زن حائض، چه کارهایی را باید ترک کند؟
پرسش
آیا زن حائض می تواند در دوران حیض به سجده رفته، ذکر بگوید؟
پاسخ اجمالی
زن حائض می تواند به سجده برود و ذکر بگوید. و حتی مستحب است که زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاک نماید و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگیرد و اگر نمى‌تواند وضو بگیرد تیمم نماید و در جاى نماز رو به قبله بنشیند و مشغول ذکر و دعا و صلوات شود.
 
پاسخ تفصیلی
زن حائض می تواند به سجده برود و ذکر بگوید. و صرف سجده کردن، جزء مواردی نیست که بر حایض انجام آن حرام است، و حتی مستحب است که زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاک نماید و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگیرد و اگر نمى‌تواند وضو بگیرد تیمم نماید و در جاى نماز رو به قبله بنشیند و مشغول ذکر و دعا و صلوات شود.[1]
در ضمن، چیزهایی که بر زن حایض حرام است، عبارتند از:
1. عبادت هایى که مانند نماز باید با وضو یا غسل یا تیمّم به جا آورده شود، ولى به جا آوردن عبادت هایى که وضو و غسل و تیمّم براى آنها لازم نیست، مانند نماز میّت، مانعى ندارد.
2. تمام چیزهایى که بر جنب حرام است؛ که عبارت است از: یک. رساندن جایى از بدن به خطّ قرآن یا به اسم خدا، و اسامى مبارکۀ پیامبران و امامان (ع) به احتیاط واجب حکم اسم خدا را دارد؛ دو. رفتن در مسجد الحرام (و مسجد پیغمبر (ص)، اگر چه از یک در، داخل و از در دیگر خارج شود؛ سه. توقّف در مساجد دیگر، ولى اگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود یا براى برداشتن چیزى برود مانعى ندارد. و احتیاط واجب آن است که در حرم امامان (ع) هم توقف نکند. چهار. گذاشتن چیزى در مسجد. پنج. خواندن سوره‌اى که سجدۀ واجب دارد (النجم، اقرء، الم تنزیل و حم سجده) و اگر یک حرف از این چهار سوره را هم بخواند حرام است.[2]
3. نزدیکی کردن در فرج، که هم براى مرد حرام است و هم براى زن، اگر چه به مقدار ختنه‌گاه داخل شود و منى هم بیرون نیاید، بلکه احتیاط واجب آن است که مقدار کمتر از ختنه‌گاه را هم داخل نکند و در دبر زن حائض، وطى کردن، کراهت شدیده دارد.[3]
 

[1] . خمینی، سید روح الله موسوی، توضیح المسائل (محشّی – امام خمینی)، ج 1، ص 269، محقق/مصحح: سید محمد حسین بنی هاشمی خمینی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
[2] . توضیح المسائل (محشّی – امام خمینی)، ج 1، ص 212؛ اما برخی از فقها فقط خواندن آیۀ سجده دار در این سوره ها را حرام می دانند و خواندن آیات دیگر از سوره های سجده دار مانعی ندارد؛ مانند: مکارم شیرازی: خواندن یکى از آیات سجده، ولى خواندن غیر آیۀ سجده از سورۀ سجده مانعى ندارد. (توضیح المسائل (محشّی – امام خمینی)، ج 1، ص 213).
[3] . همان، ص 260؛ البته، این بخش از مسئله، نظرات متفاوتی بین فقها مطرح شده که باید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل نمایید و آنچه در متن گفته شده طبق فتوای امام خمینی است. به همین جهت، نمایۀ «حکم نزدیکی از پشت»، سؤال 1017 (سایت: 1075) را مطالعه نمایید.



[ جمعه 29 خرداد 1394 ] [ ] [ داستانی ]

[ نظرات (0) ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه