تعالى جمیع بدی‌ها را در آن سال از او دور گرداند و در حفظ خدا تا سال آینده‏ باشد.

-دعای بعد از طلوع فجر: اللَّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدِ افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا صِیَامَهُ وَ أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقانِ اللَّهُمَّ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْهُ لَنَا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَهٍ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ

-دعاى ۴۴ صحیفه کامله را اگر در شب قبل نخوانده بخواند.

-علامه مجلسى در«زاد المعاد» فرموده که شیخ کلینى و شیخ طوسى و دیگران به سند صحیح روایت کرده‌‏اند که حضرت موسى بن جعفر(ع) فرمود: در ماه مبارک رمضان‏ در آغاز سال؛ یعنى روز اول این ماه این دعا را بخوان و فرمود: هر که این دعا را براى رضای خدا و بدون آمیختگى با اغراض ناپسند و ریا بخواند، در آن سال فتنه و گمراهى و آفتى که به دین یا بدنش ضرر برساند به‏ او نرسد و حق تعالى او را از شر آنچه از بلاها در آن سال واقع مى‌‏شود حفظ مى‌کند و دعا این است:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی دَانَ لَهُ کُلُّ شَیْ‏ءٍ وَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ وَ بِعَظَمَتِکَ الَّتِی تَوَاضَعَ لَهَا کُلُّ شَیْ‏ءٍ وَ بِعِزَّتِکَ الَّتِی قَهَرَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ وَ بِقُوَّتِکَ الَّتِی خَضَعَ لَهَا کُلُّ شَیْ‏ءٍ وَ بِجَبَرُوتِکَ الَّتِی غَلَبَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ وَ بِعِلْمِکَ الَّذِی أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ یَا نُورُ یَا قُدُّوسُ یَا أَوَّلا قَبْلَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ یَا بَاقِیا بَعْدَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُغَیِّرُ النِّعَمَ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ النِّقَمَ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَقْطَعُ الرَّجَاءَ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُدِیلُ الْأَعْدَاءَ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَرُدُّ الدُّعَاءَ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی یُسْتَحَقُّ بِهَا نُزُولُ الْبَلاءِ

وَ اغْفِرْلِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ غَیْثَ السَّمَاءِ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَکْشِفُ الْغِطَاءَ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُورِثُ النَّدَمَ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَهْتِکُ الْعِصَمَ وَ أَلْبِسْنِی دِرْعَکَ الْحَصِینَهَ الَّتِی لا تُرَامُ وَ عَافِنِی مِنْ شَرِّ مَا أُحَاذِرُ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ فِی مُسْتَقْبَلِ سَنَتِی هَذِهِ اللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ رَبَّ الْأَرَضِینَ السَّبْعِ وَ مَا فِیهِنَّ وَ مَا بَیْنَهُنَّ وَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ وَ رَبَّ السَّبْعِ الْمَثَانِی وَ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ وَ رَبَّ إِسْرَافِیلَ وَ مِیکَائِیلَ وَ جَبْرَئِیلَ وَ رَبَّ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ وَ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ أَسْأَلُکَ بِکَ وَ بِمَا سَمَّیْتَ بِهِ نَفْسَکَ یَا عَظِیمُ أَنْتَ الَّذِی تَمُنُّ بِالْعَظِیمِ

وَ تَدْفَعُ کُلَّ مَحْذُورٍ وَ تُعْطِی کُلَّ جَزِیلٍ وَ تُضَاعِفُ الْحَسَنَاتِ بِالْقَلِیلِ وَ بِالْکَثِیرِ وَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ یَا قَدِیرُ یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ أَلْبِسْنِی فِی مُسْتَقْبَلِ سَنَتِی هَذِهِ سِتْرَکَ وَ نَضِّرْ وَجْهِی بِنُورِکَ وَ أَحِبَّنِی بِمَحَبَّتِکَ وَ بَلِّغْنِی رِضْوَانَکَ وَ شَرِیفَ کَرَامَتِکَ وَ جَسِیمَ عَطِیَّتِکَ وَ أَعْطِنِی مِنْ خَیْرِ مَا عِنْدَکَ وَ مِنْ خَیْرِ مَا أَنْتَ مُعْطِیهِ أَحَدا مِنْ خَلْقِکَ وَ أَلْبِسْنِی مَعَ ذَلِکَ عَافِیَتَکَ یَا مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوَى وَ یَا شَاهِدَ کُلِّ نَجْوَى وَ یَا عَالِمَ کُلِّ خَفِیَّهٍ وَ یَا دَافِعَ مَا تَشَاءُ مِنْ بَلِیَّهٍ یَا کَرِیمَ الْعَفْوِ یَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ تَوَفَّنِی عَلَى مِلَّهِ إِبْرَاهِیمَ وَ فِطْرَتِهِ

وَ عَلَى دِینِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سُنَّتِهِ وَ عَلَى خَیْرِ الْوَفَاهِ فَتَوَفَّنِی مُوَالِیا لِأَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ اللَّهُمَّ وَ جَنِّبْنِی فِی هَذِهِ السَّنَهِ کُلَّ عَمَلٍ أَوْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ یُبَاعِدُنِی مِنْکَ وَ اجْلِبْنِی إِلَى کُلِّ عَمَلٍ أَوْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ یُقَرِّبُنِی مِنْکَ فِی هَذِهِ السَّنَهِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ امْنَعْنِی مِنْ کُلِّ عَمَلٍ أَوْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ یَکُونُ مِنِّی أَخَافُ ضَرَرَ عَاقِبَتِهِ وَ أَخَافُ مَقْتَکَ إِیَّایَ عَلَیْهِ حِذَارَ أَنْ تَصْرِفَ وَجْهَکَ الْکَرِیمَ عَنِّی فَأَسْتَوْجِبَ بِهِ نَقْصا مِنْ حَظٍّ لِی عِنْدَکَ یَا رَءُوفُ یَا رَحِیمُ

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی مُسْتَقْبَلِ سَنَتِی هَذِهِ فِی حِفْظِکَ وَ فِی جِوَارِکَ وَ فِی کَنَفِکَ وَ جَلِّلْنِی سِتْرَ عَافِیَتِکَ وَ هَبْ لِی کَرَامَتَکَ عَزَّ جَارُکَ وَ جَلَّ ثَنَاؤُکَ وَ لا إِلَهَ غَیْرُکَ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی تَابِعا لِصَالِحِی مَنْ مَضَى مِنْ أَوْلِیَائِکَ وَ أَلْحِقْنِی بِهِمْ وَ اجْعَلْنِی مُسَلِّما لِمَنْ قَالَ بِالصِّدْقِ عَلَیْکَ مِنْهُمْ وَ أَعُوذُ بِکَ اللَّهُمَّ أَنْ تُحِیطَ بِی خَطِیئَتِی وَ ظُلْمِی وَ إِسْرَافِی عَلَى نَفْسِی وَ اتِّبَاعِی لِهَوَایَ وَ اشْتِغَالِی بِشَهَوَاتِی فَیَحُولُ ذَلِکَ بَیْنِی وَ بَیْنَ رَحْمَتِکَ وَ رِضْوَانِکَ فَأَکُونَ مَنْسِیّا عِنْدَکَ مُتَعَرِّضا لِسَخَطِکَ وَ نِقْمَتِکَ اللَّهُمَّ وَفِّقْنِی لِکُلِّ عَمَلٍ صَالِحٍ تَرْضَى بِهِ عَنِّی وَ قَرِّبْنِی إِلَیْکَ زُلْفَى اللَّهُمَّ کَمَا کَفَیْتَ نَبِیَّکَ مُحَمَّدا صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ هَوْلَ عَدُوِّهِ وَ فَرَّجْتَ هَمَّهُ وَ کَشَفْتَ غَمَّهُ وَ صَدَقْتَهُ وَعْدَکَ وَ أَنْجَزْتَ لَهُ عَهْدَکَ

اللَّهُمَّ فَبِذَلِکَ فَاکْفِنِی هَوْلَ هَذِهِ السَّنَهِ وَ آفَاتِهَا وَ أَسْقَامَهَا وَ فِتْنَتَهَا وَ شُرُورَهَا وَ أَحْزَانَهَا وَ ضِیقَ الْمَعَاشِ فِیهَا وَ بَلِّغْنِی بِرَحْمَتِکَ کَمَالَ الْعَافِیَهِ بِتَمَامِ دَوَامِ النِّعْمَهِ عِنْدِی إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِی أَسْأَلُکَ سُؤَالَ مَنْ أَسَاءَ وَ ظَلَمَ وَ اسْتَکَانَ وَ اعْتَرَفَ وَ أَسْأَلُکَ أَنْ تَغْفِرَ لِی مَا مَضَى مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِی حَصَرَتْهَا حَفَظَتُکَ وَ أَحْصَتْهَا کِرَامُ مَلائِکَتِکَ عَلَیَّ وَ أَنْ تَعْصِمَنِی إِلَهِی مِنَ الذُّنُوبِ فِیمَا بَقِیَ مِنْ عُمُرِی إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِی یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ آتِنِی کُلَّ مَا سَأَلْتُکَ وَ رَغِبْتُ إِلَیْکَ فِیهِ فَإِنَّکَ أَمَرْتَنِی بِالدُّعَاءِ وَ تَکَفَّلْتَ لِی بِالْإِجَابَهِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

ماه رمضان هندوانه بخورید

هندوانه

ماه رمضان هندوانه بخورید

یک متخصص تغذیه ضمن توصیه به خوردن هندوانه در ماه رمضان برای جبران تشنگی و کم‌آبی بدن گفت: غذاهای چرب و شیرین در این ایام نباید استفاده کرد. همچنین افراد خانواده باید مراقب تغذیه سالمندان یا کودکانی که روزه نمی‌گیرند نیز باشند تا آن‌ها در این روزها دچار مشکلات تغذیه‌ای نشوند.

دکتر محمد صفریان اظهار کرد: گرسنگی در طول روزه‌داری دلیل مناسبی برای خوردن غذای بیشتر در وعده افطار نیست.

وی با تاکید بر تغذیه سالم در ماه رمضان، عنوان کرد: بیشتر مردم در ماه رمضان افزایش وزن پیدا می‌کنند؛ در صورتی که باید کاهش وزن را شاهد باشیم. یکی از دلایل این افزایش وزن، میزان مصرف بیشتر موادغذایی به خصوص غذاهای چرب است.

صفریان افزود: در فصل تابستان بخصوص در ماه رمضان نیاز به مایعات در همه افراد چه روزه‌دار باشند و چه روزه نگیرند، افزایش می‌یابد؛ بنابراین توصیه می‌شود در این ماه افراد از میوه‌هایی مانند هندوانه که حجم آب بیشتری دارند، استفاده کنند تا جبران مایعات از دست رفته در طول روز باشد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: کسانی که از رژیم خاصی پیروی می‌کنند در طول ماه مبارک رمضان نیز رژیم آنان با وضعیت روزه‌داری تنظیم می‌شود و وعده‌های غذایی آنان در سحر و افطار گنجانده می‌شود.

وی اظهار کرد: غذاهای چرب و شیرین در این ایام نباید استفاده شود. همچنین افراد خانواده باید مراقب تغذیه سالمندان یا کودکانی که روزه نمی‌گیرند نیز باشند تا دچار مشکلات تغذیه‌ای نشوند.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان

sport-ramezan

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان

ورزش که همیشه برای سلامت جسم و روح به آن سفارش شده است، در ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند نقش خود را بهتر و بیشتر ایفا کند. علی مظاهری نژاد، معاون آموزشی گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: افراد در ماه مبارک رمضان با محدودیت در فعالیتهای فیزیکی مواجه هستند، ولی هیچ گاه توصیه نمی شود که در هنگام روزه داری ورزش نکنند.

وی افزود: روزه داری باعث حفظ طراوت ذهنی، شادابی و سلامت جسمی می شود و ورزش نیز نه تنها با روزه منافاتی ندارد، بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، فرد روزه دار را در مقابل خستگی ها و دشواری های روزه به خصوص در هوای گرم مقاومتر می سازد.

معاون آموزشی گروه پزشکی ورزشی دانشگاه در خصوص ارتباط تحرک فیزیکی در روزه داری و پیشگیری از ضعف عمومی و کسالت بدن گفت: ورزش باعث سوختن چربیهای بدن می شود و ذخایر چربی بدن را کاهش می دهد.  همچنین تعادلی بین سوختن کربوهیدرات ها و چربیها صورت می گیرد. در زمان روزه داری به علت اینکه کربوهیدرات کمتری وارد بدن می شود، بدن چربی‌ها را بیشتر می سوزاند.

مظاهری نژاد با اشاره به این باور غلط که بعد از سحر و قبل از افطار می توان ورزش کرد، گفت: بهترین زمان ورزش حدود یک ساعت بعد از افطار است. با فعالیت فیزیکی و ورزش قند خون کاهش می یابد و فرد روزه دار که به علت گرسنگی قند خون پایین دارد، اگر قبل از افطار فعالیت کند افت قندی بیشتری پیدا کند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: افراد روزه دار پس از افطار از خوردن غذاهای چرب و شیرین پرهیز کنند و مایعات زیادی بنوشند. حتماً قبل از ورزش ۲ لیوان آب میل کنند و در هنگام ورزش نیز آب مصرف کنند تا آب بدن آنها حفظ شود. توصیه می شود افراد ورزشکار و عادی از افطار تا سحر مایعات، میوه و سبزی مصرف کنند تا آب بدن آنها حفظ شود.

مظاهری نژاد بیان کرد: در ماه مبارک رمضان افراد، سطح ورزش را از نظر شدت و مدت کاهش دهند . اگر فردی قبلاً با شدت زیادی ورزش می کرده و آمادگی خوبی دارد در این ایام سطح ورزش را به شدت متوسط تقلیل دهد تا از خستگی بیش از حد بدن جلوگیری شود.

وی یادآور شد: افراد در زمان عادی می توانند حداقل ۳۴۰ تا ۳۷۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشند. ولی در ماه مبارک رمضان بعلت محدودیتهای که در زمان، شدت فعالیت، سطح آمادگی بدن و ضعف ناشی از گرسنگی ایجاد می شود، افراد باید حداقلها را رعایت کنند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران توصیه کرد: در ماه رمضان افراد باید برای سلامت قلبی عروقی و حفظ سلامت بدن ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت متوسط انجام دهند.

مظاهری نژاد با بیان این مطلب که نوع ورزش افراد به شدت فعالیت و سطح آمادگی بدنی آنها بستگی دارد، گفت: انجام ورزشهای هوازی مانند پیاده روی و شنا کردن بهترین نوع ورزش در این ماه مبارک است. همچنین افراد روزه دار می توانند حدود ۲بار در هفته ورزشهای قدرتی را انجام دهند تا قدرت عضلات بدن آنهاحفظ شود.

وی خاطر نشان کرد: ورزشکاران در روزهای عادی ممکن است روزی ۱ تا ۲ بار به مدت  ۲ ساعت فعالیت هوازی انجام داده و هفته ای ۳ بار هم تمرینات قدرتی انجام دهند ولی ماه مبارک رمضان توصیه می شود فعالیتهای هوازی را به یک نوبت ( پس از افطار )کاهش دهند و تمرینات قدرتی را نیز حداقل ۲ بار در هفته انجام دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران توصیه کرد: ورزشکاران تمرینات را بعد از افطار انجام دهند چرا که فعالیتهای ورزشی قبل از افطار، آنها را دچار تنش و خستگی می کند و به فدراسیون ها نیز توصیه می شود در صورت امکان ، انجام مسابقات ورزشی را به بعد از ماه مبارک رمضان موکول کنند.

وی در خصوص استفاده از مکمل های غذایی در ماه مبارک گفت: اگر سطح فعالیت  بدنی کاهش پیدا کند، بمراتب از مکمل ها هم باید کمتر استفاده شود.  البته بسته به شدت تمرین و میزان فعالیت مصرف مکملها نیز باید تغییر کند.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

خودداری از خوردن غذاهای خشک هنگام سحر

Sofreh-Eftari-1500-01

خودداری از خوردن غذاهای خشک هنگام سحر

برای جلوگیری از عطش در ماه رمضان هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی، کوکو سیب‌زمینی، کتلت و گوشت‌های سرخ شده مثل کباب، جوجه‌کباب و ماهی خودداری کنید.

کارشناس آموزش مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی اورژانس کشور اظهار داشت: غذاهای خشک به همراه غذاهایی که ادویه زیادی دارند، باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می‌شوند.

دهقانی ادامه داد: تمام روزه داران، خصوصاً آن‌هایی که دچار بیماری‌های گوارشی و معده هستند، سعی کنند از خوردن این غذاها بپرهیزند یا از لیمو‌ترش، ماست و سبزی خوردن در کنار این غذاها استفاده کنند.

وی افزود: روزه‌داران برای پیشگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی و ترش کردن و سوزش سر معده، باید از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب مانند زولبیا و بامیه در سحر یا افطار پرهیز کنند.

دهقانی ادامه داد: مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس نیز در سحری یا افطاری مناسب نیست، زیرا این غذاها زمینه بروز ناراحتی‌های گوارشی نظیر ترش کردن معده را فراهم می‌کنند ضمنا خوب است شش تا هشت لیوان آب در فاصله افطار تا سحر نوشیده شود و برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول ساعات روز، لیمو‌ترش تازه در پایان سحری مصرف شود.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سحری کله‌پاچه و سیرابی نخورید !

Khash_(dish)

سحری کله‌پاچه و سیرابی نخورید !

کارشناس ارشد اداره تغذیه وزارت بهداشت گفت: کله‌پاچه و سیراب-شیردان اگر چه به ظاهر آبکی هستند ولی به دلیل چربی زیاد احساس تشنگی را تشدید می‌کنند. حامد پورآرام در مورد نیاز بدن به تأمین آب بین افطار تا سحر گفت: در حالت عادی روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب می‌خوریم ولی در شرایط ویژه ماه رمضان و به تعویق انداختن احساس تشنگی باید از خوردن غذاهای پر ادویه و تند، و غذاهای پرنمک خودداری کرد.

وی ادامه داد: همچنین باید از خوردن غذاهای پرچرب که باعث احساس تشنگی می‌شوند، صرفنظر کرد و غذاهای سرخ کردنی، کله‌پاچه و سیراب، شیردان که به ظاهر آبکی هستند ولی به دلیل چربی زیاد احساس تشنگی را تشدید می‌کنند.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه غذاهایی که حاوی سیر و پیاز فراوان هستند سبب می‌شوند تا روزه‌داران در طی روز احساس نیاز به آب داشته باشند و خوردن آب طی چند ساعت افطار تا سحر بسیار توصیه می‌شود.

پورآرام خوردن انواع میوه تازه یا بخارپز و آب‌پز و کمپوت به شرطی که حاوی شکر زیاد نباشد را مفید دانست و افزود: این کار علاوه بر اینکه آب بدن را تأمین می‌کند ویتامین و مواد معدنی را هم به بدن می‌رساند.

خورش آلو،‌سالاد سبزی و برگه هلو دوای رفع یبوست در ماه رمضان

وی با اشاره به اینکه کمبود آب علاوه بر احساس تشنگی می‌تواند در ایجاد یبوست هم نقش داشته باشد به روزه دارانی که با این مشکل مواجه می‌شوند توصیه کرد که از غذاهایی مانند خورشت آلو و خورشت حاوی انواع سبزی و برگه‌های خیسانده شده مانند برگه آلو، هلو یا آب آنها استفاده کنند.

کارشناس ارشد اداره تغذیه وزارت بهداشت همچنین استفاده از سالاد سبزی در وعده سحری را مناسب دانست و خاطرنشان کرد: سالاد به شرط آنکه سس مایونز (حاوی چربی بالا) نداشته باشد و فقط با آبلیموی تازه یا سرکه به همراه کمی روغن زیتون میل شود می تواند علاوه بر نگهداری آب بدن در حرکت روده ها و برطرف کردن یبوست موثر باشد.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سلامت نگه داشتن پوست در ماه رمضان

skin-healthy-in-ramadan

سلامت نگه داشتن پوست در ماه رمضان

دکتر سید ناصر عمادی، متخصص پوست در مطلبی نوشت:شاید تاکنون کمتر از اثرات روزه داری بر پوست  شنیده باشید زیرا همواره بیشتر توجهات به ارگان هایی از بدن چون سیستم گوارش (معده، روده، مری، کبد) و غدد است که ارتباط مستقیم آنها با روزه داری نقش اساسی در هضم و جذب غذا و تنظیم قند خون دارند.

مضاف بر آن گاهی بروز سنگ های کلیوی نیز که نتیجه کاهش مایعات بدن وکاهش دفع ادراری است که از مشکلات مراجعین روزه دار بخصوص در ایام گرم سال می باشد.

اما چگونه می توان پوست بدن را در مقابل عوارض احتمالی ایام روزه داری مراقبت نمود؟

۱ ـ خشکی لب و بینی یکی از مشکلات جدی روزه داران بخصوص در گرمای تابستان میباشد که بخصوص در کشاورزان و کارگران بیشتر آشکار است. زیرا تابش مستقیم نورخورشید به لب از یک سو و از سوی دیگر تعریق و دفع مایعات بدن علتی مضاعف بر شدت خشکی لب شده که گاهی منجر به شکاف و خونریزی از لب می شود. توصیه به استفاده از کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده های مخصوص لب و پرهیز از تماس مستقیم با نور خورشید در درمان آن موثر خواهد بود. همچنین مخاط خشک بینی نیز میتواند علائمی چون خون دماغ را بهمراه داشته باشد که وازلین یا نرم کننده های ویتامینه میتواند کاملا این مشکل را مهار نماید.

۲ ـ تب خال و آفت های دهانی از مشکلات شایع کسانی میباشد که در معرض آفتاب گرم بوده واز کاهش مایعات بدن رنج میبرند. زیرا بدن دهیدراته یا کم آب و نور خورشید، توام میتوانند با ایجاد نوعی استرس درونی موجب فعال شدن ویروس تبخال یا آفت دهان شوند. توصیه به بیماران مصرف مایعات فراوان در بعد افطار و سحر و پرهیز کامل از نور خورشید و حفظ آب بدن با کاهش تعریق در ادامه کاهش فعالیت های بدنی میباشد. در موارد شدید و مکرر تبخال، مصرف قرص آسیکلوویر با نظر پزشک توصیه می گردد.

۳ ـ ریزش مو و تغییرات ناخنی اگر چه ممکن است بندرت مشاهده شود اما بروز آن در افراد با سوابق ریزش مو و مشکلات ناخنی ممکن است در این ایام بیشترباشد که علت عمده آن افزایش مصرف کربو هیدراتها (شیرنی ها) و مواد نشاسته دار و گوشت قرمز و در مقابل کاهش مصرف مواد سرشار از ویتامینها و مواد معدنی چون لبنیات، سبزیجات و… می باشد.

۴ ـ بیماری های تاولی مانند پمفیگوس و سایر بیماری های خود ایمنی مانند بیماریهای رماتیسمی پوست، پسوریازیس، لیکن پلان، ویتیلیگوه یا برص و … اگر چه دلایل علمی مستدل و کاملی وجود ندارد اما گاهی شدت گرسنگی و تشنگی بخصوص در فصل تابستان میتواند در شدت و وسعت بیماریهای فوق نقش داشته باشد که مشاوره با پزشک متخصص قبل از ایام روزه داری توصیه میشود تا پزشک با مشاهده و کنترل بیماری ارتباط یا عدم ارتباط و حتی شدت آن را با روزه داری در هر فرد بیماری جداگانه تعیین نماید.

۵ ـ خشکی پوست در روزه داران نمیتواند با منشا روزه داری باشد زیرا مصرف مایعات کافی در ساعات افطاری و سحری کفایت نیازهای پوست مرطوب را مینماید. با اینحال تامین رطوبت پوست در ساعات روزه داری از طریق استحمام و یا دستمال و لباس مرطوب مقدور می باشد.

۶ ـ آکنه و جوش های صورت بدلیل مصرف مواد قندی و شیرینی جات فراوان میتواند شدیدتر شده بطوریکه علاوه بر صورت نواحی از پشت و بازوها را نیز گرفتار نماید.

۷ ـ چین و چروک صورت و خطوط پوستی در نواحی شکم و چین ها نمیتواند بعلت روزه داری باشد. مگر آنکه بیمار ضمن روزه داری تصمیم به کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سنگین همراه با فعالیت های بدنی شدید داشته باشد بطوریکه کاهش وزن بیش از ۱۰ درصد کل وزن بدن در مدت کمتر از ۳ ماه میتواند منجر به بروز چین و چروک گردد. که عده ای متاسفانه ایام ماه مبارک رمضان را فرصت مناسبی برای انجام آن میدانند. ضمن توصیه به حفظ جایگاه معنوی روزه داری توصیه میشود به لحاظ دستورات پزشکی نیز از انجام رژیم لاغری در ایام روزه داری پرهیز نمایید.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

رفع بوی بد دهان در روزه داران

bad_breath_20191

رفع بوی بد دهان در روزه داران

یکی از مشکلاتی که اکثر روزه ‌داران در ماه مبارک رمضان با آن مواجه می‌ شوند، بوی ناخوشایند دهان است که گاهی علاوه بر خود فرد، ممکن است اطرافیان او را نیز آزار دهد. البته این مشکل برای بعضی ‌ها فقط به ماه رمضان منتهی نمی‌ شود؛ یعنی در برخی افراد، بوی ناخوشایند دهان‌ در ماه‌ های دیگر سال نیز وجود دارد.

بوی بد دهان علل مختلفی دارد. بیماری‌ های گوارشی نظیر زخم ‌های معده که علت عمده ی آن هلیکوباکترپیلوری است می‌تواند سبب خروج بوی نامطبوع از دهان شود. در این حالت، این بو با تجویز داروهای خاصی از سوی پزشک کنترل می ‌شود.

گاهی بوی بد دهان به دلیل زیاده ‌روی در مصرف غذاها است، آن هم غذاهایی که ترکیبات ناهمگونی با هم دارند.

یکی دیگر از علل بوی بد دهان عدم استفاده از مسواک و نخ دندان است.

بویی که در ماه مبارک رمضان از دهان خارج می ‌شود، به دلیل نخوردن غذا است. هنگام نخوردن غذا، بدن برای تولید انرژی به ذخایر چربی روی می آورد و طی سوختن چربی ها در کبد، کتون ها تولید می‌ شوند که باعث ایجاد این بو می شوند.

در روزهای اول ماه مبارک رمضان، به‌ دلیل این که کبد آمادگی کافی را برای سوزاندن مقدار زیادی چربی ندارد، این بو بیشتر است، اما به تدریج که توانایی کبد برای این کار بیشتر می ‌شود، مقدار کتون تولید شده کم می شود.

آن چه باید به آن توجه داشت، این است که این بو طبیعی است و نیاز به راه و روش‌ خاصی برای درمان ندارد. فقط می ‌توان با انجام کارهایی که در ذیل به آن اشاره می‌ شود از میزان آن کم کرد:

کسانی که غیر از ماه مبارک رمضان، در ایام دیگر سال هم در روزه می گیرند، کمتر دچار بوی بد دهان می‌ شوند، چون کبد آن ها آماده ‌تر است تا چربی‌ های اضافه را بسوزاند.

می ‌توان با مصرف غذاهای خنک، نعناع یا برخی سبزیجات خشک دیگر این بو را به طور موقتی از بین برد.

در افرادی که بعد از خوردن سحری مسواک نمی ‌زنند، به دلیل باقی ماندن غذاها در لا به‌ لای دندان‌ ها و در حفرات دهان این بو بیشتر و نامطبوع‌ تر است.

در طی روزهای معمولی به دلیل نوشیدن مایعات، آب و چای ، بزاق دهان پیوسته تازه می شود و این بو کمتر است، اما در روزه‌ داری به دلیل این که امکان تازه شدن آب دهان کمتر است، باقی ماندن غذاها در بین دندان ها همراه با تولید کتون ها، بوی بد بیشتری را ایجاد می‌ کند.

علت اصلی، چربی‌ ها هستند

در حالت روزه‌ داری و گرسنگی طولانی مدت، بعد از گذشت چند ساعت که ذخایر قندی بدن تمام می ‌شود، بدن برای تولید انرژی به چربی ها روی می ‌آورد. در اثر سوزاندن چربی ها، موادی به نام کتون در بدن ساخته می ‌شوند که بوی آنها از راه تنفس خارج می‌ شود. البته این موضوع در همه ی افراد، یکسان اتفاق نمی ‌افتد و در بعضی ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر است.”

بوی بد دهان در ماه رمضان، عمدتا به دلیل تولید ترکیبات کتونی است و ربطی به نوع ماده ی غذایی مصرفی در افطار و سحر ندارد.

خوردن چربی ‌ها و گوشت‌ ها تاثیر چندانی در این امر ندارند. البته اگر میزان مواد قندی خورده شده بیشتر باشد، این بو کمتر خواهد بود. در کل، ماهیت روزه این‌ طور است که بدن باید چربی ‌های اضافه را بسوزاند و یکی از مزایای روزه گرفتن هم همین است. پس نباید زیاد نگران بود، زیرا با گذشت زمان این بوی ناخوشایند، کمتر می ‌شود. نکته ی قابل توجه آن است که این بو در افراد چاق کمتر و در خانم ‌ها و بچه‌ ها بیشتر است. همچنین در افرادی که بدون سحری روزه می ‌گیرند نیز زیاد است.”

پس به خاطر بسپارید…

– در وعده ی سحری، طوری برنامه‌ ریزی کنید که فرصت کافی برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را داشته باشید.

– از مصرف غذاهای خیلی داغ، تند، ترش و اسیدی خودداری کرده و یا حتی‌ المقدور کمتر مصرف کنید، زیرا با مصرف این نوع غذاها پُرزهای چشایی دهان دچار ساییدگی می ‌شوند و این کار به خشک شدن آب دهان کمک می کند و سبب بوی بیشتر دهان می‌ گردد. پس خوردن چای داغ یا آب ‌لیمو باید کم و یا به ‌طور کلی حذف شود.

– ماه رمضان، زمان خوبی برای تمرین کردن اصول غذایی با نظم خاص است. زیاد‌ه‌ روی در مصرف غذا را کنار بگذارید؛ مثلا اگر فردی هستید که زیاد قهوه و چای مصرف می‌ کنید، در این ماه از نوشیدن چای داغ اجتناب کنید. شاید خوردن چای داغ و مخصوصا پُررنگ در هنگام سحر برای دو ساعت کمک کننده باشد، اما در طول روز سبب خشکی دهان می ‌شود.

– سعی کنید غذاهای نرم ‌تر و لطیف ‌تر نظیر فرنی ‌ها و حریره ‌ها را بیشتر مصرف کنیم که پُرزهای دهان را نوازش داده و سبب تحریک غدد بزاقی‌ تان شود.

– از مصرف میوه‌ ها و سبزی‌ های ترش پرهیز کنید، زیرا این مواد غذایی سبب کاهش ترشح بزاق و خشکی دهان می ‌شوند.

به‌ طور کلی، خوردن غذاهای خشک به همراه نزدن مسواک و افزایش جرم‌ های دندانی، غدد ترشحی بزاق را مسدود کرده و ترشح بزاق را به شدت کم می ‌کنند. لذا بوی بد دهان تشدید می شود.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

روزه چربی و قند اضافه خون را پاک می‌کند

adbc7ef09d0edfd165090343451addc6

روزه چربی و قند اضافه خون را پاک می‌کند

یک متخصص تغذیه گفت: روزه‌داری چربی و قند اضافه خون را پاک می‌کند. مصرف نوشابه سیاه و انواع قهوه و نسکافه نیز بهتر است با نزدیک شدن به ماه رمضان کاهش یابد تا با عوارضی چون سردرد مواجه نشویم.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با فارس توصیه‌هایی در مورد آماده سازی بدن در روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان داشت.

وی در مورد تغذیه در ماه رمضان گفت: نکته مهم و قابل توجه این است که قانونگذار شریعت یک ماه روزه داری را برای ارتقاء سلامت انسان وضع کرده است چرا که ما در ۱۱ ماه سال هرچه خواستیم خورده‌ایم و از هر الگوی غذایی پیروی کرده‌ایم.

این متخصص تغذیه افزود: لذا ممکن است در طول سال میزان چربی و قند خون ما افزایش پیدا کرده و نارسایی‌هایی در بدن ایجاد شده باشد.

وی با بیان اینکه خون در ماه رمضان از قند و چربی پالایش می‌شود خاطرنشان کرد: افراد باید از این فرصت طلایی استفاده کنند و عادات بد غذایی خود را کنار بگذارند.

صفوی همچنین در توصیه‌هایی به هموطنان جهت آماده‌سازی و استقبال از ماه رمضان گفت: بهتر است از همین چند روز باقیمانده پرخوری را کنار بگذاریم و بدن خود را به شرایط ماه مبارک عادت دهیم تا با شروع رمضان دچار مشکل نشویم.

وی همچنین به روزه‌داران سیگاری توصیه کرد: به هر ترتیب شخصی که روزه می‌گیرد برای ساعت‌های طولانی سیگار نمی‌کشد، پس بهتر است از این شرایط استفاده کرده و مصرف سیگار را کنار بگذارند؛ ضمن اینکه از همین روزهای باقیمانده استفاده کنند و مصرف خود را کاهش دهند تا دچار عوارض عدم مصرف طولانی مدت در رمضان نشوند.

به گفته این متخصص تغذیه، هموطنانی که در رژیم غذایی روزانه خود از مواد دارای کافئین مانند نوشابه سیاه و انواع قهوه و نسکافه استفاده می‌کنند، مصرف این مواد را در روزهای منتهی به رمضان کاهش دهند تا با عوارضی چون سردرد مواجه نشوند.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

توصیه های سلامتی در ماه مبارک رمضان

sofre_eftar_salamati

توصیه های سلامتی در ماه مبارک رمضان

برنامه غذایی ما در ماه مبارک رمضان نباید نسبت به قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن طبیعی تأثیر زیادی نداشته باشد.
با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی و دیر هضم می شوند مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد. غذاهای دیرهضم معمولاً ۸ ساعت در دستگاه گوارش می مانند، در حالیکه غذاهای زود هضم فقط۳ تا۴ ساعت در معده باقی می مانند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی خواهد کرد.
غذاهای دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دوسر، لوبیا، عدس ، آرد سبوس دار ،‌ برنج با پوست و غیره ( که کربوهیدرات های پیچیده نامیده می شوند).
غذاهای زود هضم عبارتند از: غذاهایی که حاوی قند، آرد سفید و غیره هستند (که به این گروه کربوهیدرات های تصفیه شده گفته می شود).
غذاهای حاوی فیبر غذایی عبارتند از: غذاهای حاوی سبوس، گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، انواع سبزی ها مانند لوبیای سبز، نخود،‌ ذرت،‌ اسفناج، برگ چغندر، میوه های با پوست، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو ، انجیر،‌ آلو خشک، بادام و غیره.
غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند و از همه گروه های غذایی مثل میوه، سبزیجات،‌گوشت و مرغ و ماهی، نان و غلات و گروه شیر و لبنیات باید در برنامه غذایی ما وجود داشته باشد.
غذاهای سرخ شده باید به مقدار کم مصرف شوند، زیرا باعث عدم هضم، سوزش سردل و اختلال در وزن مناسب می شوند.

 از چه غذاهایی پرهیز کنیم ؟
۱ – غذاهای سرخ کردنی و چرب
۲- غذاهای حاوی قند زیاد
۳ – خوردن غذای زیاد بخصوص هنگام سحر
۴ – خوردن چای زیاد هنگام سحر. چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک های معدنی که در طول روز بدن به آنها نیاز دارد، دفع می شوند.
۵ – سیگار : اگر شما نمی توانید کشیدن سیگار را یک دفعه قطع کنید از هفته های قبل از ماه رمضان مصرف آن را به تدریج کاهش دهید.

چه غذاهایی را مصرف کنیم ؟
۱ – مصرف کربوهیدرات های مرکب در سحر که مدت طولانی تری هضم می شوند و باعث می شوند که کمتر گرسنه شوید.
۲- حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهائی است که دیر هضم می شود.
۳ – خرما منبع عالی قند، ‌فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم می باشد.
۴ – مغز بادام غنی از املاح خصوصا کلسیم و فیبر می باشد.
۵ – موز منبع غنی پتاسیم، منیزیم و کربوهیدرات می باشد.
۶- مصرف زیاد آب یا آب میوه در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تأمین آب مورد نیاز بدن می شود.

 مشکلات سلامتی، علل و درمان آن
یبوست
یبوست می تواند باعث ایجاد بواسیر، شقاق های دردناک مقعد و سوء هاضمه به همراه نفخ شود.
علل: مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده، مصرف کم آب و فیبر غذایی.
درمان: مصرف کم کربوهیدرات های تصفیه شده، افزایش مصرف آب، استفاده از سبوس در پخت نان ها، استفاده از آردهای قهوه ای و سبوس دار

سوء هاضمه و نفخ
علل: پرخوری، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند و ادویه دار، غذاهایی که ایجاد نفخ می کنند مثل تخم مرغ،‌ کلم ، لوبیا، عدس و نوشابه های گازدار
درمان: پرخوری نکنید، آب میوه یا آب بنوشید. از غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنید.

 ضعف ( افت فشار خون )
علائم: افزایش تعریق، ضعف، خستگی، کم شدن انرژی، سرگیجه بخصوص هنگام برخاستن، ظاهر رنگ پریده و احساس افتادن که این علائم بیشتر هنگام بعد از ظهر اتفاق می افتند.
علل: مصرف کم مایعات و کاهش مصرف نمک
درمان:به مکان های گرم نروید. مصرف نمک و مایعات را افزایش دهید.
توجه: افت فشار خون باید با گرفتن فشار خون در هنگام بروز علائم تأیید شود. افراد دارای فشار خون بالا ممکن است در طول ماه رمضان نیاز به تنظیم مجدد داروهای خود توسط پزشک داشته باشند.

 سردرد
علل: عدم مصرف کافئین و تنباکو،‌انجام کار زیاد در طول روز، کم خوابی، گرسنگی که معمولاً در طول روز بیشتر شده و در انتهای روز بدتر می شود. سردرد وقتی با افت فشار خون همراه شود، می تواند منجر به سردرد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود.
درمان: در طول یک تا دو هفته قبل از ماه رمضان به تدریج مصرف کافئین و تنباکو را قطع کنید. چای سبز و بدون کافئین ممکن است جایگزین خوبی باشد. همچنین برنامه خود را در طول ماه رمضان طوری ترتیب دهید تا خواب کافی داشته باشید.

 کاهش قند خون
علائم: ضعف، سرگیجه، خستگی،‌کاهش تمرکز،‌ تعریق زیاد، لرزش بدن، عدم توانائی برای انجام فعالیت های بدنی، سردرد و تپش قلب.
علل در افراد غیر دیابتی: مصرف زیاد قند مثل کربوهیدرات های تصفیه شده مخصوصاً در هنگام سحر باعث می شود که بدن مقدار زیادی انسولین تولید کرده و باعث افت قند خون شود.
درمان: خوردن غذا هنگام سحر و کاهش مصرف نوشیدنی ها و غذاهای حاوی قند.
توجه: افراد دیابتی ممکن است به تنظیم مجدد داروهای خود در ماه رمضان احتیاج داشته باشند و باید با پزشک خود مشورت کنند.

 انقباضات عضلانی
علل: مصرف کم غذاهای حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم
درمان: خوردن غذاهای غنی از املاح بالا مثل: سبزیجات، میوه جات، شیر و لبنیات، گوشت و خرما
توجه: افراد دارای فشار خون بالا که تحت درمان هستند و افراد دچار سنگ کلیه، باید با پزشک خود مشورت کنند.

 زخم معده،‌ سوزش سردل، التهاب معده
افزایش سطح اسید در معده خالی در ماه رمضان باعث تشدید زخم و التهاب معده می شود که به صورت احساس سوزش در ناحیه معده و زیر دنده ها ظاهر شده و می تواند بطرف حلق گسترش یابد. غذاهای تند، قهوه و نوشابه های سیاه این حالت را بدتر می کنند.
درمان های پزشکی برای کنترل سطح اسید معده وجود دارند وافراد مبتلا، قبل از روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کنند.

 سنگ کلیه
سنگ کلیه ممکن است در افرادی که به مقدار کم آب می نوشند ایجاد شود. بنابراین مصرف زیاد مایعات برای جلوگیری از تشکیل سنگ ضروری می باشد.

 درد مفاصل
علل: در طول ماه رمضان که نمازهای بیشتری خوانده می شود، فشار روی مفاصل زانو افزایش می یابد. در افراد مسن و یا افراد دچار التهاب مفاصل این مسئله باعث درد، سفتی، تورم و احساس ناراحتی می شود.
درمان: وزن را کم کنید تا زانوها مجبور نباشند وزن زیادی را تحمل کنند. قبل از ماه رمضان اندام تحتانی را ورزش دهید تا برای فشار اضافی وارده، آماده باشند. آمادگی بدنی باعث می شود تا نماز راحت تر خوانده شود.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

چه غذایی‌هایی در ماه رمضان روزه‌دار را تشنه می‌کند

13

چه غذایی‌هایی در ماه رمضان روزه‌دار را تشنه می‌کند

 استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران، گفت: در وعده سحری از مصرف غذاهای خشک و پر ادویه و تند، غذاهای سرخ شده و پرچرب و شیرین و همچنین از مصرف زیاده از حد گوشت باید پرهیز کرد.

دکتر غلامرضا کردافشاری در گفت و گو با ایسنا، افزود: مصرف آب در بین وعده‌های غذایی به منظور پیشگیری از تشنگی کار صحیحی نیست، چرا که باعث بروز نفخ و اختلال هضم غذا می‌شود.

وی با بیان اینکه در این ماه مصرف قهوه، کاکائو و چای پررنگ به علت مدر بودن تشنگی را تشدید می‌کند، اضافه کرد: در وعده سحر و افطار حتی‌الامکان کم‌تر از غذاهای نشاسته‌ای استفاده شود، زیرا این غذاها برای هضم شدن احتیاج به آب بیشتری دارند.

این متخصص طب سنتی گفت: از غذاهایی مانند حلیم، کله پاچه، کباب و ماهی به خصوص در وعده سحر باید پرهیز کرد، این گونه غذاهای غلیظ برای هضم، حرارت بیشتری را به سمت معده جلب می‌کنند و بدیهی است که با افزایش حرارت معده، نیاز به آب نیز افزایش می‌یابد.

کردافشاری ادامه داد: خلط غلیظ تولید شده توسط این غذاها، در عروق به راحتی حرکت نمی‌کند و برای حرکت نیاز به ترقیق توسط آب دارد و تشنگی را تشدید می‌کند.

به گفته وی، مصرف آب یخ گرچه در ابتدا و در ظاهر باعث فرونشاندن تشنگی می‌شود، ولی در نهایت تشنگی را تشدید می‌کند.

این استاد دانشکده طب سنتی همچنین گفت: ازغذاهای بسیار شور مانند گوشت‌های نمک سود، تن ماهی یا ماهی شور باید پرهیز کرد، غذاهایی که در آن‌ها مقدار زیادی سیر به کار رفته، باعث افزایش تشنگی می‌شوند‌.

کردافشاری ادامه داد: از خوابیدن بلافاصله پس از غذا در وعده سحری، به خصوص در صورتی که غذای باطبیعت گرم مصرف شده باشد، باید پرهیز کرد.

وی با اشاره به اینکه در طول روزه‌داری باید از ورزش های سخت و معرق و حرکات ایروبیک پرهیز کرد، گفت: در ماه مبارک رمضان، در طول روز از حمام‌های بسیار داغ، سونا باید اجتناب کرد، چرا که تعرق بیش از حد در این حمام‌ها باعث بروز کم آبی در بدن می‌شود.

این متخصص طب سنتی معتقد است: برای رفع تشنگی پس از افطار، آب سرد را به یک باره نباید نوشید، بلکه باید مزه مزه کرده و جرعه جرعه بنوشند، چرا که به یک باره نوشیدن آب سرد حرارت غریزی بدن را از بین می‌برد.

کردافشاری بیان کرد: کسانی که از داروهای خشک کننده استفاده می‌کنند‌(مانند آنتی بیوتیک‌ها) باید زمان مصرف آنها را در شب پس از افطار قرار دهند و حتی الامکان در وعده سحر از این داروها استفاده نکنند.

مصرف چه موادی ما را از تشنگی حفظ می‌کند؟

این متخصص طب سنتی در این خصوص نیز ادامه داد: شروع افطار بهتر است با خرما و آب ولرم یا شیر ولرم باشد، به عنوان غذای ابتدای افطار، مصرف انواع سوپ‌ها توصیه می‌شود.

کردافشاری افزود: افرادی که معده گرم و خشک دارند، می‌توانند از فرنی‌هایی که از آرد جو و روغن بادام و شکر تهیه شده است، استفاده کنند‌، چرا که آرد جو مسکن تشنگی بوده‌، هم‌چنین روغن بادام نیز رطوبت دهنده بدن است.

وی‌ ماء الشعیر، شربت لیمو، شربت نارنج یا بالنگ، شربت سکنجبین ساده، آب انوع میوه‌ها از جمله انار، سیب، به و گلابی را از جمله بهترین شربت‌ها برای رفع تشنگی در این ماه ذکر کرد که علاوه بر تقویت معده، در رفع تشنگی نیز بسیار کارآمد است.

این استاد دانشکده طب سنتی در پایان گفت: مصرف میوه‌هایی از جمله خیار، هندوانه، خربزه، انگور، گلابی و زرد آلوی تازه یا برگه زردآلو خیسانده در آب آلبالو در ماه مبارک رمضان برای جلوگیری از تشنگی در طول روز مفید است، بهتر است از سبزیجاتی از جمله کاهو نیز استفاده شود.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

کاهش دفع آب بدن با مصرف میوه‌های رنگی در سحر

518c8407afc5d

کاهش دفع آب بدن با مصرف میوه‌های رنگی در سحر

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف میوه‌های آب‌دار و رنگی مانند آلو سیاه، آلبالو و گیلاس در سحر دفع آب بدن در طول روز را کاهش دهد.

محمدحسن انتظاری، با بیان اینکه افرادی که قصد روزه گرفتن دارند چند روز قبل از فرا رسیدن ماه رمضان از میزان غذای مصرفی خود بکاهند، اظهار کرد: کم کردن میزان نوشیدن چای و وعده‌های غذایی روش موثری است تا بدن کم کم به کاهش وعده‌های غذایی در این مدت عادت کند.

وی با تاکید بر اینکه ذخیره آب بدن در ایام رمضان و با توجه به فصل گرما به شدت کاهش می‌یابد، افزود: در اصل بدن جایی برای ذخیره آب ندارد و این اشتباه است که بگوییم اگر چهار لیتر آب بخوریم بدنمان ذخیره آب دارد چراکه این آب تا دو ساعت بعد از بدن دفع می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه بهترین روش برای تامین آب بدن مصرف میوه و سبزیجات است، تصریح کرد: می‌توان از طریق مصرف میوه‌ها، انواع سبزی و نان‌های سبوس‌دار به تامین آب بدن کمک کرد اما باید در نظر گرفت که در زمان سحری مصرف میوه‌های آب‌دار و رنگی مانند آلو سیاه، آلبالو و گیلاس بهترین است تا دفع آب بدن در طول روز را کاهش دهد.

انتظاری با بیان اینکه بهتر است در ایام رمضان مصرف غذاهای پروتئینی مانند گوشت و حبوبات را کم کنیم، ادامه داد: برای نمونه بهتر است، مصرف مواد پروتئینی را به یک چهارم روزهای عادی برسانیم علاوه بر این بهتر است تا حد امکان از مصرف برنج سفید پرهیز شود و از مخلوط برنج با شوید، عدس و کلم استفاده کنیم که در کاهش وزن نیز موثر است.

وی با بیان اینکه مصرف ادویه‌های تند مانند فلفل به ویژه در وعده سحر مناسب نیست، گفت: یکی از نکاتی که لازم است در وعده سحر به آن توجه کرد کم کردم میزان نمک و فلفل است چراکه این دو ادویه احساس تشنگی بیشتری در طول روز ایجاد می‌کنند.

غذای وعده سحر حتما گرم شود

این متخصص تغذیه به راهکار جلوگیری از مسمومیت غذایی اشاره کرد و ادامه داد: به منظور جلوگیری از مسمومیت غذایی تا جایی که ممکن است غذای سحری را همان وعده سحر درست و در صورتی که قبلا پخته شده حتما در وعده سحری گرم شود.

انتظاری با اشاره به اینکه مرغ و کباب از غذاهایی هستند که احتمال ایجاد مسمومیت غذایی در طول روز را بیشتر می‌کنند، اضافه کرد: در صورت مصرف مرغ و کباب در وعده سحر لازم است که این غذاها حتما گرم شود.

وی ادامه داد: ورزشکاران حرفه‌ای مانند فوتبالیست‌ها بهتر است که تمرینات خود را در شب و یا صبح انجام دهند و برای رفع کم آبی بدن از انجام تمرین در روز خودداری کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بهتر است از انجام ورزش‌ها و تمرینات در بعد از ظهر پرهیز شود، خاطرنشان کرد: بعدازظهر آب بدن به صورت تبخیر و ادرار از بدن دفع می‌شود و عملا این زمان از روز احتمال افت فشار خون و قند خون بیشتر است.

انتظاری با تاکید بر اینکه مردم مصرف میوه و سبزی‌ها در ماه رمضان باید افزایش پیدا کند، ادامه داد: بهتر است در وعده سحری از غذاهای ساده استفاده شود و به دلیل روزهای بلند و شب‌های کوتاه بهتر است رفع نیازهای بدن حتی آب به جای افطار در وعده شام باشد.

وی با تاکید عدم حذف وعده سحری خاطرنشان کرد: با حذف وعده سحری بدن فشار بسیاری را متحمل می‌شود و اغلب افرادی در ماه رمضان اضافه وزن پیدا می‌کنند که وعده سحری را نمی‌خورند.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

راهکارهایی برای رفع خشکی مزاج در ماه رمضان

Food-Drinks

راهکارهایی برای رفع خشکی مزاج در ماه رمضان

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه خشکی مزاج ارتباطی با روزه‌داری ندارد، راهکارهای برطرف کردن آن را تشریح کرد. سید ضیاءالدین مظهری در گفت‌وگو با فارس راهکارهای رفع خشکی مزاج را تشریح کرد.

وی گفت: باور داشته باشیم که گرفتن روزه هیچ ارتباطی با کوفتگی بدن، اختلال حافظه یا خشکی مزاج ندارد.

به گفته این متخصص تغذیه، تمام علائمی که در بدن انسان مشاهده می‌شود به نوع تغذیه افراد بستگی دارد.

وی در مورد راهکارهای رفع خشکی مزاج گفت: استفاده از مواد غذایی دارای فیبرهای محلول و نامحلول در زمان افطار، سحر و میان این دو وعده غذایی بسیار به رفع خشکی مزاج کمک می‌کند.

پذرت، بادام، میوه آوکادئو، نخود، کنگر فرنگی، گلابی، برنج قهوه‌ای، باقالی، نان سبوس دار، عدس، لوبیا قرمز، جو پوست کنده، تمشک، نخود فرنگی، کلم بروکلی، سیب و لوبیای سفید از جمله مواد غذایی دارای فیبر فراوان هستند.

مظهری همچنین تأکید کرد: در وعده‌های غذایی افطار و سحر حتماً باید از ۴ گروه اصلی مواد غذایی استفاده کرد تا بدن دچار عدم تعادل در هضم و جذب غذا نشود.

وی ادامه داد: مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر در کنار مصرف مواد غذایی فیبردار حرکات دودی روده را تقویت کرده و خشکی مزاج را بر طرف می‌کند.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

دیابتی‌ها از مصرف زولبیا و بامیه‌ خودداری کنند

 13b

دیابتی‌ها از مصرف زولبیا و بامیه‌ خودداری کنند

 

یک متخصص تغذیه از بیماران دیابتی خواست تا در صورت روزه داری تحت نظر پزشک معالج خود، از مصرف مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه و چای شیرین در وعده افطار خودداری کنند. دکتر یحیی پاسدار ، با اشاره به وجود اختلال قند و انسولین در بیماران دیابتی، عنوان کرد: این بیماران به منظور گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بیمارانی که قند آنها تثبیت و کنترل شده می توانند تحت نظر پزشک خود روزه بگیرند، افزود: این بیماران درصورت روزه داری باید رژیم غذایی بیماران دیابتی را رعایت کرده و از مواد غذایی مانند حبوبات، سالاد، سبزیجات و نان سبوس دار که قند خون را به یکباره افزایش نمی‌دهند، در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خوردن موادی مانند زولبیا بامیه، عسل، خرمای زیاد و چای شیرین که به یکباره قند خون را افزایش می‌دهد را برای این بیماران مناسب ندانست.

به گفته پاسدار، بیماران دیابتی در صورت روزه داری تحت نظر پزشک باید به محض افت قند در طول روزه داری روزه خود را شکسته و افطار کنند.

‌وی گفت: بیماران دیابتی نوع یک که انسولین مصرف می‌کنند‌، به طور معمول قادر به گرفتن روزه نیستند.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

روزه دارن عزیز، حذف سحری ممنوع !

Breakfast

روزه دارن عزیز، حذف سحری ممنوع !

مصرف روزانه پنج وعده غذایی، شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده ضروری است. در ماه مبارک رمضان نیز باید همین روال ادامه پیدا کند، با این تفاوت که وعده سحری جایگزین نهار و مواد انرژی زای افطار باید در حد صبحانه باشد و با توجه به کوتاهی شب، وعده‌ها باید طوری تنظیم شوند که جایی برای میان وعده نیز داشته باشیم.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان همدان بر حذف تنقلات بی ارزش از وعده‌های غذایی در ماه مبارک رمضان تاکید کرد. “آرزو کاوه ای”، تصریح کرد: باید در ماه رمضان سعی شود ۲۰ درصد کمتر از آن چیزی که مصرف می‌کنیم کالری دریافت کنیم.

وی ادامه داد: از وعده افطار تا سحر مصرف پنج گروه اصلی موادغذایی نان و غلات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها، میوه‌ها، سبزی‌ها و شیر و لبنیات ضروری بوده که در قسمت نان و غلات باید سعی شود قندهای ساده کمتری مصرف شود.

کاوه‌ای بر مصرف شیرینی حاوی قندهای میوه تاکید کرد و افزود: خرما ماده غذایی مناسبی برای تامین قند خون بوده و به مرور زمان انرژی را آزاد و سطوح قند خون را ثابت نگه می‌دارد.

وی گفت: شیرینی باعث مصرف بیشتر انسولین شده و فرد را گرسنه تر می‌کند، اما قندهای پیچیده به مرور زمان انرژی را آزاد کرده و باعث سیری نسبی فرد می شود.

وی با اشاره به وعده سحری تصریح کرد: حذف سحری مخصوصاً برای افرادی که فعالیت ورزشی و فکری زیادی دارند چون باعث کمبود بیش از حد انرژی و کاهش کارایی روزانه می‌شود کار اشتباهی است.

این کارشناس تغذیه، اثر منفی حذف سحری را از نظر علمی، تجزیه ناقص چربی‌ها عنوان کرد.

وی مصرف هشت تا ۱۲ لیوان آب یا مایعات را برای وعده افطار تا سحر ضروری دانست و افزود: به دلیل این که هندوانه مدر بوده و باعث دفع آب بدن می شود مصرف آن در وعده سحر توصیه نمی‌شود.

کاوه ای ادامه داد: به دلیل این که چای و انواع کولا، حاوی کافئین بوده و باعث افزایش تشنگی می‌شوند بهتر است این نوشیدنی‌ها در ماه رمضان مصرف نشوند.

کاوه‌ای خاطرنشان کرد: وعده افطار باید حجیم نبوده و با یک مایع ولرم، شیر، خرما، سوپ و یا فرنی نرم و رقیق شروع شود و از مصرف فست فودها به دلیل این که فاقد ارزش غذایی بوده و چربی و نمک فراوانی دارند و باعث تشنگی می شوند اجتناب کرد.

این کارشناس تغذیه گفت: شیر به دلیل اینکه حاوی پروتئین و کلسیم بوده و از نظر قندی نیز در حد مناسبی است، مصرف آن به صورت ولرم توصیه می‌شود.

کاوه‌ای کنترل قند خون را از خاصیت میوه‌ها و سبزیجات عنوان کرد و گفت: مصرف این مواد غذایی برای تامین ویتامین و آب مورد نیاز بدن لازم است.

وی در پایان به عدم مصرف بیش از حد سبزیجات در وعده سحر به دلیل دارا بودن فیبر فراوان و جذب آب بدن تاکید کرد.




[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

اعمال عمومی ماه رمضان

اعمال عمومی ماه رمضان

1 ـ روزه داشتن: چنانچه افراد مکلّف عذر شرعی نداشته باشند، روزه های این ماه بر آنان واجب است.

2 ـ صدقه دادن(1)

ترک گناه است.(2)

بروید.»(3)

تعقیبات خوانده شود.

«اللّهم ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کلّ عام...

یاعلیُّ یاعظیم، یاغفور یارحیم، انت الرّب العظیم...

اللّهم ادخل علی اهل القبور السّرور، اللّهم اغن کلّ فقیر...»

صورت کامل آن ها در مفاتیح الجنان، آمده است.(4)

معافند، مکروه است که پرخوری کنند.(5)

این ماه در مفاتیح ذکر شده است.(6)

مسافرت های غیر ضروری کراهت دارد.(7)

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

نکاتی درباره مصرف دارو در ماه مبارک رمضان

32586_800

نکاتی درباره مصرف دارو در ماه مبارک رمضان

 روابط عمومی سازمان غذا و دارو با همکاری ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم، نکاتی را در خصوص نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه داری متذکر شد.

نکته اصلی مورد اشاره این است که بارداری، شیردهی و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخمهای سیستم گوارشی (معده و اثنی عشر)، اختلالات کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه‌داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف داروها، مشورت کند.

بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف اقدام کنند. رعایت نکردن این اصول می تواند به عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری منجر شود. چنانچه فردی به رغم ابتلا به بیماری، پس از مشورت با پزشک معالج خود، مجاز به روزه گرفتن باشد، می‌بایست به نکات زیر توجه کند:

  • – بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریوی(COPD) و صرع خصوصاً در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری می‌باشند. پزشکان علاوه بر اینکه باید به بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می شوند مشاوره دقیق بدهند، باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند توصیه‌های لازم را ارائه کنند.
  • – مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون و ضد انعقاد خون نشان می دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد. البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر (ادرار آور)، برای جلوگیری از ازدست رفتن آب بدن، پزشک به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار اقدام کند.
  • – برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دوبار در طول روز مصرف شوند. مصرف این گونه داروها را می توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.
  • – جهت درمان عفونت، پزشک معالج می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی کند که به جای چند بار مصرف طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شود.
  • – برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود هستند. در مورد این داروها به جای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می‌تواند داروی آهسته رهش که یکبار در روز تجویز می‌شود را توصیه کند.
  • – تغییر نحوه مصرف برخی از داروها (از شکل خوراکی به شکل پوستی) در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک ممکن است. در صورت وجود این شکل دارویی به جای مصرف برخی از داروهای خوراکی، پزشک معالج می‌تواند آنها را به شکل زیست چسب (بر روی پوست) تجویز کند.
  • – در خصوص بیماران دیابتی، هرچند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنا بر تشخیص پزشک معالج می‌تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. در تمامی بیماران دیابتی، تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است.



[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

ماه رمضان فرصتی برای کاهش یا افزایش وزن؟

health-sciences_11310

ماه رمضان فرصتی برای کاهش یا افزایش وزن؟

با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان مشاهده می‌کنیم که چاق‌ها به امید کاهش وزن به استقبال این ماه پر برکت می‌روند که شاید بتوانند زیرسایه این ماه مبارک و هفده ساعت گرسنگی دنبه‌های ذخیره شده را ذوب کنند و لاغرها نیز با امید اینکه مهمانی‌های افطار سفره‌های رنگین شیرینی جات زولبیا و بامیه‌ها این ماه رؤیای افزایش وزن را برای آنان محقق کند.

به گزارش ایسنا، اما متاسفانه با فرارسیدن عید فطر هر دو قشرعزیز روی ترازو می‌روند که شاهد نتیجه فاجعه بار و متوجه می‌شوند که خواب‌هایی که برای این ماه دیده بودند تنها یک سراب بوده است.

دکتر “محمدصادق کرمانی” متخصص تغذیه می‌گوید: باید قبول کنیم که ماه مبارک رمضان خلاف توقعات عزیزان چاق ولاغر ماهی است که چاق‌ها را چاق‌تر و لاغرها را لاغرتر می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: ماه مبارک رمضان ماهی پر برکت است که منافع معنوی، فیزیکی، روحی و اجتماعی به همراه دارد، هرچند که بنده شدیداً مخالف شرح فلسفه روزه‌داری به صورت علمی خشک هستم زیرا این‌گونه تفسیرها باعث تنزل دادن ارزش آن فریضه معنوی تا حد مسائل مادی کم ارزش می‌شود، چراکه ارزش معنوی روزه‌داری به هیچ عنوان قابل قیاس با فواید مادی آن نیست.

کرمانی می‌گوید: متاسفانه روزه داری مثل دیگر عباداتمان از مسیر حقیقی خود منحرف شده است. حقیقت تلخ موجود در تغذیه ماه مبارک رمضان این است که اکثریت روزه داران دچار بدخوری و یا پُرخوری شده و در تغذیه افراط و تفریط می‌کنند.

چرا چاق‌ها در این ماه مبارک چاق‌تر می شوند؟

وی می افزاید: پنج علت را برای این سوال می‌توان مطرح کرد، اول؛ افزایش مهمانی‌ها در این ماه مبارک دوم؛ زولبیاها و بامیه‌ها، سوم؛ تجمیع وعده‌های غذا در یک یا دو وعده، چهارم؛ تغییر الگوی مصرف در ماه رمضان و پنجم؛ کاهش کار و تحرک و افزایش خواب و استراحت.

این متخصص تغذیه می گوید: حل مشکل اول مشکل مهمانی‌ها و میزبانی‌ها؛ ما به هیچ وجه نمی‌گوییم که به مهمانی‌ها نروید یا در این ماه مبارک میزبان روزه داران نباشید بلکه می‌گوییم عزیزان در مهمانی‌ها سعی کنید مثل منزل خودتان رفتار کنید و همین که نیازتان را از سفره میزبان گرفتید فوراً سفره را ترک کنید این کار بیشتر بردباری و والا بودن شخصیت را نشان می دهد.

وی ادامه می دهد: اما اگر میزبان بودید سعی کنید که غذا بیش از تعداد مهمانها آماده نکنید زیرا این کار از طرفی اسراف است واز طرف دیگر شمارا وادار می کند پس از رفتن مهمان‌ها که باقی مانده غذاها را حلال کنید و شاید این یکی از عوامل افزایش وزن در این ماه مبارک باشد. ما می‌گوییم غذای اضافه آمده از مهمانی دست نخورده را برای خود مهمانها در ظرف یک بار مصرف بکشید که آن را همراه خود برای سحری ببرند یا آنها را به فقرا برسانید. زیرا اگر در یخچال بماند شما مجبور به خوردن آنها می‌شوید و اضافه وزن پیدا می کنید. همچنین شیرینیجات زولبیا یا بامیه اضافه آمده از مهمانی‌ها را به فقرا بدهید. زیرا قطعاً آنرا در مدت کوتاه حلال خواهید کرد و افزایش وزن خواهید داشت.

کرمانی می‌افزاید: از طرف دیگر موضوع زولبیا و بامیه؛ متاسفانه هر روغنی که برای سرخ کردن استفاده می شود نباید برای بیش از دو یا سه نوبت سرخ کردن استفاده شود. آن روغن را پس از چند ساعت باید دور ریخت و روغن جدید جایگزین کنید زیرا استفاده بیش از پنج شش ساعت تغییر فرمول می‌دهد و تبدیل به مواد ضرردار یا سرطان زا می شود.

وی می افزاید: همه عزیزان بدون استثنا می‌دانند پاتیل روغن زولبیا که شب اول ماه مبارک پر می‌کنند عادتا روز عید فطر خالی می شود و سلامتی شما را به خطر می اندازند.

این متخصص تغذیه می‌گوید: شاید بگویید بدون زولبیا و بامیه روزه ماه مبارک رمضان نمی‌چسبد و باید بگوییم عزیزان آماده کردن زولبیا و بامیه سالم در منزل آن‌قدر آسان است که کمتر از ۱۰ دقیقه آن را می توانید آماده کنید.

وی ادامه می دهد: تجمیع وعدها، عزیزان روزه دار بدانند که بیشتر افرادی که چاق می‌شوند در این ماه مبارک افرادی هستند که تنها یک وعده افطار تا افطار می‌خورند. زیرا تجمیع وعده‌ها به افزایش وزن منجر می‌شود. بنا براین بهتر است غذاهای داده شده در لیست غذایی را در سه وعده طبق رغبت خودت تقسیم کنید. در مقاله بعدی تقسیم وعده‌ها را تشریح خواهیم کرد ان شاءالله.

کرمانی می‌گوید: الگوی مصرف جامعه در ماه مبارک تغییر و افزایش پیدا می‌کند و مصرف غذاهای گوناگون در ماه مبارک افزایش پیدا می‌کند با یک نگاه به بازار خواروبار فروشی و شیرینی فروش‌ها و قصاب قبل و هنگام ماه مبارک رمضان افزایش فروش را شاهد خواهیم بود. یکی از فواید اجتماعی روزه این است با کم خوری انسان‌ها در این ماه منجر می‌شود که متمولان جامعه به فکر فقرا بیفتند و به آنان کمک کنند. ولی متاسفانه با تغییر حاصل در سفره ها تازه در روزگی به فکر افراد مرفه جامعه میفتیم که چه زندگی خوشی دارند.

وی می‌گوید: کم تحرکی و افزایش خواب و استراحت؛ کاهش فعالیت روزمره و افزایش مقدار تغذیه در ماه مبارک یکی از علل مهم افزایش وزن در این ماه است. قطعاً تحرک و ورزش در گرمای تیرماه به افزایش تعرق و افزایش تشنگی منجر می‌شود. ولی پیاده روی و تحرک و شنا در فاصله افطار تا سحری بسیار مناسب است و برای کاهش وزن کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه می افزاید: اما دو پیشنهاد برای لاغرهای عزیز دارم، پیشنهاد اول؛ یکی از مهمترین عوامل افزایش وزن خوردن یک ماده شیرین بعد از وعده‌های سه گانه است زولبیا و بامیه و دیگر شیرینی‌های ماه مبارک رمضان را بعد از وعده افطار فراموش نکنید حتی اگر میل ندارید من می‌گویم حتی اگر رغبت ندارید به زور بخورید خواستن توانستن است و نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود و اما پیشنهاد دوم، لاغرها وقتی برای سحری بیدار می شوند خواب آلودگی و عدم رغبت به خوردن باعث می‌شود که سحری خوردنتان بی نتیجه باشد. پیشنهاد بنده این است که در روز بیشتر بخوابید که تا سحر بیدار بمانید که با رغبت بیشتر سحری بخورید و آخرین پییشنهادم این است که لیست میان وعده‌هایی که از بنده دریافت کردید حتماً مصرف کنید.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

باید و نبایدهای تغذیه‌ای ماه رمضان/ نکات کلیدی برای افطار تا سحر

635090746040242618

باید و نبایدهای تغذیه‌ای ماه رمضان/ نکات کلیدی برای افطار تا سحر

همزمانی ماه مبارک رمضان با فصل تابستان، گرمی هوا و روزهای بلند از سویی مراقبت‌های ویژه‌ای را می‌طلبد و از طرفی فاصله کوتاه بین افطار و سحر از مسائل مهمی است که باید در این فاصله کوتاه شرایط تغذیه مفید، سالم و کافی را فراهم کرد.
به گزارش ایکنا ماه مبارک رمضان سرشار از هدیه‌های الهی برای بندگان است و ماهی است که عنایت ویژه، رحمت و بخشش بی حد و حصر پروردگار متعال بر بندگان ساری و جاری می‌شود. یکی از مسائل مهمی که باعث درک بهتر رمضان و لذت بردن از این ماه قدسی می‌شود آمادگی و نشاط جسمی در این ماه عزیز است، به ویژه همزمانی این ماه مبارک با فصل تابستان و گرمی هوا و روزهای بلند، مراقبت‌های ویژه‌ای را می‌طلبد و از طرفی هم فاصله کوتاه بین افطار و سحر از مسائل مهمی است که لازم است در این فاصله کوتاه شرایط تغذیه مفید، سالم و کافی را فراهم کرد و همچنین از خواب مفید بین افطار و سحر بهره برد و چنانچه نتوان به این امر مهم دست یافت چه بسا در طول روز کسالت و خواب آلودگی و عوارض گوارشی ایجاد شود و حتی ادامه روزه داری با مشکلاتی همراه گردد. لذا جهت تغذیه وخواب مفید در ماه مبارک رمضان رعایت نکات زیر ضروری است.
پرهیز از مصرف غذاهای غلیظ و دیرهضم در هنگام افطار
به منظور اینکه مواد غذایی مصرف شده در وعده افطار تا هنگام خواب هضم شده باشد، در هنگام سحر اشتهای کافی وجود داشته باشد، از خواب مناسب شبانگاه نیز بهره کافی برده شود و دستگاه گوارش نیز تا هنگام سحر به اندازه کافی استراحت کرده باشد لازم است در هنگام افطار از مصرف غذاهای غلیظ و دیرهضم پرهیز کرد. بعضی از این موادغذایی عبارتند از: حلیم، کله پاچه، آش رشته، گوشت گاو و حیوانات پیر، الویه، ماکارونی، ماهی تن، زولبیا و بامیه، سوسیس وکالباس، نان‌های خمیری مثل نان بربری، سیب زمینی، گوشت، بادمجان و سایر مواد غذایی که زیاد سرخ شده باشند.
به جای مواد غذایی ذکر شده می‌توان ازغذاهای زودهضم و در عین حال پرکالری استفاده کرد. بعضی از این موادغذایی عبارتند از: آبگوشت و خورشت جوجه مرغ- شیربرنج که پس از پخت و در هنگام مصرف شیره انگور به آن اضافه شود- استانبولی که با گوشت، سیب زمینی، لپه، برنج وهویج غنی شده باشد- ته چین مرغ (که مرغ آن ۸-۷ ساعت قبل از پخت در پیاز و زعفران قرار داده شده باشد)- لوبیا پلوی غنی شده با انواع حبوبات و گوشت، سبزی پلو یا چلو گوشت بره- نخود پلو که درهنگام پخت خلال بادام یا پسته تازه به آن اضافه شده باشد و با سبزی‌های معطر و گوشت غنی شده باشد- انواع سوپ‌هایی که با حبوباتی مثل ماش، جو، گندم، هویج، سبزیجات فراوان، گوشت مرغ و بره و یا بال وگردن پوست کنده مرغ غنی شده باشد- آبگوشتی که از گوشت تازه بره و نخود تازه تهیه شده باشد- کوکوهایی که با سبزیجات فراوان و تخم مرغ و سیب زمینی و هویج غنی شده باشد.
همچنین به جای سیب زمینی سرخ شده و آب پز در بعضی غذاها می‌توان سیب زمینی نمک پز را جایگزین کرد که هضم سیب زمینی با این روش پخت خیلی ساده تر خواهد بود (در کف قابلمه یک لایه بسیار نازک نمک ریخته می‌شود و سیب زمینی با پوست روی نمک قرار داده می‌شود و بدون اضافه کردن حتی یک قطره آب، با حرارت ملایم پخته می‌شود که این سیب زمینی نمک پز را می‌توان در انواع کوکو و یا غذاهای ترکیبی بکار برد). لازم به ذکر است که اینگونه مواد غذایی حداکثر تا دو و نیم ساعت هضم شده و هنگام خواب، معده سبک شده و خواب مفید و عمیقی حاصل می‌شود و شخص روزه دار از سنگینی معده هنگام خواب و خواب منقطع و بدون کیفیت رنج نخواهد برد.
البته در صورتیکه هنگام خواب، گرسنگی حاصل شود می‌توان از مواد غذایی سریع الهضم قبل از خواب استفاده کرد مانند: یک لیوان شیر+عسل – شربت شیره انگور- بستنی – فرنی و انواع میوه‌های آب دار مانند هندوانه، هلو، انگور در مورد وعده سحر نیز لازم است غذاهایی میل شوند که در طول روز ایجاد تشنگی نکنند بنابراین غذاهای دیر هضم و پروتئین‌های دیرهضم مثل گوشت گاو و الویه و ماکارونی و سرخ کردنی‌هایی که برای هضم آن‌ها احتیاج به آب فراوان می‌باشد توصیه نمی‌شوند.همچنین غذاهایی که فلفل و ادویه جات و سبزی‌های تند و سیر و پیاز در آن‌ها به کار رفته است نیز توصیه نمی‌شوند و ازمصرف دم نوش‌هایی که دارچین، زعفران، زنجبیل و ادویه جات گرم در آنها به کاررفته است پرهیز شود.
غذاهای که برای وعده سحر توصیه می‌شود
همچنین برخی از غذاهایی که در وعده سحری توصیه می‌شوند عبارتند از: خورشت آلو اسفناج- خورشت کدو- خوراک مرغ وبرنج که همراه آلو و زرشک طبخ شده باشد و خورشت کرفس. به جای اضافه کردن فلفل و ادویه به غذاها می‌توان در آخر پخت غذا کمی گلاب به برنج اضافه کرد و یا سماق، زرشک، آلبالو، رب انار و آب نارنج که هم غذا را مطبوع کرده و هم از تشنگی زیاد جلوگیری می‌کنند همراه غذا صرف کرد و از سبزیجاتی مثل کاهو و گشنیز نیز می‌توان استفاده کرد.
البته لازم به یادآوری است که بعضی از افراد هاضمه خیلی قوی دارند که معده آنها معمولا اسید بیشتری ترشح می‌کند لذا احتیاج به غذاهایی دارند که ماندگاری این غذاها در معده آن‌ها بیشتر باشد تا از گرسنگی زودرس در آن‌ها جلوگیری شود لذا این افراد می‌توانند غذاهای غلیظ‌ترمیل کنند البته تشنگی نیز در این افراد بیشتر اتفاق می‌افتد و هنگام افطار نیز بهتر است این افراد با آب ولرم یا شربت سکنجبین افطار را باز کنند تا اسید و صفرا و مواد تجمع یافته در معدۀ آن‌ها شسته شده و دفع شود و سپس روزه خود را باز کنند.
مایعاتی که هم باعث رفع تشنگی می‌شود و سریعا بدن را نیز تغذیه می‌کنند
بعضی از این مایعات طبیعی شیرین که هم رفع تشنگی می‌کند وهم سریعاً بدن را تغذیه می‌کنند عبارتند از: شربت آبلیموی تازه، شربت سکنجبین شیرین، شربت شیره انگور، مخلوط شربت شیره انگور+بیدمشک+بهار نارنج، عسلاب، شربت ریواس، چای شیرین کم رنگ، آب هندوانه خنک، آب ولرم و خرما و…. که هر شخصی براساس مزاج خویش و شرایط گوارشی خود می‌تواند از این مایعات بهره ببرد.
راه‌کارهای جهت جلوگیری از تشنگی و گرسنگی زیاد در طول ماه مبارک رمضان
جهت جلوگیری از تشنگی و گرسنگی زیاد در طول ماه مبارک رمضان باید از مصرف مایعات و موادغذایی و دارویی که باعث دفع آب بدن می‌شوند پرهیز شود. بعضی از این مایعات عبارتند از: چای پررنگ، قهوه، نسکافه، نوشابه‌های گازدار، خربزه و پونه. همچنین ازمصرف فلفل، ادویه جات و افزودنی‌های تند و تیز و شور مانند: دارچین، زنجبیل، زعفران، نمک خیارشور، نعناع، ترخون، شاهی، سیر، پیاز و سس پرهیز شود و فقط کسانی که این ادویه جات به هضم گوارشی آن‌ها کمک می‌کند به مقدار بسیارکم می‌توانند استفاده کنند.
از سوی دیگر باید از ورزش و فعالیت‌های بدنی به خصوص در ساعات گرم روز حتی الامکان پرهیز شود. همچنین صحبت زیاد، قرار گرفتن در معرض تابش امواج کامپیوتر و تلفن همراه و هوای گرم و نیز استفاده از عطرهای تند می‌تواند باعث افزایش نیاز به آب و تشنگی شود.
لباس‌های مناسب برای این ماه از سال
لباس‌های نایلونی و پشمی نیز باعث افزایش حرارت بدن می‌شوند و تشنگی و تعریق را افزایش می‌دهند لذا بهتر است از لباس‌های باجنس کتان و پنبه استفاده شود‌(حتی لباس‌های زیر). همچنین لباس‌های با رنگ تند مثل قرمز و زرد کمتر استفاده شوند و به جای آن لباس‌هایی با رنگ‌های ملایم مثل آبی و سفید و سبز کم رنگ استفاده شود.
خشکی زیاد هوا می‌تواند عامل ایجاد تشنگی باشد که بهتر است در طول روز از کولرهای آبی که رطوبت هوا را افزایش می‌دهند استفاده شود و دوش آب خنک و یا قرارگرفتن در استخر آب شیرین و خنک نیز به رفع تشنگی کمک می‌کند. از سوی دیگر حالات روحی شدید و ناگهانی مثل خشم و غضب به ایجاد تشنگی و گرسنگی کمک می‌کند که لازم است در طول ماه مبارک رمضان این حالات روحی تعدیل و کنترل شوند.
همچنین استفاده از سبزیجات و میوه‌های آب دار در فاصله بین افطار و سحر در جلوگیری از تشنگی روز موثر هستند که برخی از این سبزیجات و میوه‌ها عبارتند از: خرفه- کاهو- هندوانه- هلو و خیار(بهتر است خیار همراه غذا خورده نشود چون دربعضی افراد باعث نفخ و عوارض گوارشی می‌شود).
——————————————————————————
حسین مرادی، سرپرست دانشکده طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

خرما جایگزین مناسب برای زولبیا و بامیه در سفره افطاری

1512643_460754597362451_2067767473_n

خرما جایگزین مناسب برای زولبیا و بامیه در سفره افطاری

یک کارشناس تغذیه، خرما، کشمش و توت خشک را جایگزین مناسبی برای زولبیا و بامیه بر سر سفره‌های افطاری دانست و گفت: مصرف خرما در ماه مبارک رمضان و هنگام افطار توصیه می‎شود؛ چراکه سبب افزایش سریع قند خون و به دنبال آن هضم و جذب بهتر غذا می‌شود.

بهمن فروزنده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به استفاده از زولبیا و بامیه در ماه رمضان، اظهار کرد: زیاده‎روی در مصرف این دست از شیرینی‌ها به وضوح موجب افزایش وزن می‎شود، بنابراین مصرف خرما، کشمش و توت خشک به جای زولبیا و بامیه از سوی کارشناسان تغذیه به روزه داران توصیه می‌شود.

وی افزود: مصرف قندها و شیرینی‏‌های طبیعی مانند خرما، کشمش و توت خشک که منبع خوبی از املاح،‌ ویتامین‎ها و انرژی‎ها هستند به جای انواع شیرینی تهیه شده با شکر توصیه می‌‎شود.

فروزنده به تشریح خواص خرما پرداخت و گفت: خرما میوه‏‌ای انرژی‎زا و سرشار از آنتی اکسیدان‎ها، ویتامین‏‌ها و عناصر معدنی است که باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود و مصرف آن در ایام روزه داری بدلیل طبع گرم و در اختیار گذاشتن سریع انرژی برای بدن بسیار ارزشمند است.

وی افزود: این میوه سبب تحریک هورمون‌های رشد در کودکان و نوجوانان می‎شود و با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به بیماری‎های مختلف از جمله برخی سرطان‌ها و کم خونی جلوگیری می‌کند.

به گفته وی، میوه خرما فاقد چربی و پروتئین ولی دارای حدود ۷۰ درصد کربوهیدرات(بیشتر از نوع قندهای محلول) است و مهم‌ترین قندهای میوه خرما گلوکز و فروکتوز است که سبب تولید کالری زیاد می‌شود.

فروزنده اظهارکرد: به ازای مصرف هر کیلوگرم خرما حدود ۳۰۰۰ کالری ایجاد می‎شود به همین دلیل خرما میوه‎ای انرژی‌زا خوانده می‎شود.

وی گفت: مصرف میوه خرما در همه ماه‎های سال بخصوص ماه مبارک رمضان و هنگام افطار توصیه می‎شود، چراکه سبب افزایش سریع قند خون و به دنبال آن هضم و جذب بهتر غذا می‌شود.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: مصرف خرما برای بیماران دیابتی باید بر اساس میزان قند خون و با نظر پزشک یا کارشناس تغذیه انجام گیرد و در صورت تنظیم و کنترل بودن قند خون آنان، خرمای مصرفی باید از نوع زرد زاهدی باشد.

فروزنده هم‌چنین در خصوص مصرف توت خشک به جای شیرینی‏‌های تولید شده با شکر، گفت: توت سفید سرشار از املاح معدنی، تانن، مواد چربی و ویتامین‌های A و C است.

به گفته وی، توت به علت داشتن مواد قندی بدن را تقویت می‌کند، ادرارآور، آرامبخش اعصاب و برای بیماری‌های دستگاه تنفسی و زخم معده مفید است.

فروزنده مصرف مغزها،‌ موز،‌ آب و آبمیوه تازه در فواصل افطار تا سحر را نیز در این ماه توصیه کرد و افزود: هم‌چنین بهتر است مصرف غذاهای سرخ شده، خیلی شیرین، شور و ترش به حداقل برسد.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: روزه‎داران باید از مصرف نوشیدنی‎های گازدار، چای پررنگ و قهوه با توجه به زمان طولانی روزه داری خوداری کنند؛ چراکه مصرف آن باعث دفع مایعات بدن از طریق ادرار می‎شود و بدن با کم آبی، درد و گرفتگی عضلات مواجهه می‌شود.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

چند توصیه به زنان بارداری که می‌خواهند روزه بگیرند

cute-kid-psychology-and-educate

 چند توصیه به زنان بارداری که می‌خواهند روزه بگیرند

 استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران، گفت: مادران بارداری که قبل از بارداری و حین آن تغذیه مناسبی داشته و مواد غذایی کامل روزهای بارداری را مصرف می‌کنند می‌توانند روزه بگیرند و بقیه زنان باردار باید از روزه داری ماه رمضان اجتناب کنند.

دکتر غلامرضا کرد افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بهداشت دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: به طور کلی غذا نخوردن در زمان بارداری سبب کاهش قندخون می‌شود و حتی در نخوردن غذا به مدت طولانی، انرژی جنین از طریق روشهای جبرانی تامین می‌شود.

وی افزود: روزه داری ماه رمضان سبب اشکال در رشد داخل رحمی جنین نمی‌شود و وزن موقع تولد در نوزاد طبیعی گزارش شده است و روزه داری ماه رمضان اثری بر نمایه مایع آمنیوتیک و حجم آن ندارد و سبب ایجاد اجسام کتونی در خون و ادرار مادر باردار نمی‌شود.

کردافشاری افزود: مادران بارداری که قبل از بارداری و حین آن تغذیه مناسبی داشته‌اند، استفراغ دوران بارداری ندارند و مواد غذایی کامل روزهای بارداری را مصرف می‌کنند می‌توانند روزه بگیرند و بقیه زنان باردار باید از روزه داری ماه رمضان اجتناب کنند.

وی به مادران بارداری که در گرفتن روزه اصرار دارند، توصیه کرد که با کنترل وزن خود از اضافه وزن لازمی که باید در طی حاملگی کسب کنند، مطمئن شوند.

زنان باردار برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنند که تا حد ممکن استراحت منظم داشته باشند و از شرایط پردغدغه و اضطراب آور دوری کنند و تحت هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: اگر زنان باردار شاغل هستند، از کارفرمای خود تقاضا کنند که مدت زیادی را در بین کارهای خود استراحت کنند و یا در ماه رمضان مدت زمان کمتری را کار کنند.

کردافشاری توجه به حرکات جنین در قبل از ماه رمضان و در طول این ماه را بسیار مهم دانست و گفت: در صورتی که جنین در طول روزه داری خیلی کمتر و یا خیلی بیشتر از قبل حرکت می کند باید حتما با پزشک در میان گذاشته شود.

وی ادامه داد: همچنین اگر در طول روزه داری دردهایی مثل انقباضات زایمانی برای مادر به وجود آمد، حتما باید با پزشک خود تماس بگیرند.

این استاد دانشکده طب سنتی گفت: زنان باردار باید از مصرف خوراکی‌های مصنوعی و صنعتی مانند آبمیوه‌های بسته بندی شده، تنقلات ناسالم، رنگهای خوراکی و فست فودها به شدت پرهیز کنند، به علاوه خوردن مواد غذایی تلخ و تند مانند زیتون تلخ، فلفل و نیز لوبیا و کنجد خودداری کنند.

کردافشاری افزود: زنان باردار در ماه رمضان باید از خوردن غذای زیاد به یک باره اجتناب کنند چرا که این کار باعث ایجاد فساد غذا در معده شده و این مسئله زیان بارترین بیماری برای زن حامله است، همچنین باید از مصرف غذاهای دیرهضم و سنگین نیز اجتناب کنند.

به گفته وی، زن باردار باید از مصرف آب سرد یا بسیار داغ و آب یخ در کل دوران بارداری به خصوص در ماه رمضان جلوگیری کند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: در ماه رمضان، وعده سحری حتما توسط زن باردار مصرف شود و بازکردن روزه نیز با قندهای طبیعی مثل خرما، کشمش، توت، عسل و مویز انجام گیرد و از مصرف شیرینی جات مصنوعی و چرب به شدت پرهیز شود.

کردافشاری با اشاره به اینکه برای جلوگیری از یبوست بهتر است از سوپ‌ها در هنگام افطار استفاده شود، افزود: زنان باردار همچنین می‌توانند برای برطرف کردن آن از انجیر خیسانده و آلو بخارا استفاده کنند و استفاده از روغن زیتون نیز در غذا موثر است.

وی توصیه کرد: بهترین میوه‌ها برای مصرف توسط زن باردار شامل سیب، به، مویز، گلابی، زردآلو، انگور و انار و بهترین خشک بار برای مصرف توسط زن باردار نیز شامل بادام، پسته، فندق و گردو به شرطی که در مصرف آنها حد اعتدال رعایت شود.

این استاد دانشکده طب سنتی در پایان گفت: به عنوان نوشیدنی زنان باردار می‌توانند از آب میوه‌های طبیعی و شربت سکنجبین در این ماه بهره ببرند.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

توصیه های برای رفع بوی بد دهان در روزه داران

121983

توصیه های برای رفع بوی بد دهان در روزه داران

یکی از مشکلاتی که اکثر روزه ‌داران در ماه مبارک رمضان با آن مواجه می‌ شوند، بوی ناخوشایند دهان است که گاهی علاوه بر خود فرد، ممکن است اطرافیان او را نیز آزار دهد. البته این مشکل برای بعضی ‌ها فقط به ماه رمضان منتهی نمی‌ شود؛ یعنی در برخی افراد، بوی ناخوشایند دهان‌ در ماه‌ های دیگر سال نیز وجود دارد.

بوی بد دهان علل مختلفی دارد. بیماری‌ های گوارشی نظیر زخم ‌های معده که علت عمده ی آن هلیکوباکترپیلوری است می‌تواند سبب خروج بوی نامطبوع از دهان شود. در این حالت، این بو با تجویز داروهای خاصی از سوی پزشک کنترل می ‌شود.

گاهی بوی بد دهان به دلیل زیاده ‌روی در مصرف غذاها است، آن هم غذاهایی که ترکیبات ناهمگونی با هم دارند.

یکی دیگر از علل بوی بد دهان عدم استفاده از مسواک و نخ دندان است.

بویی که در ماه مبارک رمضان از دهان خارج می ‌شود، به دلیل نخوردن غذا است. هنگام نخوردن غذا، بدن برای تولید انرژی به ذخایر چربی روی می آورد و طی سوختن چربی ها در کبد، کتون ها تولید می‌ شوند که باعث ایجاد این بو می شوند.

در روزهای اول ماه مبارک رمضان، به‌ دلیل این که کبد آمادگی کافی را برای سوزاندن مقدار زیادی چربی ندارد، این بو بیشتر است، اما به تدریج که توانایی کبد برای این کار بیشتر می ‌شود، مقدار کتون تولید شده کم می شود.

آن چه باید به آن توجه داشت، این است که این بو طبیعی است و نیاز به راه و روش‌ خاصی برای درمان ندارد. فقط می ‌توان با انجام کارهایی که در ذیل به آن اشاره می‌ شود از میزان آن کم کرد:

کسانی که غیر از ماه مبارک رمضان، در ایام دیگر سال هم در روزه می گیرند، کمتر دچار بوی بد دهان می‌ شوند، چون کبد آن ها آماده ‌تر است تا چربی‌ های اضافه را بسوزاند.

می ‌توان با مصرف غذاهای خنک، نعناع یا برخی سبزیجات خشک دیگر این بو را به طور موقتی از بین برد.

در افرادی که بعد از خوردن سحری مسواک نمی ‌زنند، به دلیل باقی ماندن غذاها در لا به‌ لای دندان‌ ها و در حفرات دهان این بو بیشتر و نامطبوع‌ تر است.

در طی روزهای معمولی به دلیل نوشیدن مایعات، آب و چای ، بزاق دهان پیوسته تازه می شود و این بو کمتر است، اما در روزه‌ داری به دلیل این که امکان تازه شدن آب دهان کمتر است، باقی ماندن غذاها در بین دندان ها همراه با تولید کتون ها، بوی بد بیشتری را ایجاد می‌ کند.

علت اصلی، چربی‌ ها هستند

در حالت روزه‌ داری و گرسنگی طولانی مدت، بعد از گذشت چند ساعت که ذخایر قندی بدن تمام می ‌شود، بدن برای تولید انرژی به چربی ها روی می ‌آورد. در اثر سوزاندن چربی ها، موادی به نام کتون در بدن ساخته می ‌شوند که بوی آنها از راه تنفس خارج می‌ شود. البته این موضوع در همه ی افراد، یکسان اتفاق نمی ‌افتد و در بعضی ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر است.”

بوی بد دهان در ماه رمضان، عمدتا به دلیل تولید ترکیبات کتونی است و ربطی به نوع ماده ی غذایی مصرفی در افطار و سحر ندارد.

خوردن چربی ‌ها و گوشت‌ ها تاثیر چندانی در این امر ندارند. البته اگر میزان مواد قندی خورده شده بیشتر باشد، این بو کمتر خواهد بود. در کل، ماهیت روزه این‌ طور است که بدن باید چربی ‌های اضافه را بسوزاند و یکی از مزایای روزه گرفتن هم همین است. پس نباید زیاد نگران بود، زیرا با گذشت زمان این بوی ناخوشایند، کمتر می ‌شود. نکته ی قابل توجه آن است که این بو در افراد چاق کمتر و در خانم ‌ها و بچه‌ ها بیشتر است. همچنین در افرادی که بدون سحری روزه می ‌گیرند نیز زیاد است.”

پس به خاطر بسپارید…

– در وعده ی سحری، طوری برنامه‌ ریزی کنید که فرصت کافی برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را داشته باشید.

– از مصرف غذاهای خیلی داغ، تند، ترش و اسیدی خودداری کرده و یا حتی‌ المقدور کمتر مصرف کنید، زیرا با مصرف این نوع غذاها پُرزهای چشایی دهان دچار ساییدگی می ‌شوند و این کار به خشک شدن آب دهان کمک می کند و سبب بوی بیشتر دهان می‌ گردد. پس خوردن چای داغ یا آب ‌لیمو باید کم و یا به ‌طور کلی حذف شود.

– ماه رمضان، زمان خوبی برای تمرین کردن اصول غذایی با نظم خاص است. زیاد‌ه‌ روی در مصرف غذا را کنار بگذارید؛ مثلا اگر فردی هستید که زیاد قهوه و چای مصرف می‌ کنید، در این ماه از نوشیدن چای داغ اجتناب کنید. شاید خوردن چای داغ و مخصوصا پُررنگ در هنگام سحر برای دو ساعت کمک کننده باشد، اما در طول روز سبب خشکی دهان می ‌شود.

– سعی کنید غذاهای نرم ‌تر و لطیف ‌تر نظیر فرنی ‌ها و حریره ‌ها را بیشتر مصرف کنیم که پُرزهای دهان را نوازش داده و سبب تحریک غدد بزاقی‌ تان شود.

– از مصرف میوه‌ ها و سبزی‌ های ترش پرهیز کنید، زیرا این مواد غذایی سبب کاهش ترشح بزاق و خشکی دهان می ‌شوند.

به‌ طور کلی، خوردن غذاهای خشک به همراه نزدن مسواک و افزایش جرم‌ های دندانی، غدد ترشحی بزاق را مسدود کرده و ترشح بزاق را به شدت کم می ‌کنند. لذا بوی بد دهان تشدید می شود.

 

 راههای درمان بوی بد دهان
۱- باکتریها یکی از مقصران بوی بد دهان شما هستند. آنها در میان دندانهایتان و روی زبانتان در حال رشد بوده و در اثر تکثیرشان تولید توکسین بدبویی میکنند. بنابراین بعد از هر وعده غذایی برای باقی نماندن غذا در دهان و لابه‌لای دندان‌های تان، مسواک بزنید و دهان ‌تان را خوب بشویید.

۲- در قسمتی از لوزه های شما حفراتی وجود دارد که معمولا داخلشان مقداری از مواد غذایی که میخورید باقی میماند مخصوصا اگر لوزه شما پهن و بزرگ باشد. در اثر ماندن این مواد بوی شبیه پنیر ایجاد میشود. بنابراین بعد از خوردن هرچیزی آب را چند بار در دهان و حلقتان بچرخانید تا کاملا غذاهای اضافی از لابه‌لای دندان‌ها و دهانتان خارج شود.

۳- غذاهایی با بوی تند و زننده مثل  پیاز، سیر و ماهی حتی چند ساعت بعد از مسواک زدن میتوانند عامل بوی بد دهان باشند.

۴- سیگار را ترک کنید، زیرا تار و نیکوتین موجود در آن، روی سطح دندان و زبان می‌ ماند و سبب کاهش ترشح بزاق و ایجاد بوی بد دهان می ‌شود.

۵- مشکلات گوارشی مانند برگشتن اسید معده یا رژیم غذایی کم کربو هیدرات هم میتواند عامل بوی بد دهان باشد.

۶- وقتی دندان‌های تان را مسواک می ‌زنید، زبان ‌تان را هم به آرامی مسواک بزنید تا لایه سطحی روی زبان برداشته شود. زبان با هزاران پرز ریز پوشیده شده که می ‌تواند محل تجمع باکتری ‌ها باشد.

۷- روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید. پلاک دندانی متشکل از باکتریها است، که با نخ دندان می‌توان آنها را از بین برد.

۸- می‌توانید با غرغره کردن آب اکسیژنه بوی بد دهان را کمتر کنید، همچنین استفاده از دهان شویه های آنتی باکتریال در از بین بردن پلاک دندانی هم موثر است. از مصرف دهان‌ شویه‌هایی که حاوی الکل و نعناع هستند خودداری کنید، چون آن ها به جای کمک به خو‌شبویی دهان ‌تان، باعث بدتر شدن بوی آن می ‌شوند.

۹- استفاده از سبزیجات و میوه‌ها، مخصوصا کرفس خام و هویج می ‌تواند مانع از شکل‌ گیری پلاک در دهان شود. سبزیجات برگ سبز مانند جعفری و کاهو بجوید.

۱۰- مقدار کافی آب بنوشید، کمبود آب بدن باعث خشکی دهان و تنفس بدبو می‌شود.

۱۱- استفاده از داروهای آنتی اسید در کسانی که مشکل رفلاکس اسید معده به دهان را دارند میتواند کمک کننده باشد.

۱۲- عفونت سینوس ها یکی دیگر از عوامل بدبو شدن دهان است. پس با مراجعه به پزشک از مشکل سینوس ها آگاه شوید.

۱۳- ماست بخورید تا نفستان خوشبو شود، ماست باعث افزایش و ذخیره شدن باکتریهای  خوبی در دستگاه گوارش می‌شود که در حفظ سلامت دهان موثر است.

۱۴- از آدامس های بدون قند استفاده کنید. بطور کلی جویدن آدامس آب دهانتان را زیاد کرده که اگر علت بوی بد دهان خشکی آن باشد در بر طرف کردن آن موثر است.

۱۵- از نوشیدن قهوه که سبب خشکی دهان می ‌شود، خودداری کنید.

۱۶- از گلاب در وعده های غذایی بیشتر استفاده کنید. مخصوصا چای را با افزودن مقدار کمی گلاب میل نمایید.

۱۷- به دندان پزشک مراجعه کنید. حداقل هر ۶ ماه یک بار با مراجعه به دندانپزشکی از سلامت دهان و لثه های خود اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که نکات بالا مشکلتان را بر طرف نکرد حتما به پزشک مراجعه کنید. بوی بد دهان میتواند ناشی از عوامل عفونی بیماری های مزمن، برونشیت، دیابت و یا مشکلات کلیوی و کبدی باشد.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

توصیه های سلامتی در رمضان/ بلافاصله بعد از افطار ورزش نکنید

187371_276

 توصیه های سلامتی در رمضان/ بلافاصله بعد از افطار ورزش نکنید

به گفته یک فوق تخصص ورزش درمانی، بعدازظهرها زمان مناسبی برای ورزش کردن روزه داران نیست چرا که انباشت انرژِی بدن در این زمان کم است. دکتر شهرام آهنجان ایسنا، به بیان توصیه‌هایی به ورزشکاران برای داشتن یک ورزش مناسب در کنار روزه داری پرداخت و گفت: مهمترین مسئله‌ای که در ورزش کردن اهمیت دارد تامین آب مورد نیاز بدن است و از این حیث توصیه می‌شود ورزشکاران روزه دار در فاصله بین افطار تا سحر آب کافی بنوشند.

این فوق تخصص ورزش درمانی با تاکید بر اهمیت نوشیدن آب، افزود: آب مورد نیاز بدن در طول روز هشت لیوان است و ورزشکاران روزه دار به منظور جلوگیری از کم آبی بدن خود باید این حجم از آب را در فاصله زمانی بین افطار تا سحر و در فواصل زمانی مناسب بنوشند.

آهنجان استفاده از مواد فیبردار و دارای املاح را به منظور ذخیره و نگهداری آب در بدن به افراد توصیه و استفاده از سبزیجات و میوه‌ها در فاصله بین افطار تا سحر را مهم دانست.

این فوق تخصص ورزش درمانی مصرف میوه‌ها را به جهت برخورداری از قندهای ساده به ورزشکاران روزه دار توصیه کرد.

آهنجان در ادامه بهترین زمان برای ورزش کردن روزه داران را ۱.۵ تا ۲ ساعت بعد از افطار دانست و گفت: در این زمان مواد جذبی به بدن رسیده و ویتامین ها و انرژی مورد نیاز بدن برای ورزش کردن تامین شده است.

آهنجان بلافاصله ورزش کردن پس از افطار را به علت حجم زیاد مواد غذایی که مصرف شده را نامناسب دانست و گفت: این اقدام می تواند دستگاه گوارش را با مشکل مواجه کند.

وی در ادامه به ورزشکاران روزه دار توصیه کرد: از گنجاندن مواد غذایی پیچیده و مرکب در وعده افطار خود خودداری کنند، چرا که اینگونه مواد معمولا زمان جذب طولانی مدت دارند.

این فوق تخصص ورزش درمانی استفاده از نان و پنیر و سبزی را به علت برخورداری از سه دسته از مواد مغذی به ورزشکاران روزه دار توصیه کرد و افزود: مصرف انواع سوپ ها، مواد غذایی آبکی، انواع غلات و … نیز در برنامه غذایی روزه داران توصیه می شود.

آهنجان مصرف انواع مغزها را به علت برخورداری از انرژِی بالا به ورزشکاران روزه دار توصیه کرد.

وی در ادامه از وعده سحری به عنوان یک وعده کامل یاد کرد و گفت: بهتر است افراد و بخصوص ورزشکاران روزه دار همه گروه های غذایی را در وعده سحر خود بگنجانند.

به گفته وی حذف وعده سحر و یا حذف مصرف مواد مغذی در وعده سحر می تواند روزه داران بخصوص ورزشکاران روزه دار را با مشکلات گوارشی روبرو کند و لذا توصیه می شود این وعده مثل وعده ناهار در نظر گرفته شود.

این فوق تخصص ورزش درمانی در ادامه همچنین فاصله زمانی چند ساعت پس از سحر را نیز برای ورزش کردن مناسب دانست.

آهنجان با بیان اینکه ورزش کردن روزه داران در ایام ماه مبارک رمضان هیچ منعی ندارد، گفت: ماه رمضان فرصت خوبی برای پرداختن به ورزش‌های هوازی، چربی سوزی و کاهش وزن بدن است.

این فوق تخصص ورزش درمانی در ادامه به ورزشکاران روزه دار توصیه کرد: سعی کنند در فضای آزاد خصوصا در گرمای هوا از فعالیت بدنی و تمرین صرف نظر کنند، چرا که در گرمای هوا میزان تعریق بدن بالا رفته و همین مسئله می تواند بدن را با کمبود آب مواجه کند.

آهنجان در ادامه با بیان اینکه شدت تمرین با فاکتورهایی همراه است که یکی از عمده ترین آنها آمادگی بدنی است، به ورزشکاران روزه دار توصیه کرد: در ماه مبارک رمضان این ملاحظات را در نظر بگیرند و تا جایی که توان فیزیولوژیکی آنها اجازه می دهد ورزش کنند.

وی افزود: ورزشکاران روزه دار در حین تمرین و ورزش ضربان قلب، رنگ چهره، بنیه بدنی و… خود را در نظر داشته باشند و هر زمان که احساس ضعف بدنی دارند قبل از رسیدن به آستانه مشکلات بدنی ورزش کردن را متوقف کنند.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مصرف خرما موثر در کاهش سردردهای نزدیک افطار

 khorma_ramezan

 مصرف خرما موثر در کاهش سردردهای نزدیک افطار

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: مصرف خرما در وعده سحری در کنار کربوهیدرات و محصولات آردی موجب می‌شود، در طول روزه‌داری، کربوهیدرات به آرامی در بدن آزاد شده و انرژی لازم برای فعالیت روزانه بدن تامین و بدن یکباره دچار افت قند نشود.

دکتر روزبه رجائی غفوری با بیان اینکه در شش روز نخست ماه مبارک رمضان، مرکز اورژانس تبریز ۴۷ مورد عملیات به خاطر افت قند خون، کاهش فشار خون و یا ضعف و بی حالی داشته است، یادآور شد: در ماه مبارک رمضان، رژیم پرفیبر بسیار مناسب‌تر و سالم‌تر از رژیم غذایی کم‌فیبر است.

وی با بیان اینکه “خرما” با دارا بودن پتانسیل‌های لازم نیاز تغذیه‌ای مصرف کنندگان را در زمان روزه‌داری فراهم می‌کند، گفت: مصرف خرما در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده است چراکه این میوه، قند خون کاهش یافته در دوران روزه‌داری را جبران می‌کند و به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه‌داری بی‌تحرک شده است را به تحرک وا می‌دارد.

به گفته‌ی رجائی غفوری بهترین رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان مایعات و قندهای ساده و قابل جذب سریع است چرا که در زمان افطار قند خون در پایین‌ترین حد خود قرار دارد که می‌تواند یکی از علل سردردهای نزدیک افطار باشد و‌ با داشتن رژیم غذایی حاوی خرما می‌توان از ضعف پیش از افطار جلوگیری کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان با تاکید بر اینکه وعده افطاری بهتر است با خرما،‌ آب‌ گرم، ‌چای‌ کمرنگ و شیر‌ شروع شود، اظهار کرد: با مصرف این مواد، نیاز شدید بدن به مواد قندی به سرعت برطرف شده و بدن آمادگی بهتری برای استفاده از مواد غذایی دیگر را پیدا می‌کند.

وی در خصوص فیزیولوژی روزه‌داری نیز با بیان اینکه سوخت و ساز غذا در بدن انسان حدود هشت ساعت پس از آخرین وعده غذایی یعنی هشت ساعت پس از زمانی که جذب مواد مغذی موجود در غذای مصرفی خاتمه می‌یابد، دچار تغییر می‌شود گفت: در شرایط طبیعی، قند موجود در بدن که به آن گلوکز می‌گویند و در کبد و عضلات ذخیره می‌شود منبع اصلی انرژی بدن به حساب می‌آید.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

علل شایع سردرد در ماه مبارک رمضان

rooze_o_sardard_159852

 علل شایع سردرد در ماه مبارک رمضان

 استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران، گفت: از دیدگاه طب سنتی کمبود خواب و استراحت، کاهش قندخون در طول روزه داری، کم شدن مصرف کافئین، کاهش مصرف سیگار، کم آبی، کم خونی و مشکلات دستگاه گوارش و معده علل شایعی برای سردرد محسوب می‌شوند.

دکتر غلامرضا کردافشاری در گفت وگو با ایسنا، توصیه کرد: افراد روزه دار ساعات خواب را طوری تنظیم کنند که دچار کم خوابی آزار دهنده نشوند. در این خصوص خواب قیلوله (یعنی از حدود یک ساعت به ظهر مانده، به مدت نیم ساعت خوابیدن) اثر نشاط بخشی دارد.

وی با بیان اینکه خواب با شکم پربلافاصله پس از سحر توصیه نمی شود، افزود: خواب با شکم پر باعث پیدایش طعم نامطبوع در دهان، احساس کسالت و سردرد و بی نشاطی می شود که البته خواب بلافاصله پس از افطار نیز صحیح نیست، اما خواب در ساعات اولیه شب توصیه می‌شود.

سردرد ناشی از کاهش قند خون

این استاد دانشکده طب سنتی گفت: افرادی که در طول روزه داری به علت کاهش قند خون دچار سردرد می شوند، باید وعده سحری را حتما مصرف کنند اما در این وعده از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی فرآوری شده و شکر به مقدار زیاد بپرهیزند.

کردافشاری افزود: مصرف قندهای سریع الجذب مثل شکر سفید، نبات، شکلات و شیرینی تهیه شده در قنادی ها باعث جذب سریع قند خون و ترشح زیاد انسولین و به دنبال آن پایین افتادن سریع قندخون می شود و در نتیجه اعتیاد به خوردن قند و شکر و شیرینی ایجاد می شود.

سردرد به علت کم آبی

این متخصص طب سنتی ادامه داد: عدم مصرف مایعات به مقدار کافی و بروز کم آبی به خصوص در روزهای گرم تابستان در ماه رمضان، برای افراد دچار سردرد و میگرن، باعث تشدید بیماری می‌شود که مصرف میوه‌هایی مثل خیار، هندوانه، خربزه، انگور، گلابی، سیب، به، آلبالو و زردآلو در فاصله بین افطار تا سحر توصیه می‌شود.

سردرد به علت کاهش مصرف کافئین

این استاد دانشکده طب سنتی یکی از مهمترین علل سردرد در طول ماه رمضان را کاهش مصرف کافئین دانست و گفت: برای جلوگیری از این امر باید افراد ۲ تا ۳ هفته قبل از شروع ماه رمضان مصرف چای، قهوه و مواد دارای کافئین در رژیم غذایی خود را کاهش دهند تا به تدریج به دریافت مقدار کم آن در طول ماه رمضان عادت کنند.

به گفته وی؛ مصرف چای سبز بدون کافئین به جای چای سیاه در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

سردرد به علت کم خونی

کردافشاری در ادامه یکی دیگر از علل سردرد در ماه رمضان و در ماه های دیگر سال را کم خونی عنوان کرد و گفت: به بیماران دچار کم خونی توصیه می شود شربت عسل با آب جوش (بدون لیمو ترش) بعد از سحری و قبل از خواب مصرف کنند.

این متخصص طب سنتی در پایان توصیه کرد: همچنین برای این بیماران در وعده‌های افطار و سحر هر بار یک لیوان شربت شیره انگور رقیق شده با آب نیز موثر خواهد بود.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

رعایت نکردن اصول تغذیه ای در ماه رمضان به افزایش وزن منجر می شود

health-sciences_11310

 رعایت نکردن اصول تغذیه ای در ماه رمضان به افزایش وزن منجر می شود

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: عدم رعایت اصول تغذیه ای در ایام ماه مبارک رمضان به افزایش وزن منجر می شود.
پروین افشار افزود: روزه داران به علت رعایت نکردن اصول تغذیه ای در این ماه، به افزایش وزن دچار می شوند در حالیکه این ایام با روزهای دیگر سال تفاوت چندانی ندارد.

وی، مصرف غذاهای پرحجم و نبود تحرک کافی در این ماه را از جمله علل مهم بروز چاقی در روزه داران اعلام کرد و گفت: افراد معمولا کمتر به این موضوع مهم توجه می کنند.

افشار افزود: برخی از روزه داران نیز در این ایام وعده های غذایی خود را محدود کرده و فقط دو وعده افطار و سحر و یا حتی فقط وعده افطاری را صرف می کنند.

وی، اضافه کرد: تبعیت از این نوع شیوه به کاهش وزن فرد روزه دار در پایان ماه رمضان منتهی می شود اما پس از این ماه مبارک به دلیل مصرف غذاهای بیشتر، دوباره افزایش وزن رخ می دهد.

این کارشناس تغذیه مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان، گفت: بر این اساس به روزه داران توصیه می شود برای کنترل وزن سه وعده غذایی افطار و شام و سحر با حجم محدود و مناسب مصرف کرده و از مصرف غذاهای حجیم و پر چربی مثل کله پاچه اجتناب کنند.

وی، یادآورشد: علاوه بر آن افراد باید با توجه به هرم راهنمای غذایی از تمام گروه های غذایی شامل نان، و غلات میوه ها و سبزی ها، لبنیات و گوشت استفاده کنند.

افشار، خاطر نشان کرد: مصرف میوه های آب دار نیز برای کاهش تشنگی در طول روز به روزه داران توصیه می شود.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

بد خوری در ماه مبارک رمضان

badkhori

بد خوری در ماه مبارک رمضان

برخی که قصد رژیم لاغری دارند تصور می کنند ، ماه رمضان فرصت مناسبی برای کاهش وزن است. این در حالی است که از نظر دبیر انجمن پیشگیری از چاقی این تصور درستی نیست.

دکتر « محمد هاشمی » در سایت شخصی خود تاکید کرد: نگاه به ماه رمضان برای کاهش وزن نگاه مناسبی نیست. در واقع اگر تغذیه مناسب و اصولی وجود داشته باشد ، در پایان این ماه اصلا نباید تغییر وزن ایجاد شود.

دبیر انجمن پیشگیری از چاقی به افرادی که می خواهند در این ماه لاغرتر شوند توصیه کرد: اگر کسی از رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده می کند، تغذیه اش در این ماه باید بر اساس توصیه درمانگرش باشد و به هیچ عنوان سعی نکند با کم خوردن بیش از حد، در این ماه کاهش وزن بیشتر از معمول داشته باشد.

** دو سوی طیف بد خوری ها در ماه رمضان

هاشمی افزود: پرخوری در فاصله افطار تا سحر، استفاده از خوراکی هایی که طی سال کمتر استفاده می کنیم از یک طرف و امساک و کم خوری سرخود و غیرمنطقی از جانب دیگر، دو سوی طیف بد خوری به حساب می آید که می تواند سلامتی ما را تهدید کند.

وی با بیان این که روزه داران برای بهره مندی کامل تر از فیوضات این ماه، همانند باقی ایام سال، باید تغذیه ای صحیح داشته باشند به اصول تغذیه صحیح هم اشاره کرد و افزود: این تغذیه صحیح شامل سه اصل تنوع، تعادل و تناسب است .

دبیر انجمن پیشگیری از چاقی ادامه داد: تنوع به این معنی که از همه گروه های مواد غذایی استفاده شود. تعادل یعنی بر اساس هرم غذایی، مواد غذایی مصرف شود و تناسب به این معنا است که میزان کالری دریافتی با میزان فعالیت، نیاز و جثه افراد تناسب داشته باشد.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

توصیه های پزشکی ماه رمضان برای مبتلایان سنگ کلیه

100923060618

 توصیه های پزشکی ماه رمضان برای مبتلایان سنگ کلیه

رییس بیمارستان سینا با اشاره به همزمانی ماه مبارک رمضان با شروع فصل گرما، توصیه هایی را به مبتلایان سنگ کلیه ارائه کرد. به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر «غلامرضا پورمند» گفت: به بیماران مبتلا به سنگ کلیه یا افرادی که کلیه سنگ ساز دارند – یعنی کلیه شان یک یا چند سنگ ساخته است – با توجه به عملکرد کلیه و لزوم سلامت این عضو، گرفتن روزه توصیه نمی شود، زیرا این مساله می تواند اختلال عملکرد این عضو را بیشتر کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کلیه بیمار سابقه یکبار سنگ سازی را داشته، اما در چند سال بعد از آن تکرار نشده باشد و دفع غیر طبیعی موادی مانند کلسیم در ادرار هم نداشته باشد، در زمینه گرفتن روزه منع پزشکی نداشته و می توانند روزه بگیرند.

رییس بیمارستان سینا به مبتلایان به سنگ مثانه اشاره کرد و گفت: بیمارانی که مبتلا به سنگ مثانه هستند، می توانند با رعایت نکاتی مانند مصرف مناسب مایعات در سحر یا از زمان افطار تا هنگام خواب، روزه بگیرند.

وی افزود: تمام بیماران برای روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

یک جراح و متخصص چشم: “روزه‌داری” موجب ضعیفی چشم نمی‌شود

9102739c535f54909afdb7d6e12644e1

یک جراح و متخصص چشم: “روزه‌داری” موجب ضعیفی چشم نمی‌شود

یک جراح و متخصص چشم با اشاره به اینکه هیچ ارتباطی بین بیماری‌های چشمی و گرفتن روزه وجود ندارد، گفت: ایجاد سرگیجه، سیاهی رفتن چشم و سر درد از علل مشکلات چشمی در زمان روزه‌داری نیست و برخلاف تصور عامه مردم، روزه‌داری موجب ضعیفی چشم‌ها نمی‌شود.

دکتر احمد شجاعی در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه برخلاف تصور عامه مردم، روزه‌داری موجب ضعیفی چشم نمی‌شود وهیچ ارتباطی بین بیماری‌های چشمی و گرفتن روزه وجود ندارد، گفت: تنها در صورتی که فرد داروی خاصی را باید مصرف کند، با هماهنگی پزشک معالج می‌تواند روزه نگیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله درخصوص بیمارانی که عمل لیزیک چشم انجام داده‌اند، گفت: این افراد نباید در زمان پس از عمل که دارو مصرف می‌کنند و سیستم بدنی شان تضعیف شده، روزه بگیرند اما پس از گذشت دوره نقاهت عمل، روزه داری موجب آسیب به چشم نمی شود.

وی ادامه داد: در صورتی که مبتلایان به بیماری‌های چشمی، داروی خاصی در طول روز مصرف نمی‌کنند و فقط پزشک قطره برای درمان تجویز کرده است، می توانند روزه بگیرند و مشکلی برای آنها ایجاد نمی شود.

این متخصص چشم با اشاره به اینکه افرادی که مبتلا به آب مروارید و بیماری‌های چشمی هستند، می توانند روزه بگیرند، خاطرنشان کرد: ایجاد سرگیجه، سیاهی رفتن چشم و سر درد از علل بیماری‌های چشمی در زمان روزه داری نیست، بنابراین افراد باید در زمان افطار تا سحر وعده‌های غذایی سالمی داشته باشند تا در طول روز دچار افت فشار نشوند.

شجاعی در پایان اظهار کرد: در ماه رمضان افراد به علت گرما، مقدار زیادی از آب بدن خود را از دست می دهند که توصیه می‌شود در ساعت‌های افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشند.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

۳ راهکار ساده کنترل چاقی در ماه مبارک رمضان

nan panir

 ۳ راهکار ساده کنترل چاقی در ماه مبارک رمضان

وجـود غذاهای لذیذ بر سر سفره‌های افطار باعث بروز چاقی در طول ماه مبارک رمضان می‌شود که باید برای کنترل آن راهکاری اندیشید. به گزارش فارس، رمضان ماه پاکسازی روح و جسم است ولی با این حال در کنار فضیلت‌های ماه مبارک رمضان، باید به این نکته توجه داشت که در سال‌های اخیر به دلیل چشم و هم چشمی و تجمل گرایی رنگ و بوی سفره‌های افطار به جای در برداشتن رنگ و بوی معنویات به جایگاهی برای تشریفات و اشاعه فرهنگ اسراف تبدیل شده است. علیرغم پرهیز از خوردن و آشامیدن در طول روز، وجود غذاهای چرب و شیرین بر سر سفره‌های افطار امکان اضافه وزن را در طول ماه مبارک رمضان برای روزه‌داران به وجود خواهد آورد.

برای آشنایی بیشتر با راه‌های کنترل چاقی در ایام ماه مبارک رمضان با دو تن از کارشناسان تغذیه گفت‌و‌گویی صورت گرفته است.

حرکات ورزشی سبک انجام دهید

عنایت الله کلیج امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد درباره راه‌های کنترل چاقی در ماه مبارک رمضان گفت: وقتی ما ورزش می‌کنیم سطــح بالایی از اندروفین ترشـح می‌شود و در نتیجـه احساس خوبی را در ما به وجود می‌آورد و باعث می‌شود که از نظر روحــی و روانی هوشیــارتر شویم و احساس خواب آلودگی و گرسنگی کمتری خواهیم داشت برای مثال انجام ورزش‌هایی مانند یوگا یا نرمش سبک قبل از افطار به احساس آرامش روحی و جسمی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه ورزش با ماه مبارک رمضان منافاتی ندارد، اذعان داشت: ورزش اگر به‌ صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس افراد شده و استقامت فکری و صبر آنها را تقویت می‌کند.

کلیج افزود: ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌‌کند، به طوری که ورزشکارانی که روزه می‌گیرند کمتر دچار مشکلات گوارشی و قند خون می‌شوند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه ورزش ذخایر چربی بدن را کاهش می‌دهد، یادآور شد: ورزش تعادلی میان سوختن کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها صورت می‌دهد و در زمان روزه‌داری به علت اینکه کربوهیدرات کمتری وارد بدن می‌شود، بدن چربی‌ها را بیشتر می‌سوزاند.

از پرخوری در طول شب جدا پرهیز شود

این کارشناس تغذیه در ادامه با اشاره به اینکه انرژی ذخیره شده ناشـی از پرخـوری آخر شب باعث کاهش میزان متابولیسم و سوخـت و سـاز بدن می‌شود، خاطرنشان کرد: شب‌ها در این ایام کوتاه است و بیشتر افراد بلافاصله بعد از خوردن به رختـــخواب می‌روند و فرصتــی برای انجام فعالیت و سوخت و ساز بدن باقی نمی‌ماند.

وی افزود: در طول شب به جای پرخوری و خوردن غذاهای چرب و شیرینی بهتر است از میوه‌های تازه و آب بیشتر استفاده کنید، زیرا میوه‌ها و سبزیجاتی که آب فراوانی دارند، باعث می‌شوند بیشتر غذا بخورید و همان مقدار کالری را دریافت کنید.

کلیج متذکر شد: سبزی‌ها و میوه‌‌ها با داشتن مقادیر فراوان آب و کالری اندک برای کسی که قصد کاهش وزن دارد، بسیار مناسب است.

داشتن خواب کافی از چاق شدن جلوگیری می‌کند

یک متخصص تغدیه در ادامه با اشاره به اهمیت داشتن خواب کافی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: کمبود خواب در طول روز باعث احساس خستگی در فرد روزه‌دار می‌شود، بنابراین روزه‌داران هنگام افطار با مصرف مایعات کافی و غذای کم‌حجم و سبک، اوایل شب یعنی همان ساعات ۱۲-۱۱ شب،‌ استراحت کنند و بعد از سحر هم حتما استراحت داشته باشند.

بهمن فروزنده افزود: خوردن غذاهای سنگین و چرب باعث می‌شود که احساس سنگینی پیدا کنید و نتوانید به راحتی بخوابید و کمبود خواب خود یکی از علل ایجاد اضافه وزن است.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود هنگام افطار از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و یا عسل استفاده شود، به این ترتیب اشتها کنترل خواهد شد.

همانطور که اشاره شد داشتن خواب کافی، بهره‌مندی از یک رژیم غذایی مناسب، پرهیز از پرخوری و ورزش کردن از جمله راهکارهایی است که می‌توان با آن شکر حلاوت بهره‌مندی از یک ماه پر از خیر و برکت و برخورداری از یک جسم و روان سالم را یکجا به جای آورد.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

پرخوری پس از ماه مبارک رمضان ممنوع

IMG02024813

 پرخوری پس از ماه مبارک رمضان ممنوع

ماه رمضان هم تمام شد؛ یک ماه با روزه‌داری گذشت تا یاد بگیریم بهتر زندگی کنیم و انسان‌های خوب‌تری باشیم. اما آیا واقعا پایان ماه مبارک رمضان، باید پایانی باشد برای خوبی کردن و بهتر بودن؟ حیف است وقتی یک ماه برای ایجاد عادات خوب و پسندیده‌ تلاش می‌کنیم، براحتی و پس از گذشت چند روز آنها را کنار بگذاریم و یادمان برود که می‌شود طور دیگری زندگی کرد؛ البته نباید فراموش کنیم ماه رمضان فرصتی است برای تغییر؛ تغییری که هم در بعد معنوی زندگی می‌توان آن را دید و حس کرد و هم در بعد جسمانی.

به همین دلیل متخصصان و کارشناسان تغذیه بارها هشدار داده‌اند و گفته‌اند که به عادات مثبت غذایی که طی این ماه به دست آورده‌اید، ادامه دهید و آنها را براحتی ترک نکنید؛ اگر توانسته‌اید یک ماه سیگار نکشید، یک ماه نوشابه و فست‌فودها را کنار گذاشته‌اید و یک ماه کمتر از غذاهای چرب و پرکالری استفاده‌ کرده‌اید، مطمئن باشید از این پس هم می‌توانید.

زهرا فرهناک، کارشناس ارشد تغذیه ضمن تاکید بر این‌که باید عادت‌های غذایی مثبتی را که طی این ماه به دست آورده‌ایم، حفظ کرده و به همان روال ادامه دهیم به جام‌جم می‌گوید: با این‌که خیلی‌ها از افزایش وزن پس از ماه رمضان شکایت می‌کنند، خوب است بدانید اگر روزه‌داری اصولی و با رعایت نکات صحیح تغذیه‌ای انجام شود، می‌تواند به کاهش وزن مختصر افراد چاق منجر شده و میزان چربی خون مبتلایان به چربی خون را نیز کاهش دهد.

کاهش وزن و کنترل قند و چربی‌های خون در محدوده مجاز، یکی از نتیجه‌های مثبت روزه‌داری است که می‌تواند عاملی باشد برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند چاقی، فشار خون، دیابت و مشکلات قلبی ـ عروقی.

این کارشناس تغذیه می‌افزاید: در صورتی که روزه‌داری به شکل صحیح انجام شود، موجب سم‌زدایی از بدن شده، فرصت استراحتی در اختیار دستگاه گوارش قرار می‌دهد و باعث می‌شود برنامه غذایی افراد نظم پیدا کند؛ تمام این موارد موجب حفظ سلامت جسم روزه‌دارانی خواهد شد که یک ماه با رعایت اصول و نکات تغذیه‌ای، روزه گرفته‌اند.

پرخوری ممنوع!

وقتی ماه مبارک رمضان تمام می‌شود، گروهی از افراد تصور می‌کنند می‌توانند هر چقدر دوست دارند غذا بخورند و دیگر هیچ محدودیتی وجود ندارد! اما همه می‌دانیم در پیش گرفتن چنین شیوه‌ای نه‌تنها عاقلانه نیست، بلکه می‌تواند به بروز بیماری‌ها و مشکلات متعددی نیز منجر شود.

فرهناک نیز در این زمینه چنین توصیه می‌کند: بخصوص در روزهای اول پس از پایان یافتن ماه رمضان بهتر است از مصرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید و مراقب باشید دچار پرخوری نشوید. در واقع نباید فراموش کنیم بدن و بویژه دستگاه گوارش یک ماه در حال روزه‌داری و استراحت بوده و برای تغییر این عادت باید زمان لازم را در اختیارش قرار دهیم.

به گفته وی، در این روزها باید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش داده، ولی حجم غذای دریافتی در هر وعده را کاهش دهید. البته چنین توصیه‌هایی برای روزهای گرم سال و هنگام سفر نیز مفید خواهد بود و با توجه به این‌که در پایان ماه رمضان همچنان در فصل تابستان قرار داریم، خوب است بیشتر به این نکات دقت کنید.

این کارشناس تغذیه با اشاره به مشکلات گوارشی‌ و سوءهاضمه‌ای که به دلیل پرخوری بعد از ماه رمضان ایجاد می‌شود، چنین توضیح می‌دهد: بهتر است سه وعده غذای اصلی و دو تا سه میان وعده در نظر بگیرید و در هریک از این وعده‌ها، حد اعتدال را رعایت کنید تا احتمال بروز مشکلات گوارشی ناشی از پرخوری به حداقل برسد.

هنوز هم تابستان است، مراقب باشید

هنگام روزه‌داری معمولا توجه بیشتری به مصرف آب و مایعات می‌شود و افراد برای کاهش حس تشنگی، بیشتر از روزهای معمول از نوشیدنی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌کنند.

فرهناک با اشاره به این‌که پس از پایان ماه رمضان، همچنان در فصل تابستان قرار داریم و مصرف مایعات باید جزئی از برنامه غذایی باشد، می‌گوید: مصرف مقدار کافی مایعات و بویژه آب را نباید فقط مخصوص ماه رمضان بدانیم و با توجه به این‌که همچنان در فصل تابستان قرار داریم و خطر کم‌آبی نیز وجود دارد، به هیچ وجه نباید مصرف مایعات را کنار بگذاریم؛ بنابراین توصیه می‌شود به مقدار کافی از آب و شربت‌های خانگی کم‌شیرین استفاده کنید و سبزیجات آبدار مختلف مانند کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی و… را نیز در برنامه غذایی خود قرار دهید.

وی تاکید می‌کند: با توجه به این‌که میوه‌ها‌ سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر است و منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها هم به شمار می‌آید، انتخاب بسیار مناسبی برای میان‌وعده‌ها بوده و کودکان و بزرگسالان باید به مقدار کافی از آنها استفاده کنند.

لبنیات را فراموش نکنید

یادتان باشد همیشه باید از مواد لبنی مختلف مانند شیر، ماست، پنیر، دوغ و کشک استفاده و به کمک آنها نیاز بدن را تامین کنید. این روزها هم فرصت خوبی است که این مواد را در برنامه غذایی خود قرار داده و آنها را هم به مقدار کافی مصرف کنید.

فرهناک با اشاره به این‌که مواد لبنی حتما باید در طول روز به مقدار کافی مصرف شود، می‌گوید: لبنیات منبع خوب کلسیم بوده و به همین دلیل مصرف آن هم به کودکان که در سنین رشد و استخوان‌سازی هستند و هم به افراد بزرگسال توصیه می‌شود. همچنین توصیه می‌شود لبنیات نیاز بدن به پروتئین و ویتامین‌های گروه B را نیز تامین می‌کند.

به گفته وی، بهتر است از مواد لبنی کم‌چرب استفاده کنید و همچنین یادتان باشد در کنار مصرف این مواد، برای تامین کلسیم می‌توانید از انواع کلم‌ها، بادام‌زمینی، کنجد و ماهی‌هایی که با استخوان می‌توان آنها را مصرف کرد نیز کمک بگیرید.

کمتر فست‌فود بخورید

معمولا عادت مصرف فست‌فودها و غذاهای آماده در طول ماه رمضان کاهش می‌یابد و کمتر کسی است که طی این ماه، دلش بخواهد از آنها استفاده کند. فرهناک ضمن مثبت دانستن چنین تغییری می‌گوید: پس از پایان این ماه هم خوب است مصرف فست‌فودها را به حداقل برسانید و از مصرف غذاهای کنسرو شده، شور یا چرب خودداری کنید.

به گفته وی، چون مواد نگه‌دارنده مختلفی به این نوع غذاها افزوده می‌شود، مصرف‌ بیش از حدشان برای همه افراد و بخصوص کودکان خطرناک است و همچنین به دلیل زیاد بودن نمک موجود در آنها، برای بزرگسالان و کسانی که دچار بیماری‌های مختلف هستند، می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌ها و مشکلات قلبی‌ ـ عروقی و فشار خون نیز بشود. همچنین نباید فراموش کنیم این غذاها معمولا بسیار چرب‌تر از غذاهای معمول بوده و از این نظر هم می‌تواند دردسرساز شود بنابراین با توجه به این‌که فست‌فودها حاوی مقدار زیادی چربی، سدیم و مواد نگه‌دارنده است، مصرف آنها توصیه نمی‌شود و بویژه در روزهای اول پس از پایان ماه مبارک رمضان بهتر است خیلی سراغ آنها نرویم و با استفاده از غذاهای سالم از خانواده‌مان پذیرایی کنیم.

این کارشناس تغذیه می‌افزاید: انواع آش‌‌هایی که در ترکیبات آنها از سبزیجات و حبوبات استفاده شده، سوپ‌هایی بر پایه سبزیجات و جو، خورش‌های ایرانی که کم‌چرب آماده شده است و همچنین خوراک‌هایی که با مرغ یا گوشت و سبزیجات تهیه می‌شود نیز انتخاب‌های مناسبی برای این روزها به حساب می‌آید.

شما هم چاق شده‌اید؟

«یک ماه روزه گرفتم، ولی چاق‌تر از قبل شدم!» شاید شما هم این جمله یا مواردی مشابه این را شنیده یا افرادی را دیده باشید که از چاقی پس از یک ماه روزه‌داری گله می‌کنند.

فرهناک با اشاره به این‌که روزه‌داری همراه با رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای موجب کاهش وزن افراد چاق می‌شود، می‌گوید: معمولا انتظار داریم وزن افرادی که دچار مشکل اضافه‌وزن هستند، پس از یک ماه روزه‌داری کاهش یابد، ولی نباید فراموش کنید این مساله فقط در صورتی اتفاق می‌افتد که اصول تغذیه‌ای صحیح رعایت شود. با این حال، متاسفانه خیلی از افراد پس از این ماه با مشکل افزایش وزن روبه‌رو می‌شوند که توصیه می‌شود بموقع به فکر برطرف کردن این مساله باشند.

به گفته وی، کاهش فعالیت‌های جسمی و عدم تحرک در طول ماه رمضان مشکلی است که می‌تواند موجب افزایش وزن شود و به همین دلیل خوب است کمی بیشتر به فکر این موضوع باشیم.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

روزه داران پس از ماه مبارک رمضان تعادل در تغذیه را رعایت کنند

taghzieh

 

روزه داران پس از ماه مبارک رمضان تعادل در تغذیه را رعایت کنند

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: روزه داران پس از اتمام ماه مبارک رمضان برای حفظ و ارتقا سلامت جسمی تعادل و تنوع را در برنامه غذایی خود بیش از گذشته لحاظ کنند.
پروین افشار افزود: در صورتی که افراد به جای رژیم غذایی متعادل و متنوع به مصرف غذاهای پرچرب و با حجم زیاد روی بیاورند این روند به افزایش چربی و مواد زاید در بدن منتهی می شود.

وی یادآور شد: افزایش چربی، فشارخون و اضافه وزن و چاقی می تواند به بروز سکته های قلبی، مغزی و سایر بیماریها منجر شود.

افشار تصریح کرد: مصرف غذاهای متنوع به عنوان نخستین بخش توصیه ها در نظر گرفته می شود و یک فرد برای اینکه سالم باشد، باید از تمام گروههای اصلی موادغذایی در حد تعادل استفاده کند.

وی، با اشاره به اینکه تنوع باید بر اساس یک الگوی غذایی مناسب مورد توجه عموم باشد، اظهار کرد: این الگو هرم غذایی نام دارد که در قاعده هرم گروه نان و غلات و سپس میوه و سبزیجات در ردیف بعدی، گروه گوشت و حبوبات و شیر و فرآورده های آن و گروه بعدی که در بالاترین قسمت هرم جای می گیرد و کمترین مقدار را به خود اختصاص داده چربی و قندها را شامل می شود.

این کارشناس تغذیه مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: چربی و قند ها باید به مقدار کم استفاده شود اما به ر غم توصیه ها، بسیاری از افراد بدون توجه به هرم غذایی به مصرف این نوع مواد گرایش بیشتری پیدا می کنند.

وی، خاطرنشان کرد : پیروی از الگوی غذایی مناسب می تواند به تامین سلامت فردی منجر شده و ابتلا به بیماری های مختلف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

۵ کلید طلایی ماه رمضان برای سلامت بدن

81253000-5849871

 ۵ کلید طلایی ماه رمضان برای سلامت بدن

متخصصان تغذیه معتقدند ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای اصلاح عادات غذایی است. اثراتی که روزه بر سلامتی جسم می گذارد با رعایت پنج اصل کفایت، تعادل، کنترل کالری، میانه روی و تنوع قابل تداوم در دیگر ماههای سال است.
متخصصان تغذیه معتقدند با رعایت این پنج اصل می توان یک الگوی تغذیه ای سالم و مغذی را داشت.

این متخصصان می گویند با به کارگیری عادات تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان ، بسیار مهم است که افراد به یکباره دریافت مواد غذایی را افزایش ندهند و به صورت تدریجی و به میزان متعادل وعده های غذایی را شروع کنند. دستگاه گوارش روزه داران، پس از ۳۰ روز روزه داری و حدود ۱۷ ساعت پرهیز از خوردن غذا و نوشیدن مایعات به این وضعیت عادت کرده است .

غزاله اسلامیان متخصص تغذیه در گفت و گو با ایرنا در باره اصول تغذیه پس از ماه مبارک رمضان برای روزه داران این ماه، توصیه کرد : این افراد باید دقت داشته باشند که دریافت وعده های غذایی را پس از این ماه در حجم کم آغاز کنند و به صورت تدریجی به میزان متعادل وعده های غذایی را انتخاب کنند.

سایر توصیه های این کارشناس ارشد تغذیه شامل موارد ذیل است :

– در وعده غذایی صبحانه از نان سنگک و سایر نان های سبوس دار استفاده نمایید. غذایی که برای وعده غذایی ناهار انتخاب می کنید ،سبک باشد.

– خوردن انجیرخشک خیس شده در گلاب نیز برای تقویت دستگاه گوارش توصیه می شود. ادویه را به تدریج در غذاهای خود اضافه کرده تا دستگاه گوارش بتواند تحمل کند .

– همچنین به دلیل کاهش مصرف آب در ماه رمضان، نوشیدن آب به میزان حداقل ۸ لیوان در فواصل زمانی مناسب در روز ضروری است. دریافت مایعات به میزان کافی خطر عفونت مجاری ادراری، سنگ کلیه و یبوست را کاهش می دهد.

– از نوشیدن آب بسیار خنک به خصوص همراه با غذا پرهیز کرده و از مصرف نوشیدنی های گازدار نیز خود داری شود زیرا می تواند دستگاه گوارش ر اتضعیف کند.

– با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان میزان فعالیت بدنی افراد به دلیل روزه داری و گرمی هوا کاهش یافته بود، بهتر است پس از ماه رمضان به تدریج فعالیت بدنی افراد افزایش یابد.

– با دریافت میوه و سبزی های تازه به صورت متعادل نیز می توان آب بدن را تأمین کرد و به بهبود یبوست که یکی از عوارض شایع در ماه مبارک رمضان است کمک کرد .

– میانه روی در دریافت غذاهای مصرفی و به ویژه مصرف نکردن مواد غذایی پرچرب، شور و بسیار شیرین ضروری است.

– روزه دارانی که در ماه رمضان دچار افزایش وزن شده اند باید با با افزایش فعالیت بدنی و کاهش حجم وعده های غذایی اضافه وزن خود را کاهش دهند.

*** ۵ کلید طلایی ماه رمضان برای سلامت

اسلامیان گفت:عادات غذایی در ماه رمضان ۵ کلید طلایی برای حفظ سلامت بدن در طول سال ارائه کرده است که شامل

پنج اصل کفایت، تعادل، کنترل کالری، میانه روی و تنوع است و رعایت این موارد پس از ماه رمضان به معنی حفظ یک الگوی تغذیه ای سالم و مغذی است.

وی در توضیح اصل کفایت گفت :کفایت بدین معنی است که غذا و مواد غذایی باید فراهم کننده مقادیر کافی مواد مغذی ضروری، فیبر و انرژی برای سالم ماندن و وزن مناسب باشد.

به گفته وی منظور از تعادل یا توازن تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر است به نحوی که مصرف یک نوع ماده مغذی به مقدار زیاد سبب حذف سایر مواد مغذی نشود.

اسلامیان اضافه کرد :کنترل کالری، مقدار غذایی است که انرژی مورد نیاز برای نگهداشتن وزن مناسب بدن را فراهم می کند. دریافت انرژی نباید از انرژی مورد نیاز بدن بیشتر باشد. مقداری از انرژی دریافتی صرف فعالیت های مختلف بدن می شود. برای پیشگیری از تجمع چربی و وزن اضافی در بدن، انرژی مورد نیاز بایستی مطابق فعالیت های بدنی روزانه و سوخت و ساز فرد تنظیم شود تا تعادل در دریافت کالری روزانه برقرار شود .

این متخصص تغذیه اظهار کرد: میانه روی به معنای مصرف غذاهایی است که دارای مقادیر اضافی چربی، نمک، قند و ترکیبات افزودنی نباشد. به منظور حفظ سلامتی دریافت غذاهایی که دارای چربی، کلسترول، قند و نمک زیاد هستند، باید محدود شوند.

به گفته وی ، تنوع غذایی شامل غذاهای متفاوت و متنوع است که در یک دوره زمانی مشخص مصرف می شود و یا به عبارت دیگر انتخاب انواع غذاها از گروه های مختلف غذایی (مانند شیر و لبنیات، نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، گوشت و جانشین های گوشت) و همچنین انتخاب مواد غذایی مختلف در داخل هر گروه غذایی (مانند برنج، گندم، جو، ذرت ) است .

به گفته وی در صورت ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، قلبی عروقی، گوارشی، کلیوی و غیره ضروری است جهت کنترل بیماری و بهبود کیفیت زندگی به متخصصین تغذیه مراجعه شود تا برنامه غذایی مناسب با ویژگی های فردی شما مانند سن، جنس، میزان فعالیت بدنی محاسبه و طراحی شود.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

چگونه در ماه رمضان کمتر گرسنه و تشنه شویم؟

teshnegi

چگونه در ماه رمضان کمتر گرسنه و تشنه شویم؟

یک متخصص تغذیه آمادگی تغذیه‌ای برای استقبال از ماه مبارک رمضان را عامل موثری در کاهش مشکلات روزه‌داری در این ماه عنوان کرد.

دکتر یحیی پاسدار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برخلاف عقیده‌ برخی افراد که در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان حجم غذایی خود را با هدف افزایش ذخیره بدن جهت روزه‌داری افزایش می‌دهند، این کار موجب افزایش مشکلات شده و روزه‌داری را برای افراد سخت‌تر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بهترین اقدام جهت کاهش فشار گرسنگی و تشنگی در روزهای ماه مبارک رمضان این است که از یک هفته تا ۱۰ روز قبل از شروع ماه مبارک، حجم غذای مصرفی به تدریج کاهش داده شود.

پاسدار اظهار کرد: این کار موجب شده سطح متابولسیم و سوخت و ساز بدن کاهش داده شود و بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه‌داری عادت کند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: در این زمینه مصرف تمام گروه‌های غذایی متناسب با هم باید کاهش داده شود و در این بین کاهش مصرف مواد نشاسته‌ای اهمیت بسیاری دارد، زیرا موجب خواهد شد بدن در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان به برداشت قند از منابع دیگر بدن عادت کند.

پاسدار افزود: در کنار انجام این کار، تمام عادات غذایی مانند مصرف میان وعده‌ها و نیز مصرف بیش از حد چای و سایر نوشیدنی‌ها مانند قهوه و نیز مصرف موادی مانند شکلات و شیرنی باید کنار گذاشته شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: این کار موجب خواهد شد تا سطح این مواد در خون کاهش پیدا کرده و وابستگی به آنها به ویژه در زمینه قهوه و شکلات کاهش یابد.

وی افزود: عدم انجام این کارها و ادامه عادات غذایی تا شروع ماه رمضان موجب خواهد شد تا در روزهای ابتدای روزه‌داری افراد دچار علائمی مانند سردرد و سرگیجه شده و تحمل روزه‌داری برای آنها دشوار شود.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

روزه‌‌داری حس همدلی را افزایش می‌دهد

۱۰۰۸۸۳۶۰۰۳۳۱

 روزه‌‌داری حس همدلی را افزایش می‌دهد

«روزه‌داری» از منظر روانشناختی در رشد و تعالی انسان تأثیر بسزایی دارد. این فریضه دینی علاوه بر تقویت اراده، همدلی و انسجام، موجب کاهش آمار جنایت و پرخاشگری در جامعه می‌شود.

به گزارش فارس، سیما فردوسی، روانشناس با اشاره به فواید روزه‌داری از منظر روانشناختی، اظهار داشت: فرایض دینی در رشد و تعالی انسان تأثیر بسزایی دارد و می‌تواند فرد را به خصایص رده بالای انسانی برساند.

وی با بیان اینکه «روزه» یکی از فرایض دینی شناخته شده در رشد و تعالی افراد است، گفت: یکی از فواید روزه‌داری تقویت اراده است که برای سلامت روان افراد ضرورت دارد وقتی فرد از سحر تا افطار چیزی نمی‌خورد و نمی‌آشامد می‌تواند با کنترل سائق‌های فیزیولوژیکی خود اراده‌اش را قوی کند.

فردوسی افزود: تقویت اراده برای تصمیم‌گیری در امور و موفقیت در کارها ضروری است و این مهم می‌تواند با روزه‌داری ایجاد و تقویت شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: یکی دیگر از فواید روزه‌داری درک مستمندان و انجام امور خیریه است که به ایجاد همدلی، وحدت و انسجام در جامعه کمک می‌کند افرادی که در این ماه مبارک به امور خیریه می‌پردازند ضمن تقویت خصایص انسانی به تمرین این رفتارهای پسندیده می‌پردازند.

این روانشناس ادامه داد: ایجاد رفتارهای انسان‌گرایانه ویژگی دیگری است که روزه‌داری در ایجاد آن مؤثر است، تحقیقات نشان می‌دهد آمار جرم و جنایت و پرخاشگری در ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد همچنین دروغگویی که صفتی ناپسند است در این ماه کمتر دیده می‌شود.

وی افزود: خود مدیریتی نتیجه روزه‌داری است که می‌تواند از بروز پرخاشگری جلوگیری کند. افراد با روزه‌ گرفتن تلاش می‌کنند تا خود را مدیریت کنند بنابراین مراقب گفتار،‌ پندار و رفتارشان هستند.

این متخصص حوزه بهداشت روان در پاسخ به این سؤال که چگونه روزه‌داری می‌تواند مانع پرخاشگری شود، اظهار داشت: تمام انگیزه‌های بشری باید به موقع و در جای خود تأمین شوند مگر اینکه انگیزه‌ای بالاتر وجود داشته باشد. خوردن در پاسخ به انگیزه گرسنگی است با اینکه فرد روزه‌دار نمی‌خورد و نمی‌آشامد اما انگیزه تقرب و نزدیکی به خداوند متعال موجب می‌شود تا افراد دو سوم روز بدون را بدون آب و غذا بگذراند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: توصیه می‌شود افراد خانواده موقع خوردن سحری و افطار کنار یکدیگر باشند و به دعای سحر و افطار گوش دهند. برپایی مراسم معنوی در کنار خانواده موجب همبستگی بیشتر میان اعضای آن می‌شود روزه‌داری بدون آیین سحر و افطار جنبه روانشناختی با هم بودن و ارتباطات معنوی را به وجود نمی‌‌آورد.

وی افزود: با هم بودن و نشستن بر سر سفره سحری و افطاری می‌تواند خاطرات خوشی را برای اعضای خانواده به ویژه کودکان به وجود آورد. این مهم در حالی است که افراد در بزرگسالی به بیان خاطرات کودکی خود می‌پردازند و شنیدن آنها برای خودشان و فرزندانشان لذت‌بخش است بنابراین ایجاد خاطره معنوی در کنار خانواده می‌تواند زمینه‌ساز برخورداری از لذت در سال‌های آ‌تی زندگی شود.

وی خاطرنشان کرد: ضمن قبولی طاعات و عبادات شهروندان گرامی از خداوند متعال و آرزوی سلامتی جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی برای این عزیزان،‌ توصیه می‌شود که والدین فرزندان خود را با این مراسم معنوی و پرخیر و برکت آشنا کنند و در صورتی که فرزندانشان به سن تکلیف شرعی نرسیده‌اند اجازه دهند تا موقع سحر و افطار با آنها همراه شوند.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

رفع عطش روزه داران با نوشیدنی های سنتی

۱drink2

 رفع عطش روزه داران با نوشیدنی های سنتی

کارشناسان تغذیه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به روزه داران توصیه می کنند،نوشیدنی های سنتی مانند شربت آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی،کاسنی ،سکنجبین و بیدمشک می تواند به کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان کمک کند.
کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه گفت:روزه داری در فصل گرما بدن را دچار کم آبی می کند،آب بدن مهمترین عاملی است که می تواند برای روزه داران باعث مشکلات زیادی شود و حتی جان فرد را به خطر اندازد.

دکتر نسرین حاج سید جوادی فاصله بین افطار تا سحر را بهترین زمان برای جبران آب بدن خواند که می توان از نوشیدنی های سنتی، چای کمرنگ ، انواع میوه های تابستانی و آب میوه های طبیعی و کم شیرین استفاده کرد.

وی اظهار کرد:راهکارهایی را متخصصان تغذیه به روزه داران برای جبران کم آبی بدن توصیه می کنند به شرح زیر است:

*** فاصله بین افطار تا سحر بهترین زمان برای جبران آب بدن

حاج سید جوادی با بیان اینکه بین افطار تا سحر روزه داران می توانند از نوشیدنی های سنتی، چای کمرنگ، آب میوه های طبیعی و انواع میوه های تابستانی استفاده کنند، گفت:چای به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است، اما چای به دلیل مدر بودن باعث می شود مقدار بیشتری از آب بدن دفع شود.

وی یاد آور شد: هنگام افطار بهتر است که از شیر ولرم همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده شود چرا که این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قند خون، خاصیت سم زدایی نیز دارند.

حاج سید جوادی توصیه کرد :یکی از راههای مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان مصرف میوه و سبزی فراوان است که علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، به دلیل داشتن فیبر، سرعت حرکت مواد غذایی را کاهش داده وسبب می شود احساس گرسنگی نیز دیرتر فعال شود.

وی ادامه داد: مصرف میوه و سبزی سبب رفع مشکل یبوست نیز می شود. سبزی ها مانند کاهو، خیار، کرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می دارند باعث استمرار و تداوم آبرسانی به بدن می شوند و مصرف سالاد کاهو به خصوص در وعده سحر توصیه می شود.

***پرهیز از نوشیدن آب یخ

حاج سید جوادی افزود:زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می شود چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می آورد، اما باعث رفع عطش در دراز مدت نمی شود.

وی توصیه کرد: هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد همچنین در وعده افطار نیز از نوشیدنی های ولرم استفاده کرد.

***رفع تشنگی با نوشیدنی های سنتی

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه به برخی از نوشیدنی های مناسب برای فصل گرما و ماه رمضان اشاره کرد و گفت:خانواده ها بهتر است این شربت ها و نوشیدنی ها را تهیه و پس از افطار به تدریج و مورد استفاده قرار دهند.

** شربت آبلیمو

وی به شربت آبلیمو یکی از نوشیدنی های سنتی رایج اشاره کرد و افزود:شربت آبلیمو کم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند.

**شربت خاکشیر و تخم شربتی

وی اظهار کرد شربت خاکشیر و تخم شربتی خنک کننده و ضد عطش هستند و می توانند آب را درون دانه های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کند. بهتر است آنها را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

**کاسنی

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه گفت:دربین عرقیات سنتی، فقط کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می شود نوشیدنی هایی مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد.

**شربت سکنجبین

وی توصیه کرد، شربت سکنجبین به تنهایی یا با اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر نیز می تواند به رفع عطش کمک کند و بهتر است این ترکیب را تهیه و برای کاهش تشنگی آن را نوشید.

**دم کرده نعناع

حاج سید جوادی ادامه داد:دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد.

وی توضیح داد: تهیه و مصرف شربت نعناع نیز رفع تشنگی بسیار مفید است. برای تهیه آن باید از شربت پایه استفاده کرد. جوشاندن شکر و آب به نسبت دو به یک و افزودن مقداری عرق نعناع و آب لیمو ترش که باید به صورت خنک مصرف شود. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می کند.

** دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات

وی یاد آور شد، دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود.

** شربت تمبر هندی با عسل

حاج سید جوادی اظهار کرد:خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می شود.

** مخلوط زردآلوی تازه همراه با عسل

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه افزود :مخلوط زرد آلوی تازه همراه عسل نیز مناسب جهت رفع عطش و برای سنگینی معده می توان استفاده کرد.

وی توصیه کرد که می توان به جای یک عدد میوه، نصف تا یک لیوان آب میوه مصرف کرد،البته بهتر است آبمیوه طبیعی باشد. مخلوط میوه ها با شیر مانند شیر موز یا توت فرنگی نیز از نظر تغذیه بسیار با ارزش است.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

بدون سحری روزه نگیرید

ramazan-021

 بدون سحری روزه نگیرید

یک کارشناس تغذیه، ضرورت رعایت هرم غذایی در ماه مبارک رمضان را همچون دیگر ایام سال، مهم دانست و گفت: تنها با یک رژیم غذایی حاوی گروه‌های مختلف غذایی می‌توانیم روزه‌داری توأم با سلامت را تجربه کنیم.

«نیلوفر حیدری» در گفت‌وگو با ایسنا، پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل در ایام ماه مبارک رمضان برای روزه‌داران را مهم دانست و گفت: توصیه می‌شود روزه‌داران به برنامه غذایی خود توجه داشته باشند و همه‌ی گروه‌های غذایی را در برنامه سحر و افطار خود بگنجانند.

وی به افراد بخصوص آنها که در سنین رشد هستند، توصیه کرد از روزه گرفتن بدون صرف وعده سحری خودداری کنند، چون در این صورت بدن آنها با افت شدید قند و تحلیل عضلانی مواجه می‌شود.

حیدری در ادامه به روزه‌داران توصیه کرد: با نوشیدنی‌های گرم و ولرم مثل آب ولرم، چای کم‌رنگ، شیر گرم و … افطار کنند و در زمان افطار بین سه تا پنج عدد خرما بخورند، چون مصرف چند عدد خرما در وعده‌ی افطار علاوه‌بر این‌که در تنظیم قند خون افراد مهم است، به‌علت برخورداری از منابع با ارزشی مثل پتاسیم و املاح برای بدن مناسب است.

این کارشناس تغذیه در ادامه مصرف بین شش تا هشت لیوان آب را در فاصله‌های مناسب بین افطار تا سحر برای پیشگیری از کم‌آبی بدن به روزه‌داران توصیه کرد و گفت: بهتر است روزه‌داران از نوشیدن آب سرد خودداری کنند.

این کارشناس تغذیه به روزه‌داران توصیه کرد: از صرف چای در وعده‌ی سحری خودداری کنند، چون خوردن چای خصوصاً چای پررنگ مدر است و باعث افزایش دفع ادرار می‌شود و بدن فرد را با کم آبی در طول روز مواجه می‌کند.

حیدری در ادامه به افراد توصیه کرد: به‌منظور جلوگیری از تشنگی خود بعد از وعده سحر یک یا دو عدد لیموترش تازه بخورند، چون مصرف لیموترش تازه باعث پیشگیری از احساس تشنگی می‌شود.

کارشناس مسئول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه مصرف غذای سبک و مختصر در وعده‌ی افطار را به روزه‌داران توصیه کرد.

وی در ادامه به روزه‌داران توصیه کرد در ایام ماه مبارک رمضان از مصرف مواد غذایی سرخ شده و ادویه‌دار صرف نظر کنند، چون مصرف این نوع از مواد غذایی باعث بروز تشنگی و ناراحتی‌های گوارشی در روزه‌داران می‌شود.

حیدری در ادامه در خصوص خوردن مواد خوراکی شیرین هم به روزه‌داران توصیه‌هایی کرد و از آنها خواست تا در خوردن مواد خوراکی شیرین زیاده‌روی نکنند تا در پایان ماه مبارک رمضان با چاقی و اضافه وزن مواجه نشوند.

وی مصرف مقادیر کافی از سبزیجات را به روزه‌داران توصیه کرد و از آنها خواست تا سبزیجات مختلفی مثل گوجه‌فرنگی، خیار، هویج، کلم بروکلی و… را در برنامه افطار و سحر خود بگنجانند.

این کارشناس تغذیه مصرف زیاد میوه را در میان وعده‌های بین سحر تا افطار به روزه‌داران توصیه کرد و گفت: بهتر است مصرف میوه‌ها هم‌زمان با وعده‌های غذایی نباشد.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

به جای قند این خوراکی را بخورید

IMAGE634501417483074536

به جای قند این خوراکی را بخورید

قند خرما مانند سایر میوه‌ها، مخلوطی از فروکتوز و گلوکز است و چون این قندها معمولا همراه با فیبر هستند، مصرفشان به قندهای ساده برتری دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، هر خرمای رطب ۲۰ کیلوکالری انرژی و ۵ گرم قند دارد. اگر بخواهیم از نظر تامین ویتامین‌هایی مانند A و C این میوه را بررسی کنیم، می‌توان گفت که یک خرما نمی‌تواند تامین‌کننده مهم این ویتامین‌ها در بدن باشد اما وقتی در رژیم غذایی فردی، ۴ واحد میوه را در نظر می‌گیریم، آن فرد می‌تواند ۳ سهم میوه و ۳ خرما را به عنوان یک سهم میوه در طول روز مصرف کند.

قند خرما مانند سایر میوه‌ها، مخلوطی از فروکتوز و گلوکز است و چون این قندها معمولا همراه با فیبر هستند، مصرفشان به قندهای ساده برتری دارد. البته این به هیچ وجه به معنای تاییدی بر زیاده‌روی در مصرف خرما نیست. خرما هم قند دارد و هم کالری و مصرف بیش از اندازه‌اش می‌تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود.هر عدد خرما حدود ۸۰ گرم است و نزدیک به ۲۳ درصد آب و مقدار کمی پروتئین دارد.

خوردن این میوه برای باز کردن افطار در ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است زیرا قند خرما به سادگی جذب می‌شود و افت قند خون فرد روزه‌دار را هنگام افطار به سرعت جبران می‌کند.مصرف خرما به تمام افراد پیشنهاد می‌شود و هیچ‌کس منع مصرفی برای این میوه ندارد.

البته بهتر است بیماران دیابتی، یک سهم میوه خرمای خود را در ۳ نوبت مختلف در طول روز مصرف کنند زیرا نمایه گلایسمی خرما نسبت به سایر خوراکی‌ها بسیار پایین‌تر است و مصرف با فاصله آن برای بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

فرمول مصرف مایعات در ماه رمضان

۶۳۴۹۸۸۵۸۳۶۷۵۶۷۷۹۰۰

فرمول مصرف مایعات در ماه رمضان

یک جراح کلیه و مجاری ادراری با تأکید بر اهمیت مصرف مایعات به میزان مورد نیاز بدن گفت: روزه‌داران باید آب کافی در فواصل افطار تا سحر بنوشند تا از بروز عوارض احتمالی بر کلیه‌ها پیشگیری شود.

به گزارش ایران، دکتر سیمین وحیدی با بیان اینکه هنگام روزه‌داری برای حفظ سلامت کلیه‌ها، مصرف مایعات باید به‌اندازه باشد، گفت: هم مقدار کم و هم مقدار زیاد آب به سلامت کلیه‌ها خدشه وارد می‌کند.وی با اشاره به اینکه روزه‌داران باید آب کافی در فواصل افطار تا سحر بنوشند تا از ایجاد عوارض احتمالی بر کلیه‌ها پیشگیری شود، گفت: بهترین شاخص ارزیابی مصرف مایعات رنگ ادرار است که باید به رنگ روشن باشد.

وحیدی اضافه کرد: باید تغییرات فرم ادراری جدی گرفته شود و هر گونه علامت نظیر تکرر، سوزش، بی‌اختیاری و انسداد ادراری و تغییر رنگ آن بویژه رنگ خونی باید جدی گرفته شود و مراجعه به پزشک متخصص با بروز این علایم ضروری است.این جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: وجود خون در ادرار یا علایم دیگر به طور معمول نشانه یک بیماری سیستم ادراری است که تشخیص آن با انجام آزمایشات به دستور پزشک قطعی می‌شود.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

توصیه های دارویی ماه رمضان/ مصرف داروهای بیماران دیابتی

۱۶۳۸۵۰۹

 توصیه های دارویی ماه رمضان/ مصرف داروهای بیماران دیابتی

افرادی هستند که می بایست تا پایان عمرشان دارو مصرف کنند ولی با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، روزه دار می شوند. پزشکان برای این قبیل افراد و بیماران، توصیه هایی دارند.

به گزارش مهر، دکتر فرخ رامش داروساز در پاسخ به این سئوال که آیا روزه داری بر روند بیماری تاثیر گذار است یا خیر؟، اظهار کرد: چنانچه با صلاحدید پزشک، با ارائه توصیه­ های مورد نیاز، امکان روزه داری برای آن بیمار فراهم باشد، چیدمان جدید دارویی به ویژه در مورد بیمارانی که روزانه بیش از یک قلم دارو مصرف می کنند، ضروری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به مصرف دو یا حتی سه وعده غذایی در روزهای ماه مبارک رمضان، تداخل میان دارو و غذا رخ خواهد داد؟، گفت: در زمینه تداخل دارو با غذا باید عرض شود که جذب برخی داروها همزمان با مصرف غذا تغییر نکرده و یا در برخی موارد حتی افزایش نیز پیدا می کند. اما بسیاری از داروها نیز در صورت مصرف همزمان با غذا دچار کاهش جذب می شود.

این داروساز تصریح کرد: در مورد داروهایی که جذب آنها به میزان قابل توجهی تحت تاثیر غذا قرار می گیرد، دارو باید یک ساعت قبل از غذا یا ۲ تا ۳ ساعت پس از مصرف غذا، استفاده شود (بهتر است در خانم ها به دلیل احتمال کاهش سرعت تخلیه معده، دارو ۳ ساعت بعد از غذا مصرف شود. همچنین از مصرف غذاهای دیر هضم در وعده افطار پرهیز شود.

رامش افزود: برای نمونه از میان استاتین ها بهتر است برخی را همچون لووستاتین همراه وعده غذایی شب استفاده کرد و برخی همچون سیموستاتین را بهتر است، به دلیل کاهش جذب دارو با غذا، با معده خالی مصرف کرد.

وی اظهارکرد: بسیاری از آنتی بیوتیک ها، نه همه آنها، از جمله کپسول آزیترومایسین، با مصرف غذا دچار کاهش جذب می شود، همچنین مهارکننده های پمپ پروتون همانند امپرازول، بیس فسفونات­ها مانند آلندرونات و غیره به دلیل کاهش آشکار در میزان جذب و اثربخشی، و یا ایجاد عارضه گوارشی در صورت مصرف همزمان با غذا (بیس فسفوناتها- ریفلاکس) باید حتماً با معده خالی (مثلاً پیش از صرف وعده غذایی) مورد استفاده قرار گیرد.

رامش تاکید کرد: قابل ذکر است تداخل داروها با غذا تنها محدود به تداخل در جذب نیست، بلکه داروهای متعددی وجود دارد که در صورت مصرف روزانه گریب فروت دچار کاهش متابوسیم با واسطه ایزوآنزایم CYP۴۵۰۳A۴ موجود در دیواره دستگاه گوارش شده و نیاز به تعدیل دوز یا پایش علائم (عوارض) ناشی از تداخل احتمالی است.

این داروساز در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به تغییر زمان مصرف داروها از روز به شب، تغییر زمان مصرف داروهای مورد نظر بلامانع است؟ افزود: تغییر زمان مصرف برخی داروها از روز به شب نیز می تواند عارضه هایی را به بیمار تحمیل کند. از جمله این داروها می توان به برخی مهارکننده های انتخابی باز جذب سروتونین مانند فلوکستین اشاره کرد که مصرف شبانه آن در برخی از بیماران می تواند عارضه بی خوابی ایجاد کند.

رامش در ادامه گفت: چنانچه بیمار بیش از یک دوز از این دارو استفاده کند بهتر است از این نظر بررسی شود و بهترین رژیم مصرف برای وی در نظر گرفته شود.

این داروساز تصریح کرد: دیورتیک ها از جمله دیگر داروهایی هستند که مصرف شب هنگام آنها توصیه نمی شود، اما مشکل دیگری که این داروها دارد، احتمال وقوع دهیدراتاسیون در صورت مصرف آنها هنگام سحر است، بنابراین در صورت لزوم، بهترین زمان مصرف هنگام افطار است.

رامش در پاسخ به سئوال دیگری با این عنوان که آیا طولانی بودن مدت زمان روزه داری و کم شدن فاصله زمانی بین مصرف دوزهای مختلف یک دارو، روند درمان بیمار را دچار اختلال می کند؟ گفت: با توجه به طولانی بودن روزه داری (حدود ۱۵ ساعت)، کم کردن فاصله بین دوزهای مختلف یک دارو می تواند مشکل ساز شود. به عنوان مثال می توان به داروهایی اشاره کرد که روزانه ۳ تا ۴ بار مصرف می شود (همچون آنتی بیوتیک ها) و بهم زدن نظم مصرف، روند درمان را با مشکل مواجه می کند. در این موارد در صورت امکان، می توان از داروهای هم خانواده با طول اثر افزون تر استفاده کرد. به عنوان مثال می توان به جایگزینی اریترومایسین (روزی ۳ تا ۴ بار) با کلاریترومایسین (روزی ۲ بار) به دلیل تشابه فارماکولوژیک بسیار زیادی که با هم دارد تنها در برخی موارد خاص قابل جایگزینی نیست اشاره کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به اینکه زمان مصرف داروهای مختلف به هم نزدیک می شود، تداخل دارویی از نوع تداخل در جذب یا دیگر انواع تداخل دارویی ایجاد می شود؟ افزود: بیمارانی که چندین داروی مختلف استفاده می کنند، به دلیل طولانی بودن زمان روزه داری ممکن است دو یا چند دارو را با هم مصرف کنند. مصرف همزمان یا با فاصله کم برخی داروها می تواند مشکل ساز یا حتی مخاطره آمیز شود، به عنوان مثال می توان به مصرف همزمان یا با فاصله کمتر از ۴ ساعت آلفا بلوکرهایی مثل ترازوسین با سیلدنافیل یا تادالافیل اشاره کرد. همچنین می توان به کاهش جذب برخی داروها همچون سیپروفلوکساسین، لووتیروکسین، مایکوفنولات موفتیل و غیره با ترکیبات حاوی فروس توجه کرد.

رامش تاکید کرد: باید توجه کرد که اثر بخشی برخی داروها ممکن است به دلیل تغییرات فیزیولوژیک بدن در ماه رمضان، دچار تغییر شود. به عنوان مثال سولفونیل اوره هایی مثل گلی بنکلامید – که یکی از عوارض جانبی اصلی آنها هایپوگلایسی است – ممکن است برخی بیماران دیابتی را با خطر بیشتری از احتمال وقوع افت قندخون مواجه کند. در چنین مواردی چنانچه بیمار از دوز یک بار در روز این دارو استفاده می کند، بهتر است قبل از افطار (تنظیم دوز بر اساس سطوح قندخون روزانه و ریسک بروز هایپوگلایسمی انجام می شود) استفاده شود.

این داروساز در ادامه اظهار کرد: چنانچه بیمار به صورت دو بار در روز از این دارو استفاده می کند، دوز صبح، نصف شده و هنگام سحر استفاده شود و دوز عصر نیز بدون تغییر هنگام افطار مصرف شود. در این موارد خصوصاً در افراد سالمند تغییر دارو به گلی کلازید می تواند خطر هایپوگلایسمی را کاهش دهد.

رامش تاکید کرد: در هر صورت آگاه ساختن بیمار از علائم هایپوگلایسمی و میزان قندخون هشدار دهنده که بیمار باید روزه خود را بشکند، ضروری است.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

روزه‌داران برای رفع بوی بد دهان سحرها “سیب”بخورند

 

IMG10570315

روزه‌داران برای رفع بوی بد دهان سحرها “سیب”بخورند

یک کارشناس تغذیه معتقد است: مصرف مواد غذایی شیرین مانند زولبیا و بامیه، بوی بد دهان را در طول ساعات روزه‌داری تشدید می‌کند.

مریم شیرمستی در گفت‌وگو با ایسنا، بوی بد دهان را یکی از مهمترین مشکلات روزه‌داران دانست که چون دستگاه گوارش چندین ساعت خالی می‌ماند، این بوی بد تا حدی طبیعی است.

وی در خصوص مواد غذایی که بوی بد دهان را تشدید می‌کند، گفت: مواد پر پروتئین مانند گوشت و همچنین شیرین مانند زولبیا و بامیه در وعده سحر چون در دستگاه گوارش حالت تخمیری ایجاد می‌کند، باعث متصاعد شدن گازهای بد بو می‌شود.

این کارشناس تغذیه مصرف یک عدد سیب در سحر را برای کاهش بوی بد دهان مفید خواند و افزود: خاک‌شیر و آب خنک نیز می‌تواند بوی بد دهان را کمی بهتر کند.

شیرمستی خاطرنشان کرد: مصرف ماست و جعفری نیز برای کاهش بوی بد دهان مفید است و استفاده از دمنوش نعناع و عسل به جای چای نیز می‌تواند موثر باشد.

وی به افراد توصیه کرد: برای کاهش بوی بد دهان در وعده سحر مصرف انواع میوه و سبزیجات از جمله کاهو، گوجه فرنگی و سالاد را قرار دهند.

به گفته این کارشناس تغذیه روزه گرفتن بدون سحری هم از عوامل تشدید کننده بوی بد دهان در افراد روزه‌دار است.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

غذاهایی که در وعده سحری نباید خورده شوند

sahari16

 غذاهایی که در وعده سحری نباید خورده شوند

متخصص طب سنتی گفت: در هنگام سحر، خوردن غذاهای شور، مملو از پروتئین، غذاهای سیر و پیازدار ، کباب و ماهی مناسب نیستند چون عطش را بیشتر می‌کنند.

به گزارش فارس، حمید افراسیابی گفت: در هنگام سحر و در ایام رمضان باید از خوردن غذاهای سنگین،چرب و مملو از پروتئین خودداری کرد چون فقط افراد را به اصطلاح سنگین می‌کند.

وی افزود: بنابراین غذاهایی مانند حلیم، کله پاچه، کباب و ماهی در وعده سحر را نباید خورد چون تشنگی را بیشتر می‌کنند.

این متخصص طب سنتی گفت: خوردن چای پررنگ و قهوه و کاکائو تشنگی را تشدید کرده و آب بدن را دفع می کنند.

افراسیابی ادامه داد: مصرف غذاهای شور،کنسروها، تن‌ها، غذاهای خشک، پرادویه و تند به هنگام سحر مناسب نیستند چون عطش را در طول روز بیشتر می کنند.

وی گفت: همچنین خوردن غذاهایی مثل آش که در آن سیر و پیاز زیاد استفاده می‌شود نیز باید به حداقل برسد چون تشنگی را بیشتر کرده و از طرفی زود هضم می‌شوند.




[ پنجشنبه 28 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

.: تعداد کل صفحات 2 :.     صفحه شماره 1 2 صفحه بعد    

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه