انجام ندادن طواف النساء

 

url
 
اهل سنت و وهابیت که طواف نساء انجام نميدهند آيا حجشان قبول است؟حکم زنهای آنها چه می شود؟

یکی از فروع دین مسلمانان حج است. حج مانند بقیه فروع دین ارکان و واجباتی دارد، صحت حج مشروط به اعمالی است که باید انجام گیرد و اصطلاحاً به آن رکن یا ارکان حج میگویند و طواف نساء جزء ارکان حج نیست بلکه از واجبات حج است لذا ترک و زیاد آن مخل به صحت حج نیست.

توجه به این نکته لازم است که اگر مرد طواف نساء را که یکی از واجبات حج است بجا نیاورد زنش و زنان دیگر بر او حلال نمیشوند، ولی اگر بعداً طواف نساء را انجام دهد به یکدیگر حلال میشوند. .
ارکان در حج، نیت، احرام بستن، وقوف به عرفه، وقوف به مشعر و طواف زیارة و سعی بین صفا و مروة میباشد. اما آن‏چه در آن واجب است ولی ارکان نیست، تلبیه یا لبیک گفتن، دو رکعت نماز طواف، و طواف نساء، نماز آن(توضیح المسائل مراجع عظام، بخش حج) .
توضیح بیشتر:
در متون روایی و فقهی بابی مخصوص به محرمات احرام حج اختصاص یافته وبیان گشته که هر کدام از اين محرمات به تدريج در طول انجام مناسک حج بر حاجي حلال مي شود.( تحریر الوسیله، واجبات بعد از اعمال منی، مسالۀ5)
يکي از محرمات مشترک، هر گونه استمتاع و بهره وری جنسی زوجین از یکدیگر است که رفع اين حرمت نیز به واسطه طوافى است كه پس از اتمام اعمال حج صورت مي پذيرد؛ اين طواف در فقه شیعه طواف نساء نامیده شده، که البته جزء اعمال حجّ نيست، بلكه عملى مستقل و واجب و جدای از اجزاء حجّ است، که اگر كسى این عمل را بجا نياورد، حجّ او باطل نگشته، بلکه عمل واجبى را ترك نموده، که اثر آن هم حرمت استمتاعات جنسی از همسر است.( تحریر الوسیله، واجبات بعد از اعمال منی، مسالۀ8)
خلاصه و نمودار اعمال حج تمتع (حَجَّةالاسلام) از دیدگاه فقه شیعه
الف) عمره تمتع‏
1- احرام بستن و تلبيه گفتن در ميقات (مسجد شجره يا مسجد جحفه).
2- هفت دور طواف به دور كعبه‏.
3- دو ركعت نماز طواف (در پشت مقام حضرت ابراهيم).
4- سعى بين صفا و مروه (هفت دور بين كوه صفا و مروه).
5- تقصير (گرفتن مقدارى ناخن و يا چيدن مقدارى از موى سر).
كه با تقصير كردن، حاجى از احرام خارج و اعمال عمره تمتع پايان مى‏پذيرد.
ب) حج تمتع‏
1- احرام بستن در مكه (که بهتر است در مسجدالحرام باشد).
2- وقوف در عرفات (مقدار واجب آن از اذان ظهر روز عرفه (نهم ذى‏الحجه) است تا اذان مغرب).
3- وقوف در مشعر (مقدار واجب آن از اذان صبح روز عيد قربان است (روز دهم) تا طلوع آفتاب).
4- رَمى جمره عقبه (در روز عيد قربان).
5- قربانى كردن (در روز عيد قربان).
6- حلق كردن (در روز عيد قربان).
7- بيتوته در منى در شب يازدهم و دوازدهم (مقدار واجب آن از اذان مغرب است تا نيمه شب شرعى).
8- رمى جمرات ثلاثه در روز يازدهم و دوازدهم (زمان آن از طلوع آفتاب است تا غروب آن).
9- هفت دور طواف به دور كعبه‏.
10- دو ركعت نماز طواف (پشت مقام حضرت ابراهيم).
11- سعى بين صفا و مروه (7 مرتبه بين كوه صفا و مروه).
12- طواف نساء (7 دور طواف به دور كعبه).
13- نماز طواف نساء (2 ركعت پشت مقام حضرت ابراهيم).
با انجام نماز طواف نساء اعمال حج تمتع به پايان مى‏رسد. بنا بر آنچه در تفسير ائمه اهل بيت علیهم السلام آمده، خروج از احرام به طورى كه همه محرمات احرام حلال شود جز با طواف نساء صورت نمى‏گيرد و طواف نساء آخرين عمل حج است كه بعد از آن تمامى محرمات حلال مى‏شود.( ترجمه تفسير الميزان، ج‏14، ص 524 .)
اهل سنت این طواف را انجام نمی دهند، اما انجام ندادن آن همانطور که روشن شد موجب بطلان حجشان نمی شود . حال این سوال پیش می آید که پس حکم ارتباط با زنانشان چه میشود؟ آیا زنانشان برای همیشه برآنان حرام می شوند؟
برای رسیدن به پاسخی کامل، لازم است که اقسام طواف در نزد اهل سنت ابتدا بیان شود:
اقسام مختلف طواف نزد اهل سنت:
1)طواف القدوم: طوافي که افراد غير مکي(آفاقي) هنگام ورود به مکه انجام مي دهند اين طواف نزد مذاهب حنفی و شافعی و حنبلی مستحب است ولی در مذهب مالکی واجب دانسته شده که کفارۀ ترک آن را ذبح گوسفند می دانند.(موسوعة الفقهية الكويتية، ملتقى أهل الحديث، ج2،ص8031،)
2)طواف الزيارة يا طواف الافاضه يا طواف الحج و یا طواف رکن: که بعد از انجام مناسک در مني هنگام برگشت به مکه صورت مي پذيرد اين طواف به اتفاق تمامي مذاهب اهل سنت واجب است که بعد از انجام اين طواف تمام محرمات احرام از جمله آميزش يا هرگونه استفاده شهوانى ديگر از همسر حلال مي شود.( الحاوي في فقه الشافعي،ج4ص192.المؤلف : أبو الحسن علي بن محمد بن محمد بن حبيب البصري البغدادي، الشهير بالماوردي (المتوفى : 450هـ)،الناشر : دار الكتب العلمية،الطبعة : الأولى 1414هـ – .1994.) در اين مورد شيعه با اهل سنت مخالف است و براي حليت زنان طواف ديگری به نام طواف نساء را واجب مي داند.
3)طواف الوداع ویا طواف الصدر: آخرين طوافي که حاجي هنگام خروج از مکه انجام مي دهد. اين طواف نزد حنفية و حنابلة واجب است ومالکيه آن را مستحب مي دانند وشافعي در اين مورد دو قول دارد .( الموسوعة الفقهية الكويتية، ج2،ص5841)
بنا برآنچه گذشت، اهل سنت انجام طواف زيارت را موجب حليت تمام محرمات احرام از جمله حرمت لذت جنسي مي دانند و در اصطلاح فقهي با انجام اين طواف محل مي شوند اما شيعه علاوه بر انجام اين طواف، طواف ديگري بنام طواف نساء را موجب حليت لذت جنسي مي دانند.
نکته اي که نبايد از نظر پنهان داشت اين است که طبق فرمايش اهل بيت عليهم السلام طواف وداع از سوي اهل سنت ماهيتا همان طواف نساء خواهد بود( ( گرچه نام آن طواف وداع باشد) واگر کسي از اهل سنت اين طواف را انجام داد از نگاه شيعيان به طور کامل از تمام محرمات احرام خارج شده است.( تهذيب الاحكام في شرح المقنعة للشيخ المفيد، الشيخ الطوسى باب زياره البيت،ج5،ص:253؛وسائل الشیعة،ج13،ص299.)




[ چهارشنبه 01 مهر 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه