جريان فتنه و پيگيری ايده انتخابات آزاد

جريان فتنه و پيگيری ايده انتخابات آزاد

گفتمان “انتخابات آزاد” گفتماني است كه پس از طرح توسط برخي محافل اصلاح طلب به سركردگي موسوي خوئيني‎ها، در ادبيات انتخاباي هاشمي رفسنجاني نيز جايگاه ويژه پيدا كرد،‌هر چند با نهيب رهبر معظم انقلاب اين روزها فروكش كرده است، اما بسیاری از تحلیلگران این کلید واژه را زمینه ایجاد فضایی همانند فتنه 88 از سوي جريان ضد انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری بیان کرده‎اند.

بر همين اساس،‌انتشار گزارش‎هايي از برگزاری نشست “انتخابات آزاد” به دعوت گروه “اتحاد برای دموکراسی” در شهر کلن آلمان در تاریخ ۱۶ فوریه (۲۸ بهمن) ابعاد تازه و تامل برانگيزي از اهداف ترویج این گفتمان در داخل و خارج از کشور را نشان میدهد.

در این نشست برخی چهره های مطرح ضدانقلاب همچون حسن شریعتمداری، شهریار آهی، جمشید طاهری‏‌پور، احمد پورمندی و اسفندیار طبری به سخنرانی پرداختند.

نکته جالب توجه اینکه تیم برگزار کننده این نشست که در کارنامه خود سابقه برگزاری نشست‎های مشابهی  استکهلم، بروکسل و پراگ  را دارد به صراحت هدف از برگزاری چنین نشست‏‌هایی، بررسی جنبه‌‏های گوناگون انتخابات آزاد و تلاش برای تبدیل آن به گفتمان عمومی! عنوان کرده‎اند.

*رمز عبور نظام از بحران انتخابات آزاد است

بر پایه گزارش خبرگزاری آلمان حسن شریعتمداری، فعال سیاسی ضد انقلاب که خود را یک  جمهوری‌خواه می‎داند اولین سخنران این نشست بود. وی درابتدای سخنانش بر این نکته تاکید کرد که انتخابات آزاد به معنای یک واقعه با انتخابات آزاد به معنای یک پروسه تفاوت دارد و تصریح کرد که این گروه معنای دوم را در نظر دارد.

وی شرط ابتدایی برای اینکه بتوان از انتخابات آزاد به عنوان استراتژی گذار استفاده کرد را این دانست که جامعه در حال گذار و در مرحله بحران باشد.

وی سپس با ادعای اینکه جامعه ایران در حال گذار و در مرحله بحران و فروپاشی است، افزود: «برای جلوگیری از این فروپاشی، انتخابات آزاد با نظارت بین‌المللی تنها امکانی است که احتمال رسیدن به نقطه بحران را از بین می‌‏برد.»
این در حالیست که آقای هاشمی و حامیان وی نیز از مدت ها قبل با القای بحران در نظام تلاش می کنند که تنها رمز عبور از این بحران تشکیل دولت ائتلاف ملی و برگزاری انتخابات آزاد بیان کنند!
در همین حال شریعتمداری در زمینه ایجاد همگرایی بین نیروهای اپوزیسیون گفت: «چرا اصلاح‌طلبان به جای تکیه بر قانون اساسی فعلی قوانین بین‌المللی را فصل‌الخطاب نمی‏دانند؟ ما می‌گوییم قوانین بین‏‌المللی را اصل قرار دهید همه مشکلات حل است و همگرایی هم حاصل می‏‌شود.»

انتخابات آزاد نام دیگر رفراندوم است

احمد پورمندی،  از دیگر چهره های اپوزسیون سخنران بعدی این نشست بود. وی در سخنان خود به سه درک و برداشت از “انتخابات آزاد” اشاره کرد. اول گروهی که قائل به برگزاری انتخابات آزاد زیر سقف قانون اساسی کنونی هستند و شاخص این گروه را هاشمی رفسنجانی دانست.

گروه دوم که وی شاخص اصلی آن را میرحسین موسوی دانست، معتقد به شعار اجرای بی‌تنازل قانون اساسی است.
احمد پورمندی درک سومی را که از انتخابات آزاد وجود دارد متعلق به اپوزیسیون دانست که معتقد است در درون حکومت این ظرفیت وجود دارد که انتخابات آزاد برگزار شود اما به گفته او این گروه به این نکته توجه نمی‏‌کند که اگر قرار باشد حکومت تن به برگزاری انتخابات آزاد بدهد، یعنی اینکه با اپوزیسیون بر سر تغییر بخشی از قانون اساسی به تفاهم رسیده و این دیگر اسمش انتخابات آزاد نیست بلکه رفراندوم است.

انتخابات آزاد میتواند شعار واحد اپوزسیون و هدفمند کردن تلاشها باشد

شهریار آهی، فعال ضدانقلاب با گرایش‌های مشروطه‌خواهی نیز تنها راه عبور از مقطع فعلی را داشتن یک شعار واحد از سوی اپوزیسیون در این نشست دانست و گفت این شعار می‌تواند انتخابات آزاد با تکیه بر دیالوگ ملی باشد.

جمشید طاهری‌پور، فعال سیاسی و از رهبران پیشین سازمان فدائیان خلق اکثریت، نیز در سخنان خود بر این نکته تاکید کرد که شعار انتخابات آزاد اگر تلاشی برای هدفمند کردن تلاش‌ها باشد خوب است.

نگاهي به محتواي نشست كلن نشان مي‎دهد،‌ عقبه ترويج كليد واژه انتخابات آزاد در فضاي انتخاباتي كشور با هدف ايجاد ظرفیت کافی برای هماهنگ کردن و نقش همفزایی برای برخی بازیگران داخلی و خارجی برای فشار به حاکمیت شكل گرفته و مشخص نيست مروجين اين رويكرد در داخل كشور با كدام توجيه در اين زمين به بازي مشغول شده اند!؟

منبع : رجا




[ سه شنبه 26 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه