صعود به سبلان

 

هم نوردهای خوبم استارت از شابیل ساعت 9و 30 دقیقه  : 

آقای مهدی فاضل پور 

آقای سعید محمدزاده 

و خودم عسگر داستانی 

 

 

 

مسیر صعود از جبهه شمال شرقی:

آبگرم شابیل از گذشته به عنوان مبدأ صعود مطرح بوده و با وجود راه ماشین رو تا پناهگاه ، به مسیر اصلی صعود تبدیل شده است. برای رسیدن به آبگرم شابیل باید از شهر لاهرود واقع در جاده اردبیل به مشکین شهر به سمت جنوب پیش رفته و با گذر از کناره دره بسیار زیبای شیروان دره به شابیل رسید. مسافت شابیل تا پناهگاه را می توان با لندرورهای کرایه ای (در مدت حدود نیم ساعت) و یا پیاده (در مدت سه الی چهار ساعت) طی کرد.

رایج ترین مسیر برای صعود به کوه ساوالان ، مسیر پناهگاه شمال شرقی است. این مسیر برای کوهنوردانی که اولین صعودشان بوده و راهنما هم ندارند بهترین مسیر می باشد. چون وجود راه اتومبیل رو تا پناهگاه سبب شده اغلب کوهنوردان نا آشنا به محل ، به راحتی خود را به پناهگاه برسانند و از طرف دیگر مسیر پناهگاه تا قله کاملاً پاکوب بوده و مشخص است و در بیشتر قسمت های مسیر پرچم های راهنما هم وجود دارد.

برای رسیدن به پناهگاه می توان از مسیر دیگری هم استفاده کرد که زیباتر و خلوت تر از مسیر شابیل می باشد. برای صعود به پناهگاه از این مسیر باید قوتورسویی را به عنوان مبدا حرکت انتخاب کرد. قوتورسویی آبگرم بسیار جالب و کم نظیری است که در نزدیکی شابیل قرار دارد. قبل از رسیدن به خود قوتورسویی و وقتی جاده به طرف شمال پیچیده و از سبلان دور می شود، باید از اتومبیل پیاده شده و وارد دره قوتورسویی شده و در مسیر جنوب و به طرف سبلان حرکت کرد. این دره بسیار زیبا بوده و علاوه بر سرسبزی دارای آبشاری جالب نیز می باشد. چشمۀ گوگرد داری هم ، با آبدهی بالا ، درون دره وجود دارد که برخلاف قوتورسویی ، آب آن سرد بوده و در نوع خود جالب است . پس از حدود نیم ساعت پیاده روی در داخل دره به چشمه کوچکی خواهید رسید که در طرف راست رودخانه قرار دارد. در این نقطه باید در جهت غرب از دره خارج شوید و از چند سربالایی بالا رفته و بطرف چپ قله حرکت کنید تا پناهگاه رویت شود. این مسیر هم ازقوتورسویی تا پناهگاه نیاز به حدود چهار الی پنج ساعت پیاده روی خواهد داشت. از پناهگاه تا قله بسته به سرعت حرکت چهار الی پنج ساعت کوهپیمایی نیاز خواهد بود.

 

 

بهترین فصول صعود قله :   تابستان (مرداد و شهریور ماه )

برای دستیابی به این قله ، در فصول مختلف سال می توان برنامه ریزی نمود ، که در هر فصلی دارای جاذبه خاصی است. که ما تابستان زیبا را انتخاب کرده ایم، یخ دریاچه ‌ای كه در بالای مخروط آتشفشان اصلی سبلان قرار دارد، در ماه ‌های مرداد تا اواسط شهریور ذوب می شود و مرتفع ‌ترین دریاچه آتشفشانی جهان را تشكیل می‌ دهد.

 




[ یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه