دو فاکتور مهم زندگی برای دختران امروز سرزمینمان

دختر امروز، برای تنظیم رفتار و منش خود، دلیل می‌خواهد. ملاک و معیاری می‌خواهد که حساب  کتاب داشته باشد. با تمام احترامی که با همه‌ی وجود و تمام قد به بزرگترها دارد، در پس توصیه‌ها و چارچوب‌های مد نظر آنها، یک مرجع و منبع محکم طلب می‌کند. 

فاطمه حسینی مجرد- کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی
دختران امروز

- سنگین باش دختر! 

- منظورشان از این جمله چه بود؟ یعنی باید یک گوشه بنشینم و نخندم؟ 

آن خطاب و این واگویه های درونی، میان بزرگترها و دخترها، تا یادمان هست، همیشه بوده و هست. انتظارات رفتاری بزرگترها از دخترها، با همه ی دلسوزی ها و آینده نگری هایشان، گاهی چالش آفرین بوده و هست. 

اینجا و الآن، هدفمان بررسی تفاوت های نسلی نیست. ولی برای زندگی در عصر خودمان و برای اینکه فرزند زمان خود باشیم، باید مرور کنیم که "دختر بودن" یعنی ایستادن در کدام جایگاه؟ 

آیا معنای سنگین و رنگین بودن برای دختران امروز تفاوتی دارد با دختران نسل های قبل؟

حداقل چیزی که هست، دختر امروز، برای تنظیم رفتار و منش خود، دلیل می خواهد. ملاک و معیاری می خواهد که حساب  کتاب داشته باشد. با تمام احترامی که با همه ی وجود و تمام قد به بزرگترها دارد، در پس توصیه ها و چارچوب های مد نظر آنها، یک مرجع و منبع محکم طلب می کند. 

دختر امروز حق دارد. انبوه اظهار نظرهای سلیقه ای، هرکسی را سردرگم می کند. برای زندگی سالم و متعالی در این مختصات پیچیده ی زندگی عصر ما، ناچار باید ملاک و معیار و الگویی استاندارد پیدا کرد. نمونه هایی که اسلام و قرآن از زندگی دختران و زنان طراز، معرفی می کند، حقیقتاً فرا زمانی و فرا مکانی اند. در حدی که در مجال این یادداشت بگنجد، دو مورد از مؤلفه های مهم زندگی دختر امروز را با زندگی آن "قله ها" تطبیق می دهیم تا راهبردهایی برای مسیر خود پیدا کنیم. 

نشاط و فعالیت اجتماعی

دختر، در نوجوانی و جوانی یعنی منبع انرژی و نشاط و سر زندگی. طراوت و صفای دختران، مثال زدنی و رشک برانگیز است. نمونه هایی که قرآن از زندگی دختران بیان می کند و معیارهای مدنظر خود را در خلال داستان زندگی شان ارائه می دهد، دخترانی هستند فعال با نقش هایی کلیدی.

خوب بودن، سنگین بودن، وقار داشتن و به قول خودمان خانم بودن، اصلا مساوی نیست با یک گوشه نشستن و مخفی ماندن و فعال نبودن. 

دختران حضرت شعیب (علیه السلام)، دختران یک پیامبر بزرگوار الهی بودند. دختران خانه ی وحی بودند. تحت تربیت فرستاده ی مستقیم خدا بودند، اما فعالیت اجتماعی و بلکه اقتصادی داشتند. بخشی از کار دامداری، به عهده ی آنان بود که قرآن آب دادن به احشام را ذکر نموده است. این نشاط و فعالیت اجتماعی همراه است با نهایت عفت و حیا و حریم داری. و همراه است با ایفای یک نقش مهم خانوادگی یعنی همراهی و همکاری با پدر: "و لمّا ورد ماء مدین وجو علیه امة من الناس و وجد من دونهم إمرأتین تذودان قال ما خطبکما قالتا لا نسقی حتی یصدر الرعاء و ابونا شیخ کبیر" (قصص، 23)

"چون موسی (علیه السلام) به آب مدین رسید، گروهی از مردم را دید که چارپایان خود را آب می دهند و پشت سرشان دو بانو را دید که گوسفندان خود را می رانند. گفت شما چه می کنید؟ گفتند ما آب نمی دهیم تا آنگاه که چوپانان بازگردند و پدر ما پیری بزرگوار است. "

پس در فرهنگ قرآن و در فرهنگ زندگی انبیاء، حتی اگر صدها سال پیش از ما بوده باشند، دختران، با نشاط اند، فعال اند، نقش های جدی اجتماعی و خانوادگی دارند و در عین حال، با وقار و با سکینه و با شخصیت اند. این وقار و حیا را قرآن در رفتار دختران شعیب (علیه السلام) چنین بیان نموده است: " فجاءته احداهما تمشی علی استحیاء" (قصص، 25) یکی از آن دو بانو، نزد او (موسی علیه السلام) آمد در حالی که با نهایت حیا گام برمی داشت. 

شیک پوشی و زیبایی

زیبایی دوستی از آن دسته خصلت های آدمی است که اسلام برایش حرف دارد. نه فقط تأییدش می کند، که برایش برنامه دارد. به آراستگی و زیبایی ظاهر که شیک پوشی بخشی از آن است، اسلام اهمیت می دهد تا جایی که داشتن زینت و زیور را برای بانوان، پیش فرض می گیرد آنجا که در آیه ی حجاب در سوره نور، دستور می دهد و برنامه می دهد که  بانوان  زینت های خود را در برابر چشمان چه کسانی آشکار کنند و در چه مواقعی پنهان دارند. 

غیر از مواردی که از حجاب کلی بانوان قرآن و بانوان و دختران صدر اسلام توصیفاتی آمده، شاید برای ملاحظه ی جوانب حیا و حفظ حریم ها، بطور خاص از نحوه ی لباس پوشیدن آنها توصیفی نشده باشد. اما توصیه های عمومی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) درباره یآراستگی ظاهر و لباس زن و مرد مسلمان، برایمان کافی است تا نتیجه بگیریم؛ دختران طراز اسلام نیز در عین حفظ حریم و حجاب کامل در برابر نامحرم، کاملاً آراسته و به قول خودمان شیک پوش بوده اند. 

امام صادق علیه‌السلام می ‌فرماید: "الْبَسْ وَ تَجَمَّلْ فَإِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَالَ وَ لْیَکُنْ مِنْ حَلَالٍ" لباس را زیبا بپوش؛ زیرا خداوند، زیباست و زیبایی را دوست دارد؛‌ اما باید از حلال باشد. (وسایل الشیعه، ج 3، ص 340)

سخن پایانی

دختر بودن و امروزی بودن و دیندار بودن، با حرکت در مسیر الگوهای ناب قرآنی، قابل جمع اند. باید جایگاه دخترانه ی خود را بشناسیم و ارزش های خدادادیمان را پاس بداریم. 




[ سه شنبه 03 مرداد 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

از «پوشیه» تا «شُل‌حجابی»

چرا پوشش بانوان در جامعه ما تا این حد متفاوت است؟ برخی، پوشش میانه (دستور شرعی وجه و کفین) را برگزیده‌اند، عده‌ای فراتر از حد عرف شرعی، بر چهره خود «پوشیه» می‌افکنند و دسته‌ای دیگر، بی‌محابا آغوش می‌گشایند به روی هر گونه مد و فشن که از دیار غرب به سوی این مُلک، سرازیر می‌شود. گفتمان حجاب در کشور ما چه چیز کم دارد که به سامان نمی‌رسد؟

نویسنده: شکوری

پوشیه

 





ادامه مطلب ...

[ جمعه 23 تیر 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

آیا میتوانم مهریه ام را ببخشم؟

اولا اینکه تا قبل از ثبت عقد امکان بخشش مهریه وجود ندارد.بنابراین اگر قبل از عقد دست نوشته ای مبنی بر بخشیدن مهریه خود به همسرتان داده اید، فاقد اعتبار است. نکته دوم اینکه اصلا نیاز نیست به دادگاه مراجعه کنید مثلا شما روی یک کاغذ می نویسد من مهریه خودم را به همسرم بخشیدم و بعد امضا و اثر انگشت می زنید، این خودش یک مدرک به حساب می آید. با این حال داماد برای محکم کاری بهتر است راهی دفترخانه اسناد رسمی شود و این کار را ثبت کند. این اقدام همان اقرارنامه ثبتی است و بعد از ثبت نام های به دفتر ثبت ازدواج که قبلا آنجا ازدواجتان ثبت شده نوشته شده تا آنها هم در دفتر خود ثبت کنند و در عقدنامه نوشته شود.
اما این راه کمی درد سر دارد و اگر واقعا عروس خانم قصد دارد که مهریه اش را ببخشد، بهتر است با آقای داماد راهی دفتر اسناد رسمی شود و این کار را قانونی کند. محضردار اعتراف همسر برای بخشش مهریه را در قالب «اقرارنامه ثبتی» تنظیم می کند؛ البته کار به همین جا ختم نمی شود، زیرا برای محکم کاری باید نامه ای از آنجا برای دفترخانه رسمی ازدواج- که عقد در آن مکان ثبت شده – برده شود تا در آنجا مفاد نامه در «صفحه ملاحظات» عقدنامه ثبت شود..

 

عروس خانم بدون اجازه پدر هرگز مهریه خود را نبخشید!


بهتر است اگر قصد بخشیدن مهریه خود را دارین بدون اجازه پدرتان این کار را انجام ندهید. در این راستا دفاتر اسناد رسمی در صورت اجازه پدر عروس خانم مهریه را به شوهر می بخشند و آن را ثبت می کنند. می دانیم که طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی شما از زمانی که عقد کردید و هنوز مُهر ازدواجتان خشک نشده است، مالک مهرتان می شوید و می توانید هر دخل و تصرفی که خواستید در آن داشته باشید، اما اذن پدر در این مورد خاص لازم است هر چند این موضوع نه جنبه قانونی دارد و نه جنبه شرعی، اما دفاتر اسناد رسمی به دلیل اینکه گاهی این بخشش مهریه از روی اجبار یا از روی احساسات آنی رخ می دهد، این شرط را برای این موضوع می گذارند که یک شرط لازم نیست،اما از بروز مشکلات بعدی پیشگیری می کند.

آیا میتوانم مهریه ام را ببخشم؟

 





ادامه مطلب ...

[ دوشنبه 19 تیر 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

عوامل شادی آفرین در زندگی خانوادگی

عوامل شادی آفرین در زندگی خانوادگینتیجه تصویری برای رضایت مندی در زندگی
 

اهل بیت علیهم السلام درباره عوامل نشاط انگیز در زندگی، به ویژه در روابط همسری، توصیه های ارزشمندی کرده اند و سیره رفتاری ایشان نیز نشان دهنده التزام این بزرگواران به این نکات بوده است.

1. ارتباط کلامی و غیر کلامی : در ایجاد فضای نشاط انگیز و فرح بخش در محیط خانواده، شیوه ارتباط کلامی و غیر کلامی نقش عمده ای دارد. ارتباط کلامی در عین حال که ساده ترین نوع از مناسبات است از شایع ترین و اثرگذارترین آنها نیز می باشد. لحن مؤدبانه و احترام آمیز همسران در گفت و گو با یکدیگر و استفاده از روش های مؤثر و سازنده برای ارتباط کلامی، مصداق خوب سخن گفتن می شود.

2. ایجاد جاذبه های میان فردی: همسران می توانند با ایجاد جاذبه های میان فردی، در ایجاد نشاط و طراوت، نقشی ارزنده داشته باشند. در آموزه های دینی توصیه شده همسران در روابط خانوادگی، مؤلفه هایی همچون تبسم و خنده، نگاه مهرآمیز، گشاده رویی، هدیه دادن و آراستگی و نظافت ظاهری را رعایت کنند.

3. فروتنی و تواضع: فروتنی و تواضع باعث استمرار روابط عاطفی و افزایش محبت می شود؛ زیرا با افراد متواضع می توان به راحتی ارتباط برقرار کرد و این رابطه دلپذیر تر نیز خواهد بود. تواضع موجب دوستی و مودت بیشتر می شود که  در تعاملات خانوادگی بسیار نقش آفرین  است.

4. مثبت نگری و توجه به رغبت ها: یکی از نشانه های سلامت روان، رویکرد مثبت و سازنده به هستی است. چنین رویکردی زمینه ای برای گرایش مثبت به جهان به شمار می رود و به عبارتی دیگر مثبت نگری مقدمه مثبت گرایی است. در روابط همسران تأمین علایق اصولی یکدیگر موجب رضایت خاطر می شود و بر شادکامی زندگی می افزاید.

5. برخورداری از وسعت نظر: در تداوم و تعمیق مناسبات انسانی، برخی عوامل، اهمیت بیشتری دارند؛ از جمله وسعت نظر یا سعه صدر. منظور از وسعت نظر،داشتن ویژگی هایی نظیر بلند نظری، بزرگواری، گذشت و تغافل است. رابطه دوستانه همسران زمانی تهدید می شود که برخی مشکلات پیش آید یا پاره ای از ضعف ها و کاستی ها یا ندانم کاری ها بروز کند، فقدان سعه صدر طرفین را بر  می انگیزد تا در قبال این ضعف ها و کاستی ها و احیاناً بی حرمتی ها، واکنش نشان دهند؛ واکنشی که قطعاً با رنجش و  سرخوردگی عاطفی همراه است.

6. خوش اخلاقی: خوش خلقی و تحمل ضعف ها و کاستی های همسر و بهره گیری از واژه های زیبا موجب افزایش محبت و تقویت و تثبیت علاقه مندی ها می گردد. خوش خلقی باعث گوارایی و شرینی زندگی می شود که گوش دادن با دقت به سخنان همسر و ابراز عواطف در برابر آن، تغافل در خطاها، پیش قدم شدن در آشتی کردن، سخاوتمندی، شوخ طبعی، تقویت مثبت و تنوع تقویت کننده ها در این راه اثرگذار است.

7. ایمان و عمل شایسته: بر اساس منطق قرآن کریم ایمان و عمل صالح علاوه بر سعادت و موفقیت دنیوی و اخروی، باعث ایجاد الفت و دوست می گردد. وقتی همسران به حدود و قوانین الهی پایبند باشند، نورانیت درونی پیدا می کنند و در پرتو این نورانیت می کوشند حقوق و وظایف همسری و اخلاق همسری را به صورت مطلوب رعایت کنند. علاوه بر آن اعتماد متقابل نیز در آنان دو چندان خواهد شد.

8. تفریح و ورزش: تفریح و ورزش در شادی و نشاط افراد تأثیر شگرفی دارد، چراکه جسم و روح و روان را تحت تأثیر قرار می دهد. امام صادق علیه السلام می فرمایند: ده چیز باعث نشاط و شادابی در انسان می شود؛ پیاده روی، سوارکاری، شنا در آب، نگاه کردن به طبیعت سرسبز، خوردن و آشامیدن، نگاه به صورت زیبای حلال، آمیزش با همسر، مسواک زدن، گفت و گو و گپ زدن با مردان.

ورزش علاوه بر جنبه سلامتی و زیبایی شناختی، موجب می شود ورزشکاران از آن لذت ببرند و خلقشان بهبود پیدا کند و نشاط بیشتری یابند. البته ورزش بانوان باید از هر گونه خودنمایی و جلوه گری دور باشد و در محیطی سالم و به دور از بی عفتی و ارتباط با نامحرم باشد.

9. دید و بازدید و صله رحم: یکی از اثرگذارترین و مهم ترین عوامل در تأمین بهداشت روان و نشاط درونی و شادکامی انسان ها، به ویژه همسران دید و بازدید و انجام صله رحم است. توصیه اکید به ارتباط خویشاوندی و پرهیز از قطع ارتباط، از راهبردهای اخلاقی، بهداشتی، روانشناختی و حقوقی اهل بیت علیهم السلام در ایجاد همبستگی و تحکیم پیوندهای اجتماعی و تأمین شادکامی افراد است.

10. مزاح و شوخی: مزاح و شوخی یکی از عوامل شادی بخش و سرور آفرین و از اصول همسرداری است. زیرا شوخی باعث انبساط خاطر و ایجاد انرژی مثبت است و این دو در شادابی و نشاط روانی افراد، لازم و مفید هستند. در سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام و آموزه های دینی شوخی و مزاح مورد تأیید بوده و حتی از ویژگی ها و صفات افراد مؤمن به شمار آمده است.

11. روابط جنسی سالم: بر اساس فرمایش اهل بیت علیهم السلام لذیذترین لذت ها، همبستر شدن با زنان است. بهره مندی از این لذت نیازمند مقدمات و قواعدی است که اهل بیت علیهم السلام به این قواعد در سبک همسرداری خویش پایبند بوده و دیگران را نیز به آن توصیه فرموده اند. روابط جنسی همسران علاوه بر تأمین نیازهای جنسی و زیستی زوجین، نیازهای عاطفی آنان را نیز تأمین می کند، زیرا وقتی رابطه جنسی واقعی و عمیق برقرار می شود، در ضمن آن، رابطه عاطفی صمیمی نیز وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران




[ شنبه 02 بهمن 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

🌹آیا ازدواج اجباری دختران باکره برای اعدام صحت دارد؟

 

نتیجه تصویری برای قوانین اسلامی

آیا ازدواج اجباری دختران باکره برای اعدام صحت دارد؟

چندی می شود که من یک سوالی برایم پیش آمده که نمی دانم راست است یا دروغ خواهشا حتی اگر اینکار نمی شود طبق دین اسلام و مذهب شیعه جوابم را بدهید چون همگان از جواب دادن تفره می روند.
اگر دختری باکره به هر جرمی به زندان برود و حکمش اعدام باشد آن را اعدام می کنند.

لازم به ذکر است در چندین جای مختلف خواندم که نوشته شده بود دختران باکره به بهشت می روند و خداوند آنها را می بخشد.
حال بعضی از علما می گویند اگر دختر باکره ای جرمی مرتکب شود که محاربه یا مفسد شناخته شده حکمش بر طبق دین اعدام است من نیز با توجه به باکره بودنشان که به بهشت می روند گفتم پس اعدام چه فایده دارد که جوابی شنیده ام که نمی دانم راست است یا دروغ گفتند: دختران باکره را در شب قبل از اعدام به نکاح در می آوریم ومهریه برای آنها تعیین می کنیم که بعد از اعدام به خانواده آنها تقدیم می کنیم.

حال این سوال مطرح است دختری که فردای ازدواجش اعدام می شود مطمئناً دوست ندارد به نکاح کسی که نمی شناسد درآید و پدر یا جد پدری آن نیز این اجازه را نمی دهد که دخترش را به نکاح در بیاورند.حال حکم در اینجا چیست؟

جواب:

اين مسئله كه در مجازات دختر باكره پيش از قصاص و كشته شدن، بكارت او گرفته مي شود، يك تهمت آشكاري است كه از سوي دشمنان اسلام وارد شده است (به خصوص شبکه های ماهواره ای). و اين فريب كاران هيچ دليلي بر اين اتهام ندارند. در صورتي كه دختر باكره عمدا مرتكب قتل نفس شود و اولياي مقتول درخواست قصاص نمايند. حكم قصاص با همان حالت باكره بودن جاري مي شود. هر كسي كه محكوم به قصاص گردد، با همان حالتي كه محكوم به قصاص و اعدام شده باشد، اعدام مي شود. فرق نمي كند دختر باكره باشد يا غير باكره.

به علاوه بهشت رفتن، نتيجه ايمان و عمل صالح است. بدون ايمان و عمل صالح، كسي به بهشت نمي رود. اين كه اگر دختر باكره در زمان دوشيزگي بميرد، مستقيما به بهشت مي رود، با مبناي فوق نمي سازد و در منابع ديني هم چنين چيزي وجود ندارد.

تحرير الوسيله
کتاب القصاص، م 49.

منبع: pasokhgoo.ir

 




[ پنجشنبه 18 آذر 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (1) ]

نصف اجرمردان برای زنان

رهبر انقلاب: شما مردها هر فضیلتی را که میتوانید در میدان مجاهدات به دست بیاورید، نصفش مال این خانمی است که با شما شریک زندگی است

w535



[ شنبه 15 آبان 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

از دید اسلام مهمترین وظایف زن کدامند؟

لطفا سیره ی زن موفق و مورد نظر اسلام و اهل بیت را برایم تبیین نمایید.

مشاور: روحانی - مرکز مشاوره تبیان
زن در اسلام

مهمترین وظیفه زن، شوهردارى و تربیت فرزندانى صالح و سالم و كارآمد است و هیچ كارى نباید این مسئله مهم را تحت الشعاع قرار دهد و انجام چنین مسئولیت بزرگى نیازمند به كسب اطلاعات لازم مى باشد چه اینكه بدون شناخت نسبت به مسائل تربیتى، اخلاقى و كسب مهارتهاى ارتباطى براى ایجاد روابط گرم و صمیمى با شوهر امكان پذیر نیست لذا هر كدام از زوجین با توجه با پیچیده شدن مسائل زندگى باید اطلاعات لازم را در این زمینه از طریق مطالعه كتاب هاى مفید، مجلات و دیدن فیلم هاى تربیتى به دست آورند و اگر زنان درس می خوانند باید رشته ی تحصیلی شان مرتبط با و ظایفشان باشد، و الا در امر تربیت فرزند و داشتن یک زندگى سالم و بانشاط با مشكلات جدى مواجه خواهند شد.





ادامه مطلب ...

[ جمعه 14 آبان 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

فروش عجیب زنان در اسرائیل

فروش عجیب زنان در اسرائیل (18+)

درحالی که فروشگاهها لباس های تن مانکن را برای فروش در ویترین با برچسب قیمت به معرض نمایش می گذارند در اسراییل اخیرا زنانی که از کشورهای مختلف قاچاق شده اند با برچسب قیمت برای تن فروشی در ویترین به نمایش گذاشته شده اند.




ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 09 اردیبهشت 1395 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

جایگاه زن در قرآن چگونه است؟

Image result for ‫زن در اسلام‬‎

زن می تواند در رشد معنوی تا آنجا بالا رود
که پس از سالها نازایی و انتظار فرزند،
همین که بچه دار شد فرزند خود را تمام وقت،
وقف مسجد و محل عبادت کند.
آل عمران، 36

زن می تواند،در دوراندیشی به جایی برسد
که قبل از تولد فرزند به فکر مسیر خدمات او باشد
آل عمران، 36

زن نوعی ولایت بر فرزند دارد.
آل عمران، 36

زن، حق نامگذاری بر فرزند دارد.
آل عمران، 36

زن می تواند به مقامی برسد که پیامبر خدا را به شگفتی وا دارد.
حضرت زکریا از مائده ی آسمانی حضرت مریم به تعجب افتاد
آل عمران،.37

زن می تواند پیامبر خدا را تحت تأثیر قرار دهد
به گونه ای که به او غبطه بخورد.
آل عمران، 38

زن می تواند مخاطب فرشتگان شود.
آل عمران، 42

زن می تواند به مقام برگزیدگی برسد و خداوند برای او پیام بفرستد.
آل عمران، 42

زن می تواند در اجتماعات رسمی شرکت کند،
خداوند به مریم می فرماید: یا مریم! همراه نمازگزاران، نماز گزار
آل عمران، 43

زن می تواند الگوی تمام مردان مؤمن باشد
تحریم، 7
ܓ✿ ܓ✿ ܓ✿ ܓ✿ ܓ✿ ܓ✿

منبع:تفسیر نور حجت الاسلام محسن قرائتی




[ یکشنبه 17 آبان 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

نقش زن نیک در خانواده ها

 http://www.8pic.ir/images/49454917506646702173.jpg

می فرمایند زن ملکه ی خانه است اگر زن خانه اصلاح شود تمام اهل خانه اصلاح می شوند .حقیقتا اگر تنها مرد خانه دیندار شود دین تا دروازه ی خانه می آید ولی در خانه داخل نمی شود ولی اگر زن خانه دیندار شود دین به خانه وارد می شود . بعضی اعمال هستند که اگر در زندگی زن بیایند زن نزد الله تعالی وبندگان الله تعالی قیمتی وبا ارزش می شود . نقش یک زن نیکوکار در اصلاح جامعه  از چندین مرد موثر تر است . زیرا این زن نیکوکار ذریعه ی هدایت تمام عالم می شود .

 





ادامه مطلب ...

[ چهارشنبه 06 آبان 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

زنانه زندگی کن و لذت ببر

 


دنیای غرب، زن را از محیط خانه به محیط کارخانه کشانید تا بتواند از نیرویی ارزان تر استفاده کند. در حالیکه این اقدام با تبلیغات وسیع و در جهت شان و شخصیت بخشیدن به زنان صورت گرفت و به این ترتیب عده زیادی از زنان روانه بازار کار شدند.

 

زنانه زندگی کن و لذت ببر

 

در رساله ی حقوقی امام سجاد(علیه السلام) درباره حق فرزند، آمده است:

او از تو و در زندگی دنیا و خیر و شر آن، وابسته به توست و تو در سرپرستی او، مسئول حسن تربیت و راهنمایی او بر خدای عز و جل و کمک بر طاعت و فرمان بری خدا هستی. پس در مورد او چنان عمل کن که خود را در مقابل نیکی به او، ماجور و در مقابل بدی به او، معذب و معاقب بدانی.

مسلما مخاطب این عبارات هم زنان هستند و هم مردان. اما قطعا مسئولیت و وظیفه مادر از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است. مسئولیت مادری و تربیت شایسته یک انسان، می تواند در تعیین سرنوشت یک نسل تاثیرگذار باشد. رشد و تربیت یک انسان، از شان و ارزش بالایی برخوردار است و اهمیت این امر به حدی است که همین مساله به تنهایی می تواند موجبات عاقبت به خیر شدن و بهشتی شدن یک زن را فراهم کند.





ادامه مطلب ...

[ سه شنبه 05 آبان 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

درس هایی زنانه از واقعه عاشورا

وفا، صبر، ایثار، ثبات در همراهی همسر همه ویژگیهایی است که لازم است یک زن برای شیرین شدن طعم زندگی داشته باشد.

عاشورا، امام حسین

 

شاید عده ای از زنان امروز یادشان رفته است، زن با احساسات، استقامت وگذشت به روزهای زندگی معنا می بخشد. حماسه حسینی مکتبی است که زنان می تواند از آموزه های آن در خانواده استفاده کنند. 
این واقعه از حضور زنان و شهامت  هایشان سخن می گوید. حماسه ای که الگو برداری از آن کمک می کند تا حال و روز زندگی های امروز بهتر شود. یکی از درس های بسیار مهم واقعه کربلا، نشان دادن جایگاه صحیح و نقش زنان در اجتماع است. آنان با حفظ عفت خود به خوبی این مهم را انجام دادند و شهادت پسر،پدر و شوهر را تحمل کردند و تکیه گاه خانواده در امتحان الهی بودند.

 





ادامه مطلب ...

[ دوشنبه 27 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

زن در المیزان(۲)
زن در المیزان (2)
 

بخش سوم : حقوق و احکام خانواده

ازدواج
با توجه به آیات قرآن مجید، فلسفه اصلى خلقت نر و ماده در موجودات، بقاى نسل و تولید مثل است:
«فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا یَذْرَؤُکُمْ فِیهِ»(۱)
«پدیدآورنده آسمانها و زمین براى شما از جنس خودتان همسرانى قرار داد و همچنین از چهارپایان تا بدان شما را زیاد گرداند.» و به همین جهت جهاز تناسلى را در زن و مرد آفرید و آنان را به قوه شهویه مجهز ساخت و بین آن دو، جاذبه قرار داد تا همدیگر را جذب کنند و با هم مباشرت نمایند و نتیجه این مباشرت تولید مثل گردد; اگرچه بسیارى انسانها در حین عمل زناشویى توجه به این فلسفه اصلى ندارند و نه به قصد آن، بلکه به قصد اطفاى شهوت و لذت بردن مباشرت مى کنند اما خداوند در این بین کار خود را مى کند و نطفه منعقد مى شود و زن حمل برمى دارد.(۲)
در المیزان ذیل آیه «فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللّهُ» چنین آمده:
«چون عمل زناشویى در نظر ابتدایى امرى لغو و لهو جلوه مى کند، بدین جهت آن را مقید کرد به «امر خدا» و با این قید از امورى قرارش داد که تکوینا به آن امر کرده تا دلالت کند بر اینکه عمل زناشویى از امورى است که تمامیت نظام نوع انسانى، هم در حیاتش و هم در بقایش منوط به آن است. پس سزاوار نیست چنین امرى را بازیچه قرار داد بلکه باید از دیدگاه یکى از اصول نوامیس تکوینى بدان نظر کرد. انسان در خلقتش مجهز به اعضایى است که اگر مسأله تناسل نبود، اعضایى زائد و بیهوده بودند و نیز مجهز به قوائى است که انسان را به عمل زناشویى دعوت مى کند (قوه شهوت) تا نسل بشر قطع نگردد. پس «امر» نامبرده (امرکم الله) تکوینى است مانند کتابت در آیه «فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ = حالا با آنان مجامعت کنید و از خدا آنچه برایتان مقدر کرده، طلب کنید.» البته ممکن است این امر را تشریعى هم بگیریم به این معنا که ازدواج براى بقاى نسل بشر به طور کفایى بر عموم انسانها واجب است.»(۳)





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 12 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

بازشناسى جایگاه زن در اندیشه دینى‏
بازشناسى جايگاه زن در انديشه دينى‏
 

زنان نیمى از پیکره اجتماع هستند، جامعه براى بارورى و پویایى در زمینه‏هاى فرهنگى، اجتماعى و اقتصادى طبعاً نیازمند نیروى عظیم زنان و مادران است. هر فرد براساس حق طبیعى و انسانى خود، حق دخالت در تعیین سرنوشت خود و جامعه‏اش را داراست. بنابراین زنان علاوه بر ایفاى نقش خانوادگى باید در جامعه حضورى فعال و مؤثر داشته باشند تا به نوبه خود در رهیافت سیاسى، اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى جامعه تأثیرگذار باشند.

مشارکت زنان در تصمیم‏گیرى‏ها و استفاده از آراء افکار و اندیشه‏هاى آنان سبب مى‏شود که آنان از حالت انفعالى خارج شده و به صورت یک عنصر فعال در عرصه‏هاى اجتماعى ظاهر شوند، همچنین زنان براى پرورش استعدادهاى خود، باید به عرصه‏ها و سطوح مختلف مسئولیت‏ها گام بگذارند، جامعه به نیرو و توان همگان نیازمند است و هر گونه ضعف و اهمال در ایفاى نقش‏هاى محوله ولو در مقیاس کوچک، مى‏تواند جامعه را دچار ضعف و نابسامانى سازد.

 





ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 12 شهریور 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه