نسخه علامه طباطبایی(ره) برای تداوم معنویت رمضانی

بزرگانی چون علامه طباطبایی(ره) بر لزوم حفظ تقوا و محاسبه و مراقبه از نفس به عنوان نسخه ای که می تواند تداوم بخش معنویت حاصل از ماه مبارک رمضان باشد، تاکید کرده اند.

نسخه علامه طباطبایی(ره) برای تداوم معنویت رمضانی




ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 08 تیر 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

آیا خودکشی برای حفظ آبرو و پاکدامنی گناه است؟

👇👇👇

💢 سوال:

☑️ آیا خودکشی برای حفظ آبرو و پاکدامنی، گناه است؟

Image result for ‫خودکشی‬‎

✍ پاسخ:

 

✅ برای حفظ آبرو وپاک دامنی باید از راه درست وارد شد واز خود دفاع نمود و کسی که در راه دفاع از حق کشته شود اجرش شهید دارد ولی کسی حق ندارد دست به خود کشی بزند.
با توجه به نکته مذکور، به یک آیه و دو حدیث شریف درباره حرمت شدید «خودکشی» اشاره می کنیم.

خداوند می‏ فرماید: «ولا تقتلوا انفسکم ان الله کان بکم رحیما و من یفعل ذلک عدوانا و ظلما فسوف نملیه نارا و کان ذلک علی الله یسیرا؛
و خود را مکشید زیرا خداوند به شما مهربان است و هر کس چنین کاری را از روی عداوت و ستم انجام بدهد، به زودی او را در آتش می‏اندازیم و این کار برای خدا آسان است»،(۱)

امام صادق(ع) با استناد به همین آیه می‏ فرماید: «هر کس عمدا خودکشی کند، برای همیشه در آتش جهنم عذاب خواهد شد» «من قتل نفسه متعمدا فهو فی نار جهنم خالدا فیها قال الله عزوجل: «ولا تقتلوا انفسکم...»،(۲) بدیهی است معنای آیه و روایت قطعی بودن جزا نیست زیرا ممکن است از طریق توبه یا شفاعت مشمول عفو الهی گردد.

همه مفاسد و زیان‏هایی که در کشتن دیگران هست در خودکشی نیز وجود دارد از جمله:

۱- خودکشی نافرمانی و سرپیچی از دستور خدا است و کسی که دستور خدا را نادیده انگارد و سرپیچی کند مستحق عذاب می‏گردد و از رسیدن به کمال باز می‌ماند.

۲- خودکشی دلیل بر عدم ایمان و یاس و نا امید شدن از خدا می‏باشد و یاس و ناامیدی از خداوند از بزرگ‏ترین گناهان است که گاهی در رتبه شرک و کفر قرار می‏گیرد.

۳- کسی که دست به خودکشی زده همانند کسی که دیگری را کشته انسان و انسانیت در نظر او بی‏ارزش شده است. از این جهت بین خودکشی یا کشتن دیگران فرقی نیست .

۴- حکیم مفسر علامه طباطبایی دربارة زندگی برزخی می فرماید:

« انسان پس از مرگ از جهت اعتقاداتی که داشته و اعمال نیک و بدی که در دنیا انجام داده، بازپرسی خصوصی می‌شود. پس از محاسبه اجمالی طبق نتیجه‌ای که گرفته شد، به یک زندگی شیرین و گوارا یا تلخ و ناگوار محکوم گردیده، با همان زندگی در انتظار روز رستاخیز عمومی به سر می‌برد . حال انسان در زندگی برزخی بسیار شبیه است به حال کسی که برای رسیدگی اعمالی که از او سر زده، به یک سازمان قضایی احضار شود و مورد بازجویی و بازپرسی قرار گرفته، به تنظیم و تکمیل پرونده‌اش بپردازند، آن گاه در انتظار محاکمه در بازداشت به سر برد.
روح انسان در برزخ، به صورتی که در دنیا زندگی می‌کرد، به سر می‌برد. اگر از نیکان است، از سعادت و نعمت و جوار پاکان و مقربان درگاه خدا برخوردار می‌شود اما اگر از بدان است، در نقمت و عذاب و همنشینی شیاطین و پیشوایان گمراه برخوردار می‌گردد.(۳)

در مجموع از این بیان به دست می آید انسان در برزخ نوعی تجربه کمرنگ وموقت از حیات اخروی وزندگی پس از قیامت را پشت سر می گذارد که بسته به وضعیت رفتاری خود در دنیا با محاسبه ای مختصر شرایطی خاص را دارا می گردد ؛ یعنی اگر از اهل خیر و خوبی بود، زندگی خوب وخوشی را خواهد داشت، اگر از اهل شقاوت وبدی بود ،زندگی بد و دردناکی را خواهد دید. اگر مخلوطی از نیکی وبدی را در دنیا گذراند، در برزخ هم چنین وضعیتی را پیش روی خود خواهد دید.

پی نوشت :
۱. نساء (۴) آیه ۲۹ و ۳۰.
۲. وسایل الشیعه، ج ۱۹، باب تحریم قتل الانسان نفسه، ص ۱۳، ح ۲ و ۳، چ بیروت.
۳. شیعه در اسلام، ص ۱۰۰ ـ ۱۰۱، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران ـ‌ش.

🌎 #پرسش_پاسخ_دینی
┄┅═══✼🔅🌸🔅✼═══┅┄
@zinabiuon💠کانال_زینبیون




[ یکشنبه 03 بهمن 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

آزار واذیت مردم

Related image

🔶 آزار واذیت مردم،یکی از گناهان کبیره است.

❇️ پیامبر اکرم فرمود : ( مَن آذی مُؤمِنَاً فَقد آذانِی ) کسیکه مومنی را اذیت کند مانند این است که ،من را اذیت کرده .

💠 آزار دیگران چندین شکل دارد:

1⃣ گاهی توسط زبان 👅 است (اهانت کردن– مزاحمت تلفنی و...)

2⃣ گاهی با قلم 🖊 است( نامه های مزاحمی – پیامک های مزاحمی و توهین آمیز)

3⃣ گاهی با رفتار است( زیاد کردن صدای ضبط 🎵– معطل و سرگردان کردن مردم در ادارات – آلوده ساختن هوا 😷 در محیط های بسته ی عمومی – ایجاد سد معبر و راه بندان در کوچه و خیابان و...)

🗣 گفتن و 👂شنیدن جوک و لطیفه ای 🙄 که اهانت و اذیت به شخص یا اشخاص معینی باشد جایز نیست و حرام است. ⛔️

😱 آزار رساندن به مؤمن حرام 📛 است.




[ پنجشنبه 23 دی 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سخن چینی

Image result for ‫سخن چینی‬‎

 

سخن چینی در موردی گفته می شود که شخص، سخن کسی را برای دیگری نقل کند مثلا بگوید فلانی در مورد تو چنین و چنان می گفت ، سخن چینی مخصوص سخن گفتن نیست بلکه به غیر سخن هم تعلق می گیرد مانند نوشتن، اشاره و غیره را هم شامل می شود و هر چیزی که صاحبش به افشاء و گفتن آن رضایت نداشته باشد، سخن چینی نامیده می شود.( بحار الأنوار، 72 / 269)

❌مذمت شخصیت شخص سخن چین در بیان قرآن و روایات:👇👇
خداوند درسوره مبارکه قلم آیات 11 تا 13 می فرماید: هَمَّازٍ مَّشَّاء بِنَمِیمٍ * مَّنَّاعٍ لِّلْخَیرْ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ * عُتُل بَعْدَ ذَالِکَ زَنِیم

🌺آن که سخت عیبجو و بدگو و گام بردارنده به سخن چینی است. * و بسیار بخیل و بازدارنده از خیر، تجاوزگر و گناه پیشه است * و پس از آن (همه صفات زشت)، خشن و سنگدل و بی اصل و ریشه است.

💥نقل شده که مردی غلامی داشت و وقتی خواست او را بفروشد، به مشتری گفت: این عیبی به جز نمّامی ندارد. مشتری گفت: مانعی ندارد. وقتی غلام را به منزل برد، پس از چند روز غلام سخن چین به زن آن مرد گفت شوهرت تو را دوست ندارد و قصد بد و اذیّت برای تو دارد ولی من راهی بلدم که می توانی علاقه او را به خودت جلب کنی. وقتی که شوهرت خوابید، چند تار مو از پشت گردن او با تیغ بردار.زن قبول کرد.

✅غلام سخن چین نزد ارباب رفت و به او گفت همسرت با مرد دیگری رفیق شده و قصد جان تو را دارد. اگر باور نداری شب هنگام خودت را به خواب بزن و از زیر چشم مواظب او باش. مرد خود را به خواب زد و زن را در حالی که تیغ به دست مشغول کندن مو از گردن او بود، دید و زن را گرفت و کشت. فامیل زن تحریک شدند و به نزاع برخاستند و طایفه مرد هم به کمک او آمدند و این نزاع مدّت ها ادامه داشت.

🍁حضرت صادق علیه السّلام فرمود: امیر المؤمنین علیه السلام فرمود:
شِرَارُکُمُ الْمَشَّاءُونَ بِالنَّمِیمَةِ- الْمُفَرِّقُونَ بَیْنَ الْأَحِبَّةِ الْمُبْتَغُونَ لِلْبُرَآءِ الْمَعَایِب
بدترین شما آن کسانی هستند که سخن چینی کنند، و میان دوستان جدائی افکنند، و برای پاک دامنان عیب جویند. (الکافی، 2 / 369)

🍁قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:
عَذَابُ الْقَبْرِ مِنَ النَّمِیمَةِ وَ الْغِیبَةِ وَ الْکَذِب
عذاب قبر سزای سخن چینی و غیبت و دروغ است. (بحار الأنوار، 72 / 259)

🍁امام صادق علیه السّلام و امام کاظم علیه السّلام و امام حسین علیه السّلام و امیر المؤمنین علیه السّلام فرمودند:
حُرِّمَتِ الْجَنَّةُ عَلَی ثَلَاثَةٍ- النَّمَّامِ وَ مُدْمِنِ الْخَمْرِ وَ الدَّیُّوثِ وَ هُوَ الْفَاجِر
بهشت بر سه نفر حرام است: سخن چین، آدمکش و شرابخوار. (ثواب الاعمال، ص:475)

🍂امام صادق علیه السلام فرمود:
سخن چین قاتل سه نفر است: قاتل خود و قاتل کسی که سخن چینی او را کرده و کسی که نزد او سخن چینی کرده است. (خصال، 1 / 167)

🍂روایتی در مذمت سخن چینی آمده که شخصی به امام سجّاد علیه السّلام عرض کرد:
فلانی درباره شما چنین و چنان گفت؟ فرمود: سوگند به خدا حقّ برادر خود را حفظ نکردی، زیرا او تو را امین دانسته، (و رازی با تو گفته) ولی تو به او خیانت کردی و حرمت مرا هم نگاه نداشتی، زیرا چیزی را به من گفتی که نیازی به شنیدنش نداشتم، مگر نشنیده ای که سخن چینها سگهای دوزخ اند؟ ضمنا به آن شخص بگو به زودی مرگ همه ما را می گیرد و در گور جای خواهیم گرفت و در قیامت وعده گاه و حاکم بین مردم، خداوند است. (، ارشاد القلوب، 1 / 308)


⭕️و گفتیم همه ی گناهان تجسم اعمال دارد و هر عملی به یه شکلی مجسم میشه برای انسان و آن گروهی

که به شکل بوزینه‌اند: افراد سخن چین هستند




[ پنجشنبه 23 دی 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

🌹آیا ازدواج اجباری دختران باکره برای اعدام صحت دارد؟

 

نتیجه تصویری برای قوانین اسلامی

آیا ازدواج اجباری دختران باکره برای اعدام صحت دارد؟

چندی می شود که من یک سوالی برایم پیش آمده که نمی دانم راست است یا دروغ خواهشا حتی اگر اینکار نمی شود طبق دین اسلام و مذهب شیعه جوابم را بدهید چون همگان از جواب دادن تفره می روند.
اگر دختری باکره به هر جرمی به زندان برود و حکمش اعدام باشد آن را اعدام می کنند.

لازم به ذکر است در چندین جای مختلف خواندم که نوشته شده بود دختران باکره به بهشت می روند و خداوند آنها را می بخشد.
حال بعضی از علما می گویند اگر دختر باکره ای جرمی مرتکب شود که محاربه یا مفسد شناخته شده حکمش بر طبق دین اعدام است من نیز با توجه به باکره بودنشان که به بهشت می روند گفتم پس اعدام چه فایده دارد که جوابی شنیده ام که نمی دانم راست است یا دروغ گفتند: دختران باکره را در شب قبل از اعدام به نکاح در می آوریم ومهریه برای آنها تعیین می کنیم که بعد از اعدام به خانواده آنها تقدیم می کنیم.

حال این سوال مطرح است دختری که فردای ازدواجش اعدام می شود مطمئناً دوست ندارد به نکاح کسی که نمی شناسد درآید و پدر یا جد پدری آن نیز این اجازه را نمی دهد که دخترش را به نکاح در بیاورند.حال حکم در اینجا چیست؟

جواب:

اين مسئله كه در مجازات دختر باكره پيش از قصاص و كشته شدن، بكارت او گرفته مي شود، يك تهمت آشكاري است كه از سوي دشمنان اسلام وارد شده است (به خصوص شبکه های ماهواره ای). و اين فريب كاران هيچ دليلي بر اين اتهام ندارند. در صورتي كه دختر باكره عمدا مرتكب قتل نفس شود و اولياي مقتول درخواست قصاص نمايند. حكم قصاص با همان حالت باكره بودن جاري مي شود. هر كسي كه محكوم به قصاص گردد، با همان حالتي كه محكوم به قصاص و اعدام شده باشد، اعدام مي شود. فرق نمي كند دختر باكره باشد يا غير باكره.

به علاوه بهشت رفتن، نتيجه ايمان و عمل صالح است. بدون ايمان و عمل صالح، كسي به بهشت نمي رود. اين كه اگر دختر باكره در زمان دوشيزگي بميرد، مستقيما به بهشت مي رود، با مبناي فوق نمي سازد و در منابع ديني هم چنين چيزي وجود ندارد.

تحرير الوسيله
کتاب القصاص، م 49.

منبع: pasokhgoo.ir

 




[ پنجشنبه 18 آذر 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

نکاتی بدانیم ز لطف خدا !

بعضی گیاهان رونده اند یعنی یک گوشه باغچه می کاری، اما خیلی طول نمی کشد که تمام باغچه را پر می کند.کار خوب و صواب درست مثل گیاه رونده است و رشد کرده و پیش می رودکار بد و خلاف و ناصواب هم از همین دست است؛ درست مثل قطره ای از جوهر سیاه که روی صفحه سفید کاغذ و یا پارچه ای فرو می افتد، اما همانجا نمی ماند بلکه پیشروی کرده و جلو می رود.

لطف خدا

این یک حقیقتی است که رفتارهای خوب و بد، عوامل و حقایقی ثابت نیستند بلکه درست مثل یک گیاه رونده اند؛ رشد می کنند و پیشروی کرده و جلو می روند؛ حقیقتی که در سورهیوسف به زیبایی تمام می توانی تماشا کنی.
برادرها روزی یوسف را با خود به تفریح بردند و به چاه افکندند و نتیجه آن این شد که امروز برادر دیگر خود بنیامین را از دست دادند، پس این اتفاق ریشه در آن اتفاق ناگوار دارد.
و به همین خاطر بود که تا یعقوب ماجرای بنیامین را شنید همان سخنی را تکرار کرد که در وقت از دست دادن یوسف گفته بود.
آن روز:قَالَ بَل سَوَّلَتْ لَکمْ انفُسَکمْ أَمْراً: نفس شما کاری را در نظرتان بیاراست
و امروز نیز همان را می گوید در حالیکه این بار به ظاهر آنان هیچ تقصیری نداشته اند اما یعقوب می  خواهد بگوید: این ماجرا ریشه در همان ماجرا دارد.





ادامه مطلب ...

[ چهارشنبه 12 آبان 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

عاقبت سرزنش مردم بخاطر عیوب آنها

 

 

 

خدا می بیند و می پوشاند

امّا مردم نمی بینند و فریاد می زنند

امام صادق علیه السلام:

إنّ للّهِ تَبارَکَ وَ تَعالى عَلى عبدِهِ المؤمنِ أربَعینَ جُنَّةً، فمتى أذنَبَ ذنباً (کبیراً) رَفَعَ عَنهُ جُنَّةً، فإذا عابَ أخاهُ المؤمنَ بشی‏ءٍ یَعلَمُهُ مِنهُ انکَشَفَتْ تلکَ الجُنَنُ عَنهُ، و یَبقى مَهتوکَ السِّترِ، فَیَفتَضِحُ فی السماءِ على ألسِنَةِ المَلائکةِ و فی الأرض على ألسِنَةِ الناسِ.

خداوند تبارک و تعالى براى بنده مؤمن خود چهل پرده قرار داده است. هر گاه گناهى [بزرگ‏] از او سر زند یک پرده کنار مى‏رود و چون از برادر مؤمن خود عیبى بداند و او را بدان سرزنش کند

دیگر پرده‏ ها کنار روند و بى پرده ماند و بدین سان رسوای ى‏اش در آسمان بر سر زبان فرشتگان افتد و در زمین بر سر زبان مردم.

میزان الحکمه، ج‏4، ص: 292 حدیث: 6868.






[ شنبه 12 دی 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

چشمانی که در روز قیامت گریان نخواهند بود!

عامل خشکی چشم چیست؟

چه کنیم تا در قیامت چشمانمان گریان نباشد؟

گریه، زبان گویای دل است و ریزش اشک از چشمان، گویای احساسات، علایق و تمایلات درونی گریه کننده می‌باشد. گریه، مظهر شدید‌ترین حالات احساسی انسان است.

 





ادامه مطلب ...

[ شنبه 23 آبان 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

شراب بدتر است یا زنا و یا دزدی؟؟

از امیرالمومنین علیه السلام پرسیدند، شما معتقدید که شراب نوشیدن از زنا و دزدى بدترست ؟
آن حضرت فرمود: آرى ، زیرا کسى که زنا مى کند بسا مرتکب گناه دیگرى نشود، ولى کسى که شراب نوشید هم زنا مى کند هم دزدى مى کند، هم مرتکب قتل حرام مى شود، و هم نماز نمى خواند.(فروع کافى ، ج 7، ص 404)

منبع: کتاب قضاوتهای امیرالمومنین علی علیه ‏السلام/ آیه الله علامه حاج شیخ محمد تقی تستری 







[ یکشنبه 05 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مراحل شش گانه توبه

مراحل شش گانه توبه حقیقی در کلام حضرت امیر المومنین علی (علیه السلام)

روایتی در نهج البلاغه است که علی (علیه السلام) در آن توبه کامل را معرفی می کند. ماجرا از این قرار است که مردی خدمت علی (ع) رسید و نشست پیش حضرت و گفت « أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ » حضرت فرمود: « ثَکِلَتْکَ أُمُّک‏» "مادرت به عزایت بنشیند". یعنی بمیری این چه حرفیست که می زنی؟! « أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ » که توبه نیست، توبه شرایط دارد؛ گفت: "یا علی! شرایطش چیست، توبه حقیقی چگونه است؟"

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

اقسام گناهان بر اساس عواقب و آثار از منظر امام سجاد علیه السلام

Image result for ‫گناه شناسی‬‎

 

گناهانی که باعث مرگ زودرس است: قطع رحم، سوگنددروغ، گفتار به کذب، زنا، بستن راه مسلمین، و ادعای بی جای رهبری. 

1-آنان که نعمت ها را دگرگون می سازند

ان الذنوب التی تغیر النعم: البغی علی الناس، و الزوال عن العاده فی الخیر واصطناع المعروف، وکفران النعم، وترک الشکر؛ قال الله تعالی: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم»:
گناهانی که باعث تغییر نعمت حق بر عبد است عبارت است از: ستم بر مردم، از دست دادن حالتی که مورث انجام خوبی است، تعطیل کردن نیکی به مردم، کفران نعمت و ترک شکر؛ خداوند می فرماید: «پروردگار، حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که آن قوم حالشان را تغییر دهند».

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى / به زنا نزدیک هم نشوید!!

وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِیلاً [1]

 و نزدیک زنا نشوید که کار بسیار زشت و بد راهى است.

 

تفسیر

گناه کبیره ای که در این آیه بعد به آن اشاره مى شود مساله زنا و عمل منافى عفت است مى‏گوید:" نزدیک زنا نشوید چرا که عمل بسیار زشتى است و راه و روش بدى است.

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

خطر خلوت کردن با نامَحرم

صفحه اختصاصی حدیث و آیات کتاب من لا یحضره الفقیه عن محمّد الطَّیّار : دَخَلتُ المَدینَةنَ وطَلَبتُ بَیتاً أتَکاراهُ فَدَخَلتُ دارا فیها بَیتانِ بَینَهُما بابٌ وفیهِ امرَاَةٌ ، فَقالَت : تَکارى هذَا البَیتَ؟ 
قُلتُ : بَینَهُما بابٌ وأنَا شابٌّ . 
قالَت : أنَا اُغلِقُ البابَ بَینی وبَینَکَ . 
فَحَوَّلتُ مَتاعی فیهِ ، وقُلتُ لَها : أغلِقِی البابَ . 
فَقالَت : تَدخُلُ عَلَیَّ مِنهُ الرَّوحُ دَعهُ ، فَقُلتُ : لا ، أنَا شابٌّ وأنتَ شابَّةٌ أغلِقیهِ . 
قالَت : اُقعُد أنتَ فی بَیتِکَ فَلَستُ آتیکَ ولا أقرَبُکَ ، وأبَت أن تُغلِقَهُ ، فَأَتَیتُ أبا عَبدِاللّه ِ علیه السلام فَسَأَلتُهُ عَن ذلِکَ . 
فَقالَ : تَحَوَّل مِنهُ ؛ فَإِنَّ الرَّجُلَ وَالمَرأَةَ إذا خُلِّیا فی بَیتٍ کانَ ثالِثُهُمَا الشَّیطانَ . حدیث

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

تجسس و جاسوسی در امور دیگران از نظر اسلام

 

«یا ایُّهَا الَّذِینَ آمَنَوا اجْتَنِبُوا کَثِیْراً مِنَ الظَّنِ انَّ بَعْضَ الظَّنَّ اثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لایَغْتَبْ بَعْضُکُم بَعْضاً[1]؛

ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‏اید از بسیارى از گمان‏ها بپرهیزید چرا که پاره‏اى از گمان‏ها گناه است و (در کار دیگران) تجسّس نکنید، و یکدیگر را غیبت ننماید ..».

 

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

قرآن کریم و ممنوع‏یت غنا و موسیقى

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّه بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ‏[1]

و بعضى از مردم سخنان بیهوده را مى‏خرند، تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهى را به استهزا گیرند؛ براى آنان عذابى خوارکننده است!

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

نگاهی به «جنبش ممانعت از جنگ با خدا (ربا)»

عقبه فکری و علمی این جنبش در حوزه علمیه، آیت‌الله حائری شیرازی و در دانشگاه، حسن سبحانی است.

گناه شناسی به نقل از مشرق- نهضت سایبری مبارزه با ربا در سال ۱۳۸۶ توسط جمعی از دانشجویان ایجاد شد که با ایجاد گردهمایی‌هایی در شهر اراک و تبلیغات میدانی کار خود را شروع کرده بود. اما در همین حین بعضی از بانک‌ها که اصرار فراوانی بر مسکوت ماندن این قضیه داشتند با کارشکنی‌های علنی و غیرعلنی منجر به کندی روند این جنبش گردیدند. در نهایت با فراز و نشیب‌های بسیار و چندین بار هک شدن وب‌سایت‌، جنبش افول کرده و برای چند سالی مسکوت ماند.
 




ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

10 نکته کلیدی در برخورد با نامحرم


سخن گفتن با نامحرم نیز از جمله مواردی است که می تواند زمینه برخی انحرافات جنسی را در بین افراد فراهم کند. از سوی دیگر، گاه صحبت کردن با جنس مخالف اجتناب ناپذیر می شود. از این رو، لازم است با رعایت مواردی که در پی می آید، آثار منفی اینگونه گفتگوها به حداقل برسد.


به کارگیری محتوای پسندیده

از آداب اسلامی در گفتگو با نامحرم آن است که از محتوای پسندیده در مکالمات استفاده و از به کارگیری مطالب مرتبط با تمایلات غریزی اجتناب شود.

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

حکم شرعی رقص محلّی

رقص

سوال: آیا حکم رقص های محلی یا حرکات عادی که به اسم رقص انجام می شود با حکم رقص کلاسیک و منظّم، متفاوت است؟
 

آیت الله بهجت (ره)

رقص به تمام انواع آن اشکال دارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

 

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

ملاک تشخیص در غنا از نظر مراجع عظام تقلید

سوال:
غنا چیست؟
آیا فقط شامل صدای انسان است یا اینکه شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم می شود؟

امام خمینی (ره)

غنا عبارت است از کشیدن صدا در صورتی که با ترجیع و طرب همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و لعب و آلات لهوی باشد.[1]

 

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

نسخه امیرالمومنین علی (ع) برای درمان بیماری گناه

وقتی امیرالمومنین علی (ع) در یکی از کوچه های بصره می گذشت ،جمعیت فراوانی را دید نزدیک رفت میان جمعیت جوان خوشرو دید که با لباس پاک و آراسته و دارای متانت و وقار و عزتی مخصوص روی چهار پایه ای نشسته و مردم برای اینکه از او استفاده کنند از هم  نوبت می گرفتند،در میان مراجعین کسانی بودند که شیشه هائی بدست داشتند و بر او عرضه می کردند. درون شیشه ها خون یا ادرار و یا بعضی دیگر از مایعات بدن بود،طبیب جوان به آن شیشه ها نگاه می کرد و برای صاحب هر یک بر حسب آنچه می فهمید دارو یا دستور می داد.

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

کامجوئی بدلی (استمناء و راههای پیشگیری از آن، ازدواج بدون مقدمه )

بسمه تعالی

پیشگفتار

یک نامه و یک مسئله مهم

«می خواهم خون گریه کنم، اما قطره اشکی مژگان مرا مرطوب نمی کند؟

می خواهم فریاد کشم اما آه هم از سینه بر نمی خیزد، می خواهم بیندیشم اما به چه چیز؟ به کدام بد بختی و نا فرجامی؟ مگر مغز اندیشمندی هم در برابر این ناملایمات بر جا می ماند، بیچاره و تنها، ویلان و سرگردان، هراسناک و بیم ناک از آنچه هستم و خواهم بود، متنفر از همه کس و همه چیز، و از این محیط آلوده و ننگین.

21 ساله هستم، 10 سال تمام از حساسترین ایام عمرم را به تنهائی گذراندم، ناملایمات زندگی و رنگهای زننده و چهره ی اجتماع مرا رنج می دهد… نفهمیدم چه شد. چند سال قبل که هنگام مطالعه کتابی بی اراده به یک عادت شوم جنسی آشنا شدم، آن موقع گذشت و کسی به من تذکر نداد که جوانی چه دوران حساس و خطرناکی است؟ اندامهای برهنه ی(1) زنان و دخترانی که در آتش شهوت می سوختند به هیجان درونی من دامن می زدند. بلی من عادت کردم و اکنون مریض جسمی هستم و به این عمل نا هنجار استمناء مشغولم و روحم نیز بیمار شده است، دارم به مرحله ی جنون پا می گذارم. آن قدر ناراحتم که در اندیشه نمی گنجد. مرا از طول دادن نامه ببخشید، این ناله ها و استغاثه ها از من نیست که به گوش شما می رسد می دانم که بسیاری از جوانان مثل من بیچاره اند. نا گفته نماند دوران جوانی در سنین 16الی 17 سالگی بود که دو مرتبه به خود کشی دست زده ام. اما اجازه مردن هم به ما بیچاره ها نمی دهند. اکنون خیلی ضعیف شده ام و مدت کوتاهی است که با کمال معذرت بی اراده از من قطرات منی دفع می¬گردد، اکنون در میان طوفان مرگ بازی به این طرف و آن طرف می روم شاید یک سویش نابودی باشد.این بود نامه ای از مشهد که یکی از جوانان معتاد به عمل کثیف استمناء و عاقبت آن به انتشارات نسل جوان.

این یک نامه ای درد آلود و غم انگیز بود و یکی از صحنه های اندوهبار این اجتماع آلوده که برای شما بیان گردید.(2)

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

حکم آوازخوانی زنان بدون استفاده از آلات لهو

موسیقی ایرانی

با توجه به استفتائات ذیل حکم شرعی مجوز غیر اسلامی وزارت ارشاد اسلامی!!! به خواننده زن مشخص خواهد شد!!
 
سوال: آوازه خوانی زنان در مجالس مولودی، جشن و شادی، عقد و عروسی، در صورتی که نامحرم صدای زن را نشنود و آلات لهو هم استعمال نشود، در موارد ذیل چه حکمی دارد؟

الف) به صورت تک خوانی و جمع خوانی

ب) خواندن متن برخی ترانه ها بدون موسیقی

 

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

گناه زنای محصنه

سؤال:

گناه زنای محسنه چیست؟ .راه توبه آن چگونه است؟و آیا توبه فرد زناکار پذیرفته میشود یا نه؟و اگر فرد زناکار توبه واقعی بکند باز هم اثر وضعی این گناه دراین دنیا در آخرت میبیند یا نه؟ و آیا باز هم عذاب میشود؟

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

موسیقی از دیدگاه قرآن کریم

 

موسیقی از دیدگاه قرآن کریم

 

چکیده

کلید واژه‏ها

1. مقدمه

2. تحلیل مفهومى غنا و موسیقى

2. 1. معناى موسیقى

2. 2. غنا

2. 2. 1. ملاک تعریف غنا

2. 2. 2. مفهومِ لغوىِ غنا

2. 2. 3. حقیقت عرفى غنا

2. 2. 4. نسبت غنا و موسیقى

2. 3. ترجیع

2. 4. طرب

2. 5. لهو و لعب

2. 6. لغو

2. 7. باطل

2. 8. قول زور

2. 9. لهو الحدیث

3. نگاهى به تاریخچه‏ىِ غنا و موسیقی

4. دیدگاه قرآن کریم درباره‏ىِ غنا و موسیقى

4. 1. قول زور

4. 2. لهوالحدیث

4. 3. زور

4. 4. لغو

5. نقد دلالت آیات باب غنا

6. روایات تفسیرى

6. 1. روایات تفسیرى آیه‏ىِ سوره حجّ

6. 2. روایات تفسیرى آیه‏  سوره‏  لقمان

6. 3. روایات تفسیرى آیه‏  سوره ‏ فرقان

6. 4. روایت تفسیرى آیه‏ سوره ‏ مؤمنون

7. نقد احادیث تفسیرى

8. جمع‏ بندى و نتیجه ‏گیرى

نویسنده

پى‏نوشت‏ها

 

چکیده

در آیات قرآن از لفظ «غنا» استفاده نشده، و امر و نهى خاصّى صریحا بدان تعلّق نگرفته‏است؛ بلکه تمسّک‏کنندگان به آیات، آنها را به‏واسطه‏ىِ دلایل خارجى همچون احادیث وارده در این باب دلیل بر حرمت گرفته‏اند. در این آیات الفاظى نظیر «قول زور»، «باطل» و «لهوالحدیث» آمده‏است که برخى آنها را به «غنا» معنا کرده‏اند.

در باب غنا و موسیقى، آیات و احادیثى دال بر حرمت و حلّیّت وجود دارند که هیچ یک توانایى اثبات حکم مطلق غنا را نداشته و وافى به مقصود قائلان به حرمت مطلق یا حلیّت مطلق نیست.

نتیجه‏ىِ این بررسى کوتاه این است که غناى شهوانى و فسادانگیز حرام و غیر آن حلال و مباح است؛ لذا معناى غناى حرام در آواز لهوى و مفسده‏انگیز متعیّن مى‏گردد.

 





ادامه مطلب ...

[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

موسیقی در بهشت

جز این نیست که از جمله زیباترین زیبایی‌ها، موی نیکو و نغمه صدای خوش است.[1]

آن طور که از روایات بر می‌آید دو نوع نغمه و آوای خوش در بهشت وجود دارد یکی صدایی است برخاسته از طبیعت بهشت که شامل صدای پرندگان بهشتی ،جریان آب نهرها و صدای آبشارها ،سرود برگ‌ها و چرخش نسیم در بین گیسوان درختان و...است و دیگری صدای نوازندگی و خوانندگی مخصوص بهشتی.

امیرالمؤمنین در توصیف بهشت سخنانی فرمودند و ضمن آن به اصوات دلنشین برخاسته از طبیعت بهشت این طور اشاره فرمودند: فلو رمیت به بصر قلبک نحو ما یوصف لک منها لعرفت نفسک عن بدایع ما أخرج إلی الدنیا من شهوات‌ها و لذات‌ها و زخارف مناظرها بالفکر فی اصطفاف أشجار غیّبت عروق‌ها فی کثبان المسک علی سواحل أنهارها.[2]

گر به دیده دل آنچه را از بهشت برای تو وصف می‌کنند ببینی، نفس تو از آنچه در دنیاست دوری خواهد کرد؛ از اندیشیدن در خواسته‌ها، خوشی‌ها، و زینت‌هایی که در مناظرش وجود دارد، و اندیشه در صدای بهم خوردن برگ درختانش که کنار جویباران بهشت است حیرت زده می‌شود، که ریشه آن درختان در تل‌هایی از مشک فرو رفته است.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 20 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

در خلوت هم از گناه بپرهیزید

گناه اگر در خلوت و تنهایى صورت گیرد، هم شخص گناهکار را به مجازات خواهد رسانید، هم به روى جامعه اثر بد خواهد گذاشت.

اتّقُوا معاصىَ الله فى الخَلَوات، فإنّ الشاهدَ هو الحاکمُ
در خلوت و تنهایى هم از گناه و نافرمانى خداوند بپرهیزید، زیرا همان کسى که گناه شما را مى بیند، خودش نیز درباره آن حکم خواهد کرد. (نهج البلاغه، حکمت 324)

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 20 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

شایعه و شایعه سازی


بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
بحث امشب ما درباره شایعه سازی است که خیلی مسئله مهمی است، مسئلهای که در موضوعات سیاسی و در جنگ روانی بسیار از آن استفاده میکنند. قرآن بسیاری مسائل را درباره شایعه سازی مطرح کرده است و یک بحث خیلی مهم است. خیلی مفید است و دوست دارم که شما برادران این آیه ها را خوب یاد بگیرید و یادداشت بفرمائید و بعد هم منتقل کنید. اگر یک امت مسلمان درباره شایعه سازی اطلاعاتی داشته باشد و بداند که چه مسئله مهمی است از نظر قرآن و اسلام و چه خطرات و آثاری دارد دیگر هیچ شایعهای در میان ملت مسلمان و امت مسلمان گل نمیکند. و این امت یک حالت نشکن پیدا میکند، یعنی هر کاری میکنند، ولوله، دلهره، اضطراب در میان ملت بیافتد، تأثیری ندارد. اگر خواستیم امت ما، امت نشکن بشود باید مسئله شایعه سازی را عمیقاً بررسی کنیم، آیه هم در قرآن زیاد است. اصل کلمه شایعه از شیاع است، شیاع یعنی تقویت کردن. یعنی حرفی را اینقدر میگوئیم، تا این حرف در جامعه تقویت میشود. این که میگویند شیعه یعنی گروهی که یکنفر را تقویت میکنند، میگویند شیعه آن شخص است، شایعه، شیاع، شیعه همهاش یکی است یعنی حرفی که تقویت بشود. 




ادامه مطلب ...

[ جمعه 20 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

وسوسه‌های شیطان در برابر کارهای نیک

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

چند شبی راجع به آداب کمک رسانی و خدمت از نظر قرآن و گاهی روایات صحبت کردیم، امشب به این آیه رسیدیم، که وقتی انسان بخواهد یک کار خیری کند، شیطان می‌آید وسوسه‌اش می‌کند. می‌خواهی وقف کنی؟ پیری داری، کوری داری، یک مشت اولاد کوچولو داری. آینده نگر باید باشی. قرآن این مانع تراشی را در این آیه بیان کرده است. می‌فرماید: «الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ» (بقره/268)

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 20 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

توبه، ایمان، عمل صالح،یاد مرگ و قیامت، راه تربیت اسلامی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

موضوع بحث ما در باره تربیت و انواع آن تربیت اخلاقی، تربیت اجتماعی، تربیت سیاسی و ، ابزار تربیت و اهمیت تربیت است. یکی از چیزهایی که در تربیت مهم است، مسئله‌ی ایمان به معاد مبدأ است. اگر کسی ایمان به خدا و قیامت داشته باشد، قانون، پلیس و قوه‌ی قضاییه هم نباشد، به خاطر ایمانی که دارد، بسیاری از خلاف‌ها را انجام نمی‌دهد. قرآن می‌فرماید:«وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُون‏» (بقره/4)‌ . مومن به آخرت ایمان دارد. بالاترین درجه‌ی ایمان هم یقین است. حضرت امیر(ع) فرمود: «لَوْ کُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ یَقِیناً» (شرح نهج‌البلاغه/ص7) . او به عالی‌ترین درجه‌ی یقین رسیده است.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 20 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

تلاش دشمن برای انحراف و انقراض نسل/درسهایی از قرآن حاج آقا قرائتی

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

 در خدمت برادران و خواهرانی هستیم که در پژوهش‌های وزارت نفت تحقیق می‌کنند، خسته نباشید، دستتان درد نکند، و سؤالی هم از ایشان کردیم که شنیدیم حقوق شما بیش از باقی وزارتخانه‌ها هست، بعد دیدیم نه! خیلی هم خبری نیست. این هم از چیزهایی است که خیلی بادش می‌کنند. یک مبلغ کمی تفاوت دارد، این هم به خاطر یک کارهایی است که اضافه می‌کنند. حالا! مسأله‌ای که داریم دنبال می‌کنیم، یک جلسه هم صحبت کردیم این است که افرادی چه تلاش‌هایی برای انحراف می‌کنند. برای اینکه بر افکار عمومی سوار شوند، و راه کجشان را اعمال کنند، تلاش‌های کفار و منحرفین برای نسل ما و برای خود ما!

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 20 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مردم آزاری از منظر قرآن و حدیث

[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

از علل افزایش مرگ‌های ناگهانی و زودرس!!

 

آنها که بر اثر گناهان مى ‏میرند بیش از آنهایند که به مرگ الهى از دنیا مى ‏روند و کسانى که بر اثر نیکوکارى عمر طولانى پیدا مى ‏کنند، بیش از کسانى هستند که بر اثر عوامل طبیعى عمرشان زیاد مى ‏شود.

مرگ همواره از مسائل پیچیده و مرموزی است که آدمی را به طور ناگهانی غافلگیر کرده و در دوران حیات سوالات متعددی را در ذهن آدمی ایجاد می کند. پدیده ای که گریزی از آن نیست و هر موجود زنده ای روزی با آن روبه رو می شود.

 الإمامُ الصّادقُ علیه ‏السلام : یَعیشُ النّاسُ بإحسانِهِم أکثرَ مِمّا یَعیشُونَ بأعمارِهِم ، ویَموتُونَ بذُنوبِهِم أکثرَ مِمّا یَموتُونَ بآجالِهِم .امام صادق علیه ‏السلام : مردم بیش از آن که با عمر خود زندگى کنند، با احسان و نیکوکارى خویش مى‏زیند. و بیش از آن که به سبب فرا رسیدن اجل خود بمیرند، بر اثر گناهان خویش مى‏میرند.( بحار الأنوار : 5/140/7)

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

اقسام گناهان بر اساس عواقب و آثار از منظر امام سجاد علیه السلام

گناهانی که باعث مرگ زودرس است: قطع رحم، سوگنددروغ، گفتار به کذب، زنا، بستن راه مسلمین، و ادعای بی جای رهبری. 

1-آنان که نعمت ها را دگرگون می سازند

ان الذنوب التی تغیر النعم: البغی علی الناس، و الزوال عن العاده فی الخیر واصطناع المعروف، وکفران النعم، وترک الشکر؛ قال الله تعالی: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم»:
گناهانی که باعث تغییر نعمت حق بر عبد است عبارت است از: ستم بر مردم، از دست دادن حالتی که مورث انجام خوبی است، تعطیل کردن نیکی به مردم، کفران نعمت و ترک شکر؛ خداوند می فرماید: «پروردگار، حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که آن قوم حالشان را تغییر دهند».

2-آنان که پشیمانی می آورند

و الذنوب التی تورث الندم: قتل النفس التی حرم الله؛ قال الله فی قصه قابیل حین قتل اخاه فعجز عن دفنه: «فأصبح من النادمین»، و ترک صله الرحم حین یقدر، وترک الصلاه حتی یخرج وقتها، وترک الوصیه و رد المظالم، و منع الزکاه حتی یحضر الموت و ینغلق اللسان:
گناهانی که باعث پشیمانی و ندامت است: ریختن خون انسانی که خداوند آن را حرام فرموده؛ حضرت حق در داستان قابیل که در مقام کشتن برادرش هابیل برآمد و از دفن وی عاجز ماند می فرماید: « پس از قتل از طایفه ی نادمین شد»، و ترک صله ی رحم در زمان قدرت، و ترک نماز تا وقت بگذرد، و ترک وصیت، وترک رد مظالم، و منع کردن زکات تا وقت حضور مرگ و بسته شدن زبان. 

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

حسادت و آثار سوء فردی و اجتماعی آن

غلبه بر حسادت,درمان حسادت

حسد ریشه و اساس بسیاری از گناهان و آلودگی‌ های اخلاقی است
حسد از جمله رذایل اخلاقی است که ریشه و اساس بسیاری از گناهان و آلودگی‌ های اخلاقی دیگر محسوب می ‌شود. از این رو آیات و روایات متعددی در نکوهش، انگیزه ‌ها و آثار زیانبار فردی و اجتماعی آن در منابع اسلامی وارد شده است.

یکی از عمده‌ ترین عوامل تخریب و فساد در جهان، تخریب و فسادی است که از ناحیه افراد حسود نشأت می‌ گیرد. قرآن حسادت را عامل نخستین قتلی که در روی کره زمین رخ داده است، معرفی کرده و می ‌فرماید: «وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ»؛ «و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ایشان بخوان هنگامى که [هر یک از آن دو] قربانیى پیش داشتند پس از یکى از آن دو پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد [قابیل] گفت ‏حتما تو را خواهم کشت [هابیل] گفت‏ خدا فقط از تقوا پیشگان مى ‏پذیرد» (1)

در زمان حضرت آدم (علیه السلام) مراسم قربانی وجود داشته و هابیل و قابیل، فرزندان آدم (علیه السلام) به دستور پدرشان، عبادت قربانی را انجام دادند؛ ولی فقط قربانی هابیل پذیرفته شد و برادر دیگر که قربانی‌اش پذیرفته نشده بود، به شدت خشمگین شد و آتش حسادت به برادرش هابیل در دل او شعله کشید و سرانجام، او را به قتل رساند. (2)


بنابر آیات قرآن برادران حضرت یوسف (علیه السلام) نیز به خاطر حسادتی که به او داشتند، تصمیم به قتل او گرفتند و در نهایت او را به چاه انداختند: «قَالَ قَآئِلٌ مَّنْهُمْ لاَ تَقْتُلُواْ یُوسُفَ وَأَلْقُوهُ فِی غَیَابَةِ الْجُبِّ یَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّیَّارَةِ إِن کُنتُمْ فَاعِلِینَ»؛ «گوینده‏اى از میان آنان گفت ‏یوسف را مکشید اگر کارى مى ‏کنید او را در نهان خانه چاه بیفکنید تا برخى از مسافران او را برگیرند» (3)
یهودیان نیز چون خودشان ایمان نداشتند، به مسلمانان حسادت می‌ کردند و می‌ خواستند آن ‌ها را نیز از ایمان برگردانند: «وَدَّ کَثِیرٌ مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَوْ یَرُدُّونَکُم مِّن بَعْدِ إِیمَانِکُمْ کُفَّارًا حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ»؛ «بسیارى از اهل کتاب پس از اینکه حق برایشان آشکار شد از روى حسدى که در وجودشان بود آرزو مى‏ کردند که شما را بعد از ایمانتان کافر گردانند.» (4)


این در حالی است که از نظر قرآن، حسد بدترین و زشت‌ ترین صفات است و باید از شر شخص حسود به خدا پناه برد: «وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ»؛ «و از شر [هر] حسود آنگاه که حسد ورزد.» (5)


حسود، در واقع دشمن نظام آفرینش و مخالف مواهب و اکرام الهی نسبت به بندگان است و چنین امری با ایمان کامل، سازگار نیست. 


 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

درمان حسادت

حسادت,درمان حسادت

سؤال:

به چه شکل باید با حسادت مقابله و مبارزه کرد؟

چگونه می توان حسادت را درمان کرد؟
پاسخ اجمالی
حسد روحیه ی خواری و خود کم بینی است که به دنبال آن فرد آرزو می کند که نعمتی را که فرد دیگر دارد، نداشته باشد.
برای درمان این روحیه راهکارها زیر پیشنهاد می شود:

1. تفکر در مورد ضررهایی که حسد بر روح و روان، دین و آخرت دارد.

2. تقویت ایمان نسبت به ذات حق تعالی.

3. انجام دادن رفتاری خلاف مقتضای حسادت.

4. دعا و راز و نیاز با ذات حق تعالی، که بهترین و موثرترین شیوه برای از بین بردن بیماری ها روحی و روانی است.





ادامه مطلب ...

[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

چگونگی عذاب زن بی حجاب در آخرت

حدیث معراج / عذاب زنان گناهکار از زبان محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ) / بخشی از سخنان آیت الله جرجانی شاهرودی / مشهد مقدس

 

یکی از واجبات بسیار مهم و از ضروریات دین مبین اسلام، بلکه تمام ادیان الهی، مساله «حجاب» و پوشش است؛ دین مبین اسلام نیز برای این مساله اهمیت ویژه‌ای قائل شده است و قرآن کریم ـ با این‌که تنها به بیان کلیات اکتفا کرده است ـ در آیات متعددی به این مساله پرداخته که دال بر اهمیت بسیار زیاد قرآن و اسلام به این مساله است.

 

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

استغفار از دیدگاه قرآن کریم

«و من یعمل سوءا أو یظلم نفسه ثم یستغفر الله یجد الله غفورا رحیما»

«کسی که احیانا عمل بدی می کند و یا به خود ستم روا می دارد و سپس از خدا طلب مغفرت می کند، خدا را آمرزنده و مهربان می یابد.» (نساء/ 110)

در این متـن میخوانـــیم :

  • آثار گناه
  • استغفار در قرآن
  • مفغرت الهی
  • فواید استغفار

آثار گناه

انجام گناه و نافرمانی خداوند آثار و پیامدهای ناگواری در زندگی مادی و معنوی بشر دارد و مانع از تکامل معنوی و حرکت انسان به سوی کمال خود می شود. خداوند حکیم و مهربان برای نجات بندگان از این شقاوت و گمراهی، در توبه و بازگشت به سوی خود را به روی بندگان باز کرده است. یکی از مراحلی که می توان برای توبه ذکر کرد، استغفار یعنی طلب کردن مغفرت و آمرزش از خداوند به خاطر گناهان و نافرمانی ها و کاستی هایی است که در قبال خداوند مرتکب شده است. در آیات متعددی از قرآن کریم به این امر مهم اشاره شده، به آن امر شده و آثار ارزشمندی برای آن بیان شده است.
در تفسیر عیاشی از امام صادق (ع) روایت شده که فرمودند: در کتاب خدای تعالی نجات از هر پستی و بصیرت از هر کوردلی و شفا از هر بیماری اخلاقی، وجود دارد، و شما آن را در آیاتی جستجو کنید که شما را به توبه و استغفار امر می کند.
اکنون به ذکر تعدادی از آیاتی که در مورد این موضوع می باشند، اشاره می کنیم.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سرنوشت بخیلان‏ 1 (قارون)

بسم الله الرحمن ارحیم

انّ قَارُونَ کَانَ مِنْ قَومِ مُوسى‏ فَبَغَى‏ عَلَیْهِمْ وَ آتَیْنَاهُ مِنَ الْکُنُوزِ مَا انَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ اوْلِى الْقُوَّةِ اذ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ انَّ اللّهَ لایُحِبُّ الفَرِحِینَ* وَ ابْتَغِ فِیمَا أتَاکَ اللّهُ الدّارَ الآخِرَةَ وَ لاتَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنیَا وَ احْسِنْ کَمَا احْسَنَ اللّهُ الَیکَ وَ لا تَبْغِ الفَسادَ فی الارْضِ انَّ اللّهَ لا یُحِبُّ المُفسِدینَ.[1]

ترجمه‏

1- قارون از قوم موسى بود، اما بر آنان ستم کرد، ما آن قدر از گنجها به او داده بودیم که حمل کلیدهاى آن براى یک گروه زورمند مشکل بود! (به خاطر آورید) هنگامى را که قومش به او گفتند: این همه شادى مغرورانه مکن که خداوند شادى کنندگان مغرور را دوست نمى‏دارد!- و در آنچه خداوند به تو داده، سراى آخرت را جستجو کن و بهره‏ات را از دنیا فراموش مکن و همان گونه که خدا به تو نیکى کرده، نیکى کن و هرگز در زمین به دنبال فساد مباش که خدا مفسدان را دوست ندارد.

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

دهان پر از

رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند :

«إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجـَنَّةَ عَلَی کُلِّ فَحَّاشٍ بَذِیٍّ قَلِیلِ الْحَیاءِ لَا یُبَالِی مَا قَالَ وَلَا مَا قِیلَ لَهُ ...» ؛ خـداوند بهشت را بر هر فحّاش بی آبرو و کم شرمی که باکی از آنچه گوید و آنچه به او گویند ندارد حرام کرده است ، ... (بحار الانوار ج60 ص 207.)

با این وجود یکی از گناهان بزرگ زبان فحاشی و ناسزاست که متاسفانه خیلی شایع است و عاقبت خوشی به همراه ندارد.

داستان واقعی ذیل در خور تامل است.

یکی از غسال های بهشت زهرا به نام موسوی می گوید: مدت های زیادی در بخش غسالخانه مسئول تحویل جنازه بودم. اینجا بعضی ها مسئول کشیک شب هستند تا جنازه هایی را که شب توی منزل فوت می کنند و جوازشون توسط دکتر صادر شده و شبانه به بهشت زهرا (س) حمل میشود را تحویل بگیرند.

یک شب یک خانم سالمندی را آوردند که تحویل گرفتیم، فردا صبح که می خواستیم برای شستشو بفرستیم خانم های غسال گفتند که از گوشه دهان این بنده خدا کرم های ریز زنده در حرکت بود، خیلی چندش‌آور بود، از روی کنجکاوی ماجرا را برای یکی از بستگانش که کمی آرام تر بود و آدم با تجربه و دنیا دیده ای به نظر می رسید، تعریف کردم و اون بنده خدا بعد از چند بار استغفار گفت: این خانم مرحومه از بستگان ماست و یک ایراد بزرگ داشت که آدم بسیار بد دهنی بود و دائم به این و آن حرف رکیک و ناسزا می گفت و هیچ کس از زخم زبان اون در امان نبود و حتما دلیلش همین می تواند باشد. از تعجب هاج و واج مانده بودم. آرام از پیرمرد عذرخواهی کردم و به داخل برگشتم.

منبع: بولتن نیوز







[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

رواج فحاشی و آثار سوء آن!!
دعوا

فحش عبارت است از اینکه انسان امور بد و زشت را به واسطه کلمات صریح و در بعضی موارد رکیک و زننده بیان نماید و بیشتر اوقات به وسیله الفاظ مربوط به مسایل جنسی (آمیزش) و آلات و متعلّقات آن به کار می رود و افراد لا ابالی و بی شرم و حیا آن عبارات را صریحا بر زبان جاری می کنند .

فحاشی و بد زبانی در سال های اخیر بین گروه های مختلف سنی بیداد میکند به طرزی که بدون به زبان آوردن چند کلمه ناسزا نمی توانند صحبت کنند. شوخی و جدی هم ندارد بحث علمی سیاسی و فرهنگی و ورزشی هم فرقی نمی کند موضوع صحبت هر چه باشد ناسزا و فحش هم مطابق بحث به میان می آید و این موضوع وقتی قباحت خود را بیشتر نشان میدهد که ما در یک جامعه مسلمان زندگی میکنیم که کتاب خدا و سخن پیشوایان دینمان ما را به شدت از این امر بر حذر داشته اند.و در نکوهش آن همین بس که کسانی که از فحاشی و بد گویی ابایی ندارند از انسانیت هم چیزی برای آنان نمانده است چرا که این بی حیایی و بی شرمی یک شخص را می رساند که هر لغوی به زبان می آورد .

 

 



لطفا با ذکر منبع منتشر کنید ( منبع: گناه شناسی 313fadaii.blog.ir)





ادامه مطلب ...

[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

سرنوشت بخیلان‏ 2 (اصحاب الجنّة)

بسم الله الرحمن الرحیم

انّا بَلَوْنَاهُم کَما بَلَوْنا اصْحَابَ الْجَنَّةِ اذ اقْسَمُوا لَیَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحینَ* وَ لایَسْتَثْنُونَ* فَطَافَ عَلَیهَا طَائِفٌ مِنْ رَبِّکَ وَ هُم نَائِمُونَ* فَاصْبَحَتْ کَالصَّریمِ‏ (سوره قلم، آیات 17 تا 20)

«ما آنها را آزمودیم، همان گونه که «صاحبان باغ» را آزمایش کردیم، هنگامى که سوگند یاد کردند که میوه‏هاى باغ را صبحگاهان (دور از چشم مستمندان) بچینند- و هیچ از آن استثنا نکنند- اما عذابى فراگیر (شب هنگام) بر (تمام) باغ آنها فرود آمد، در حالى که همه در خواب بودند و آن باغ سرسبز مانند شب سیاه ظلمانى شد!»

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 12 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

یکی از عقابهای دردناک زنا در دنیا برای مردان

یکی از عقابهای دردناک زنا در دنیا برای مردان

مکوب در کسی را ، تا نکوبند درت را!!!

خداوند به موسی(علیه السلام) وحی فرمود : «یا موسی هرکه با ناموس مردمان زنا کند با ناموسش زنا می کنند هر چند در نسل بعدی اش باشد .

یا موسی پاکدامنی کن تا همسرت پاکدامنی کند .

یا موسی اگر می خواهی برکت خاندانت بسیار گردد ، هرگز زنا مکن که اگر چنین کنی از نور من بی نصیب می مانی و درهای آسمان بر دعایت بسته می شوند.» [1]

این عذاب دردناکی را که متذکر شدیم مخصوص مردان با غیرت است که فکر زنای ناموسشان هم برای آنان دردناک است؛ چون مرد غیور هرگز زنا نمی کند! همانطور که امیرالمومنین علیٌّ (علیه السلام) می‎فرمایند:

«ما زَنى غَیورٌ قطُّ .[2] غیرتمند هرگز زنا نکرده است.

 




[ پنجشنبه 11 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

عواقب دنیوی و اخروی گناه زنا

 


 

 

 

پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله فرمودند : «زنا باعث می شود سرزمین های آباد و سرسبز خشک شود».

 

 

 


 
گناه
اسلام در برخورد با محرمات و از جمله محرمات جنسی از یک سیستم کاملا پیچیده و به هم مرتبط استفاده نموده است. اسلام در سطوح مختلف فردی، اجتماعی، عبادی، اقتصادی، خانوادگی، تربیتی و ... دستوراتی دارد که تقید به آن زمینه ساز یک زندگی پاک و توام با آرامش است. در برخورد با گنهکاران و مجرمین نیز سیاستی ذومراتب دارد. سیاست اسلام در برخورد با این جرایم در درجه اول جنبه تادیبی و تربیتی دارد. اکثر قریب به اتفاق مصادیق جرائم جنسی، برخوردی تعزیری به عمل می آید و انواع هنجارشکن آن مقتضی برخوردی تهدیدآمیز و بازدارنده است. بایستی توجه داشت که در بسیاری از موارد شدت عمل نیز لازم است. گناهانی مثل زنای محصنه یا فاحشگی را نمی توان یکسره به فقر اقتصادی استناد داد. اتفاقا آمار انحرافات جنسی در طبقه مرفه تاسف آورتر است.

در روایتی از پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) اثرات گناه زنا به دو قسم تقسیم شده است. ایشان فرمودند: ای علی! زنا شش پیامد دارد: سه پیامد در دنیا و سه دیگر در آخرت. پیامدهای دنیایش این است که آبرو را می برد، مرگ را شتاب می بخشد و روزی را می برد و پیامدهای آخرتش عبارت است از حسابرسی سخت و دقیق, خشم خدای رحمان و جاودانگی در آتش. (میزان الحکمه / ج 5 / ص 2213)

 

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 11 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

رویج گناهان با پوشش فرهنگ و هنر !!!

رواج گناهان با پوشش فرهنگ و هنر !!!

 

 

 

 

 گناهانی که به نام فرهنگ و هنر با شدت تمام در حال ترویجند!!

گزیده‌ای از کتاب«غنا، موسیقی» (ادله حرام و گناه بودن آنها)

اشاره

بر هیچ کسی پوشیده نیست که موسیقی[1] و غنا[2] در کشور اسلامی ما با قدرت تمام توسط نهادهای رسمی و غیر رسمی، دولتی و غیر دولتی ترویج و تبلیغ می شود و سالانه به نام فرهنگ و هنر، بودجه‌های کلانی برای آنها هزینه می‌شود. بسیاری از رسانه‌ها، روزنامه‌ها و مجلات با نشر مقالات، اخبار یا صفحه ویژه و... در این زمینه فعالند. به آمار برخی کتابهایی که در سال 80 منتشر شده است توجه کنید:

در رشته هنر برای معماری، 20 کتاب تالیف، 12 کتاب ترجمه و 1 کتاب تصحیح شده است. (جمعا 22 مورد) ، ولی برای موسیقی، 41 تالیف و 14 ترجمه (جمعا 55) اثر ارائه شده است!!!!!!!.

در علوم خاص برای هیات و نجوم، 2 تالیف، 3 ترجمه و 1 تصحیح و در علوم کاربردی برای مواد و معدن جمعا 33 و برای مهندسی شیمی و نساجی جمعا 18 و برای علوم نظامی جمعا 2 کتاب منتشر شده است[3].

در رشته تاریخ و جغرافیا برای تاریخ اسلام و ملل اسلامی، جمعا 30 اثر و برای تاریخ ایران و ایران شناسی جمعا 351 اثر، منتشر شده است

در تهران، تنها یک ناشر؛ حدود هفتاد کتاب درباره موسیقی، ابزار و روش استفاده از آن منتشر و عرضه کرده که عناوین برخی از آنها چنین است: «آموزش دف؛ آموزش تنبک؛ آموزش مقدماتی پیانو؛ دستور مقدماتی تار و سه تار؛ آهنگهای ساده برای گیتار[4]  بگذاریم و بگذریم از خیانتهایی که به نام هنر و فرهنگ بر اسلام و مسلمین روا داشته می شود!!!!

 

مقاله حاضر از کتاب «غنا، موسیقی‌» استخراج شده است. این کتاب یکی از  اولین نمونه ها از یک طرح تحقیقاتی فقهی است که به کوشش رضا مختاری و محسن صادقی و جمعی از محققان فاضل حوزه علمیه قم، تهیه شده و بهترین و جامع‌ترین منبع موجود در این زمینه برای محققین است. این اثر اکنون در سه مجلد (2778 صفحه) سامان یافته و بوستان کتاب قم، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی، پخش آن را به عهده دارد.

جلد اول و دوم، پس از مقدمه طولانی، بیست و هفت رساله خطی را با تصحیح و تحقیق کامل به عنوان بخش اول در خود جای داده است و جلد سوم در 1600 صفحه؛ شامل پنج بخش ذیل است که از بخش دوم مباحث شروع شده است.

دوم: گفتارهای پراکنده درباره غنا؛

سوم: آراء فقیهان درباره غنا؛

چهارم: کتابشناسی غنا؛

پنجم: احادیث غنا؛

ششم: اهل سنت و غنا.

گفتنی است که جلد چهارم این کتاب نیز در دست تهیه می‌باشد.

مقاله حاضر گزیده‌ای است از بخش پنجم کتاب، که در 119 صفحه، و دو فصل؛ متن و سند همه احادیث غنا و موضوعات مربوط به آن را با نظمی خاص آورده است تا برای فقه پژوهانی که مایلند با همه احادیث غنا یکجا آشنا شوند، سودمند افتد.

 

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 11 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

ملعونین در قرآن
راهی برای شناخت گناهان بزرگ

در قرآن هیجده گروه بخاطر گناهان مختلف، مورد لعن قرار گرفته اند؛ «لعن» در اصل به معنی طرد و دور ساختن از رحمت، آمیخته با خشم و غضب است، با اینکه رحمت خداوند شامل همه چیز می شود؛ «وَ رَحمَتی وَسعَت کُلّ شَیی»(اعراف / 152) «و رحمت من بر هر چیزی گسترده است. » ولی انسان بخاطر سوء انتخاب خود به جایی می رسد که همچون توپ دربسته در اقیانوس رحمت الهی قرار دارد اما ذره ای آب رحمت را به درون نمی پذیرد.
پس لعنت خداوند یعنی دور ساختن کسی از رحمت خویش و محروم ساختن او از تمام نعمت‌ها و برکات که از طرف او به بندگان می‌رسد.
لعنت شدگان در قرآن
کافران و مشرکان، یهودیان لجوج، مرتدان، قانون شکنان حیله گر، پیمان شکنان، مکذبین و کتمان کنندگان حق، مستکبرین و سردمداران کفر بخاطر فساد در زمین، منافقان چند چهره، آزار دهندگان به رسول خدا صلی الله علیه و آله، ظالمان، قاتلان، ابلیس، تهمت زنندگان به بانوان پاک دامن، مخالفان رهبران راستین، شایعه سازان دروغ پرداز،بنی امیه، ناپاک دلان و دروغ گویان. 

در ذیل به آدرس 10 گروه از افراد فوق در قرآن اشاره خواهد شد:

1. تکذیب کنندگان کتاب آسمانی قرآن و حق‌؛ "کسانی که دلایل روشن و وسیله هدایتی را که نازل کردیم‌، بعد از آن که در کتاب برای مردم بیان ساختیم کتمان می‌کنند، خدا آن‌ها را لعنت می‌کند و همه لعن کنندگان نیز آن‌ها را لعن می‌نمایند." (بقره‌، 159) که اشخاصی مانند ابوجهل‌، ابولهب و... را شامل می‌شود که البته ابی‌لهب در سوره مسد، آیه‌، نیز مورد نفرین و لعنت خداوند متعال قرار گرفته است‌.

2. کافرانی که در حال کفر از دنیا می‌روند؛ "کسانی که کافر شدند و در حال کفر از دنیا رفتند، لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم بر آن‌ها خواهد بود". (بقره‌، 161)

3. استکبارگران و زورگویانی مانند فرعون و لشکریان و یاران که خداوند متعال آن‌ها را مورد لعنت قرار داده و می‌فرماید:

"در این دنیا لعنت پشت سر لعنت نصیب آن‌ها کردیم‌، و روز قیامت از زشت رویانند." (قصص‌، 42)

4. ابلیس‌؛ "و لعنت بر تو خواهد بود تا روز قیامت‌." (حجر، 35)

5. بنی امیه‌؛ براساس برخی روایات و سخنان پیشوایان معصوم منظور از "الشجره الملعونه‌" (درخت لعنت شده‌) در سوره اسرأ، آیه 60، بنی امیه و خاندان آن‌ها هستند. چنان که حضرت امام صادق‌می‌فرماید: "درختی که در قرآن مورد لعنت قرار گرفته‌، همان خاندان امیه و بنی امیه هستند."(ر. ک‌: تفسیر نمونه‌، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 12، ص 170، دارالکتب الاسلامیه‌، تهران ، تفسیر العیاشی‌، محمد بن مسعود عیاشی‌، ج 2، ص 297، چاپخانه علمیه‌، تهران و... .)

6. یهودیان (مائده‌،64)

7. ظالمان‌، (اعراف‌،44)

8. دروغگویان‌؛ (بقره‌،89)

9. اذیت کنندگان خداوند و پیامبر؛ (احزاب‌،57)

10. شهادت دهنده دروغ بر زنا؛(نور،7)







[ پنجشنبه 11 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

گناهان کبیره

گناه چیست؟

 «گناه» عملی است که با اراده و رضایت الهی در تضاد بوده ، با ایجاد نوعی “ تاریکی" معنوی در نفس انسان، آدمى را از خدای متعال که "نور" آسمانها و زمین است، دور مى‏سازد و به عبارت دیگر، موجب بازماندن وى از کمال و قرب به خدا مى‏گردد.

تعیین این که چه چیزی گناه است و چه چیزی ثواب از طریق کتاب و سنت مقدور است، زیرا در بسیاری از موارد، گناه بودن عملی قابل تشخیص عقلانی نیست و خدای متعال است که این موارد را به اقتضای علم و حکمت مطلق خود، از طریق وحی و دین، برای بشر بیان نموده است.


اقسام گناه
:
عالمان اسلامی گناهان را بر دو گونه تقسیم نموده اند: گناهان کبیره (بزرگ) و گناهان صغیره (کوچک)..
این تقسیم بندى از قرآن و روایات سرچشمه گرفته است ؛ در قرآن چنین مى خوانیم: اگر از گناهان کبیره اى که از آن نهى شده اید، اجتناب کنید، گناهان کوچک شما را مى پوشانیم وشما را در جایگاه خوبى وارد مى سازیم . (نساء، 31)  1
 و در جاى دیگر آمده است: و کتاب (نامه اعمال ) در آنجا گذارده شود، گنهکاران را مى بینى که از آنچه در آن است ، ترسان و هراسناکند، و مى گویند: اى واى بر ما، این چه کتابى است که هیچ عمل کوچک و بزرگى نیست ، مگر اینکه آن را شماره کرده است ؟ (کهف، 49) 2 
و درباره ى بهشتیان مى خوانیم: مواهب آخرت ، جاودانه است براى آنانکه از گناهان بزرگ و کارهاى زشت پرهیز مى کنند. (شوری، 38) 3   
از این آیات به روشنى استفاده مى شود، که گناهان ، دو گونه اند: کبیره و صغیره و همچنین استفاده مى شود بعضى از گناهان ، بدون توبه حقیقى بخشودنى نیست ، ولى بعضى از آنها بخشودنى است .

امام على علیه السلام در گفتارى فرمود: گناهان بر سه گونه اند: گناه بخشودنى و گناه نابخشودنى و گناهى که براى صاحبش ، هم امید بخشش داریم و هم ترس از کیفر. 
 سپس فرمود: اما گناهى که بخشیده است ، گناه بنده اى است که خداوند او را در دنیا کیفر مى کند و در آخرت کیفر ندارد. در این صورت خداوند حکیم تر و بزرگوارتر از آن است که بنده اش را دو بار کیفر کند.
اما گناهى که نابخشودنى است ، حق الناس است یعنى ظلم بندگان نسبت به همدیگر که بدون رضایت مظلوم بخشیده نمى شود.
و اما نوع سوم ، گناهى است که خداوند آن را بر بنده اش پوشانده ، توبه را نصیب او نموده است ، و در نتیجه آن بنده هم از گناهش هراسان است و هم امید به آمرزش پروردگارش دارد، ما نیز درباره ى چنین بنده اى ، هم امیدواریم و هم ترسان . (بحار الانوار، ج6، ص29) 4





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 11 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مدل تاثیر گناه در ایجاد بیماری جسم و روح از منظر طب سنتی

تاثیر گناه کردن در ایجاد اختلال در اخلاط بدن و بیماریهای جسمی و روحی

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 09 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

دانستنیهای علمی شطرنج / مقاله علمیروانشناسی ,

از نظر علمی شطرنج چه اثراتی بر روح، روان و حافظه انسان دارد؟

آیا شطرنجی که در روایات آمده و با شدت تمام مذمت و نهی شده با شطرنجی که در عصر ما وجود دارد فرقی دارد؟

آیا حضرت امام خمینی ره و مراجع تقلید فتوا به حلال بودن بازی شطرنج داده اند!؟

آیا بازی شطرنج در دنیای امروزی از آلت قمار بودن خارج شده است؟

برای دیدن پاسخ این پرسشها در این مقاله علمی با ما همراه شوید!

 





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 09 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

در تانگو و واتس آپ محرم و نامحرم وجود ندارد؟

در تانگو و واتس آپ محرم و نامحرم وجود ندارد؟

 

 

گزارش تراز از استفاده نامناسب از تکنولوژی های جدید:

 حضرت زهراء (س) در پاسخ پدر اظهار داشت: اگر آن نابینا مرا نمى بیند، من او را مى بینم؛ دیگر آن که مرد، حسّاس است و بوى زن را استشمام مى کند.

 

به گزارش تراز، شبکه های اجتماعی این روزها بازار داغی در بین جوان ها برای خود باز کرده اند؛ شبکه‌هایی مانند وایبر، تانگو، وی‌چت، اینستاگرام، واتس‌آپ و غیره.

 

در این مجال قصد نقد این شبکه ها را نداریم بلکه می خواهیم به یک حاشیه برگرفته از آنها اشاره نماییم. چند روز پیش یکی از دوستان این نکته تأسف بار را مطرح کرد و بعد هم با یک جستجوی ساده به صحت آن پی بردم. می گفت برخی از دختر خانم های چادری و محجبه وقتی در این شبکه ها عضو می شوند احساس می کنند که از طرف کسی شناسایی نمی شوند یا اینجا که محیط حقیقی نیست و مجازی است و لذا عکس هایی از خود در صفحات این شبکه ها می گذارند که شایسته یک خانم شیعه و محجّبه نیست. به راستی ما را چه می شود که با وزیدن هر بادی و با آمدن هر تکنولوژی جدیدی برخی از اصول خویش را فراموش می کنیم!؟ یعنی مثلاً در تانگو و واتس آپ محرم و نامحرم وجود ندارند!؟

 

این داستان را همه شنیده اید ولی برای یادآوری و تلنگر ارزش مرور چندباره را دارد. نقل است که مرد نابینایى وارد منزل پیامبر اکرم (ص) شد و حضرت زهراء علیها السلام پنهان گشت. رسول خدا (ص) علّت آن را جویا شد؟ حضرت زهراء (س) در پاسخ پدر اظهار داشت: اگر آن نابینا مرا نمى بیند، من او را مى بینم؛ دیگر آن که مرد، حسّاس است و بوى زن را استشمام مى کند. پیامبر (ص) (به نشانه تأیید شیوه و گفتار دخترشان) فرمودند: «أَشْهَدُ اَنَّکِ بَضْعَةٌ مِنّی؛ گواهی می‏دهم که تو پاره تن من هستی».(علاّمه مجلسی، بحار، ج۴۳، ص۹۱)

 

حال سؤال این است که آیا این خانم های شیعه و محبان حضرت زهراء (س) واقعاً نمی دانند که چه بسا این کارشان گناهش حتی بیش از بدحجابی در کوچه و بازار است!؟ چرا که یک عکس در فضای مجازی مساوی است با هزاران بازدید؛ به راستی نمی دانیم یا خود را به نادانی می زنیم؟

 




[ سه شنبه 09 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

خود ارضائی در احادیث

خود ارضائی در احادیث

  •  کسی که استمناء می کند ملعون است!
  • زنا بزرگتر است یا استمناء؟!
  • کسی که استمناء میکند از چشم خدا می افتد!!
  • عذاب درد ناک برای خود ارضاء در روز قیامت!

کسی که استمناء می کند ملعون است!

رسول خدا (صلى الله علیه و آله): فرمود: «کسى که با دست خویش آمیزش مى‏‌کند (خودارضائی میکند) ملعون است.»[1]

رسول خدا(صلى الله علیه و آله): لعنت خدا و ملائکه خداوند و تمام بشر بر شخص خودارضا.[2]

 

زنا بزرگتر است یا استمناء؟!

در فقه الرضا (علیه السلام) آمده است که: «پدرم گفت: از امام صادق (علیه السلام) درباره استمناء سؤال شد، حضرت فرمود: گناه بزرگى است خداوند از آن در کتابش نهى کرده و استمناء کننده مثل کسى است که با خویش آمیزش کند و اگر کسى که این کار را مى‏‎کند بشناسم با او هم‏ غذا نمى‏‌شوم.

سؤال کننده گفت: اى فرزند رسول خدا! نهى خداوند را در کتابش برایم توضیح بده.

حضرت فرمود: فرموده خداوند که: «هرکس که غیر از این راه [ازدواج‏] را طلب کند تجاوزگر است.» و این استمناء غیر از این راه است. آن مرد پرسید: کدام بزرگتر است زنا یا استمناء؟

حضرت‏ فرمود: گناه بزرگى است سپس امام به آن شخص فرمود: بعضى از گناهان سبک‏تر از بعضى گناهان است و گناهان همه‎‏اش نزد خدا بزرگ چون همه معصیت الهى است و خداوند معصیت را از بندگانش دوست نمى‏دارد و خداوند ما را از معصیت‏ها نهى کرده چرا که کار شیطان است «شیطان دشمن شماست، او را دشمن خود بگیرید شیطان تنها حزب خود را دعوت مى‏کند تا از اصحاب آتش باشند.»[3]

 

کسی که استمناء میکند از چشم خدا می افتد!!

 امام صادق(علیه السلام) : روز قیامت خداوند با شخص خودارضا گفت و گو نمی کند و از چشم خدا می افتد.[4]

 

عذاب درد ناک برای خود ارضاء در روز قیامت!

 امام صادق(علیه السلام) : برای کسی که خودارضایی کند در قیامت عذاب دردناکی در نظر گرفته شده است. [5]

[1] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏25، ص: 799 و(میزان الحکمة, ح 18751)

[2] . (میزان الحکمة, ح 18748)

[3] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏25، ص: 797

[4] . (میزان الحکمة, ح 18749)

[5] . (میزان الحکمة, ح 18749)

لطفا با ذکر منبع منتشر کنید ( منبع: گناه شناسی 313fadaii.blog.ir)




[ سه شنبه 09 تیر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

.: تعداد کل صفحات 2 :.     صفحه شماره 1 2 صفحه بعد    

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه